Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: USB Eprom programmerare

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    USB Eprom programmerare

    Vart hittar man en billig sådan i Sverige? I prisklassen under 1000:-?

  2. #2
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Oj, finns det sånt?

    Om du hittar en får du gärna bränna en eprom åt mig

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Finns massor av sådana för runt 400:-. Men inte i Sverige.

    http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trk...All-Categories

    Sen hur bra dom funkar är väl en annan femma. Nybörjare på sånt här. =)

  4. #4
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Lyfter en gammal tråd, någon som har erfarenhet av:

    TOP853
    http://www.ebay.com/itm/TOP853-USB-U...item2ec99b6b45

    UV Eraser (här får man t.o.m. EU-converter på köpet)
    http://www.ebay.com/itm/UV-Eprom-Era...item5645313bdb

    Tänkte ha dem till att programmera lite 2732 och 2764. De verkar inte funka till Windows 64-bit, men jag tänkte ändå köra en virtuell Windows XP.

  5. #5
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jag har precis köpt en EPROM-brännare och läst/skrivit några EPROMs. Beställde denna:
    http://www.diagtools.de/wholesale/we...p290-2087.html (finns mer info här: http://www.weilei.com/VP-290E.htm ) Finns 32 och 64-bitars drivers till Windows XP och uppåt)
    Samt UV Eraser: http://www.diagtools.de/wholesale/eprom-eraser.html

    Landade på 1335 SEK med Paypal-betalning.

    Beställde från sajten ifråga (diagtools.de) också. De skeppar från Singapore. Båda grejerna har Japan-kontakt men är 230V och funkar med en Kjell-adapter: http://www.kjell.com/sortiment/el/el...adapter-p37705. Kanske går att beställa en sådan från Diagtools också, kollade aldrig innan.

    Googlade en del innan jag slog till, det jag läste mig till var att man ska undvika märket Willem. Jag hade nog inte satsat på Top heller.

  6. #6
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag köpte mig en Willem programmerare för många år sen på ebay för runt 200kr.
    Har funkat super men dock går den enbart på parallellport vilket jag saknar hemma. Dock inget större problem för mig då jag har tillgång till gamla datorer på jobbet..

  7. #7
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är likadan som den jag har länkat till.

    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Googlade en del innan jag slog till, det jag läste mig till var att man ska undvika märket Willem. Jag hade nog inte satsat på Top heller.
    Vad är det som skiljer dåliga från bra? Misslyckade programmeringar? Tid? Mjukvara?

    Har läst att rätt många använder Willem till trummaskins-EPROM, men de kan ju vara skräp ändå.

    De prylarna som jag länkat till kostar en tusenlapp mindre än det du köpte, kan det kanske vara så att man får vad man betalar för?

  8. #8
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Ja, det är en uv-lampa i en box med en timer. Ingen hi-tech.

    Tror att allt du gissade på - vad som skiljer dåliga från bra - är sant.

    De prylarna som jag länkat till kostar en tusenlapp mindre än det du köpte, kan det kanske vara så att man får vad man betalar för?
    Word. Jag kände inte för att chansa, det handlar inte om några direkta pengar ändå även om jag knappast kommer att programmera särskilt många eprommar i mitt liv (men när jag gör det ska det helst bara fungera).

  9. #9
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag har en precis detta kitet och det har fungerat fint. Har mest bränt 27256 utan problem. Kör mjukvaran virtuellt i XP.

    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyfter en gammal tråd, någon som har erfarenhet av:

    TOP853
    http://www.ebay.com/itm/TOP853-USB-U...item2ec99b6b45

    UV Eraser (här får man t.o.m. EU-converter på köpet)
    http://www.ebay.com/itm/UV-Eprom-Era...item5645313bdb

    Tänkte ha dem till att programmera lite 2732 och 2764. De verkar inte funka till Windows 64-bit, men jag tänkte ändå köra en virtuell Windows XP.

  10. #10
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en precis detta kitet och det har fungerat fint. Har mest bränt 27256 utan problem. Kör mjukvaran virtuellt i XP.
    Då känns det som ett vinnande koncept! Dags att ta öppna plånboken - igen.

    Blir bara fler och fler prylar, inte bara synthar och trummaskiner utan en massa övrigt skit också. Man kanske skulle återgå till software?

  11. #11
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Förresten, när det gäller EPROMS, i mitt fall 2732 och 2764 (DMX & Drumtraks)
    1) var köper man dem? eBay?
    2) Normal prisnivå?
    3) något man ska se upp för , ex tillverkare eller modell?
    4) om man bränner en 2732 image på en 2764 EPROM, brukar maskinerna klara det? Man kan väl filla med FF eller 00?

  12. #12
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, när det gäller EPROMS, i mitt fall 2732 och 2764 (DMX & Drumtraks)
    1) var köper man dem? eBay?
    2) Normal prisnivå?
    3) något man ska se upp för , ex tillverkare eller modell?
    4) om man bränner en 2732 image på en 2764 EPROM, brukar maskinerna klara det? Man kan väl filla med FF eller 00?

    Är man asnördig tar man reda på vad som är resetvektor och lägger in hex för jmp RESET, eller så skriver man bara DE AD BE EF i allt oanvänt minne. Det är vanligare än man tror

    Gillar man bitmönster kan det duga med AA 55 också.

  13. #13
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jojjelito Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är man asnördig tar man reda på vad som är resetvektor och lägger in hex för jmp RESET, eller så skriver man bara DE AD BE EF i allt oanvänt minne. Det är vanligare än man tror

    Gillar man bitmönster kan det duga med AA 55 också.
    Jag förstår nästan! Kanske.
    Några åsikter om de övriga punkterna?

  14. #14
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Någon som vet om Drumtraks bryr sig om vilken tillverkare det är på en 2732:a, eller vilket volttal den programmeras med? Eller är det strunt samma bara det är en 2732? Har googlat men inte funnit svaret.

  15. #15
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Hmm, jag tror inte att volttalet den programmeras med spelar nån roll för Drumtraks del (som bara ska läsa av rommarna). Det kan däremot spela roll att din eprom-brännare klarar av att leverera rätt volttal (med tanke på att du är i det billigaste segmentet av eprom-brännarna). Om bara resten av specifikationerna stämmer kommer det nog att funka, se till att skaffa några av ett välkänt märke om du är orolig.

  16. #16
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    OK, så Intel, AMD, Fujitsu, Motorola etc är skitsamma? Hur är det med hastigheter för t.ex. en Drumtraks? Många frågor, jag vet, men hittar ingen dokumentation och är ny på detta.

  17. #17
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Fick min TOP853 igår, funkar perfekt i virtuellt Windows XP. Har inte testat att skriva än, men läsning gick bra. Är det någon som vet om en trummaskin typ SCI Drumtraks eller Oberheim DMX bryr sig om det är en EPROM eller EEPROM? Eller är raderingsmetod helt utanför maskinernas vetskap?

  18. #18
    Gizmo
    Gizmo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Eprom behöver lite olika volttal när du programmerar dem. När maskinen de sitter i, synth eller inte, ska läsa dem så spelar det ingen roll så länge de är pinkompatibla och har samma mängd minne.

    En sak skiljer. Timingen, dvs tiden det tar att läsa eprom:en. Det här lär nog spela viss roll i enstaka apparater, men berör nog knappast synthar eller trummaskiner.
    Just ja. Glöm inte att sätta på folie-klisterlapp ovanpå fönstret efter bränning, de vill ju inte ha uv-ljus på sig. (Tror ryktet om en person som raderade sina eprom genom att ha dem ståendes på fönsterblecket nån vecka stämmer :-)

  19. #19
    Rillo
    Rillo är inte uppkopplad
    Rillos avatar
    Senior
    Lyfter den här tråden.

    Jag behöver hjälp av er att bränna en eprom med Darkstar OS 1.09.
    Vill nån av er med brännare hjälpa mig med detta?

    Jag pröjsar och är er evigt tacksam!

  20. #20
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Hade glömt denna tråd! Vad ni än gör, köp inte TOP853. Rillo, skicka PM!

  21. #21
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Jag har TL866 som funkat bra de få gånger jag använt den.

  22. #22
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick min TOP853 igår, funkar perfekt
    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ni än gör, köp inte TOP853.
    Eftertankens kranka blekhet?

    Finns det någon läsare/brännare som funkar bra med Mac?

  23. #23
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Top853 gör jobbet för mig iallafall. Kör den virtuellt i XP på Mac.

  24. #24
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    EPROM-hjälp sökes!

    Jag har kört fast med min KR55 och misstänker starkt att ROM'et har fått en glitch. Det är i alla fall en av få kvarvarande delar jag ännu inte bytt ut.

    Skulle någon kunna hjälpa mig att bränna en EPROM för KR55?

    På denna sidan finns koden:
    http://dbwbp.com/index.php/9-misc/37-synth-eprom-dumps

    2316 står det på ROM'et som sitter där nu om det kan hjälpa.

    Jag betalar naturligtvis för material och arbete!

  25. #25
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Hm ... grejen är att 2316 är ett maskprogrammerat ROM med 3 chipselecter, medan motsvarande EPROM som är 2716 har 2 chipselecter; istället för CS2 har den Vpp på pin 21. I många fall används inte den chipselecten så det spelar inte någon större roll, men efter att ha laddat hem schemat till KR-55 så ser det ut som alla tre chipselecterna används. Pin 21 (CS3 / Vpp) på ROM-chipet är anslutet via 200kohm till utgången på en D-vippa (4013) (den är lite lustigt ritad, eftersom flera D-vippor ligger i serie och bildar en räknare så ser det ut som det finns två Q-utgångar på varje utgång, en som matar ROM-chipet och en som matar nästa steg, men jag kan inte få det till annat än att det bara är en ritningsteknisk abrovink).

    De andra två chipselecterna är, märkligt nog tycker jag, anslutna till rytmväljarmatrisen, så att ROMmet är bara enablat när man har tryckt ner en av kolumn- och en av radknapparna. Det finns väl en viss logik i det då instrumentet säkert ska vara tyst då knapparna i matrisen inte är nertryckta. Just CS3 (pin 21) verkar dock användas som trigger eftersom den matas från den första D-vippan i räknarkedjan, på så sätt att den switchar på utgångarna på ROMmet under halva klockcykeln.

    Sen är jag lite osäker på hur en 2716 faktiskt beter sig när man sätter Vpp låg. Normalt ska den vara 5V (Vcc) vid normal drift, men det står inte i databladet vad som händer om den är 0V. Så det är möjligt att man får bygga om kretsen en smula för att det ska funka med 2716.

    Annars är det inget problem att programmera upp en 2716 till dig. Jag behöver bara kolla om jag har något chip liggande, jag har ett par rör med EPROMmar så det är ganska troligt.

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Wow, grym förklaring - stort tack Ricard!

    Mycket riktigt ligger klockan på pin 21, men den skulle man ju lätt kunna leda om kanske? Om 21 behöver vara Vcc? Och dra in 5V där om EPROM'et skulle behöva det? Om det bara är 5V som fattas och den kan ligga på konstant finns det ju gott om ställen att plocka det ifrån dessutom.

    Just nu har jag som sagt kört fast, jag har bytt alla 4013 och 4052 och kollat alla motstånd och bytt kondningar närmast i anslutning till kretsen. Utan framgång.

    Så i stort sett är enda kvarvarande grejen ROM'et...

    Kolla om du har något EPROM hemma så swishar jag dig vad du vill ha för jobb+EPROM.

  27. #27
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jodå, jag hade ett antal kvar, det är ju ingen strykande åtgång på dem precis. Så jag kan programmera ett till dig så får vi se om det hjälper.

  28. #28
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Det vore fantastiskt! Jag skickar PM!

  29. #29
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har svårt att se att felet ligger i Prom:et som du beskriver det.

    Men men, jag har haft fel förrut.

  30. #30
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    EPROM n∞b in da haus!

    Efter mina EPROM-äventyr med min KR55 (samt att jag har EPROM-trummisar) är jag inne på att jag behöver en EPROM-brännare. Men vet inte vad jag ska leta efter.

    Finns det någon brännare som:

    1) Funkar för Mac. Har ingen PC.

    2) Kan köra multiformat? Från små 2716 ända upp till 27512 eller större?

    3) Kan radera i brännaren? Eller måste man alltid ha UV-låda?

    Det viktigaste är att kunna bränna för Linndrum och DMX, men 2716-27512 skulle ju täcka in det.

  31. #31
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    EPROM behöver UV-låda för att raderas.

    EEPROM kan raderas elektriskt.

Liknande ämnen

  1. JX10 - eprom-fix
    Av RZ-1 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 21:26
  2. MPC2000, eprom images
    Av Frebrik i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 10:27
  3. EPROM-programmerare
    Av amino i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 13:28
  4. EPROM till Oberheim DMX
    Av axeman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •