Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: Vad mer behöver man??

  1. #1
    cola70
    cola70 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Vad mer behöver man??

    Jaha, då gör man sina första staplande steg mot berömdheten... Är precis på g att köpa en virus ti. Har sedan tidigare följande utrustning: bärbar dator, reason 4, Roland TR626, Korg M1R, Polysix utan midi. Vad mer bör man investera i tycker ni? Hade tänkt att kanske spendera typ 5-6000 till. Jag behöver bättre ljud så mycket förstår jag. Är väl framförallt där som jag lägger in nästa stöt. Behöver man fler effekter än de som finns i virusen? Jag är ingen guru. Kommer bara skapa musik för min egen tillfredsställning typ ambient. Kom gärna med förslag på vad jag kan behöva. Har ni något att sälja så PM:a.

    /Tomas, Bålsta

  2. #2
    cola70
    cola70 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Glömde nämna att jag gärna ser väl motiverade svar.
    /Tomas

  3. #3
    Bo-Kaj
    Bo-Kaj är inte uppkopplad
    Bo-Kajs avatar
    Senior
    Satsa på ett par bra studiomonitorer så du får en någotsånär ärlig ljudbild när du mixar .

    Inspelning av externa prylar kräver ljudkort , gärna med flera ingångar .

    Du bör komplettera med Record för reason 4 om skall kunna putta in dina hårdvarusyntar
    men tänk på att du kan inte styra dem ifrån Record i dagsläget. Alternativ till reason är Ableton Live , Cubase , Logic , osv .

  4. #4

    Redaktör
    Effekter är en bra idé om du ska göra ambient. En bra reverb, en bra delay och ett par modulationseffekter (phaser, flanger, chorus osv) är nästan ett måste för ambient. Det går också att använda datorn för det, men då behöver du något annat program än Reason. (Record funkar, men eftersom det inte stöder plugins blir utbudet mer begränsat.)

    Studiomonitorer är också en bra idé.

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag måste följa med newbie i hans resonemang: Om jag kunde ge mig själv ett råd bakåt i tiden till när jag började köpa prylar till studion så skulle jag skippa några syntar och köpa bra lyssning för pengarna. Bra monitorer behöver inte kosta skjortan, men för mig blev det otroligt mycket roligare att göra musik när jag äntligen skaffade bra monitorer och inredde för att sitta och lyssna i studion :-I

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Instämmer. Vettigt ljudkort, bra lyssning och mjukvara som hanterar inspelning av audio kändes rätt prioriterat där.

  7. #7
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Nu har jag inte riktigt koll på vad domdår apparaterna du listade är för något, men har du mycket rattar? Reason kräver många rattar
    Min BCR2000 är guld värd.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag rekommenderar att skippa Virusen och göra som de andra säger, släng pengarna på 1) Bra lyssning, 2) Bra ljudkort, 3) Bra inspelningsapp, 4) Bra effekter!

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    5. Tid! Utforska grejerna du redan har. Reason räcker enormt långt här. Gräv, rota, testa!

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Håller med jgb. Akta dig för GAS.

  11. #11
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av EMUL8OR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med jgb. Akta dig för GAS.
    Gas är farligt.

  12. #12
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Vad har du för ljudkort, pre-amps, reverbs m.m.? Skit in/Skit ut...

    Jag skulle skaffa detta i följande ordning.
    1. Ett externt ljudkort med bra AD/DA omvandlare, minst 4 In/Ut.
    2. En bra två kanals pre-amp för att trycka till ljudet, analogdista m.m. Jag köpte just en TK Audio DP-1 som jag är mycket nöjd med. Den kan låta clean eller färga ljudet som 60-70 tal.
    3. Ett bra HW reverb och delay. Iknow mjukvaru pluggar men det är rätt kul att ratta t.ex. delay i med en ratt ála Lexicon PCM-41 eller DeltaLab ADM1024...

    Mvh
    Demokid

  13. #13
    cola70
    cola70 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gas är farligt.
    Hehe, jag har förstått det . Problemet är att jag velat ha en virus ganska länge nu och när chansen kom (rätt pris) ... ja det var bara att köpa.

    Om jag ska rangordna alla råd:

    1. Studiomonitorer
    2. Bra ljudkort
    3. Inspelningsmjukvara
    4. Fler effekter

    1:an och 2:an är givna. 3:an har jag ingen uppfattning om ännu. Finns det bra ljudkort via usb (jag har bärbar dator ju)?

  14. #14
    cola70
    cola70 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för ljudkort, pre-amps, reverbs m.m.? Skit in/Skit ut...

    Jag skulle skaffa detta i följande ordning.
    1. Ett externt ljudkort med bra AD/DA omvandlare, minst 4 In/Ut.
    2. En bra två kanals pre-amp för att trycka till ljudet, analogdista m.m. Jag köpte just en TK Audio DP-1 som jag är mycket nöjd med. Den kan låta clean eller färga ljudet som 60-70 tal.
    3. Ett bra HW reverb och delay. Iknow mjukvaru pluggar men det är rätt kul att ratta t.ex. delay i med en ratt ála Lexicon PCM-41 eller DeltaLab ADM1024...

    Mvh
    Demokid
    Tackar. Trevligt med lite förslag. Om nån ligger på lite saker som inte används så köper jag gärna. Jag är inte så kräsen ännu och dessutom litar jag gamla forumanvändares omdömme. Jag är som sagt nyling i dessa sammanhang. Kommer dock inte att köpa nåt onödigt.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    demo: Visst är det skitbra att ha en schysst preamp eller DI, men tycker du verkligen att det är viktigare att lägga 10kkr+ på sådant innan man har ett par schyssta högtalare + fixad akustik (hur ska man då höra skillnaden?) eller effekter om man nu ska spela in sådan musik? Även om jag kör med preamps från bland annat shadow hills och neve så kopplar jag mycket hellre förbi dem än mina effekter då jag spelar in ambienta spår. = jag håller inte riktigt med.

    cola70: USB-ljudkort? Oja! Det finns många smaker att välja mellan!

  16. #16
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Reasons egna effekter räcker långt.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förstår inte riktigt vad du ska i "hårdvaruträsket" att göra om du har Reason, köp Record så är det klart. Fixa ett bra ljudkort. Monitorer. Å ett par AKG K240. Någon trevlig controller. (=klaviatur).

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Justja, missade att nämna att jag tycker att effekter gör sig bäst i mjukvaruformat. Sedan så kan det vara kul att i framtiden komplettera med någon schysst hårdvaru-burk (sherman filterbank/eventide h3000/roland re201/whatever), men det känns vid det här läget mest som en onödig utgift tycker jag.

  19. #19
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    demo: Visst är det skitbra att ha en schysst preamp eller DI, men tycker du verkligen att det är viktigare att lägga 10kkr+ på sådant innan man har ett par schyssta högtalare + fixad akustik (hur ska man då höra skillnaden?) eller effekter om man nu ska spela in sådan musik? Även om jag kör med preamps från bland annat shadow hills och neve så kopplar jag mycket hellre förbi dem än mina effekter då jag spelar in ambienta spår. = jag håller inte riktigt med.

    cola70: USB-ljudkort? Oja! Det finns många smaker att välja mellan!
    Jo det är klart att studiomonitorer är viktigt även om man hör skillnad när man rattar på en bra ppre-amp och låter det muffdista. 10 papp låter mycket men om man tänker på att man får tre olika pre-amp i en burk dessutom två kanaler så är det billigt. Att det sedan är mannen bakom Vintage Design som är TKAudio borgar för kvalle. Räkna på om du skulle köpa detta separat.

    Jag har inga värsting monitorer HS80m men dom funkar och mitt rum är inte akustikdämpad. Jag kommer troligen köpa riktiga akustikpaneler vid ett senare tillfälle.
    Min tanke är att kunna spela in musiken så bra som möjligt (skit in/skit ut). Jag tänker inte försöka göra en seriös mix i mitt rum.
    Om det visar sig att det blir nått seriöst som en skiva tänker jag mixa hos polaren som har ett Trident 80 bord, massa fina outboards alt. gå in i en studio och mixa. Huvudsaken är att det jag spelade in lät bra lixom.

    Mvh
    Demokid

    PS. Nu finns det några rätt intressanta hårdvaru/mjukvaru program för att akustikmäta sitt kontrollrum... kostar typ 6 papp... har fått rätt bra betyg.
    Senast redigerat av Demokid den 2009-09-18 klockan 13:58.

  20. #20
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Håller med om lyssningen, ljudkort/monitorer(/hörlurar)och lite akustikgooglande. Mer hårdvara har definitivt sin charm men det bör enligt min uppfattning inte höra till prioriteringarna, då det över lag kostar mer än det smakar - samt äter upp både rumsyta och tid...

    Som inspelningsprogram tipsar jag alltid om Cockos Reaper
    http://www.reaper.fm

  21. #21
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Minns hur jag fick precis det här rådet när det begav sig, av några "gamla rävar". På min kammare fnös jag lite, klappade mina kackiga gamla bergsprängarhögtalare och köpte ännu en synt (och tyckte sedan den inte alls lät så bra som folk påstod på nätet...)

    Mm. :-/

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Safe: Kan ju inte va' lämpligt om man dels är nybörjare, dels redan kör Reason. Record är som handen i handsken då.

  23. #23
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Men om du tänkt köra hårdvara, skulle jag rekommendera att köpa en mixer. Finns med inbyggda ljudkort (USB / FireWire).

  24. #24
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns hur jag fick precis det här rådet när det begav sig, av några "gamla rävar". På min kammare fnös jag lite, klappade mina kackiga gamla bergsprängarhögtalare och köpte ännu en synt (och tyckte sedan den inte alls lät så bra som folk påstod på nätet...)

    Mm. :-/
    Känns som om det där är ett misstag man måste begå själv, räcker inte med att höra andra säga det. Känner igen mig, i någon liten utsträckning... ;o)

  25. #25
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gas är farligt.
    GAS är dyrt, mest

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mästerskapen i förvirring i såna här trådar tyvärr... sila snacket... kör med Reason... Sälj detta: Roland TR626, Korg M1R, Polysix utan midi... you don't need them. Polysix kan vara kul att lira in som audio om du är en hejare på klaviatur, annars är den bara dödkött i studiohörnet.

  27. #27
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vänligen översätt GAS åt mig :|
    jag förstår innebörden, men inte förkortningen.

  28. #28
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Men du PF nu får du lägga av, du klagar hela tiden på alla som fortfarande gillar hårdvara, hur jobbigt och långsamt det är att arbeta med men du är ju likadan själv. Du snackar bara om ditt Reason och hur bra det är sluta i så fall att gnäll på andra. Det är ett fritt land och alla har rätt att uttrycka sina åsikter. Vissa kanske tycker det är roligar att använda hårdvaruprylar.

    En bra mix mellan mjukvara och hårdvara tycker jag är bäst. Om man bara har en Roland Fantom så låter all musik Fantom vilket låter likadant och om man bara har Reason så låter allt Reason. Om man sedan använder effekterna i Reason som jag inte kan tänka mig håller samma klass (i alla fall reverb) som köp pluggar eller hårdvara så låter det Reason.

    Frågan är varför studios fortrafande använder sig av hårdvara eller dyra pluggar om nu t.ex. Reason är så bra

    \\Gnutten

  29. #29
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    GAS = Gear Aquisition Syndrome = Att bli så sugen på att köpa en pryl att man inte kan fokusera på att göra musik. Och sedan nästa pryl. Och...

    PFS = PF Syndrome = Att alltid i diskussioner om instrument få med att man egentligen kan ersätta allt med Reason.


  30. #30
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    PFS, a good one... killen beskriver i brevet, "jag har Reason 4", hade han haft de andra grejerna så hade jag inte nödvändigtvis rekommenderat detta ganska avancerade program. Vad ska han med prylarna till om han har Reason? Men visst... ett annat råd kan vara, sälj Reason och go hardware, men det känns inte så 2009.

  32. #32
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    2010 då??

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kanske året ni andra hajar att fan, Reason är ju rätt bra asså.

  34. #34
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ska erkänna att jag är bered att testa det lite... Och menar inget illa det vet du PF...

  35. #35
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske året ni andra hajar att fan, Reason är ju rätt bra asså.
    Kommer nog aldrig hajja, men fasiken med Fruity Studio är den en annan femma...

  36. #36
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    GAS = Gear Aquisition Syndrome = Att bli så sugen på att köpa en pryl att man inte kan fokusera på att göra musik. Och sedan nästa pryl. Och...

    PFS = PF Syndrome = Att alltid i diskussioner om instrument få med att man egentligen kan ersätta allt med Reason.

    Ah. bra. då vet jag min diagnos då

    Appropå GAS och ljudanläggningar. Duger ett par Ino Pip till musikskapandet eller ska man avfärda dem som "lyssnar" grejer och skaffa ett par renodlade monitorer istället?

  37. #37
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Tetr4 är 2009.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Håller med, men håll isär begreppen...

  39. #39
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Appropå GAS och ljudanläggningar. Duger ett par Ino Pip till musikskapandet eller ska man avfärda dem som "lyssnar" grejer och skaffa ett par renodlade monitorer istället?
    Ino Pip känns mer rätt än det mesta möget som säljs som "studiomonitorer". Har du en schysst stärkare till dem?

  40. #40
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ino Pip känns mer rätt än det mesta möget som säljs som "studiomonitorer". Har du en schysst stärkare till dem?
    Inte än. Men det ligger i framtidsplanerna.
    Överväger en NAD som en polare sitter på.

  41. #41
    cola70
    cola70 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Även om jag är ny på detta så är jag inte tondöv. Finns inte en chans på miljonen att reason kan ersätta min polysix. Visst e det kul att sitta och leka lite i reason men jag vill inte enbart krana fram mina ljud genom att vrida på en pot på skärmen. Jag borde köpa en andromeda men en sådan hittar man ju inte. Jag blir lite konfunderad när jag läser en del svar. Är det verkligen så att virusen inte är bättre än en laptop med reason?? Skulle kanske vara bra med lite feedback ifrån de som använder virusen. Håller dock med att reason är jävligt bra. Utan den hade jag inte glidit in på banan igen. Har inte gjort nån musik på 20 år. Senast jag höll på var det atari med cubase kompleterat med M1R som gällde... Sen kom jag över reason och intresset vaknade igen. Men det känns som någonting saknas. Tackar för all respons.

    /Tomas

  42. #42
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mycket en fråga om tycke & smak och vad man vill göra. Går inte att säga att den eller den metoden är bättre eller sämre, men utifrån vad du hade för prylar nu så rekommenderade jag. Gillar du Cubase så kan du köra det i ReWire-läge och blanda Reason med vad du vill. Eller så kör du Record som sagt och lirar in din Polysix, men utan MIDI blir det begränsat i och med att du inte kan kvantisera den. Polysix låter fint men man behöver inte chansa på några miljoner på att det går att skruva in likadana ljud med Thor. Det går! Virus TI... grym, massor av ljud... men eXode här på forumet har gjort refills som ger Reason liknande klanger, utan tvekan. Finns även refills (ljudbanker) med samplade Virus-ljud.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tweakade lite subtractor bara för att det är fredag och jag har inte speciellt mkt annat för mig... Spelade in och lade här:

    http://trig.com/bitley/media/song/45006

    Maila mig på patrick.fridh AT gmail.com om ni vill ha filen ("låten"), passar bara version 4 dock. Som jag skrev i kommentarerna på Trig, när det låter trevligt, tryck på stopp och spara ljudet, ett enkelt sätt att programmera fram många ljud på en gång... Har dock hållt mig till fyrkantsvågen nästan genomgående för att kunna göra pulsviddsmodulation på olika sätt.

    Cola70: NÅGOT i den filen måste ändå låta rätt OK om du gillar typ Polysix-ljud?

  44. #44
    cola70
    cola70 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tweakade lite subtractor bara för att det är fredag och jag har inte speciellt mkt annat för mig... Spelade in och lade här:

    http://trig.com/bitley/media/song/45006

    Maila mig på patrick.fridh AT gmail.com om ni vill ha filen ("låten"), passar bara version 4 dock. Som jag skrev i kommentarerna på Trig, när det låter trevligt, tryck på stopp och spara ljudet, ett enkelt sätt att programmera fram många ljud på en gång... Har dock hållt mig till fyrkantsvågen nästan genomgående för att kunna göra pulsviddsmodulation på olika sätt.

    Cola70: NÅGOT i den filen måste ändå låta rätt OK om du gillar typ Polysix-ljud?
    Visst låter det polysix. Bra jobbat. Fanns en hel del andra godbitar på din sida .

  45. #45
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Kvantisera... vad är det? Jag brukar spela in live tills det sitter går rätt snabbt faktiskt och bra övning. Man ska ju fixa det live osså Vad det gäller syntar med MIDI vilket många av mina analogisar har retrofittat kvantiserar jag sällan... förstår gunget på nått sätt.

    Mvh
    Demokid

  46. #46
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Cola70:
    Mja inte låter det P6, varje röst låter ju likadant. vad jag gillar med PolySix och liknande syntar är just att varje ton låter lite olika... öven samma röst. Hur envelopen öppnar filtret låter mer levande. Och ljudet har "oscillator doubling" och rejält med effekt.

    PF:
    Riktigt snygt ljud, Synthpop! Me like

  47. #47
    cola70
    cola70 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cola70:
    Mja inte låter det P6, varje röst låter ju likadant. vad jag gillar med PolySix och liknande syntar är just att varje ton låter lite olika... öven samma röst. Hur envelopen öppnar filtret låter mer levande. Och ljudet har "oscillator doubling" och rejält med effekt.

    PF:
    Riktigt snygt ljud, Synthpop! Me like
    Som jag sagt tidigare, det går naturligtvis inte att ersätta en gammal analog klassiker med mjukvara...

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack för lyssning å kul bedömningar... "naturligtvis" och "naturligtvis"... i en mix? Eller vill man ha ett ljud som låter exakt så kan det ju faktiskt "programmeras upp" att låta ytterst snarlikt eller mer. Med olika tricks, t ex Scream-modulen så kan man komma väldigt nära väldigt mycket. Här var inte tanken att just emulera en P6, mest att visa på lite sköna ljud lite åt det hållet. Om nån spelar in ett snyggt läte med P6 kan jag gärna försöka mig på en "plagiering" av det hela

  49. #49
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Svårt att få nya syntar att låta gammalt... När jag skruvar ljud på A6:an går det åt rätt mycket modulations-"bussar" enbart för att få ljudet att låta gammalt, t.ex. att pitchen driver iväg på ena VCO:n ju högre man lirar på klaviaturet... inte mycket typ ett värde på 0.03 men det hjälper. Jag har stängt av Temp/backgrund tune för då driver det skönare.
    Sedan brukar jag lägga en gnutta S&H på VCF envelop amount eller på VCF decay som keytriggas typ 0.10 eller nått sånt så att filtret ändras lite för varje ton för att få det att låta som dom olika filterna ska låta lite okalibrerade. Brukar faktiskt låta okej.

    Kanske sånt man måste göra på typ syntar som Subtractor m.m.

    Mvh
    Demokid

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, spela in din A6 när den låter som bäst så ska jag se om jag kan planka.

  51. #51
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    I will do it så studion i uppe och springar. Just nu sitter jag och löder in muktikablar i 3x96 håls bantam patchbays... vilket fredagsnöje, snacka om terapiarbete men det blir bra och snyggt när det är klart

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe, seriöst iaf! Det är ju självklart att hårdvaran är långt mer imponerande så sett, fint uppkopplad i en studio, ingen tvekan där... men alla är vi barn i början (eller helt enkelt fattiga). Sedan kommer man i det läget att man som mig kan älska total recall-prylen...

  53. #53
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    håller med de flesta, satsa på att fixa akustiken i ditt rum och skaffa monitorer ... din musik kommer tacka dig och du kommer bespara dig själv månader av grubblande över varför det inte låter som du vill ...

  54. #54
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jaa äkta total recall önskar man att man hade ibland men jag har som vana att alltid spela in varje spår som audiospår och även spela in ett effektspår separat så man kan mixa blöt och torr signal. Jag sysexar även in ljudet på dom syntar som klarar sånt.
    Det går snabbt och det blir rätt okej total-recall. Skulle nått behövas spelas in på nått går det rätt snabbt att ratta fram ett liknade ljud faktiskt.

  55. #55
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har du någonting typ SoundDiver till hjälp då som på sin tid kunde fånga allt och lagra det mycket tjusigt? Finns ju ett par (eller iaf MOTU har ett) bra såna program, eller sysexar du manuellt in i sequencern? Lite svårare med automatisering, men CC kan ju Andromeda klara så klart. Timingproblem? Inte om du jobbar med audio så klart... men det är mycket jobb du!

  56. #56
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt inte SoundDiver... kom ihåg att det var så dyrt. Nä jag dumpar direkt ifrån synten in i sequencern. Lägger typ ljudet innan i MIDI spåret melodin spelas. Men som sagt allt åker in på audio direkt när jag är nöjd med en melodi.
    Jo visst lider jag av tajming problem ibland. Grund MIDI funkar bra tack vare midi interfacen som funkar riktigt bra. Problemet är t.ex. Prophet~5:an midi är segt som fan... har ett pluss delay på ca 19ms men det svajar ibland. Men det är rätt enkelt att flytta när det väl är inspelat.
    Vad kör du för datta? Jag kör fortfarande PC, det funkar bra men det är klart man skulle vilja ha en Apple.

  57. #57
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mmmm rekommenderas, har precis skaffat en gammal G5 2x2, asnöjd, prisfrågan styrde... att köpa ny Mac kostar på! Men den här tuffar på! Undrar om nån filmade å youtubat i smyg på när jag bar den från bilen... med 20" skärm till... PUH! Man fick gå 10 meter, sen ta nya tag... haha. Ingen laptop asså!

  58. #58
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    om jag var hårdvarubaserad skulle jag försöka slippa midi så mycket som möjligt, köra sync24 eller nån annan tajt klocka, samt Volta för automatisering, och spela in all audio ...

    midi behöver verkligen uppdateras, det suger!

  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp, det är det stora mysteriet med hårdvarutillverkarna, varför lever de på denna gamla merit ännu? Nya syntar borde ha FW800 eller Gb-ethernet för den typen av styrning (och 100 nya grejer). USB är ju en liten vändning i det hela, men alldeles för liten... Virus|TI-folket verkar nöjda men är det verkligen racerbra?

  60. #60
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Tänkte bara flika in att om man köper nytt ljudkort så följer det ofta med nån enklare version av Cubase/Live/Sonar. Så då får man ju den biten på köpet...

    Och tänk på att till en början kan "akustikbehandling" bara behöva innebära att placera vanliga möbler (bokhyllor, soffor, etc) på lämpliga ställen i rummet. -Man måste ju inte kuta iväg och köpa dyra proffsprylar direkt.

Liknande ämnen

  1. Behöver era råd
    Av Pidda i forum Allmänt om musik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:42
  2. Behöver en text!
    Av imported_Patbos i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 19:10
  3. Behöver HJÄLP!
    Av 18db i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 21:01
  4. Vad behöver jag?
    Av Ciryon i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2002-10-07, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •