Sidan 22 av 22 FörstaFörsta ... 12 18 19 20 21 22
Resultat 1 261 till 1 270 av 1270

Ämne: Spotify - nästa generations musiktjänst?

Veteran rydans avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Ålder
    41
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    Intressant läsning idag på DN Kultur hur musiktjänsterna överlever trots förluster. Länk nedan.

Och det mest intressanta är kanske vad som skulle ske om t.e.x Spotify skulle börja gå jättemycket med vinst. Är det kanske så att de här tjänsterna finns/fungerar som de gör nu bara p.g.a att de inte går jättemycket med vinst.

http://www.dn.se/kultur-noje/sa-over...ots-forluster/
    För det finns ju inget bolag någonstans som gjort sig en hacka på distribution/logistik...

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Min tanke också.

Börjar bli varm i kläderna BoscoSyncs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    @Bosco: intressant. Känns dock troligare att de tre stora köper upp större delar av tjänsten istället, på samma sätt som att det känns troligt att de kommer at köpa upp aggregatorer om befintlig inhouse-distribution inte är tillräcklig lönsam.
    Möjligt, jag säger inte att han har rätt men jag tycker att det är en intressant artikel.

Veteran deadbeats avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Nån mer som fått problem med att Spotify autostartar när man drar igång datorn? Trots att autostartfunktionen alltså är avstängd i Spotifys inställningar.

Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    Nån mer som fått problem med att Spotify autostartar när man drar igång datorn? Trots att autostartfunktionen alltså är avstängd i Spotifys inställningar.
    Hade såna problem på mac för några år sedan. Hade fått dubbla installationer, avinstallerade båda, men har inte installerat om (kör i mobilen...)

Senior Varkyars avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    Ja, man får gå in i Windows autostart och inaktivera, helt kass!

Edit: om du nu kör Windows förstås!

Senior mvs avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Enligt svt.se har Spotify nu 60 miljoner betalande prenumeranter och 140 miljoner användare...
    https://www.svt.se/kultur/60-miljone...ar-for-spotify

Administrator machinepops avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    ...och 55 av dem har kraftigt rabatterade abonnemang tack vare ny telefon, grupptjänster etc, eller? Jag är tämligen säker det inte handlar om 60 mille x 99 kronor...

Veteran synthjohans avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Jag och mina söner kör familjeabonnemang, tre st för 149/mån. Så nej, inte 60 x 99...

Administrator machinepops avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    Jag och mina söner kör familjeabonnemang, tre st för 149/mån. Så nej, inte 60 x 99...
    Just det, de varianterna också... Det är nog generellt rimligare att anta att max 50 SEK/5 EUR/5 USD är "normalt" i snitt. Drar de in 2,7 miljarder på abonnemangen i månaden? (Jag höftade ett snitt baserat på valuta) Hur mycket betalar de ut? Och av dessa 45 spänn (min gissning) ska i snitt 3 öre per låt till skaparen. Det räcker till 1500 låtar i månaden eller 50 om dagen. Ska man väga in beteenden kring hur många man hoppar vidare från efter 30 sekunder och det faktum att större bolag får mer per låt krymper mängden. Jag är inte alls främmande att tänka att En ersatt låt spelas två minuter i snitt och att ersättningen snarare är fem öre på topplistemusik. Då är vi nere i en timmes musik om da'n, något många gör av med under joggingrunda, hundpromenad, matlagning etc. Då har jag bara räknat på betalningsmodellen för att täcka ersättning till upphovsättsinnehavare och inte en spänn till löner, skatter, reklam, teknisk plattform osv.

Jag gillar approximeringar i matematiken, även när det är många okända variabler. Dock tycker jag det blir svårt att se hur det här ska gå vägen ändå... annat än som riskkapitalisters luftslott.

Edit: Jag har köprt Spotify i tre timmar idag, medan jag suttit och jobbat. Låtlängden är nog snarare fyra minuter här, men det är ändå 60 låtar x 5 öre. Tre kronor som ska betalas av de reklampauser mitt gratisabonnemang kör. En var för Spotify själva vet jag... jag minns inga fler.
    Senast redigerat av machinepop den 2017-08-02 klockan 12:05. Anledning: edit

Liknande ämnen

1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 02:58

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •