Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Köpa Laptop till hemstudio 5000-10000kr

  1. #1
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

    Köpa Laptop till hemstudio 5000-10000kr

    Hej hej.
    Min flickvän ska köpa en hemstudiolaptop. PC tror jag eftersom det är bäst till mest ; ).
    Datorn ska användas till inspelning och lite gott och blandat.

    Det som kommer användas mest är:
    Program: Nuendo3 med diverse efekter
    Ljudkort: Firewire, i dagsläget ett m-audio firewire solo men det kan komma att uppdateras

    Jag är själv supernöjd med en HP jag köpte från Dustin och har kollat upp denna som ett alternativ:
    HP 6730B C2D 2.4 2GB/250 DVDRW 15.4#VB/XPP - Kraftfull notebook från HP

    Tänkte installera XP på den eftersom jag hatar Vista.

    Kom gärna med förslag och motivera.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PC tror jag eftersom det är bäst till mest ; )
    Inte så spännande att motivera till någon som inleder med att säga något så omotiverat. Vidare skriver du "Tänkte installera XP på den eftersom jag hatar Vista.", så här skrev folk om sitt "kära" 3.xx när Win 95 kom också. Varför?
    Senast redigerat av PF den 2008-12-05 klockan 06:54.

  3. #3
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

    hehe. många känsliga punkter där...
    Vissa grejer kanske man inte skämtar om...

    Alla tipps är välkomna även macbook pro:s för 5000-1000kr och PC-datorer med möjlighheter att installera XP då jag har uppfattat Windows Vista som ett jämfört med XP prestandakrävande och labilt operativsystem skapat för att ge PC-hemanvändare en billig mac-look.

    Med trevliga hälsningar
    /H

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nåväl, välj en dator med Intel Core 2 Dual-processor om du vill att den ska vara snabb och resurseffektiv. Välj en hårddiskstorlek som passar behoven och en skärmstorlek som känns lagom. Sedan kommer det där med FW. Inte många PC-datorer har FW-port, i synnerhet inte en äkta sådan, i full storlek (som levererar ström till ansluten FW-enhet). Men kolla på det. Har du XP-licens sedan tidigare kan det ju i så fall vara smart att försöka hitta en dator utan ett OS som kostar extra pengar.

    Trevlig hälsning själv,
    P

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Vista på laptop är i princip icke-fungerande. Fick pynta upp ett gäng hundralappar för att nedgradera min Lenovo till XP. Nu är den rask och fin, och det finns diskutrymme för att faktisk jobba med den.

    Så om du inte hittar något med xp förinstallerat, se till att nedgraderingsskivor följer med....

  6. #6
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så här skrev folk om sitt "kära" 3.xx när Win 95 kom också. Varför?
    Nu använde jag aldrig 3.xx men vista är väl inte ett alternativ än?
    För övrigt har ju den gamla firewire-devisen(höhö) till macens fördel tyvärr skjutits i sank i och med den nya macbooken.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    OK. Ja, min subjektiva upplevelse är åtminstone att Vista fungerar kanonbra, jag har kört det i över ett år på både laptops och stationära. Alla äldre program fungerar fint om man kör dem i adminläge & compability mode, senast igår t ex Command & Conquer Generals online.

  8. #8
    Raumschiff
    Raumschiff är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Har du, eller snarare hon, testat inspelning och redigering i Garageband 08? I'm just sayin'.

  9. #9
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    hehe kan ju vara så även att det inte finns program-grejjer till makkerna, som man e ute efter men för gemene människa kanske mac kan vara nåt .. vad skulle en sån kosta om man slänger ut OSet tro som option ;D plain mac mini tex! ""benFikkePic-nic!!""

  10. #10
    deleted user
    Ja.. min subjektiva åsikt:

    MacBook alla dar i veckan. Har kört PC tidigare, men aldrig i livet att jag går tillbaks. Dels för att osx är tusen ggr bättre än Windows och när det gäller musik så även för att man då kan använda Logic, som (enligt min subjektiva åsikt) är det klart bästa DAW:et. Framför allt till en liten skärm på en laptop eftersom det har en fönsterhantering som ingen annan är i närheten av. Jag skulle kunna gå på hur länge som helst med saker som jag upplever som positivt efter switchen, men då blir det en lång tråd.

    Helt ärligt fattar jag inte vad du menar med att PC är bäst till mest. Har kört PC sedan urminnes tider men bytte till Mac för ett och ett halvt år sedan och jag lägger bestämt in mitt veto mot det.

    Jag ska just till att refresha en säljesannons som kan vara av intresse (där jag hjälper en kompis att sälja en MacBook), efter att den som skulle köpa den drog sig ur utan någon som helst vettig anledning. Utan att ha sett datorn också är bäst att tillägga. Jag länkar i den här tråden när jag är klar, så får du se vad du tycker.

    PS. Alla som har koll på mig vet att jag hatar Mac vs PC-krig och jag är inte ute efter ett sådant heller. Vet många som använder PC och är nöjda och det funkar för dom, se det här inlägget som ett uppriktigt råd. Glöm annonsen om du vill, det finns ingen agenda utan det är mest en tillfällighet...
    Senast redigerat av Skilling den 2008-12-06 klockan 11:32.

  11. #11
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    hehe.
    Som sagt den kommentaren var mer tänkt som ett sämt, där av den glada gubben efter.
    Tycker det är ganska kul med mac/win krig dock gilar folk som är dedikerade. Personligen anser jag att det är en smaksak, prestandamässigt räcker det mesta nya över vad som är nödvändigt för mig och ganska många...

    Njae jag tror hon vill ha en PC ändå, hon är van vid det och så även jag. Har många vänner som kör Logic, dock är det inget för mig. Själv saknar jag råheten jag får av PC med Nuendo vilket är 100% smaksak...

    Ingen som har hört något om den laptopen jag kikat på?

  12. #12
    Niklas Hellgren
    Niklas Hellgren är inte uppkopplad
    Niklas Hellgrens avatar
    Senior
    Här finns en eller två recensioner: Är det inte lite dyrt att köpa en bärbar PC med integrerad grafik för nästan 10 000 kr idag? Du borde kunna hitta motsvarande med ett riktigt grafikkort, om den nu ska vara bäst på mest.

    HP Compaq 6730b User Review

    Review: HP Compaq 6730b Notebook | Geek.com

    hoppas att det hjälper.

  13. #13
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för recensionerna.
    Verkar bra, det jag stör mig på med min som de jämför med är ju just det med att fläkten är lite högljudd när den gasar på. Sedan är det lite bökigt att installera XP eftersom man måste trixa med lite program och lägga in drivrutiner tillsamans med XP på en skiva men det fungerar.

    Den ska användas mest till musik och lite sådant så ett externt grafikkort kommer inte behövas, ingen "gamer" som aka använda den. Dock 4 gig ram tror ja.

    Då går den på runt 8 exklusive moms.

  14. #14
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ganska kul med stereo mikrofon också...
    Vad nu det ska vara bra för... Jag spelade iofs in sång till min kommande EP på min mono HP laptopmikrofon... Kanske borde söka spons...

  15. #15
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Vista funkar kanonbra. Jag har kört det i ett år nu och inte haft en enda krasch och inte ett enda virus. Men det funkar inte med äldre program. Cubase, SoundForge, Ableton och Reaktor blev rätt så kostsamt att behöva uppgradera, så pass mycket att jag hamnade i samma prisläge som Macbook Pro i slutänden. Att köra compatibility mode och admin hjälper inte. Detsamma gäller andra mjukvaror som jag inte kan få att funka som de ska av olika anledningar, oftast att de inte längre uppdateras.

    Så PF har nog haft tur. De flesta jag känner har upplevt liknande problem som jag.

    Om du köper en Vista-maskin så kolla upp att det finns hårdvarudrivers så att datorn fungerar under XP. Jag har en Asus F8-Sa som är grymt snabb, smidig och prisvärd men det går inte att köra XP på den. Om jag hade vetat det så hade jag valt en Macbook och kört XP via Bootcamp. Det är en överlägsen kombination att kunna välja det bästa av båda världarna.

  16. #16
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Titta på LG:s laptops, de är snygga, smidiga och prisvärda, jag kör själv en LG P1 som "portabel studio" och arbetsdator, och det fungerar riktigt bra.

    Vista verkar fungera för några få lyckliga. Själv har jag haft oändliga trassel, och uppgraderade tillbaks till XP efter att ha gett det ett år. På jobbet går det åt samma håll för mina kollegor, dessvärre. Jag skulle inte heller rekommendera Vista i dagsläget, det verkar helt enkelt inte färdigutvecklat.

  17. #17
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har en vän som köpte en av de nya HP:arna med vista, sedan kom han på att bland annat hans ljudkort inte fungerade med det var på han kontaktade On Off där han köpte den för att få sig ett XP. De sa i sin tur att "Datorn var optimerad för Vista" vilket betydde att det var strul med drivrutiner och dylikt, han lyckades iallafall få pengarna tillbaka och köpte sig en av de gamla macbookproarna till reapris då butiken var i fullgång med att lansera de nya.

    Om jag själv skulle köpa mac, skulle jag nog föredra den gamla macbookpro modellen av estetiska skäl. Det är grymt att skrivbordet lyser också, skönt live.

    Men alla drivrutiner ska finnas till denna HP modell och jag läste om några som har installerat XP så det ska vara lugnt. Det enda störiga är det att man måste bränna en sådan specialskiva för att kunna formatera hårddisken.

    Ska kika på LG:arna.

Liknande ämnen

  1. köp av pc-laptop till musik..
    Av xjunkie i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 15:02
  2. ljudkort till laptop
    Av moltar i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 06:11
  3. Stativ till laptop?
    Av TheQuo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 00:31
  4. Köpa Laptop i GBG
    Av ZebraPares i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 21:38
  5. USB 2.0 disk till laptop
    Av norrpan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-01-21, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •