Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: A cappella sång - hur få till en bra ljudbild?

  1. #1
    Spartacus

    A cappella sång - hur få till en bra ljudbild?

    5 röster: 3 tjejer + 2 killar - live.
    Ingen som rattar ljudet - vi ställer in själva innan vi sjunger.
    Skulle vilja ha lite tips och råd om hur vi ska göra för att få en bra mix där alla hörs tydligt, men där helheten ändå känns - just som en helhet.
    Hur skära/förstärka i EQ:n (någon slags grundprincip)
    Reverb eller delay - hur mycket?
    Hur få fram bra stuns och tydlighet i basen?

    Ja hjälp... (vi är nybörjare)

  2. #2
    ninjamac
    ninjamac är inte uppkopplad
    ninjamacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej! Bästa tipset är som alltid att spela in med så lite påverkan som möjligt - möjligen en analog limiter innan A/D-omvandlingen. Ni kan gott spela in med varsin egen mikrofon + ett stereopar eller mid/side.

    Stereoparet kan lämpligtvis vara X/Y (bägge mickarna intil varandra, vinklade utåt) och måste komma en bit ifrån så att det inte hamnar invid någon enskild sångare. I en live-situation kan man sätta upp detta par ganska lågt, framme vid scenkanten (tänk teatermickning)

    Mid/side: http://www.wikirecording.org/Mid-Sid...hone_Technique

    Utgångspunkten är alltså ingen EQ. För att detta ska funka, speciellt om ni använder dynamiska mickar, så sjung inte närmare solomickarna än en decimeter, typiskt strax under 2 decimeter.

    Om ni har spelat in med X/Y eller Mid/side så ska du sen, vid mix, peta in solomickarna panorerat och tidsmässigt på samma punkter där rösterna befinner sig i stereobilden.

    Börja med detta

  3. #3
    Spartacus
    Citat Ursprungligen postat av ninjamac Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Mid/side: http://www.wikirecording.org/Mid-Sid...hone_Technique

    Utgångspunkten är alltså ingen EQ. För att detta ska funka, speciellt om ni använder dynamiska mickar, så sjung inte närmare solomickarna än en decimeter, typiskt strax under 2 decimeter.
    OK! Vi ska testa detta. Har annars alltid hört att sjunga så nära micken som möjligt. Men det är kanske så att vissa frekvenser förstärks när man är alldeles inpå micken, eller?
    Har du något bra tips på hur vi ska ställa reverb/delay vid livespelning? Speciellt basen är tricksig att få till så att den får ordentlig "kropp" och botten - utan att bli bumlig.

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vid livespelning så skulle jag se till att panorera ut rösterna i stereobilden, på det sättet så får man mer "plats" i ljudbilden.

    När det gäller eq så får ni nog prova fram det individuellt per person, misstänker att det behövs olika eq på er alla. Det är inte bara att tänka på att var och en skall låta så bra som möjligt, det skall låta bra tillsammans också.

    Delay/reverb, tja. Jag vet inte. Det beror lite på lokalen ni spelar i. Lite lagom med reverb skulle jag nog lägga på, men inget större. Inte så högt mixat, och inte så långa reverb heller. Om lokalen har naturligt eko så använd mindre reverb. Nu antar jag att ni vill att det skall låta någorlunda naturligt, skall ni härma gregorianska munkar är det bara att sätta reverbet på max. Delay skulle jag nog hålla mig borta ifrån.

  5. #5

    Redaktör
    ninjamacs råd är bra, fast jag tror han mest tänker på inspelning. Liveljud har ju andra förutsättningar, och rätt mycket hänger ju på vad ni har för utrustning och vad det är för lokaler.

    Speciellt basfrekvenser förstärks när man sjunger nära micken, men live så kan man ju vara tvungen att gå ganska nära för att slippa rundgång. Men det är också en fråga om mickteknik - kan man sjunga (vilket jag antar att en acappellagrupp kan ) går det ofta att hålla sig längre ifrån.

    Reverb/delay - beror väldigt mycket på lokalen. Det behövs ofta mindre än man tror. Men här säger jag mot jgb: delay kan funka om man håller det kort och med låg feedback. Delay kan skapa rumskänsla utan att gegga ner lika mycket som reverb, men som sagt, det handlar om små mängder. Att kapa bas och eventuellt diskant i reverb/delay-svar kan också hjälpa.

    Överlag är det krångligare att balansera och skapa en helhet desto fler kanaler man använder, så en variant skulle kunna vara att använda ett eller två stereopar istället för en mick per person, tex ett par för de 3 sångerskorna och 1 eller 2 mickar för killarna (om ni nu står så att det går rent fysiskt, annars får man naturligtvis arrangera efter hur ni står uppställda). Färre kanaler gör att ni själva får balansera volymen mellan er, men å andra sidan är det nog kört att fixa medhörning och justera volymen i farten för 5 separata mickar om ni inte har en ljudtekniker. Det går ju också att tänka sig en solomick för att stötta.

    Nu utgår jag iofs ifrån att ni inte kör beatboxing eller något liknande, gör ni sånt behövs förmodligen separata mickar.

  6. #6
    ninjamac
    ninjamac är inte uppkopplad
    ninjamacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Okej, jo, jag tänkte mig i o f s live-inspelning, men utgick ifrån att ni tänkt göra multikanalsinspelning.

    Nu får jag intrycket att ni vill spela in direkt till 2 kanaler, alltså färdigt resultat, inte mixa efteråt utan klart direkt

    Ett sånt scenario är ju rätt annorlunda än vad jag tänkte mig

    Då vore nog bästa investeringen att ta med en bra ljudtekniker. Det känns som att det är ett uppdrag som inte riktigt går att bestämma i förväg. Anledningen är att arbetsmetoden måtte bli: 1) Fixa liveljudet 2) Kompensera fram ett stereotappning för inspelning. Känns inte som läge för dogma.

  7. #7
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Spartacus: Nu får du kliva in och förtydliga, för när jag läser ditt inlägg så uppfattar jag det som att du bara funderar över hur du ska ställa in liveljud på bästa sätt när ni uppträder? På den frågan svarar jag för övrigt: Öva i replokalen med mickar så att ni får feeling för "utljudet". På så sätt lär ni er att balansera mixen i själva framförandet.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    fm: Jo, har man kort delay med låg feedback så kan det fungera, helt klart. Då får rummet i sig ta mer av reverbbiten.

  9. #9

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spartacus: Nu får du kliva in och förtydliga, för när jag läser ditt inlägg så uppfattar jag det som att du bara funderar över hur du ska ställa in liveljud på bästa sätt när ni uppträder? På den frågan svarar jag för övrigt: Öva i replokalen med mickar så att ni får feeling för "utljudet". På så sätt lär ni er att balansera mixen i själva framförandet.
    Jag förstod det också som att det handlade om att få så bra liveljud som möjligt och inte om inspelning. Bra tips om att öva med mickar, det brukar ofta låta rätt annorlunda med förstärkning, plus att det är enklare att få en känsla för hur man vill ha det med medhörning, effekter osv om man inte står med en riktig publik framför sig.

  10. #10
    Spartacus
    Tusen tack för alla tips!
    Mycket bra hjälp - för livespelningen

  11. #11
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    När ni har spelat in så lägg upp det här på forumet. Det skulle vara kul att höra.

Liknande ämnen

  1. Sång direkt till datorn...
    Av Woffe i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 11:43
  2. Multibandskompressor ger grötig ljudbild?
    Av papawasarodeo i forum Mixning & mastring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 13:47
  3. Hörlurar till sång?
    Av robimon i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-10-09, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •