Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 131

Ämne: Dåligt ljud på nya CD-skivor?

  1. #61
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Einar Lindgren: Självklart, det är ju det som är poängen. Du får två wavfiler att lyssna på. Den ena har varit mp3-kodad och den andra inte. Vilken av dem föredrar du att lyssna på? Inte fuska genom att frekvensjämföra dem i något program inte.

    Du vet helt enkelt inte vilken fil som är originalet.
    Sånt fusk kan jag inte ens tänka på..

  2. #62
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Einar Lindgren: Självklart, det är ju det som är poängen. Du får två wavfiler att lyssna på. Den ena har varit mp3-kodad och den andra inte. Vilken av dem föredrar du att lyssna på? Inte fuska genom att frekvensjämföra dem i något program inte.

    Du vet helt enkelt inte vilken fil som är originalet.

    Fast grejen är ju att det kommer att fuskas... vet inte hur man skulle komma runt det... Kanske någon streaming?

  3. #63
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Eller mötas öga mot öga?

  4. #64
    deleted user
    haha... precis, ett battle i ett parkeringshus eller så...

  5. #65
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Man kommer aldrig att kunna komma åt folk som vill fuska men jag tror faktiskt att de flesta är öppna för att ärligt testa sin förmåga..

  6. #66
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kommer aldrig att kunna komma åt folk som vill fuska men jag tror faktiskt att de flesta är öppna för att ärligt testa sin förmåga..
    Well.... nu är det prestige i det här vettu.... men jag gillar din tro på mänskligheten!

  7. #67
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Enskilda personer kan fuska utan att vårt gemensamma resultat blir alltför missvisande. Det jag vill veta är ju om folk överlag hör någon nämnvärd skillnad. När jag själv lyssnar så känns det som att chanserna är goda fast jag vet ju vad som är vad så min röst räknas inte.

  8. #68
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nähäpp!! Nu har detta tagit alldeles för stora proportioner... allt som mäter av nivåer enligt ett bestämt bitdjup får ju problem att återge ljud... t.ex. en sinus blir inte en sinus utan att tillsätta störbrus... osv osv.. om det blir det det kan jag inte säga heller.. CD är från början ett kast format.. bitdjup och frekvens... låter inte så mycket bättre än mp3 i teorin heller ju... Digitalt ljud ställer till lite problem... Har ärligt svårt att förstå att audiofiler håller CD:n så högt som referens...

    Fattar inte detta längre... det har slaknat för mig.. men ni andra får mäta kukar bäst ni vill!!

  9. #69
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lite halvt fick jag väl ett svar men rent praktiskt. brukar det vara lika "ihoppressat" material på nyutgivna vinyler?
    beror på vad för material det är. techno, house o sånt pressas rätt hårt, men det har med estetiken att göra, inte nivårace, även om det just på vinyl spelar roll mer än cd egentligen =)

    jag tror snarare man uppfattar ljudet som varmare och bättre pga att man kapar rätt mycket diskant och faskorrigerar bas vid vinylmastring. våra öron tror jag också gillar att det är lite pressat och låter mer enhetligt. allt med måtta.

    men för att svara på frågan: det är olika pressat beroende på klient och grundmaterial, men generellt ändå rätt hårt.
    Senast redigerat av Nihad den 2009-09-30 klockan 12:31. Anledning: typo

  10. #70
    Gollum
    Gollum är inte uppkopplad
    Gollums avatar
    Senior
    Ang blindtest, så finns det en komponent till Foobar2000 som heter ABX Comparator, "Performs a double-blind listening test between two tracks.".
    http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx

    Har inte provat, men kanske borde göra det.


    För att få bra ljud i öronen är det så många delar som måste vara bra, för som alla vet är en kedja aldrig starkare än den svagaste länken. Förenklat ser det väl ut ungefär såhär:

    inspelningen->avläsningen->förstärkningen->högtalarna->rum->öra

    Om man i denna kedja stoppar in förstörande komprimering av inspelningen i början, så kan det aldrig bli helt perfekt i slutet. Utvecklingen har kommit så långt idag att disk-utrymme inte längre är en bristvara, så varför inte använda något fint format som tex FLAC, så att man kan eliminera den faktorn. På så sätt vet man att oavsett om jag lyssnar i skräpiga datorhögtalare eller audiofilens miljon-anläggning, så är det iaf inte filformatet som är begränsningen.

    I alla andra delar av kedjan strävar man efter att förbättra, men i inspelningslänken så är många snarare intresserad av att förstöra lagom (så att det oftast inte märks). Varför kan man inte nöja sig med oförstört?!?


    Just det, ämnet. Usch för dumma artister och skivbolag som plattar till musiken.

  11. #71
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    görs det inga dynamiskt mastrade skivor alls idag?
    borde det inte finnas en marknad för det eftersom det är så många som klagar? eller vi kanske få?
    Thomas Dolbys remastrade skivor är gjorda med kunskap o kärlek till bra ljud. Karln vet vad han pysslar med.

    Brian Enos katalog låter för jävligt bra, remastringen som kom 2004

    Eroc, gamla trummisen i Grobschnitt, jobbar som remastrare och gör suveränt arbete. Första fyra Gentle Giant låter briljant.

    Nyutgåvorna av Cluster&Enos två skivor från mitten av 70-talet låter väldigt bra. Det är bolaget Burea b, som ligger bakom dem.



    Så det finns folk som vet vad de gör och är måna om att det ska låta bra.
    Men de är ju för få till antalet.

  12. #72
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag kan förstå att skivbolagen kör denna tävling, men det finns åtskilliga fall där även artisterna pressar på att deras skiva ska låta lika högt, helst högre än övriga artisters skivor. helt galet. jevla puckon! de borde inte syssla med musik
    Det väl det jag läser in i Ortons kommentar. Ungefär att han egentligen inte vill visa dynamiken dörren, men bolag och förmodligen även artister driver på, och står man på sig finns nog en rädsla att förlora uppdrag. Och med tanke på gungningen i branschen är det väl till viss del förståeligt.

    Men det här är ju inte ett fenomen som dykt upp nyligen direkt?

  13. #73

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tror snarare man uppfattar ljudet som varmare och bättre pga att man kapar rätt mycket diskant och faskorrigerar bas vid vinylmastring. våra öron tror jag också gillar att det är lite pressat och låter mer enhetligt. allt med måtta.

    men för att svara på frågan: det är olika pressat beroende på klient och grundmaterial, men generellt ändå rätt hårt.
    Sen är det rent fysiskt inte möjligt att pressa vinyl lika mycket som digitalt material, så de flesta vinylutgivningar brukar vara mindre komprimerade/limiterade än cd/digitalutgåvorna av samma material. Men visst, techno och sånt är hårt komprimerat, men det är ju en del av ljudidealet, på samma sätt som dödsmetall förmodligen har högre RMS än en genomsnittlig symfoniorkester på skiva.

  14. #74
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är det rent fysiskt inte möjligt att pressa vinyl lika mycket som digitalt material, så de flesta vinylutgivningar brukar vara mindre komprimerade/limiterade än cd/digitalutgåvorna av samma material. Men visst, techno och sånt är hårt komprimerat, men det är ju en del av ljudidealet, på samma sätt som dödsmetall förmodligen har högre RMS än en genomsnittlig symfoniorkester på skiva.
    så ja som har nya skivor som Stadium Arcadium av RHCP och ett par nya maiden skivor kan hoppas på iaf lite bättre mastering än cd-utgåvan?

    Någon som vet om man kan lösa problemet med att hålet som ska va i mitten känns som det inte riktigt är i mitten på vissa skivor så att det "gungar"?

  15. #75
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet om man kan lösa problemet med att hålet som ska va i mitten känns som det inte riktigt är i mitten på vissa skivor så att det "gungar"?
    Nakamichi gjorde ett par skivspelare som tog sig an problemet med skivor vilkas centrumhål ej, eeeh, sitter i centrum. De spelarna var dock löjligt dyra.

    http://www.thevintageknob.org/THEVAU...00/TX1000.html
    http://www.thevintageknob.org/THEVAU.../DRAGONCT.html

  16. #76
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nakamichi gjorde ett par skivspelare som tog sig an problemet med skivor vilkas centrumhål ej, eeeh, sitter i centrum. De spelarna var dock löjligt dyra.

    http://www.thevintageknob.org/THEVAU...00/TX1000.html
    http://www.thevintageknob.org/THEVAU.../DRAGONCT.html
    ojj! ja dom såg ju onekligen saftiga ut...
    det måste väl finnas ett enklare sätt en så?

  17. #77
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Om det är en singel kan man spela den utan puck om man centrerar noga själv. Min "Human Resource -Dominator"-singel var ocentrerad... Inget som funkar om man är DJ dock.

  18. #78
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Kom igen nu alla ni som hävdat att ni kan höra skillnad på direkten. Gör testet (utan att fuska med våganalyser) och skriva resultatet helt öppet i testtråden.

  19. #79
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är en singel kan man spela den utan puck om man centrerar noga själv. Min "Human Resource -Dominator"-singel var ocentrerad... Inget som funkar om man är DJ dock.
    Nu e det så att ingen av mina singlar har "ustkuren" singel mitt utan bara vanlig mitt!

  20. #80
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    men om man kör ett A\B test vill man vellan köra upp det i ett audioprog på 4 kanaler och A\B med swoppande X-fade\X-brytare
    -- jag kan iaf inte köra saker efter varandra och försöka minnas hur det låter
    -- sen spelar det vellan en jävla roll i vad för sophinkar eller guldPatina man sitter med i hårdvarans DA och hur algoritmerna i progg tar wav \ aiff då, eller e det RAW?? .. jag hoppar över det hela kategoriskt... Plus att jag ser vågformerna om jag sätter mig med det hela
    -- framför allt bygger jag trax av saker från MP3snuttar och annat digital~format, så jag bryr mig inte egentligen längre heller ...
    -- nu e det fel tråd då testet inte ligger här men vill inte skriva detta där borta...

  21. #81
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu e det så att ingen av mina singlar har "ustkuren" singel mitt utan bara vanlig mitt!

  22. #82
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lite halvt fick jag väl ett svar men rent praktiskt. brukar det vara lika "ihoppressat" material på nyutgivna vinyler?

    Det är väldigt ot men jag har en del (främst nya) vinyler där man får känslan av att hålet inte riktigt är i mitten då allt "svajjar". Någon som vet vad jag menar och va man kan göra åt det?

    främst picture discs när ja tänker efter...
    Picture discs är väl sällan orginalpress?

  23. #83
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha om du hittar en hålslagare med singelpucks sizade hål så köper jag

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Picture discs är väl sällan orginalpress?
    Iron Maidens nya skivor släpps som vinyl bara på Picture Disc och likaså Red Hot Chili Peppers singlar från Stadium Arcadium. De är ju original pressar. Två av chili peppers singlarna och någon eller par sidor av Maiden skivorna (A matter of life and death och Death on the road) svajjar.


    Men nu är vi helt OT....

  24. #84
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bulvanskägg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läser man dessutom tidningar som "Studio" och andra liknande så är ju ett ständigt återkommande tema "så gör du för att få högre volym på dina mixar".
    Vilket nummer var den i?

  25. #85
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    hitta just lite bra info om mastering på nya skivor släppta på vinyl. I det här fallet rörde det Stadium Arcadium av rhcp, men man kan väl gissa att det inte är den enda.

    Citat Ursprungligen postat av Wikipedia
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A problem often pointed by audiophiles is Vlado Meller's mastering for the CD release. It can be regarded as a product of the loudness war, with heavy use of dynamic range compression, and suffering of frequent clipping.[12] In contrast, Steve Hoffman's mastering for the vinyl release was praised for its quality.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...h_waveform.png
    Senast redigerat av Max den 2009-10-02 klockan 01:08. Anledning: Bilden blev väldigt stor om man hade me den, men de är iaf wave jämf. mellan cd och lp versionen av Snow

  26. #86
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herregud. Herre, jävla, gud.

    Jag vill skriva ett ord i caps, och det ordet är SKANDALÖST

  27. #87
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Vet!! Ja hoppas på att steve hoffman får vinyl remastra californication och by the way då (speciellt californication) är HELT söndermastrad :-( vladi meller :@

  28. #88
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Sådär såg det iofs ut när jag rippade av min 12a decimator och jämförde wav-mastern och vinylversionen. Hade den fått dynamik tillbaka? Självklart inte, men vinylens diskantfämpning och andra artefakter gör att vågformen kommer se annorlunda ut.

    Iofs så verkar detta inte vara fallet med RHCP, då vissa transienter verkar finnas kvar som är borta i cd-mastern. Vill ändå påpeka att man inte helt ska gå på vågformen för att veta hur de har mastrat när det gäller vinyl.

  29. #89
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sådär såg det iofs ut när jag rippade av min 12a decimator och jämförde wav-mastern och vinylversionen. Hade den fått dynamik tillbaka? Självklart inte, men vinylens diskantfämpning och andra artefakter gör att vågformen kommer se annorlunda ut.

    Iofs så verkar detta inte vara fallet med RHCP, då vissa transienter verkar finnas kvar som är borta i cd-mastern. Vill ändå påpeka att man inte helt ska gå på vågformen för att veta hur de har mastrat när det gäller vinyl.
    Självklart räcker det inte med att kolla vågformen, men just i det fallet så har jag läst flera som prisar Steve Hoffmans kunskaper inom just mastering.

  30. #90
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nakamichi gjorde ett par skivspelare som tog sig an problemet med skivor vilkas centrumhål ej, eeeh, sitter i centrum. De spelarna var dock löjligt dyra.

    http://www.thevintageknob.org/THEVAU...00/TX1000.html
    http://www.thevintageknob.org/THEVAU.../DRAGONCT.html
    Med tanke på att vinylskivorna kör på 33 varv/minut så borde centeringen av hålet spela ganska liten roll. Visst, nåltrycket kommer att variera lite, men det ligger ju runt 0,5Hz så jag har svårt att tro att någon skulle höra det. Då är det nog värre när skivorna är vågiga, men det fixas genom att undvika att förvara sina skivor i framrutan på bilen under sommartid.

  31. #91
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    e spåren tokeggiga off center pga att hålen e snestampade
    - samt att man kör trax i ytterkanten
    - ja då e det vellan klart att grejjerna svajjar till i pitch \ fart
    - får ett niiiiiiiiiiiieeoeeiiiiiiiiiieeooo
    - om det e hårt offCenter, även om man har bra tracking etc
    -- men så e nog inte fallen bara liten knutte off tune\fart troligen

    →→ men platterna i detta fall ska ju inte spelas
    →→ ska ju sitta på väggen !?
    →→ så det e inte lika noga ???
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-10-10 klockan 14:31.

  32. #92
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    En annan lustig sak, när vi pratar om ljudkvalité, är att ljud och bild verkar gå åt lite olika håll. Video går mot högre upplösning, men musik står snarare och stampar på samma ställe och har i vissa avseenden blivit sämre. AUDIO-DVD formatet har mer eller mindre dött och Sonys SACD är på god väg att göra dessamma. När det gäller Blueray så handlar det mest om DTS-HD och andra likande format, men då rör det sig oftast om livekonserter där ljudet ofta inte är så bra och inte sällan både uppsamplat och dubbat i efterhand. Om Die Hard har 7.1- kanalsljud i lossless struntar jag blankt i, men vad gör man inte för att lura på folk gamla filmer ännu en gång.

    I USA sänder man digitalradio via satelit och via FM-bandet i något som kallas HD Radio. Jo, plötsligt har vanligt CD-ljud blivit HD-ljud. Inte för att CD har blivit bättre, utan för att allt annat har blivit sämre. Mycket märkligt. I Sverige sände SR DAB-radio för tiotalet lyssnare och nu vet jag inte riktigt vad som händer. Jo, man sänder visst i DVB-T nätet, men vem orkar dra igång teven när man ska lyssna på radio (och ljud i MPEG-2).

    Sedan får man naturligtvis se över sin utrustning också. Tidigare körde jag med en Alesis ADAT AI3 24bit 8-channel konverter i hemmastudio. Tyckte att det lät ganska bra, tills jag nyligen skaffade ett TC Electronics Konnekt Live. My god.....mitt nya kort låter så enormt mycket bättre. På pappret kan man lätt tro att dom bör låta ganska lika varandra, men icke. För att inte tala om min Pioneer receiver som låter apdåligt jämför med min 15 år gamla 2000 kronors NAD förstärkare.

  33. #93
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    konsumenter över lag idag har ju grejjer ihopskruvade från piskade kineser över jag
    .. och jag vet inte om det den rätta vägen
    -- hi-end e behringer lixom ofta ute på dom stora elektronikFirmerna, nämner inga namn

    \\\ funkar skitbra att köra youTube med ljud!
    samt kolla på die hard mm

    HD-bitarna håller inte idag tycker jag då mkt e skit man får med för att ta emot det hela \\ branschen borde rycka upp sig!
    -- nu e det bara en slogan för ett litet gnutta snäpp bättre än bas-utbudet, viktigt för många att slå sig på bröstet!
    -- folk funkar så!

  34. #94
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Musik idag är "tillräckligt bra" för många, man hör inte poängen med audio-dvd eller andra ljudstandarder av bättre snitt. När det gäller video så ser man rätt lätt artefakterna hos dåliga format, och det är först nu det börjar bli "tillräckligt bra" för många.

    Så ser jag på varför det fortfarande utvecklas mycket på videofronten, medans på ljudfronten intet nytt.

  35. #95
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    mm det går bra med 14" letterBox tv, så ser man inga artifakter och digitalpixlar, eller numren när man ska ringa och rösta på grejjer .. letterBox e snart utagerat då fler i o f s sänder "WideScreen" formatet då letterboxarna 4:3 inte går att köpa längre i stort, många aktriser har gått ner som fan i vikt och blivit långsmala i ansiktet ;D


    jag vet inte vill inte ha nått värmelelement på väggen ännu innan grejjerna funkar default utan att behöva betala extra för det hela med kvalite

  36. #96
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på att vinylskivorna kör på 33 varv/minut så borde centeringen av hålet spela ganska liten roll. Visst, nåltrycket kommer att variera lite, men det ligger ju runt 0,5Hz så jag har svårt att tro att någon skulle höra det.
    Jo det hörs tydligt på en del skivor, min "Fundamental"-LP svajar rätt rejält - man blir sjösjuk av den :-) ...och jag är inte den mest pitchkänsliga människan på jorden.

  37. #97
    LCR
    LCR är inte uppkopplad

    Senior
    Ett sorgligt ämne som dränker min tidigare diskussion om CD vs. MP3
    för t.o.m. jag lyssnar hellre på en MP3 fil som är baserad på en bra
    master än en CD skiva som är maxad...




    LCR

  38. #98
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på att vinylskivorna kör på 33 varv/minut så borde centeringen av hålet spela ganska liten roll. Visst, nåltrycket kommer att variera lite, men det ligger ju runt 0,5Hz så jag har svårt att tro att någon skulle höra det. Då är det nog värre när skivorna är vågiga, men det fixas genom att undvika att förvara sina skivor i framrutan på bilen under sommartid.
    kan säga att jag tyvärr hör det VÄLDIGT mycket på en del skivor och sjösjuk är ett väldigt bra ord för att beskriva det. Dessa skivor har just problemet att de inte är centrerade då man kan se att när de snurrar så ligger den inte mitt på tallriken och nålen och gungar fram och tillbaka.

  39. #99
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan säga att jag tyvärr hör det VÄLDIGT mycket på en del skivor och sjösjuk är ett väldigt bra ord för att beskriva det. Dessa skivor har just problemet att de inte är centrerade då man kan se att när de snurrar så ligger den inte mitt på tallriken och nålen och gungar fram och tillbaka.
    Det är möjligt att jag har fel där. Kan bara gissa att många skrivspelare inte har något högpassfilter och att dom då släpper igenom riktigt låga frekvenser som får en att må illa, särskilt om det är musik med mycket bas.

  40. #100
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LCR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett sorgligt ämne som dränker min tidigare diskussion om CD vs. MP3
    för t.o.m. jag lyssnar hellre på en MP3 fil som är baserad på en bra
    master än en CD skiva som är maxad...




    LCR
    Jo, jag håller med dig. Däremot, när man pratar om kvalité på just MP3 så verkar fortfarande många ha noll koll på vad det är som egentligen påverkar kvalitén.

    Bitrate är naturligtvis en sak, men en viktig komponent är hur många band som används vid komprimering. Färre band = snabbare komprimering, men också sämre ljud, trots en hög bitrate. Om man sedan kör joint-stereo så kodas ju basen i mono och då blir det såklart inte bättre.

  41. #101
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är möjligt att jag har fel där. Kan bara gissa att många skrivspelare inte har något högpassfilter och att dom då släpper igenom riktigt låga frekvenser som får en att må illa, särskilt om det är musik med mycket bas.
    Nja, det är ju inte det som är problemet.

    Dåligt centrerat mitthål gör att musiken svajar. Eftersom vinylskivor (till skillnad från cd) roterar med fast varvtal (snarare än konstant avläsningshastighet som i cdfallet) så varierar avläsningshastigheten beroende var på skivan nålen för stunden befinner sig - hastigheten är som högst längst ut (dvs i början av skivan) och lägst längst in.

    Förutsättningarna är ju samma för avlyssningsnålen som för gravyrnålen, så det här är i sig inget problem ....så länge mitthålet är centrerat ;-) Är det ocentrerat kommer musiken att svaja eftersom spåret under halva varvet kommer att avläsas med för hög hastighet och under andra halvan med för låg hastighet. Ju mer "off" hålet är, desto djupare blir svajet (men frekvensen är samma). Effekten är som kraftigast i slutet på skivan, det är där jag brukar märka av det.

    Det krävs inte mer än att hålet är bara några tiondels millimeter offcenter för att svajet ska hamna i en helt annan storleksordning än skivspelarens egensvaj.
    Senast redigerat av tei den 2009-10-11 klockan 20:21.

  42. #102
    LCR
    LCR är inte uppkopplad

    Senior
    Hittade ingenting när jag sökte så jag gör härmed detta mycket viktiga inlägg:

    http://www.turnmeup.org/

  43. #103
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    VAD TRÖTT jag blir på en del inspelningar av nyare musik. Det låter som att allt är inkapslat i bomull!

  44. #104
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Jepp.

    / Simon, stolt medlem av turnmeup.org

  45. #105
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Att folk sväljer HD köret för TV men inte bryr sig om ljud tror jag delvis har att göra med att man inte inser vad man missar om man inte själv hör det.
    Man kan tycka att ljudet är "bra nog" bara för att man inte upplevt riktigt bra ljud.
    Bild däremot ser du ju stora blaffiga aparater som står och blänker i vartenda elektronikaffär. Så då blir folk bländade direkt och "måste ha".

    Endel av mina vänner tycker jag är konstig som prioriterar bra stereoljud över hd-bild och suround. :|

  46. #106
    LCR
    LCR är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Endel av mina vänner tycker jag är konstig som prioriterar bra stereoljud över hd-bild och suround. :|
    Här har du i alla fall en sympatisör!

    Våran tv, en Panasonic 28" CRT hittade jag på soptippen, men bredvid
    har jag en Denon AVR med KEF högtalare för TV/film och en Creek med
    Paradigm för CD skivorna.

    Folk som kommer hit tycker jag är konstig som har två stereo när en "räcker"...


    LCR

  47. #107
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LCR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här har du i alla fall en sympatisör!

    Våran tv, en Panasonic 28" CRT hittade jag på soptippen, men bredvid
    har jag en Denon AVR med KEF högtalare för TV/film och en Creek med
    Paradigm för CD skivorna.

    Folk som kommer hit tycker jag är konstig som har två stereo när en "räcker"...


    LCR
    Jag har flera kompisar som snackar om hur bra deras sorroundsystem hemma och dom tycker jag är en komplett idiot som föredrar stereo. Det bästa i det hela är att några av dom kopplar hemmabion till stereo-ut från datorn haha

  48. #108
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Måste inflika att jag nyligen köpt Yeah Yeah Yeahs nya på vinyl, och den låter skräp! Särskilt in mot mitten. En singel vi har är det likadant med. Där gissar jag att dom pressat ihop för mkt på varje sida. Vi gick tllbaka med den, men den nya lät lika illa.

    Så jävla tråkigt att det låter bättre om de nedladdade mp3-filerna än en ny vinyl för 250 spänn.

  49. #109
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    "skräp" som i "diskanten försvinner", eller något annat?

  50. #110
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Låter som att det fastnat massa damm på nålen. Otydligt, distat o muffligt.

  51. #111
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Alltså, jag förstår inte alls grejen med dynamik-aktivismen. Jag håller absolut med om att mastring alltid skall låta bra, i alla lägen, och att mastringstekniker som överdriver med limiters osv seriöst borde få sparken. MEN, att från det gå till att kritisera hela grejen med att använda limiters för att få musiken att få ordentligt stuns, det är inget jag kan ställa mig bakom. Lagom är bäst, och lagom är extremt olika för olika musikstilar. Jag menar, vad vore Daft Punk utan kompressorpump? Lite mer nyanserad debatt i ämnet hade inte suttit fel.

  52. #112
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, jag förstår inte alls grejen med dynamik-aktivismen. Jag håller absolut med om att mastring alltid skall låta bra, i alla lägen, och att mastringstekniker som överdriver med limiters osv seriöst borde få sparken. MEN, att från det gå till att kritisera hela grejen med att använda limiters för att få musiken att få ordentligt stuns, det är inget jag kan ställa mig bakom. Lagom är bäst, och lagom är extremt olika för olika musikstilar. Jag menar, vad vore Daft Punk utan kompressorpump? Lite mer nyanserad debatt i ämnet hade inte suttit fel.
    menar du här i denna tråd eller rent allmänt?
    i denna tråd ser jag inget som kritiserar hela grejen med limiters o kompression

  53. #113
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, jag förstår inte alls grejen med dynamik-aktivismen.
    Tja, min egna infallsvinkel på detta är väl att efter någon minuts lyssnande börjar må lite fysiskt dålig av för hårt komprimerad musik.
    Alltså, inte för att jag tycker musiken som sådan behvöer vara dålig. Ta t.ex. Prodigys senste. Jag kan inte lyssna på den mer än någon låt i taget -- och då vill jag ändå fortsätta lyssna. Men jag börjar - faktiskt - att må dåligt.

  54. #114
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tänkte på "Turn me up".

  55. #115
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Splork Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, min egna infallsvinkel på detta är väl att efter någon minuts lyssnande börjar må lite fysiskt dålig av för hårt komprimerad musik.
    Alltså, inte för att jag tycker musiken som sådan behvöer vara dålig. Ta t.ex. Prodigys senste. Jag kan inte lyssna på den mer än någon låt i taget -- och då vill jag ändå fortsätta lyssna. Men jag börjar - faktiskt - att må dåligt.
    Ja, det är inte lagom. Jag håller med.

  56. #116
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte på "Turn me up".
    Folk får väl engagera sig i vad de vill, men det är nog rätt uppenbart att det är en rörelse för egen beundran och som ingen utanför kretsen direkt bryr sig om alls.

    Jag håller med Geminister till stor del.

  57. #117
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    För mycket dator, för lite analog hårdvara.

  58. #118
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mycket dator, för lite analog hårdvara.
    +1

    rullband och kassettband is da shit! fast dom komprimerar ju iof lite i sig, men de e nice!

  59. #119
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att det fastnat massa damm på nålen. Otydligt, distat o muffligt.
    Den som preppat vinylmastern kanske har missat det där med att man tydligen måste dra på mer diskant ju längre in på skivan man kommer. Men jag håller med, trist det hela.

  60. #120

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Folk får väl engagera sig i vad de vill, men det är nog rätt uppenbart att det är en rörelse för egen beundran och som ingen utanför kretsen direkt bryr sig om alls.
    Jag tycker det är ganska många skivor som är sönderkomprimerade i genrer där det inte alls är motiverat att pressa materialet så hårt. Tex har jag svårt att lyssna på Nick Caves Abattoir Blues för att det mest är en jämntjock ljudmatta hela tiden (gospelkörerna gör iofs sitt till). Då har jag inget mot stora mängder kompression i rätt sammanhang.

    Men problemet är ju att massiv kompression och limitering oftast är ett rent kommersiellt val, inte ett estetiskt. Dvs, men komprimerar för att det ska låta högre på radio, inte för att det är det som musiken tjänar mest på.

    Och visst, lyssnar man bara på 30 sekunder i taget eller någon enstaka låt så fungerar det ju - det låter bättre, men jag upplever precis som Splork att man inte klarar av att lyssna någon längre tid även om man vill.

Liknande ämnen

  1. "platt ljud" i äldre cd-skivor
    Av pasp i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:00
  2. Dåligt ljud i FL?
    Av Slim Vic i forum Övriga DAW
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 22:28
  3. Dåligt ljud
    Av romanenko i forum Logic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-10-01, 17:38
  4. Dåligt ljud
    Av romanenko i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •