Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 131

Ämne: Dåligt ljud på nya CD-skivor?

  1. #1
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior

    Dåligt ljud på nya CD-skivor?

    När alla pratar om illegal nerladdning av musik på nätet, så känner man sig nästan lite gammal som fortfarande envisas med att köpa sina skivor. Det är helt enkelt något särskilt med att hålla en fysisk skiva i handen och kunna läsa hur bandet tackar alla sina vänner, mamma och musikbörsen på sista sidan i skivkomvolutet.

    Men nu var det inte riktigt det jag hade tänkt skriva om utan snarare om hur jag tycker mig höra en tendens till sämre ljudkvalité på en hel del skivor under senare år. För att ta ett exempel. Fibes oh fibes senaste skiva '1997'. Bortsett från riktigt dålig mixning på flera av låtarna, så slås jag av att ljudet, framför allt sången, distar på en mängd ställen rakt igenom hela skiva. Jag har svårt att tänka mig att någon mixare medvetet lägger på den typen av dist på sången, men i mina öron låter skivan riktigt dåligt. Som av en händelse, eller kanske ett samband vad vet jag, så upplevde jag exakt samma sak på ännu en skiva utgiven via Universal. Nämligen Eric Gadds "Life support". Detta är bara två exempel, men jag har hittat ett flertal skivor där ljudet distar.

    Har provlyssnat i datorn, i cd spelare, dvd-spelare, packat låtarna till mp3 och i samtliga fall distar det.

    Jag kan egentligen bara komma på två tänkbara orsaker. Den ena är att skivbolagen är dumsnåla och försöker pressa fler skivor på varje cdmaster vilket resulterar i en massa bitfel som får felkorrigeringskretsarna i spelarna att gå i taket. Den andra teorin är att det sitter en massa mastrare med dålig hörsel som i sin iver över att ratta fram någon extra decibel med kompressorn lyckas överstyra signalen när det ska tryckas ner till 16 bitar.

    Det finns även en tredje teori, men den handlar om att min hörsel skulle har blivit förstöd av allt mp3-lyssnande.

    Vad tror ni? eller är det bara jag som hör illa?

  2. #2
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    I dagsläget skulle jag nog lägga pengarna på att det var en överentusiastisk mastrare, alternativt en mastrare som fått så mycket "mer volym!" som kommentar att han/hon är arg och bitter och aktivt förstör ;-)

  3. #3
    olivettis avatar
    Veteran
    http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ


    ett jävla otyg är det i alla fall
    trenden är ju sen flertalet år att både artister o skivbolag kräver högre volym för sina skivor/artister
    idiotiskt då det på varje ljuduppspelande apparat finns ngt som heter volymknapp
    så det är inte bara skivbolag som är puckade, utan också artister som kräver att min skiva ska vara minst lika hög som den o den artistens skiva
    idioter!

  4. #4

    Redaktör
    Jag skulle också skylla på mastringen. Det går ju att öppna låtarna i valfri ljudeditor och se hur nära nollan de ligger om man verkligen är nyfiken.

  5. #5
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle också skylla på mastringen. Det går ju att öppna låtarna i valfri ljudeditor och se hur nära nollan de ligger om man verkligen är nyfiken.
    Ja och inte bara mastringen i sig, det är säkert en massa läskiga saker gjorda redan i mixningen. Usch jag är så trött på den där bedrövliga diskantklangen på många av dagens skivor.

  6. #6
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Jag har sett trailers, cinematics (och skivor) anpassade i mastringen för billiga dåliga datorhögtalare och hörlurar. 99% säker att det är med flit.

    Det känns igen på diskantklang och att dom låter skit på studiomonitorer och superlurar, ofta för talade röster att de låter totalt inihelvetes fel.

    (jag buggrapporterade en spelstudios trailer, "nä vi har inget fel det låter bra för oss", senare såg jag plasthögtalare a'la creative slags för hela slanten. Tvi.)

  7. #7
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Jo, det är inte ofta man hajar till av bra ljud nu för tiden. Men jag snubblade över Frank McComb - The Truth för ett tag sedan - mycket bra ljud. Det går att producera bra ljud fortfarande. Åtminstone fram till denna skivas pressning 2003.

    Det är ju otroligt sorgligt med stuprörsljud. Fin liten Youtubeillustration där Olivetti "The punch and clarity of the drums, 1989"

  8. #8

  9. #9
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    kör man skiten på walkmanTelefoners högtalare\lurar på bussarna\spårvagn\pendeltåg\t-bana etc etc > har snakkat om detta förr > så bryr sig ingen att det distar .. då det gör det default ändå .. bara det låter högt! > i lokaltrafiken och på öppna torg bland en massa sorlande folk och trafik > det e det nyaSoundet :kakaa:


    \\ macägare kan reklamera att dom spelar sönder sina hörlurar och högtalare dock såg jag förut
    -- eller hahaha .. "va fan grejjerna pallar inte det jag spelar, hur kan det komma sig" -- frågan

    folk har slutat bry sig om kvaliten <?> då det mesta i konsumentväg e billiga grejjer från kesopuddingen, varför finner man dyra HI-end grejjer i groovan annars
    -- klass A-stärkare och dynamiska och balanserade finhögtalare etc .. om folk hade brytt sig???
    -- låter en MP3 högt i brödrosten eller voffeljärnet så e det okay!!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-09-29 klockan 06:57.

  10. #10
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    wavehammer i acid pro \ soundforge e expertpluggen på att fixa det hela med det nya soundet bland andra!

  11. #11
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag har inte brytt mej så mycket, mer än att vissa nya skivor gör mej trött i öronen efter ett tag...(Depeche Mode, Playing The Angel tex) Men kolla in YouTube-klippet där dom jämför Metallica i CD och Guitar Hero-version, det är en helt sanslös skillnad. Hade det varit musik jag brydde mej om hade jag varit rätt förtvivlad, CD-versionen låter ju helt sanslöst kass... Hade avrit oerhört intressant att höra den som mastrat den motivera sej.

  12. #12
    Bulvanskägg
    Bulvanskägg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte brytt mej så mycket, mer än att vissa nya skivor gör mej trött i öronen efter ett tag...(Depeche Mode, Playing The Angel tex) Men kolla in YouTube-klippet där dom jämför Metallica i CD och Guitar Hero-version, det är en helt sanslös skillnad. Hade det varit musik jag brydde mej om hade jag varit rätt förtvivlad, CD-versionen låter ju helt sanslöst kass... Hade avrit oerhört intressant att höra den som mastrat den motivera sej.
    Yngre idag har ju ingen referens vad gäller bra ljud. De är ju uppvuxna med mp3, och nu har väl den generationen börjat leta sig in i inspelningsstudiorna.
    Läser man dessutom tidningar som "Studio" och andra liknande så är ju ett ständigt återkommande tema "så gör du för att få högre volym på dina mixar".

  13. #13
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det där köper jag inte. Bra ljud växer väldigt få upp med, det är en nördhobby man skaffar sig när man har råd. Jag växte själv upp med kassettband och en tämligen dålig skivspelare med gratishögtalare. Gissa om mp3 låter bra ur min iPod! (Bättre än FM-radio dessutom)

  14. #14
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där köper jag inte. Bra ljud växer väldigt få upp med, det är en nördhobby man skaffar sig när man har råd. Jag växte själv upp med kassettband och en tämligen dålig skivspelare med gratishögtalare. Gissa om mp3 låter bra ur min iPod! (Bättre än FM-radio dessutom)
    Absolut. Bergsprängare med kassettband tills jag var 13-14 för min del, då skaffade jag en kompaktstereo för 2000:-, köpte CD-spelare något år senare... Inte så värst hifi.

    Dessutom låter mp3 med hygglig bitrate helt OK, påstår man något annat är man mer intresserad av audiofili än musiken i sej. Och det får man gärna vara, men det är en annan diskussion...

    Möjligen kan man känna att ungdomen av idag missar något när dom nästan uteslutande lyssnar i in-ear-lurar, det är ändå nåt visst att blåsa på i ett par hyggliga högtalare... (min son lyssnar oftare i dom inbyggda högtalarna i min pensionerade gamla laptop än i den gamla stereon jag donerat).

  15. #15
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom låter mp3 med hygglig bitrate helt OK, påstår man något annat är man mer intresserad av audiofili än musiken i sej.
    Exakt. Så man vägrar att erkänna att man inte kan skilja en bra mp3 från ett CD-spår bara för att det inte passar ens världsbild.

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skilling: Kategoriskt uttalande detekted! Bara för att du inte kan det betyder inte att andra inte kan det!

    En lagom disclaimer av typen "de flesta" och så vidare så kan du komma undan med det hela.

    /Lagom dålig hörsel som inte lär höra någon skillnad

  17. #17
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Klart det finns dom som kan höra skillnad. Men knappast vid normalt lyssnande, man lär få koncentrera sej om det är en bra encodad 320kpbs mp3. Och då kan man fråga sej vad det spelar för roll.

    Det är precis som analog vs va.

    Det är klart att det finns folk (inkl mej själv) som tycker det är värt att betala för en analogsynth, men det handlar ju inte ett ögonblick om att vi skulle göra bättre musik, eller att lyssnare skulle märka någon skillnad. Det gör man för sin egen skull, för att det känns lite göttigare...

  18. #18
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Känner igen det där med att sången distar på en del nyare skivor, senast jag hörde det var på albumet: Veronica Maggio - Och Vinnaren Är, jag var dock lite osäker på ifall det var någon retro vibe de ville få till.. vilket som så lät det inte bra. Tycker det e synd då jag gillar skivan i övrigt.

  19. #19
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skilling: Kategoriskt uttalande detekted! Bara för att du inte kan det betyder inte att andra inte kan det!

    En lagom disclaimer av typen "de flesta" och så vidare så kan du komma undan med det hela.

    /Lagom dålig hörsel som inte lär höra någon skillnad
    Den dagen någon bevisar att han eller hon (nej förresten, det är alltid hanar som hävdar att de kan) hör skillnad på 320kb/bit Lame och wav vid normal lyssning för mig, ska jag tro på det. Det har aldrig hänt och det är en del som har försökt.

    Det är många som hävdar att de hör skillnad och till och med inte står ut med att lyssna på mp3:an, men ingen tycks kunna bevisa det.

    Men visst, det kanske finns någon nisse nere i Bremen eller nåt som kan.

  20. #20
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart det finns dom som kan höra skillnad. Men knappast vid normalt lyssnande, man lär få koncentrera sej om det är en bra encodad 320kpbs mp3. Och då kan man fråga sej vad det spelar för roll.
    Ja precis, normalt lyssnande gäller. I princip ska man kunna ha wavs och mp3:s om vartannat på en spellista och den som hävdar skillnaden ska ju då inte ha några problem att tala om vilket som är vilket.

  21. #21
    deleted user
    Jag tvivlar lika kategoriskt på de som hävdar att de hör skillnad om kontakterna på RCA-kablarna är guldpläterade eller ej. Lite samma fenomen.

  22. #22
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Ju sämre upplösning desto bättre säger kidsen:
    http://www.nyteknik.se/popular_tekni...icle538384.ece
    River dödsskönt i örat! Mera komprimering åt folket...

  23. #23
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Kommentaren av Robert Orton om mixningen av Lady Gagas 'Just Dance' i SOS Mars 2009 ju lite intressant. Man kan ju läsa det som att jag vill egentlingen inte komprimera skiten ur minsta tillstymmelse till dynamik, men alla andra gör ju det...

    "I don’t like the loudness war thing, and I’d much rather not have to compress my mixes too much, but the reality is that you’re competing against other mixes, and people will compare its loudness to that of other mixes. I need to be mindful of that, but at the same time I won’t go crazy with the limiter, because I do like my mixes to sound good. Having said that, I don’t find sample rate that important. Most of the stuff I do ends up on MP3, so whatever sample rate I use doesn’t make a big difference."

  24. #24
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    vem fan sitter och jämför hur högt skivorna låter!!! helt ärligt.... det är bolagen som är fucked up!!

    Och dessa som hör skillnad på mp3 och annat... vad har de för rum när de sitter och lyssnar... måste ju vara jobbigt om nån tappar en penna då när de koncentrerar sig..... då kanske det får nån hörselskada???

    Humbug... en mix är väl klassikt sett rätt dåligt gjord om man får höja hela tiden... nå väl jag skiter i vilket...

    för det är ju inte bara dåligt ljud de pumpar ut bolagen... det mesta är jävligt tråkig musik oxå... men snart dör de ut för de har blivit dinosaurier...

  25. #25
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vem fan sitter och jämför hur högt skivorna låter!!! helt ärligt.... det är bolagen som är fucked up!!
    Ja, det känns som om det är lite kukmätar tävling över det hela

    Sen kanske "möjligheterna" som datorer har gett är en del av det också? Förr fick man väl mer lyssna sig till när det började peaka på insignalen, och resten av kedjan. Nu kan man ju sitta och jiddra om hur nära 0bdFS man kan komma genom att stirra på "led" mätare, och kanske missa att slutresultatet inte nödvändigtvis blir mer välljudande för att man har ett teoretiskt bra S/N ratio.

  26. #26
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Men då kan man ju i princip spela in bara en sinus-våg i 0 db FS så har man sålt guld då!?!?! om det är så att högst är bäst... De där skivbolagen har ståt och grävt på sin avgrunds grav för länge nu... för mig handlar bra ljud eller ljud överhuvudtaget mer om känsla än teorier.... samma med "musik" mer känsla och nerv än kunskap!!

    Sen har jag så klart respekt för de som har detta som yrke... och kunniga mixare mastrare musiker osv...

  27. #27
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den dagen någon bevisar att han eller hon (nej förresten, det är alltid hanar som hävdar att de kan) hör skillnad på 320kb/bit Lame och wav vid normal lyssning för mig, ska jag tro på det. Det har aldrig hänt och det är en del som har försökt.

    Det är många som hävdar att de hör skillnad och till och med inte står ut med att lyssna på mp3:an, men ingen tycks kunna bevisa det.

    Men visst, det kanske finns någon nisse nere i Bremen eller nåt som kan.
    En 320 kbit Lame låter inte bra om originalet låter dåligt. Vare sig det är 16 eller 24 bitar. Det är väl det det här handlar om. Utan pissmastering. Och sen kan man ju undra varför man ska använda just mp3 över huvud taget när det finns AAC 320? Varför sitta med 24bitars ljudkort när man kan spela in mp3 direkt?

    Jag fattar inte varför det ska envisas med att tillräckligt bra är bäst. Det är fult om man strävar efter så bra ljudåtergivning som möjligt. Då är man inte intresserad av musiken.. nähärru??? Känns inte så punkigt precis. Det kan faktiskt vara en jäkligt skön känsla när inspelad uppspelning låter svinbra. Vem kan utse sig till domare över detta? Jag vet inte. Det skulle väl vara någon i Bremen då
    Senast redigerat av Einar Lindgren den 2009-09-30 klockan 07:17.

  28. #28
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    inspirerad av denna tråd gjorde jag just ett test. Jag tog min "Red Hot Chili Peppers" "Greatest Hits" och testade att kodade "Californication" och "Soul to squeeze" i 320, 128, 96 och 64 kbps för att höra hur stor skillnaden faktiskt är. 64 lät verkligen illa. 96 lät inge bra. 320 och 128 kunde jag (tyvärr) inte skilja. Tyvärr så distar låtarna i bägga fallen rätt mycke och ljudet är påfrestande vilket kanske kan förklara att jag hade svårt att skilja dem. Allmänt tycker jag att RHCP:s musik distar rätt mycket. någon som håller med?

  29. #29
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    ytterligare ett kort test. Ja har mother's milk (RHCP skiva) på lp som ja spelat över till kassettband. Jämförde kassettbandsinspelning med den på spotify. På spotify ligger den remastrade versionen från 2005 (tror ja). Här hördes stora dynamikskillnader och jag tyckte att kassett/lp versionen var väldigt mycket behagligare att lyssna på. lite härligt knaster i kombination med vad jag upplever som mycket klarare ljud. Spotify har väl ändå rätt hyfsad bitrate?

    min slutsats blir iaf att musiken idag (och remasters) mastras eller vad nu kan va för hårt så att karaktären och klarheten försvinner, vilket folk tidigare sagt.
    Jag bygger dock allt på att ha lyssnat.

  30. #30
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    för min del är det en smaksak, som tur är har jag rätt mycket att säga till om vad gäller mastringen av mina släpp och brukar alltid be teknikern att inte pressa för hårt så länge man inte vill ha det som en effekt. framförallt inte köra en smiley på diskanten/basen, då orkar man inte höra detaljerna i mitten... bra mastring är guld, mastra genom distpedal; mindre bra ...

    sen håller jag med om att INGEN kan höra skillnad på rätt kodad 320 kbit mp3 och wav, hur tuff haj-fi man än har (sorry JGB), kanske om man spelar in i -100dB och sen normaliserar efter konvertering (varför man nu skulle vilja göra ngt sånt) .. vi kan köra blindtester, som vi tidigare gjort, där ingen lyckades pricka rätt ...

    samma sak egentligen som folk som svär vid sina svindyra ljudkort (lynx, mytek, etc) och i blindtest inte kan skilja dessa från en behringer ..

    .. eller kablar av 99.9% ren australiensisk kopparledning från lakritssnöre ..

  31. #31
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommentaren av Robert Orton om mixningen av Lady Gagas 'Just Dance' i SOS Mars 2009 ju lite intressant. Man kan ju läsa det som att jag vill egentlingen inte komprimera skiten ur minsta tillstymmelse till dynamik, men alla andra gör ju det...

    "I don’t like the loudness war thing, and I’d much rather not have to compress my mixes too much, but the reality is that you’re competing against other mixes, and people will compare its loudness to that of other mixes. I need to be mindful of that, but at the same time I won’t go crazy with the limiter, because I do like my mixes to sound good. Having said that, I don’t find sample rate that important. Most of the stuff I do ends up on MP3, so whatever sample rate I use doesn’t make a big difference."
    jag kan förstå att skivbolagen kör denna tävling, men det finns åtskilliga fall där även artisterna pressar på att deras skiva ska låta lika högt, helst högre än övriga artisters skivor. helt galet. jevla puckon! de borde inte syssla med musik

  32. #32
    Bulvanskägg
    Bulvanskägg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den dagen någon bevisar att han eller hon (nej förresten, det är alltid hanar som hävdar att de kan) hör skillnad på 320kb/bit Lame och wav vid normal lyssning för mig, ska jag tro på det. Det har aldrig hänt och det är en del som har försökt.

    Det är många som hävdar att de hör skillnad och till och med inte står ut med att lyssna på mp3:an, men ingen tycks kunna bevisa det.

    Men visst, det kanske finns någon nisse nere i Bremen eller nåt som kan.
    Då vill jag att du talar om för mig exakt vad "normal lyssning" är! För dig är det kanske att lyssna på en mp3-spelare. För mig är det att sätta mig tillrätta i soffan och lyssna på min stereoanläggning. Dety är alltid lika irriterande när någon person som aldrig lyssnat på en riktigt bra anläggning påstår att "Hifi-nissar" inte är intresserade av musiken, utan bara "av ljudet". I min anläggning låter det som rockgruppen (oavsett om det är Pink Floyd eller Sex Pistols, står i vardagsrummet och spelar. I en billig anläggning låter det som de står i en kakburk, men tycker man att det är okej så gärna för mig, men de ska hoppa över okunniga kommentarer som att "ingen hör någon skillnad på CD och mp3".

  33. #33
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ok... men det går att ha en soffa i rummet utan att den stör lyssningen då...?? Och jorda mot vattenstammen oxå om du har egen brunn... man vill ju att jorden ska vara ren fin noll!!

    Jag skulle vilja hävda att det inte blir bättre ljud i cd mot mp3 baserat på det faktum att det är först efter dac som det är ljud... och cd är redan kasst ljud egentligen... sen är det klart att man får jämföra mot en inte för misshandlad fil... klart är ju att ju fler ettor och nollor som försvinner ju sämmre ljud... så hård ner kodad mp3 blir ju sämmre på det viset!?!?!

  34. #34
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag kan förstå att skivbolagen kör denna tävling, men det finns åtskilliga fall där även artisterna pressar på att deras skiva ska låta lika högt, helst högre än övriga artisters skivor. helt galet. jevla puckon! de borde inte syssla med musik
    Yepp. Jag skulle till och med byta ut "åtskilliga artister" mot "de flesta artister".

    I övrigt så håller jag med om att de allra flesta av dagens nyproducerade skivor låter för jävla illa.
    Även om jag gillar musiken i sig går det inte att lyssna mer än 2-3 spår innan jag kroknar.
    Jag anser personligen att det är ett mastringsproblem.

    Diskussionen CD vs Mp3 är inte så relevant eftersom trådskaparen talar om CD-skivor, alltså ligger problemet tidigare i kedjan.

    Vad som däremot är oerhört intressant är max92s observation att en Lp inspelad på kassettband låter behagligare än en nymastrad digital version av samma spår. Anmärkningsvärt men knappast förvånande.

    Den här idiotlimiteringen av allt har gjort att jag börjat tröttna på kommersiellt producerad musik (även oberoende för dom kör samma race) över huvud taget. Även äldre inspelningar som jag har en nostalgisk relation till blir ointressanta efter att ha gått igenom en "nymastring" (tillplattning).

    Alla som är involverade i processen är medvetna om problemet men igen vågar backa. Folk, och i synnerhet artister och skivbolagsfolk, är en skock ängsliga får som springer åt samma håll. Dumskallar.

    Jag har mer att säga men orkar inte skriva just nu.

  35. #35
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag tycker inte att det är konstigt att LP och kasset låter bättre..... för det händer saker hela kedjan med digitalt ljud... allt av det är en reducering av den ursprungliga källan... Finns oxå begränsningar i digitala världen för vad det kan återge!!

  36. #36
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En 320 kbit Lame låter inte bra om originalet låter dåligt. Vare sig det är 16 eller 24 bitar. Det är väl det det här handlar om. Utan pissmastering. Och sen kan man ju undra varför man ska använda just mp3 över huvud taget när det finns AAC 320? Varför sitta med 24bitars ljudkort när man kan spela in mp3 direkt?

    Jag fattar inte varför det ska envisas med att tillräckligt bra är bäst. Det är fult om man strävar efter så bra ljudåtergivning som möjligt. Då är man inte intresserad av musiken.. nähärru??? Känns inte så punkigt precis. Det kan faktiskt vara en jäkligt skön känsla när inspelad uppspelning låter svinbra. Vem kan utse sig till domare över detta? Jag vet inte. Det skulle väl vara någon i Bremen då
    Fattar inte riktigt första stycket, men helt rätt att mp3 vs wav och volymmaximeringshysterin är två olika saker. Nu har det ju blivit en spin-offdiskussion om det förstnämnda här och jag tror vi kan hålla isär diskussionerna i tråden (annars får väl admin bryta ur den och göra en ny tråd). När det gäller mp3 och mp4... whatever, säger jag. Åtminstone när vi snackar 320 kb/sek.

    Det är inte fult att sträva efter bra ljud, det vill jag själv ha också. Vad fick du det ifrån? Det finns massor av saker som gör skillnad som man kan rikta in sig på.

  37. #37
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    CD och hör sen!!!

  38. #38
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Bulvanskägg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då vill jag att du talar om för mig exakt vad "normal lyssning" är! För dig är det kanske att lyssna på en mp3-spelare. För mig är det att sätta mig tillrätta i soffan och lyssna på min stereoanläggning.
    Normal lyssning är när man lyssnar på en låt, sen nästa, sen nästa osv. I ett test skulle det kunna vara att man lyssnar på samma låt fyra ggr i rad och den som testas ska då plättlätt tala om när det är mp3 och när det är wav.

    Motsatsen till normal lyssning är om man t ex ringar in en crash eller hi-hat och sen lyssnar växelvis 50 ggr på varje för att sedan komma med ett utlåtande.

    Dety är alltid lika irriterande när någon person som aldrig lyssnat på en riktigt bra anläggning påstår att "Hifi-nissar" inte är intresserade av musiken, utan bara "av ljudet". I min anläggning låter det som rockgruppen (oavsett om det är Pink Floyd eller Sex Pistols, står i vardagsrummet och spelar. I en billig anläggning låter det som de står i en kakburk, men tycker man att det är okej så gärna för mig, men de ska hoppa över okunniga kommentarer som att "ingen hör någon skillnad på CD och mp3".
    Du behöver inte oroa dig över vad jag lyssnar på. Med min förstärkare från Naim och mina högtalare från KEF har jag en bättre lyssning än de flesta thankyouverymuch. Händer inte så sällan att jag lyssnar genom mina studiomonitorer också och de är avslöjande om något.

    Det spelar ingen roll hur mycket svada du spyr ut dig. Innan du bevisat för mig i ett test så tror jag inte på att du hör skillnad på en bra kodad mp3 och wav. Det är ett faktum som irriterar eftersom CD-talibaner tenderar att se ner på "vanligt folk" som lyssnar på mp3 och framför allt sågar hela ungdomsgenerationen som okunniga.

    T ex:
    Citat Ursprungligen postat av Bulvanskägg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yngre idag har ju ingen referens vad gäller bra ljud. De är ju uppvuxna med mp3, och nu har väl den generationen börjat leta sig in i inspelningsstudiorna.
    WALOB.

  39. #39
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Just skillnaden mot äldre skivor är ju rätt stor, iom att det lirats in på band, på mixerbord och av kunnit folkt... och sen till LP...
    nyare gjort i en d0ta ... på maudiomik , miksats av en n00b, mastrats av en volymstinn datorplugg ...

    Jag bryr mej inte, lyssnar inte på musik så mkt längre, isåfall bara hemgjord eller på väldigt ärlig och genuin musik som jag gillar, sen får det låta hur fan det gör... är mjusiken bra så är det bra... Gillar charta77s gamla porta demos lika mkt som nått välproddat...

  40. #40
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag vill minnas att Dregen hörde skillnad på vinyl och CD i något radioprogram.. över telefon.

  41. #41
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Amen+++ apan.... säger att det är digitalt ljud som får en viss karaktär där ju... och klart det är så... sen måste man inte trycka på som fan i mastringen... har man inte använt sig av analoga källor alls så kommer det ju att märkas i en produktion... för det saknas övertoner naturligt brus och annat när en dator räknat fram ljudet genom algoritmer endast... men det är en helt annan disskusion.. och har inte ett dugg att göra med bra dåligt...

    Bra och dåligt är som vanligt subjektivt!!! Jag medger att jag är för mycket amatör för att uttala mig oxå... så gå nu inte för hårt åt mig snälla!! jag har inte menat nått illa...

  42. #42
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    uj va posts. jag har inte läst riktigt alla än så ursäktar om jag missat något.

    Till att börja med. jag håller fullständigt med dig om att det är något speciellt med att ha musiken på skiva. OM de gjort detdär lilla extra med paketet.
    Det blir lite extra ceremoniellt när man lägger på en skiva och sätter sig för att lyssna, istället för att shuffla en playlist i winamp som bakgrundsmusik medan man gör 15 andra saker.

    Jag har själv handlat på mig ett femhundratal cd-skivor i min ungdom.
    But no more!
    Ljudkvalitén är lika kass som MP3or nu för tiden. Och då snackar jag om hemmarippade mp3or från audiograbber. Inte ordentligt encodade. Inget jobb läggs på förpackningen. Inget kul extra... förutom rootkits och DRM skydd som får musiken att klippa.
    mastring så dålig att man kunde tro att jag hade gjort den! Samt dummsnåla bolag. Industrin är sjuk.

    Nä, slutsatsen jag dragit sista tiden är att visst kan jag köpa skivor. Men då köper jag vinyl och bara om det inte kommer från de större bolagen.
    Å andra sidan inte så svårt då de stora bolagen inte säljer musiken jag vill ha.

  43. #43
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag konstruerar ett MP3-WAV-test i detta nu..

  44. #44
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag konstruerar ett MP3-WAV-test i detta nu..
    vad är syftet med mp3/wav diskussionen? var inte hela grejen att CD-skivorna är dåliga?

    Kör då istället ett vinyl vs cd test.
    ...vilket tyvärr blir jäkligt svårt över nätet hehe

  45. #45
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte riktigt första stycket, men helt rätt att mp3 vs wav och volymmaximeringshysterin är två olika saker. Nu har det ju blivit en spin-offdiskussion om det förstnämnda här och jag tror vi kan hålla isär diskussionerna i tråden (annars får väl admin bryta ur den och göra en ny tråd). När det gäller mp3 och mp4... whatever, säger jag. Åtminstone när vi snackar 320 kb/sek.

    Det är inte fult att sträva efter bra ljud, det vill jag själv ha också. Vad fick du det ifrån? Det finns massor av saker som gör skillnad som man kan rikta in sig på.
    Nä, he he. Jag skrev och ändrade, så det blev lite konstig soppa till slut. Hur som helst är det ett stort skämt eller skandaal att det inte erbjuds inspelad musik som låter så bra och högupplöst det bara går. Forget about SuperAudioCD - fjuttkatalog, pff.

    Spotify och tillgänglighet är väl bra och det låter OK liksom att mp3 kan låta bra. Men det kan låta bättre!! Utan att det behöver vara frågan om ljud-Nirvana.

    Kul att du har en bra förstärkare. Naim e najs

  46. #46
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    jag måste fråga en sak: jag köper en del nya skivor på vinyl. Har inte orkat jämföra men brukar dessa överlag ha samma mastering eller är dom "remastrade" för vinyl, och isf brukar den vara mer som äldre skivor? eller får man precis samma skit som på cd bara att man får de i en roligar form? (med skit menar jag inte negativt utan snarare bara allt som finns där)

  47. #47
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad är syftet med mp3/wav diskussionen? var inte hela grejen att CD-skivorna är dåliga?
    Yngre idag har ju ingen referens vad gäller bra ljud. De är ju uppvuxna med mp3, och nu har väl den generationen börjat leta sig in i inspelningsstudiorna.
    Jag har så svårt att låta sånt stå oemotsagt.

    Skulle vara intressant att forska i vad dom som klassas som auktoriteter är uppväxta med för ljud förresten. Radio och resegrammofon är väl ingen orimlig gissning?

  48. #48
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad är syftet med mp3/wav diskussionen? var inte hela grejen att CD-skivorna är dåliga?
    CD/MP3-diskussionen dyker ju upp med jämna mellanrum, så även i den här tråden. Jag tycker det är intressant att testa hur många som kan höra skillnad (om någon nu kan det, vilket jag i och för sig är ganska övertygad om).

  49. #49
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    jag lyckades som sagt inte ens hör skillnad från 128 kbit och uppåt på många låtar.
    Däremot hade ju kassett och äldre lp-skivor mycket behagligare ljud!

  50. #50
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har så svårt att låta sånt stå oemotsagt.

    Skulle vara intressant att forska i vad dom som klassas som auktoriteter är uppväxta med för ljud förresten. Radio och resegrammofon är väl ingen orimlig gissning?
    jag är inte helt med på vad du menade här som svar till min post

  51. #51
    deleted user
    Peter menar att det uttalandet från Bulvanskägget ledde in diskussionen på olika format.

    Uttalanden som det och att de inte spelar roll hur man mastrar för det spelas på mp3 ändå är lika vanliga som felaktiga, så jag tycker också att det är naturligt att formatet diskuteras i den här tråden.

  52. #52
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    när vi ändå diskuterar skivor. någon mer en jag som ska köpa gamla grymma vinyler på skivmässan i solnahallen på lördag?

  53. #53
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    görs det inga dynamiskt mastrade skivor alls idag?
    borde det inte finnas en marknad för det eftersom det är så många som klagar? eller vi kanske få?

  54. #54
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ett test vore roligt, kan inte komma på om nån gjort nåt enkelt sånt :-) Är ju rätt enkelt men tidsödande att göra. Bara att konvertera om mp3orna till wavfiler igen sen rocka.

    Har själv väldigt svårt att avgöra om det är mp3 över 192kbit eller wavfiler, har för mig jag lyckats vid nåt enstaka tillfälle. Vid 320kbit känns det för min del helt omöjligt.

    Kanske göra ett tvådelat test?
    Del 1 är det bara enstaka låtar, där man inte kan A/B-lyssna utan bara rakt ska kunna säga om det är mp3 eller wav. Gärna med lite olika bitrates, kanske någon .ogg.
    Del 2 får man A/B av några olika låtar med 320kbit mp3 och wav.

    Den som kan sätta Del 1 skulle jag vara rätt imponerad av.

  55. #55
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Oavsett format och alltihop. Här är min ståndpunkt:

    Enligt min mening är påståendet att folk inte är intresserade av bra ljud, likvärdigt med att hävda att folk inte vill ha god mat eller vackra kvinnor.

    Är hon ful så slaknar den.
    Är maten inte jättegod så avnjuter man inte. Man konsumerar.

  56. #56
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är hon ful så slaknar den.
    haha grym jämförelse! så sant som det är sagt!

  57. #57
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag måste fråga en sak: jag köper en del nya skivor på vinyl. Har inte orkat jämföra men brukar dessa överlag ha samma mastering eller är dom "remastrade" för vinyl, och isf brukar den vara mer som äldre skivor? eller får man precis samma skit som på cd bara att man får de i en roligar form? (med skit menar jag inte negativt utan snarare bara allt som finns där)

    det är till och från. på vinyl måste vissa frekvenser kapas beroende på format (dvs hur stor plats en låt tar på skivan) för att inte få det ska fuldista, skrapa eller få nålen att spåra ur. självklart innebär det att 45rpm 12" maxisinglar med endast kanske ett spår per sida kommer låta bäst. max 12 minuter får man då plats per sida, vid låtar över 7-8 minuter dock väljer många ändå att köra på 33rpm, dels för att man då kan hålla så mycket som möjligt av spåret längre från centrum där det låter bättre. man kan då även ha något bredare spår och höja volymen för högre snr. vissa passar på att trycka upp basen också :-) ...

    duktiga vinylmastrare har sina sätt för att hitta bästa kompromiss bland alla regler för att få så bra ljud som möjligt. men i väldigt många fall pre-mastras materialet för att höja volymen och rätta till småsaker innan det går till tillverkining av en stamper, dvs vinylmaster. premaastring i vinylvärlden är mastring i cd-ns värld typ =)

    vet inte om jag svarade på din fråga kanske :-)

  58. #58
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    lite halvt fick jag väl ett svar men rent praktiskt. brukar det vara lika "ihoppressat" material på nyutgivna vinyler?

    Det är väldigt ot men jag har en del (främst nya) vinyler där man får känslan av att hålet inte riktigt är i mitten då allt "svajjar". Någon som vet vad jag menar och va man kan göra åt det?

    främst picture discs när ja tänker efter...

  59. #59
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Arete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett test vore roligt, kan inte komma på om nån gjort nåt enkelt sånt :-) Är ju rätt enkelt men tidsödande att göra. Bara att konvertera om mp3orna till wavfiler igen sen rocka.
    Njae.. Det går inte att få en wav som är som ursprungs-filen när man konverterar tebaks. Mp3 är en förstörande komprimering.

  60. #60
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Einar Lindgren: Självklart, det är ju det som är poängen. Du får två wavfiler att lyssna på. Den ena har varit mp3-kodad och den andra inte. Vilken av dem föredrar du att lyssna på? Inte fuska genom att frekvensjämföra dem i något program inte.

    Du vet helt enkelt inte vilken fil som är originalet.

Liknande ämnen

  1. "platt ljud" i äldre cd-skivor
    Av pasp i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:00
  2. Dåligt ljud i FL?
    Av Slim Vic i forum Övriga DAW
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 22:28
  3. Dåligt ljud
    Av romanenko i forum Logic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-10-01, 17:38
  4. Dåligt ljud
    Av romanenko i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •