Sidan 48 av 52 FörstaFörsta ... 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 SistaSista
Resultat 2 821 till 2 880 av 3109

Ämne: Tråden om Spotify

  1. #2821
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gängkriminella avslöjar: Tvättar pengar på Spotify https://archive.ph/iMqV7

    idag kom också:
    Emil Arvidson:Avslöjandet är förödande för Spotify
    https://archive.ph/N2rEc

    "Här är ju tystnadskulturen ofta mer extrem än i något klansamhälle eller någon filterbubbla. För mig som journalist är det i dag lättare att boka en riktig intervju med valfri svensk gängledare, än med någon med faktiskt inflytande på de stora techbolagen."
    Om man vill läsa lite mer om hur kassa de är på att svara på frågor så har jag skrivit den här:

    https://www.scoopmagasin.se/artiklar...drig-i-telefon

  2. #2822

  3. #2823
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag skulle tippa på att minst 90% av det jag lyssnar på på just Spotify är musik som inte lever upp till quotan. Jag ser en rätt stor risk att de playlists jag med visst besvär skapat därmed riskerar att bli alltmer greyed out om det här blir av. Dags att ta mått och steg att säkra upp sin musikkonsumtion med något alternativ. Hoppas någon annan rimlig aktör fångar denna boll. För det borde finnas pengar att tjäna även om det enbart handlar om specialintresserade som vill streama smala artister.
    Bandcamp-streaming (där jag alltså inte behöver köpa alla album jag vill lyssna på) vore klockrent men kanske inte passar deras koncept?
    Min son lyssnar på konstig dataspelsmusik, den har aldrig funnits på Spotify utan enbart på Soundcloud. Kanske de fångar bollen?

  4. #2824
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inte han fattar problemet med streamfarming. Spotify tjänar naturligtvis inget på det, vilket han verkar antyda. Det kostar dem bandbredd och annonsörer riskerar droppa av om gratiskonton inte är riktiga människor. Annars hade han en del poänger.

  5. #2825
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Benn Jordan gräver i bajslådan gällande pengatvätt


    https://youtu.be/et8R5i5UEjY

  6. #2826
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    När man läser den här genomgången av utbetalningar till artister (innan ens Spotifys förändring) tycker jag det är jättemärkligt att man inte väljer Tidal före Spotify, Apple Music, YouTube osv om man nu tycker det är viktigt att artister får vettiga ersättningar. Att sedan Tidal för användare också är himla mycket bättre på andra sätt (ffa albuminfo och ljudkvalitet) gör valet ännu enklare tycker jag.

    https://www.lalal.ai/blog/music-streaming-payouts-2023/

    Spotify är verkligen B på alla sätt och trist med deras dominans.

  7. #2827
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man läser den här genomgången av utbetalningar till artister (innan ens Spotifys förändring) tycker jag det är jättemärkligt att man inte väljer Tidal före Spotify, Apple Music, YouTube osv om man nu tycker det är viktigt att artister får vettiga ersättningar. Att sedan Tidal för användare också är himla mycket bättre på andra sätt (ffa albuminfo och ljudkvalitet) gör valet ännu enklare tycker jag.

    https://www.lalal.ai/blog/music-streaming-payouts-2023/

    Spotify är verkligen B på alla sätt och trist med deras dominans.
    Jag använder Tidal för musik. Spotify har dock en hel del bra poddar.

  8. #2828
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag kör Tidal. Det ger ju tre gånger pengarna för artist/bolag/upphovsperson än Spotify.

  9. #2829
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Oj så pass? Hur är utbudet på tidal nu då? Finns "allt" där?

    Man vill ju inte se samma elände och splittring som det är med streaming platformar nu för tiden.

  10. #2830
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Men vem använder Tidal? Om ingen har Tidal, vad hjälper det att de betalar bättre?

  11. #2831
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vem använder Tidal? Om ingen har Tidal, vad hjälper det att de betalar bättre?
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Tidal. Det ger ju tre gånger pengarna för artist/bolag/upphovsperson än Spotify.

  12. #2832
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj så pass? Hur är utbudet på tidal nu då? Finns "allt" där?

    Man vill ju inte se samma elände och splittring som det är med streaming platformar nu för tiden.
    Jag har hittills inte haft några problem att hitta ”allt”. Inom musik då. Poddar har tyvärr Spotify bättre täckning på.

  13. #2833
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj så pass? Hur är utbudet på tidal nu då? Finns "allt" där?
    När jag bytte från Spotify körde jag en sån där automatiserad överföring och av extremt stor samling (minns inte hur många tiotusen det var) var det kanske 50 spår det inte hittade. Typ, så...

  14. #2834
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Låtar kommer och går på Spotify också - inget är beständigt någonstans... jag har massor med spellistor på Spottan med låtar som inte finns.

  15. #2835
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	376414988_5448715335253338_3862132317861574984_n.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	115448

  16. #2836
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/VZOuc4D0zrM


    "New Spotify Changes are EVEN WORSE than we thought"

  17. #2837
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Jag tror det är dags att sluta vara lat och köra vidare på spotify bara för att det är bekvämt, jag säger upp mitt abonnemang och byter till Tidal, familjen får säga vad de vill.. nu ska skiten ut.

  18. #2838
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/VZOuc4D0zrM


    "New Spotify Changes are EVEN WORSE than we thought"
    Inte för att försvara spotify (har hängt med i all skit som dragits fram och bara det är ju hissnande), men det här uppfattar jag mer som att skapa content av eventuella förändringar (då källan inte verkar vara spotify själva). Lite som klassisk kvällspressjournalistik.


    ..med det sagt Go Tidal! såg till att iaf skaffa en profil på plattformen.

  19. #2839
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    EM - Medhåll. Youtubern Weaver Beats verkar dra in kosing på att vara alarmistisk. Flera videor jag sett av honom nyligen handlar om att något är sämst. Det är väl så allt funkar med algoritmer osv. Dock är mitt intryck att han oftast har en rätt vettig poäng.

  20. #2840
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Också gått över till Tidal. Fler plus är att de har bättre ljudkvalitet (16/44) och mer credits-info.

  21. #2841
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    https://www.musicradar.com/news/spot...del-1000-plays

    "Spotify's new rules mean that over half of all songs on the platform won't be eligible for royalty payouts, according to reports"

    Dags att säga upp ditt Spotify-konto kanske?

  22. #2842
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hmm. Kommer kanske bli problem. Har kanske 30% som inte kommer över 1000/månad. Borde innebära ett sämre flöde i pengarna då det kommer betalas ut väldigt sporadiskt instället för varje månad. Surt.

  23. #2843
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Kommer kanske bli problem. Har kanske 30% som inte kommer över 1000/månad. Borde innebära ett sämre flöde i pengarna då det kommer betalas ut väldigt sporadiskt instället för varje månad. Surt.
    Per år, inte månad.

  24. #2844
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Bra migreringtjänst för er som vill byta från spotify till nåt annat ( eller ja vilket håll som helst går eg.) Gratis om man bara kör max 500 låtar åt gången, tog kanske en kvart för mig att peta igenom 15000 låtar ca gurka. Passade på att städa iite oxo samtidigt så det tog lite längre tid än om jag bara skulle valt allt.

    https://www.tunemymusic.com/

  25. #2845
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Jag bytte till Apple Music med family i något paket som har både music, tv, 200Gb cloud och arcade - tycker det är kanon.
    Klart bättre ljudkvalité finns ju 96Khz 24 bit och atmos beroende på vad som laddats upp men minst 44.1 16 bit cd kvalite...
    Om man nu inte väljer sämre ljudkvalite för att spara bandbredd eller något.. Alla i familjen är nöjda med den och jag jämförde med Tidal men där var det alldeles för mycket som inte finns (eller fanns iaf har inte jämfört idag)

    Men samtidigt så streamas Den Sorte Død 1200 senaste veckan på Spotify och 42 på Apple Music... Så det är ju inget snack om att Spotify är störst...

  26. #2846
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tidal-diskussion kanske borde tas i Tidal-tråden? Men visst, det är aldrig bra att ett företag är så dominerade på marknaden som Spotify är. Men krasst sett så är det där lyssnarna finns. Tidal står för under 1% av mina lyssnare/royalties. Mer exakt 0,03%. Eller så kanske det är så att de som lyssnar på mig inte använder Tidal. Hur ser det ut för er andra? Om vi nu ska prata från ett perspektiv för oss som musikskapare.

  27. #2847
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tidal är HELT försumbart för oss.
    Spotify fungerar som en dröm, med deras funktioner som Release Radar och att de spelar upp liknande musik när ens spellista tar slut så är det en enorm plattform att sprida sin musik på. Vi spelas i 150 länder med runt 1 miljon streams i månaden. På helt eget skivbolag.
    Kan inte annat än rekommendera Spotify att använda som sin huvudsakliga distributionskanal

  28. #2848
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tidal-diskussion kanske borde tas i Tidal-tråden? Men visst, det är aldrig bra att ett företag är så dominerade på marknaden som Spotify är. Men krasst sett så är det där lyssnarna finns. Tidal står för under 1% av mina lyssnare/royalties. Mer exakt 0,03%. Eller så kanske det är så att de som lyssnar på mig inte använder Tidal. Hur ser det ut för er andra? Om vi nu ska prata från ett perspektiv för oss som musikskapare.
    För mig är det inkomstmässigt enligt störst till minst, Bandcamp, Apple Music, Youtube (video), YouTube music, Spotify och sen Tidal / SC etc, även om kanske spotify är störst gällande antal streams etc så ger de typ skitkasst med stålar jämfört med de andra. Problemet jag har med spotify är ju oxo att de är rena svinpälsar och jag vill helt enkelt av den anledningen inte fortsätta ge dem mina prenumerationspengar utan väljer en plattform som ger bättre quota till de artister jag lyssnar på.

    Jag kommer nog inte att ta ner min musik Spotify gällande egen distro, ser det mera som reklam för min musik och inte intäkt.

  29. #2849
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bytte till Apple Music
    Jag försökte, men blev så galen på UI:t att jag bytte tillbaks igen. Hittar ingenting, hopplöst att navigera mellan skivor/artister/låtar, går inte att se historik ordentligt (vilket är högst relevant om man lyssnar på release-radar/"personliga" genererade spellistor t ex). Vet inte vad jag missar, men under de tre månader jag bytt resulterade det i att jag i princip inte hittade någon intressant ny musik alls, varken av artister jag "följer" eller via rekommendationer/spellistor.

  30. #2850
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Kan bara instämma. Har både Spotify och Apple Music (ingår i något paket, och vill ha det för att kunna ladda ner spellistor i klockan). Men för vardagslyssnande så är Spotify's gränssnitt så överlägset att det är löjligt. Hur gärna jag än skulle vilja säga upp det så blir det nog kvar ett tag till...


    Men fortsätter dom att betala dåligt till musiker och samtidigt plöja ner pengar på röviga roddare och ljudböcker så går ju gränsen någonstans...

  31. #2851
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag kör Tidal parallellt med Spotify. Gillar Tidal och lossless och vill att de ska finnas kvar. Spotify är väldigt bra på att algoritma fram grejer, men Tidal är absolut inte sämre inom urval i mina genrer i alla fall. Det mesta finns på bägge, men om något så är det oftare att saker inte finns på Spotify än på Tidal.

    Poddar ska inte lyssnas på i Spotify!! Podcasts som fri rss-standard är så starkt och bra. Hoppas det inte förstörs. Jag hoppade att lyssna på tex. Heavyweight när den blev spotify-exklusiv. Nu släppte de på exklusiviteten, så förhoppningsvis gick det tydligt sämre.

  32. #2852
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men för vardagslyssnande så är Spotify's gränssnitt så överlägset att det är löjligt. Hur gärna jag än skulle vilja säga upp det så blir det nog kvar ett tag till...

    Men fortsätter dom att betala dåligt till musiker och samtidigt plöja ner pengar på röviga roddare och ljudböcker så går ju gränsen någonstans...
    Ja precis! Problemet som jag ser det så håller nu röveriet på att eskalera med allt, pengatvätt, snålhet mot undergroundartister etc, så istället för att köra vidare på gammal vana och för att jag är bekväm/lat så väljer jag att säga stopp, nu räcker det.

    jag gillar oxo deras UI, helt klart överlägset, men min egen passivitet inför dumheterna får nu vara nog.. kommer nog lära mig manövrera det alternativ jag slutligen väljer att byta till haha

  33. #2853
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer nog inte att ta ner min musik Spotify gällande egen distro, ser det mera som reklam för min musik och inte intäkt.
    Så är det väl. Jag valde för länge sedan att inte ha min musik där, hade jag haft det hade kanske fler än det fåtal som bryr sig om mina konstigheter lyssnat. Men samtidigt så kändes det som att bara ge bort min musik till Daniel Ek. Det hade gjort hans plattform liite liite bättre och jag hade fått nada tillbaks.
    Jag ger mycket hellre bort musiken till de som vill lyssna än att ägna mig åt välgörenhet för en äcklig miljardär.
    (så har jag också gjort, har satt all musik på bandcamp till gratis/betala vad du vill, men det är inte många som lyssnar ändå )

  34. #2854
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poddar ska inte lyssnas på i Spotify!! Podcasts som fri rss-standard är så starkt och bra. Hoppas det inte förstörs. Jag hoppade att lyssna på tex. Heavyweight när den blev spotify-exklusiv. Nu släppte de på exklusiviteten, så förhoppningsvis gick det tydligt sämre.
    Men om man använder en öppen standard, hur ska miljardärer kunna finansiera vansinniga konspirationsteoretikerpoddar som sprider Bara Frågor™ om att vaccin är dåligt, klimatförändingar är en lögn och annat folk som har "tjänat" ihop en mikronations BNP av en ren slump tycker är Spännande Att Ställa Frågor Om?

  35. #2855

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja precis! Problemet som jag ser det så håller nu röveriet på att eskalera med allt, pengatvätt, snålhet mot undergroundartister etc, så istället för att köra vidare på gammal vana och för att jag är bekväm/lat så väljer jag att säga stopp, nu räcker det.


    The Oatmeal: Reaching people on the internet

    Det har också ryktats om att Spotify jobbar på liknande "funktioner" där artister kan betala för att bli promotade på spellistor, och det kommer ju som en följd av att de blivit en av de stora plattformarna för musik, och särskilt då gentemot individuella artister.

  36. #2856
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig är det inkomstmässigt enligt störst till minst, Bandcamp, Apple Music, Youtube (video), YouTube music, Spotify och sen Tidal / SC etc, även om kanske spotify är störst gällande antal streams etc så ger de typ skitkasst med stålar jämfört med de andra. Problemet jag har med spotify är ju oxo att de är rena svinpälsar och jag vill helt enkelt av den anledningen inte fortsätta ge dem mina prenumerationspengar utan väljer en plattform som ger bättre quota till de artister jag lyssnar på.

    Jag kommer nog inte att ta ner min musik Spotify gällande egen distro, ser det mera som reklam för min musik och inte intäkt.
    För min del är det tvärtom i toppen. Spotify drar in mer än Bandcamp. Följt av Apple, Youtube och sist övriga som Tidal.

    Som användare lyssnar jag mycket via Bandcamp och skulle nog lätt kunna skifta till Tidal istället för Spotify. Men jag uppskattar verkligen kurerade playlists av andra användare. Något Spotifys användare är bra på. Tidal lär väl komma ikapp men de började med spellistor bara förra året. Så de har halkat efter en del när det gäller det användare bygger upp.

  37. #2857
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    The Oatmeal: Reaching people on the internet

    Det har också ryktats om att Spotify jobbar på liknande "funktioner" där artister kan betala för att bli promotade på spellistor, och det kommer ju som en följd av att de blivit en av de stora plattformarna för musik, och särskilt då gentemot individuella artister.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Enshittification

    Cory Doctorow är bra.

    "Here is how platforms die: first, they are good to their users; then they abuse their users to make things better for their business customers; finally, they abuse those business customers to claw back all the value for themselves. Then, they die. I call this enshittification, and it is a seemingly inevitable consequence arising from the combination of the ease of changing how a platform allocates value, combined with the nature of a "two sided market," where a platform sits between buyers and sellers, hold each hostage to the other, raking off an ever-larger share of the value that passes between them."

  38. #2858
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del är det tvärtom i toppen. Spotify drar in mer än Bandcamp. Följt av Apple, Youtube och sist övriga som Tidal.

    Som användare lyssnar jag mycket via Bandcamp och skulle nog lätt kunna skifta till Tidal istället för Spotify. Men jag uppskattar verkligen kurerade playlists av andra användare. Något Spotifys användare är bra på. Tidal lär väl komma ikapp men de började med spellistor bara förra året. Så de har halkat efter en del när det gäller det användare bygger upp.
    Jag tycker det är snudd på stört omöjligt att aktivt promota sig på spotify.. man ska ha lite flyt och "hoppas på" att bli playlistad.

    Bandcamp tycker jag som plattform är bättre, och man ser direkt monetär kompensation för kampanjer man gör. Just att man kan kombinera fysiskt, digitalt, har en fanbase baserad på email från alla köpare (!!).. så är det helt oslagbart. För mig att komma upp i samma belopp på streaming på Spotify som jag fått in via bandcamp.. ja, det är typ utopi för mig. En miljon streams i veckan kanske, men det lär ju typ aldrig hända i de små genres som jag rör mig i.
    Senast redigerat av BURG den 2023-11-08 klockan 12:56.

  39. #2859
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Älskar bandcamp. Lagt av med Spotify sedan 2020 och inte tittat tillbaka. Särskilt nu när Bandcamp har stöd för playlists så är det ett enkelt val!

    Fick gratisperiod på Apple Music och avslutade direkt. När jag nu vant mig vid BC så lockar inte några plottriga interfaces.

    Ansvaret blir högre att söka ut musik än att bli skedmatad. Samtidigt får jag ju mail från labels jag köpt från med nya releases. Också kul att sitta och titta i "Bought right now"-listan som swishar förbi på framsidan. Hittat mycket fint där.

  40. #2860
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är snudd på stört omöjligt att aktivt promota sig på spotify.. man ska ha lite flyt och "hoppas på" att bli playlistad.

    Bandcamp tycker jag som plattform är bättre, och man ser direkt monetär kompensation för kampanjer man gör. Just att man kan kombinera fysiskt, digitalt, har en fanbase baserad på email från alla köpare (!!).. så är det helt oslagbart. För mig att komma upp i samma belopp på streaming på Spotify som jag fått in via bandcamp.. ja, det är typ utopi för mig. En miljon streams i veckan kanske, men det lär ju typ aldrig hända i de små genres som jag rör mig i.
    Jag gillar Bandcamp också och dess direkthet. Att användare även hittar musik via andra användare, via genres, osv. Väldigt organsikt. Absolut guld. Så Bandcamp fungerar bra för mig med. För viss musik. Dock har vissa av mina projekt haft betydligt mer framgång på streamingbaserade tjänster som Spotify och YouTube. Men visst kan Spotify var ett lotteri och spellistor, både officiella och de av användare kan ha stor betydelse.

    Jag säljer i princip inte fysiskt längre. Vilket så klart påverkar när det kommer till Bandcamp. Sedan skiftar det så klart. Ibland säljer Bandcamp bra och kan då toppa en viss månad. Men oftast är det en initial topp av köp och sen saktar det ner och/eller stannar av. Var på streamingtjänsterna faktiskt rullar på varje månad. Om än fluktuerande de med så klart.

    Något jag märkt är att mycket av min musik hittas på Shazam. Men det reflekteras inte i lyssnarantalet på Apple, utan snarare att jag får uppsving på Spotify. Så de som Shazamar på sin mobil väljer oftast att sen lyssna via Spotify. Om jag försöker följa min statistik. Dock är det så klart inte så enkelt. Men till viss del kan jag se korrelation mellan Shazam och streams.

    Nu för tiden får jag ofta frågan om musiken kommer komma ut på YouTube. Så många verkar vilja lyssna via YouTube.

    Vill dock tillägga att jag absolut inte är någon förespråkare för ena eller andra. Just nu råkar Spotify fungera bra för mig. Imorgon kanske det är dött. Så att låsa sig till en tjänst kommer inte på tal. Många bäckar små som det heter och inte alla ägg i en korg. För att låta flosklerna hagla.

  41. #2861
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Så där, avslutat familjeplan på Spotify och signat upp familjeplan på Tidal.

  42. #2862
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Per år, inte månad.
    Nej. Kommer du inte över 1000 per månad så får du inte betalt den månaden. Hänger du med? :-)
    Får jag tex 800 spelningar för en låt på en månad så får jag inte betalt den månaden. Troligtvis nästa månad istället osv.
    Ett organiserat kaos gällande utbetalningar istället för jämn ström.

  43. #2863
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vad jag kan se står det annually (årligen) i artikeln. "Tracks racking up less than 1000 streams annually won't earn a single cent in royalties under the new model”.

  44. #2864
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag kan se står det annually i artikeln. "Tracks racking up less than 1000 streams annually won't earn a single cent in royalties under the new model”.
    Ja precis! Hur hänger du inte med? :-)
    Du måste över 1000 spelningar from januari. Har du 800 spelningar i jan 2024 på en låt får du inte betalt för den låten den månaden.
    Däremot när du trillar över till 1000 i exempelvis februari. Då får du betalt.

    Kanske var lite otydlig tidigare såg jag nu. :-)

  45. #2865
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det är fortfarande årsvis. När du uppnått dina 1000 streams per låt och år får du royalties. Du behöver därför inte generera 1000 streams varje månad för att få betalt. Utan du behöver uppnå 1000 streams per låt och år och där efter får du royalties. Oavsett nivå efterföljande månader. Men ja, får du inte in 1000 streams under januari blir det inget förrän du uppnår dina 1000 streams. Annars hade det stått att du ska uppnå 1000 streams per månad. Vilket det inte gör.

  46. #2866
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ja, det är ju det jag försöker säga genom exemplet ovan. :-)

  47. #2867
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    1000 spelningar låter inte ens lågt längre... Artister så stora som Four Tet har låtar som ligger på gränsen. New rules mr Tet, du får inte betalt för alla dina streams 2024.

  48. #2868
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Oavsett, ja, så är det en absurd gräns. Klart man ska ha betalt från stream 1.

  49. #2869
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Smart drag av Daniel Ek dock. Jag är ett pretto så jag lyssnar nog rätt ofta på låtar som inte når upp i tusen spelningar. Nu är det många år sedan jag lade av med Spotify men annars hade han fått slantar av mig utan att behöva betala upphovspersonerna jag lyssnat på. Geni!

  50. #2870
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Tittar intresserat på diskussionen om att lämna Spotify och välja Tidal istället, vilket jag gjort. Jag har också för någon månad sedan lämnat Tidal och öppnat konto på Spotify igen, av den enda anledningen att när det gäller Spotifylistor och interagerande med andra människor är Spotify det enda som funkar. Tyvärr. Det suger, för Spotify är Satan själv. Det är kanon för konsumenten (jo det är det), men som artist kan jag bara spy på dem.

    I sammanhanget kan jag jag kanske också påpeka att jag köpt 18 LP-skivor under de senaste tre månaderna, vilket möjligen är ett rätt krystat försök att rättfärdiga mitt handlande, speciellt eftersom hälften av dem är köpta på secondhand….

    Hoppas något bättre kan bryta Spotifys ställning så småningom.
    Senast redigerat av Irja den 2023-11-08 klockan 20:59.

  51. #2871
    deadbeats avatar
    Veteran
    Det här kanske står skrivet tidigare i tråden, men hur rättfärdigar Spotify själva den här förändringen? Vad är det som är bra, sett ur deras perspektiv, gentemot upphovsmakarna?

  52. #2872
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Man har nämnt att det är ett sätt att stävja svindleri med "falska" låtar som sedan spelas av botar.

    Vad jag inte fattar är hur dom hamnar på Spotify utan att betala en Distributör med sina avgifter. 1000 spelningar täcker ju inte den avgiften?

  53. #2873
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här kanske står skrivet tidigare i tråden, men hur rättfärdigar Spotify själva den här förändringen? Vad är det som är bra, sett ur deras perspektiv, gentemot upphovsmakarna?
    ska man tro videon outshape postade kommer det från majorbolagen och där påpekades även att det är troligt att samtliga streamingtjänster kommer införa samma eller snarlika regler. Antar att samma regler kommer slå mycket hårdare på tidal t ex där det är färre som lyssnar. Ingen aning om det finns någon bäring i påståendet dock.

  54. #2874
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ska man tro videon outshape postade kommer det från majorbolagen och där påpekades även att det är troligt att samtliga streamingtjänster kommer införa samma eller snarlika regler.
    Har jag extremt svårt att tro. Enda anledningen till att Spotify kan bete sig som de rövhål de faktiskt är ju för att de är så dominerande så att det nästintill liknar ett monopol eller att de i varje fall har en så dominerande ställning att det blir svårt att lämna dem av ungefär de anledningar Irja listar här ovan. Möjligt att Apple och Youtube följer efter men Tidal lär inte ha lyxen att kunna blåsa de musiker de är beroende av för sina streamar.

  55. #2875
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har jag extremt svårt att tro. Enda anledningen till att Spotify kan bete sig som de rövhål de faktiskt är ju för att de är så dominerande så att det nästintill liknar ett monopol eller att de i varje fall har en så dominerande ställning att det blir svårt att lämna dem av ungefär de anledningar Irja listar här ovan. Möjligt att Apple och Youtube följer efter men Tidal lär inte ha lyxen att kunna blåsa de musiker de är beroende av för sina streamar.
    Mycket möjligt. Som sagt bara vad den tämligen raljanta snubben i videon sa Utöver antal streams verkar det vara två andra regler som införs:
    - Funktionell musik kommer kräva längre speltid för att få royalties
    - Distributörer som lägger upp "fraudulent" content ska straffas
    Dessa två regler känns inte otroliga att andra aktörer skulle följa efter.
    Jag skulle också gissa personligen att Spotify säkerligen har satt upp dessa regler i samklang med (och med visst påtryck från) majorbolag. Med det tankesättet är det också väldigt rimligt att övertala den stora aktörer först och när man väl kommit fram till ett gemensamt förslag där blir det lättare att få till samma regler hos mindre aktörer. Kommer dom göra det? Troligtvis inte mot de mindre nu just pga det du säger, men växer de till sig skulle jag inte bli förvånad om det händer.

    En tanke jag funderar kring här, som rör punkten om funktionell musik. Varför betalas inte royalties ut per streamad tidsenhet istället för per track? Det borde ju åtminstone lösa problemet som beskrivits med typ playlists med 30 sekunderslåtar med bara vittbrus och annat. Om jag inte minns fel är det väl så royalties betalas ut för t ex radio?

    Efter inte allt för djup efterforskning verkar detta vara källorna:
    https://www.musicbusinessworldwide.c...in%20Q1%202024.
    https://consequence.net/2023/11/spot...model-op-ed/3/

  56. #2876
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Alltså, filka fejkartister eller pengatvättare har färre än tusen streams? De om någon spelar väl mycket. Man skapar väl inte en fejkartist och sen låter den ligga olyssnad, eller har jag missat något?

  57. #2877
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, filka fejkartister eller pengatvättare har färre än tusen streams? De om någon spelar väl mycket. Man skapar väl inte en fejkartist och sen låter den ligga olyssnad, eller har jag missat något?
    Många "artister" och "låtar" med få streams per låt men många streams totalt för att inte upptäckas?

  58. #2878
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många "artister" och "låtar" med få streams per låt men många streams totalt för att inte upptäckas?
    Det är ju tänkbart såklart. Men över tusen är ju inte några enorma mängder, de kommer anpassa sig och spela varje låt något slumpmässigt tal över 1000 bara?

  59. #2879
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Om man får 1001 streams får man betalt för 1001 eller 1 stream då?

    Bryr mig inte så mycket om pengarna då de flesta alias jag har går på minus men är ju ändå ett kvitto på att nån har lyssnat om man får några ören

  60. #2880
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Undrar hur många totala steams / månad man behöver för att ingen låt ska hamna utanför? Har man många låtar uppe blir det mindre streams / låt gissar jag

    Själv har jag väldigt många låtar på spotify men vissa riktigt rutten streamcount. Min sämst streamade "artist" har 3 streams / månad fördelat på 17 låtar

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 02:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •