Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 80 av 80

Ämne: "Luft i mixen"

  1. #61
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Haha, här sitter jag och peppar mig att kosta på ett par uad-pluggar innan december-rean tar slut och så kommer du och säger sådär. =)

    Nåväl, det finns många här med effekter och kompressorer för flera tusen som både vet vad dom gör, vill åt ett modernt sound OCH gör bra grejer så därför kommer det garanterat mothugg vid såna påståenden.

    Mina sanningar:

    Dyrast är visst bäst ibland, till och med ganska ofta, men inte alltid. En jättedyr mixtekniker är t.ex. antagligen alltid bättre än en billig eller gratis.

    Visst kan man göra bra saker med billiga prylar, och ruttna saker med dyra prylar, det är det nog ingen som säger emot eftersom det finns gott om bevis på bägge.

    ...jag håller med om att man gott kan vara försiktig med sina absoluta sanningar, alla gör ju så som passar dom själva bäst.

    Dags att återgå till ämnet "luft i mixen" kanske, på tal om förståelse-delen. Jag tror också mycket på referenser, om man har nåt man gillar kan det ju vara bra att analysera så gott man kan. T.ex. fasa kanalerna mot varandra för att höra reverbjobbet tydligare. Mono-koppla för att se hur mycket av luftigheten som låg i placeringar och breddningar. Kanske eq'a sönder lite för att höra om det blir "klumpigt på samma sätt som jag har problem med" om man höjer basen lite.. lite reverse engineering så att säga.

  2. #62
    Modulix
    Modulix är inte uppkopplad
    Modulixs avatar
    Inte så pratsam än
    Dyrt är bäst billigt är skit.

    Lundahls eller behringer?

    minimoog eller virus?

    303 eller mb33 ?

    tyvärr så suger det med billiga grejer och finns inget tråkigare än dator effekter med samma preamp på allt om man nu råkar ha mixer till.

    Tyvärr tog det mig år att fatta hade massa sån skit innan man spara lite köpte real deal grejer vilket är coolt nu när man kan sampla så lätt till datorn nu för tiden.Öron bästa verktyget dock har man inte det kan va sjysst med billiga grejer och/eller lite hjälp till mixa ....

  3. #63
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstod din sarkasm, men tror inte jag var tydlig nog.

    Jo nog var du tydlig nog.

    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst kompressorer och effekter etc gör visst ljudet bättre om det är dyrare varianter
    men jag menar att det som finns i det större programmen som Cubase och Pro Tools räcker oerhört långt.

    Absolut.

    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men däremot så kräver det att du har ett djävulskt ljudkort samt ett mixerbord som har feta preamps i sig.
    Huh ? Now you´ve lost me here.......

    Krävs för att göra vad ?

    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det handlar oerhört mycket om hur du kan hantera dina verktyg, bara för du har professionella grejor så kan du lika väl förstöra soundet lika lätt om du inte vet hur du ska hantera dem.
    Helt klart

    WT

  4. #64
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Givetvis så finns det effekter som är bättre än andra, men som du själv skriver så är vissa till och med gratis. Bara här ser vi hur mycket det finns som vi går miste om bara för vi är så inmatade med "dyrast är bäst".
    Tråkigt men sant.

    Var får du den uppfattningen ifrån ?

    Jag tycker nog att drar alla över en kam här......

    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste i den näst nyaste studio tidningen om hon tjejen som från skivkontrakt och egen professionell tekniker går hem och spelar in allt genom datormicken och får en kanon inspelning genom att använda sig utav gitarr-effekter på rösten!!!
    Då vill jag ju bara säga WOW!!! då finns det verkligen inga gränser och ett tålamod tiill 1000.

    Ja, vad ska jag säga om det.......grattis !

    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vad säger ni? "dyrast är bäst?"
    svaret är: NEJ!

    Här vill jag påstå att dyrast är i 99 fall av 100 bättre än billigast.


    WT

  5. #65
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Musik är 100% känsla och jag _tror_ att ljudet/låten/stuket blir helt rätt om man har helt rätt prylar enligt sig själv. Vare sig man hittar det i gratishörnan på kvr-audio eller i en lunchlåda för 60 papp. Jag har själv varit med vid produktioner där man gjort hela inspelningen i nästan löjliga bitdjup och frekvenser för att sedan dra det igenom mixerbord, effekter och pre-amps från 60-talet bara för att få till rätta känslan.

    Visst kommer du långt med know-how men är du ute efter det där sista för att komma hela vägen fram duger bara det äkta eller en overkligt bra kopia. Dyrt och dåligt har en tendens att försvinna ganska snabbt om ingen hittar ett nytt användningsområde för det (imho ex. Yamaha NS-10).

    /Mein

  6. #66
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Modulix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dyrt är bäst billigt är skit.

    Lundahls eller behringer?

    minimoog eller virus?

    303 eller mb33 ?

    tyvärr så suger det med billiga grejer och finns inget tråkigare än dator effekter med samma preamp på allt om man nu råkar ha mixer till.

    Tyvärr tog det mig år att fatta hade massa sån skit innan man spara lite köpte real deal grejer vilket är coolt nu när man kan sampla så lätt till datorn nu för tiden.Öron bästa verktyget dock har man inte det kan va sjysst med billiga grejer och/eller lite hjälp till mixa ....
    Fast såna inlägg får en ju att vilja bli helt totalpunk...

  7. #67
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    beware, here be trolls....

  8. #68
    ztudion
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, här sitter jag och peppar mig att kosta på ett par uad-pluggar innan december-rean tar slut och så kommer du och säger sådär. =)

    Nåväl, det finns många här med effekter och kompressorer för flera tusen som både vet vad dom gör, vill åt ett modernt sound OCH gör bra grejer så därför kommer det garanterat mothugg vid såna påståenden.

    Mina sanningar:

    Dyrast är visst bäst ibland, till och med ganska ofta, men inte alltid. En jättedyr mixtekniker är t.ex. antagligen alltid bättre än en billig eller gratis.

    Visst kan man göra bra saker med billiga prylar, och ruttna saker med dyra prylar, det är det nog ingen som säger emot eftersom det finns gott om bevis på bägge.

    ...jag håller med om att man gott kan vara försiktig med sina absoluta sanningar, alla gör ju så som passar dom själva bäst.

    Dags att återgå till ämnet "luft i mixen" kanske, på tal om förståelse-delen. Jag tror också mycket på referenser, om man har nåt man gillar kan det ju vara bra att analysera så gott man kan. T.ex. fasa kanalerna mot varandra för att höra reverbjobbet tydligare. Mono-koppla för att se hur mycket av luftigheten som låg i placeringar och breddningar. Kanske eq'a sönder lite för att höra om det blir "klumpigt på samma sätt som jag har problem med" om man höjer basen lite.. lite reverse engineering så att säga.


    oj oj oj... nu verkar vissa inte läsa mellan raderna.
    Givetvis är ju dyrast bäst över lag, därför att komponenten är väldigt genomtänkt och noga granskad och har definitivt bättre saker i sig.
    Fick känslan av att du trodde jag var tappa bakom spårvagnen xD
    Men jag menar bara på att man ska inte bara kasta smuts på saker och ting man aldrig testat.
    Det jag ville komma fram till var att dyrast är inte den enda lösningen.

    Ha D Kaga
    MVH/ David.

  9. #69
    ztudion
    Citat Ursprungligen postat av Modulix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dyrt är bäst billigt är skit.

    Lundahls eller behringer?

    minimoog eller virus?

    303 eller mb33 ?

    tyvärr så suger det med billiga grejer och finns inget tråkigare än dator effekter med samma preamp på allt om man nu råkar ha mixer till.

    Tyvärr tog det mig år att fatta hade massa sån skit innan man spara lite köpte real deal grejer vilket är coolt nu när man kan sampla så lätt till datorn nu för tiden.Öron bästa verktyget dock har man inte det kan va sjysst med billiga grejer och/eller lite hjälp till mixa ....

    Nu tycker jag inte du ska spotta galla på folk som kan använda sig utav billigare varianter. Öronen är det ultimata verktyget, men det innebär inte att man har dåliga för att man använder sig utav billigare varianter, att arbeta med halvtaskiga effekter och få det till att låta bra, vill jag nog säga är en större konst än att använda sig utav professionella grejer som är lättare att använda sig utav.

    Jag har både billiga prylar samt professionella så jag vet precis vad du menar.
    Men när du väl kan göra bra saker av skit, så kan du göra bättre saker med ännu bättre prylar

    Ha D Kaga
    MVH/ David.

  10. #70
    ztudion
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var får du den uppfattningen ifrån ?

    Jag tycker nog att drar alla över en kam här......




    Ja, vad ska jag säga om det.......grattis !




    Här vill jag påstå att dyrast är i 99 fall av 100 bättre än billigast.


    WT


    Ber hemskt mycket om ursäkt om du/ni fick känslan av att jag drog alla över en kam, det var inte det jag menade.
    Men att jämföra billigast med dyraste är väl att ta i, det finns väl saker som är billiga fast än det inte är billigaste. Det finns mellanting också. Så dyrast kan också bero mycket på bara för vilket märke det är.
    Så nu till det väsentliga, JA dyrast är bäst till 99% så länge det är en tekniker som kan sina grejer.

    Ha D Kaga
    MVH/ David

  11. #71
    ztudion
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik är 100% känsla och jag _tror_ att ljudet/låten/stuket blir helt rätt om man har helt rätt prylar enligt sig själv. Vare sig man hittar det i gratishörnan på kvr-audio eller i en lunchlåda för 60 papp. Jag har själv varit med vid produktioner där man gjort hela inspelningen i nästan löjliga bitdjup och frekvenser för att sedan dra det igenom mixerbord, effekter och pre-amps från 60-talet bara för att få till rätta känslan.

    Visst kommer du långt med know-how men är du ute efter det där sista för att komma hela vägen fram duger bara det äkta eller en overkligt bra kopia. Dyrt och dåligt har en tendens att försvinna ganska snabbt om ingen hittar ett nytt användningsområde för det (imho ex. Yamaha NS-10).

    /Mein

    Detta var det bästa inlägget jag läst.
    Håller fullständigt med.
    Bortsett från att, att komma hela vägen så krävs det där lilla extra?
    vad är det är lilla extra?
    hur gjorde man på 50,60-talet? då fanns inte dagens teknik och definitivt inte autotuner. Och idag pangar vi upp riktigt dyra och nya enheter. Men dem allra dyraste är ju dem som baseras på ljud från 50,60-talet och det vill ju inte alla ha.
    Här fick ni som säger dyrast är bäst på fingrarna.

    Ha D Kaga
    MVH/ David.

  12. #72

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här fick ni som säger dyrast är bäst på fingrarna.
    Det är det väl dock ingen som hävdat här.

  13. #73
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är det väl dock ingen som hävdat här.
    Inlägg #66 är dock bra nära.

  14. #74
    Modulix
    Modulix är inte uppkopplad
    Modulixs avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av ztudion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu tycker jag inte du ska spotta galla på folk som kan använda sig utav billigare varianter. Öronen är det ultimata verktyget, men det innebär inte att man har dåliga för att man använder sig utav billigare varianter, att arbeta med halvtaskiga effekter och få det till att låta bra, vill jag nog säga är en större konst än att använda sig utav professionella grejer som är lättare att använda sig utav.

    Jag har både billiga prylar samt professionella så jag vet precis vad du menar.
    Men när du väl kan göra bra saker av skit, så kan du göra bättre saker med ännu bättre prylar

    Ha D Kaga
    MVH/ David.

    Håller fullständigt med men handlar inte om spotta galla tvärtom in fact avundas verkligen folk som gör eller kan fint med billigare,det är underbart.Jag är inte en av dom tyvärr folk gör ju grymma grejer med bara datorn,som sagt avundas det men funkar inte för mig :/....Kan va för man är lite lat och inte orkar editera utan hands on hehe.Men faktum står jag vid gäller alla branscher musik bilar dator hus gitarrer med antar jag med likadana fingrar på den vad det än är dyrt är tyvärr bäst med väldigt smått undantag i vissa fall.Peace out för alla dessa känsliga själar här.

  15. #75
    ztudion
    Citat Ursprungligen postat av Modulix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller fullständigt med men handlar inte om spotta galla tvärtom in fact avundas verkligen folk som gör eller kan fint med billigare,det är underbart.Jag är inte en av dom tyvärr folk gör ju grymma grejer med bara datorn,som sagt avundas det men funkar inte för mig :/....Kan va för man är lite lat och inte orkar editera utan hands on hehe.Men faktum står jag vid gäller alla branscher musik bilar dator hus gitarrer med antar jag med likadana fingrar på den vad det än är dyrt är tyvärr bäst med väldigt smått undantag i vissa fall.Peace out för alla dessa känsliga själar här.

    Där sa du nått!
    Man måste ha ett djävulskt tålamod om man ska få fina ljudet av halvtaskiga kompressorer, effekter etc...

  16. #76
    deleted user
    Jag fattar nästan inte den här tråden alls....

  17. #77
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar nästan inte den här tråden alls....
    tillåt mig refera till inlägg nummer sjuttioett i nämnda tråd. förhoppningsvis lyser den lite ljus över den numera något urspårade diskussionen.

  18. #78
    ztudion
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar nästan inte den här tråden alls....

    haha jag tror inte du är den enda om det är till nån tröst.
    Men vi kan väl återgå till luft i mixen

    eller vi nöjer oss med svaren?

  19. #79
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Ja eboy, hur går det med luftigheten? Fler tips eller ska vi ånga på om dyrt eller billigt? =)

  20. #80
    Modulix
    Modulix är inte uppkopplad
    Modulixs avatar
    Inte så pratsam än
    Oj kom fel trodde det var här man kunde lufta av sig

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 14:59
  2. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •