så funkar record union då eller?? funtar på att lägga upp mitt nya projekt The Robotic Jazz Foundation via dom.
astor ser skeptisk ut hehehehe
så funkar record union då eller?? funtar på att lägga upp mitt nya projekt The Robotic Jazz Foundation via dom.
astor ser skeptisk ut hehehehe
Det fungerar perffa för alla hittils av vad jag har hört i alla fall och för mig själv så har jag lagt upp 2cdskivur utan problem som har dragit in pengar då musiken ändå är gratis på min hemsida =)
hur länge kommer man kunna gå gratis via dig? Nån gång (inom en inte alltför lång framtid förhoppningsvis) skulle jag vilja ha upp en del grejjer på spotify framför allt!
Det här gäller nog för alltid, eller tills Record Union stängs ner i alla fall ^^ Så du behöver nog inte stressa direkt![]()
hur ser Record Union på samplings baserad musik? tillåtet? får man ta ansvar för att samplingar är clearade själv eller vem hamnar det på?
Jag undrar om nån vet om man kan på nått vis få in en beskrivning av artisten på spottan.... nån som har koll?
Du måste ha rättigheterna för allt du lägger upp, så om du använder ljud som du inte har rättigheterna för så är det inte ok att lägga upp, men sedan så hinner inte spotify att lyssna igenom och se om det finns något som inte är ok med all musik dom får in.
Tja i så fall ryker väl i värsta fall Danells konto och vi alla får lida, vore ju rätt onödigt. Eget material FTW!
Om du har tillstånd av upphovs-mannen för att få göra det, annars är det inte lagligt rätt
nej då blir de många upphovsmän att söka kontakt med... gällde ett skolprojekt jag gjorde.
ok, beror på hur mycket du har använt oxå... tror det är 2 tackter man får använda gratis utan att upphovsrättsmannen behöver säga att det är ok.. men inte 100% på det... måste nog titta upp det där
Stämmer inte. Du får inte använda någonting överhuvudtaget.
Skittrist men så är det.
Fast en cover på två takter låter ju lite konstigt?
Om vi pratar samplingar så är det exakt noll man får använda.
En fråga som evenuellt kan brytas ut till en egen tråd, om man bara vill få ut sin musik på Spotify och inte har några förhoppningar om att få några stora pengar i royalties så verkar ju RU vara ett ok alternativ. Man kan iaf inte gå back på det vilket verkar vara fallet med exempelvis ditto.
Jag har dock släppt det mesta av min musik under en CC-licens och känner mig inte helt bekväm med att musiken då också skulle dyka upp på diverse nätbutiker, itunes mfl. Jag tänker inte på de lagliga aspekterna av det, för det tror jag knappast är nån fråga, utan snarare de moraliska och att hålla sig väl med sina lyssnare. Om man köpt sin platta på itunes och sen upptäcker att den gick att ladda ned gratis med upphovsmannens goda minne känner man sig lurad då? Eller tycker man det är helt ok, man köper ju ändå skivor för att stödja artisten? Hur skulle ni känna?
Å andra sidan så når man också de som bara köper musik från itunes och det är ändå en inte helt oansenlig målgrupp.
Blir lite förvirrad/nyfiken över vad du menar/far efter.
Vilken av de sex Creative Commons licenserna har du släppt musiken under?
http://creativecommons.org/about/licenses/
Dvs du styr ju själv om den får användas kommersiellt.
För o svara på din fråga så tycker jag det inte är ok att både släppa platta fritt och samtidigt sälja den via ngn nätbutik.
Skulle jag köpa skivan o sedan upptäcka att den finns för gratis nerladdning så skulle jag nog bli rejält förbannad på artisten ifråga.
Det där med "två takter" är en gammal myt som för övrigt inte berör sampling utan melodistölder. Ackordföljder kan du stjäla hur du vill.
Jag känner mig inte helt bekväm med att musiken då också skulle dyka upp på diverse nätbutiker, itunes mfl, om jag skulle använda RU för att få upp musiken på Spotify.
Två takter eller inga gör inget i fallet som jag tog upp här då det handlade om en konsert jag gjorde med 14 covers![]()
Max: Nej, det är lugnt. Har förresten sett en himla massa okända göra coveralbum som ligger på spottan. Typiskt nog sådana man hittar i stället för originalen när man söker på mer esoteriska låtar. En djungel som ingen bryr sig om säkert, i och med att förtjänsten per playback ändå är så skröplig. Tror inte Kenta Kändis reagerar nämnvärt på att Olle Okänd tjänar femton spänn på hitten som redan betalat för "Kentas" familjs försörjning 15 generationer framåt.Men ändå så är covers utan tillåtelse på spottan principiellt fel.
Ok tune core har spotify nu oxå... men det kostar ju en slant att ta det den vägen.. frågan är om det är värt det?!?
Har kört Tunecore några år nu och det fungerar rätt bra. De är seriösa och det blir allt lättare att jobba med. Inte riktigt samma fall för RU för min del men nu har jag äntligen provat lägga ut ett album. Låt oss se vad som händer.
Tunecore är klart dyrare - lite väl dyrt med vissa saker. Det här (RU) känns som en lite schysstare start om man inte har en aning om man faktiskt kommer tjäna nåt eller inte - så kostar det i alla fall inte.
Jag har nu reggat ett konto!tänkte försöka lägga upp ett album inom ett halvår. vad bör man tänka på innan man lägger upp något? copyrights å sånt där? registrera låtarna hos stim? vill gärna ha all info
![]()