Sidan 23 av 23 FörstaFörsta ... 13 19 20 21 22 23
Resultat 1 321 till 1 328 av 1328

Ämne: Spotify - nästa generations musiktjänst?

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fd Administrator
    Då är det de som levererat musiken till Spotify som har dabbat sig.

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    Spotify börjar göra egen musik – under påhittade namn.

http://www.dn.se/kultur-noje/spotify...ahittade-namn/
    Lite mer om detta:

Before Epidemic Sound started working with Spotify, mood playlists were full of established ambient acts. According to the playlist analytics site Chartmetric, on February 23, 2017, Spotify’s Ambient Chill playlist switched out 16 tracks by Brian Eno, Bibio, Jon Hopkins and other well known electronic acts for 28 songs connected to Epidemic Sound, operating under fake names like They Dream By Day, LUCHS, and Silver Maple.
    Spotify Does, In Fact, Fill Mood Playlists With Fake Artists

Epidemic själva, i en längre artikel:

How do we get from that business to ‘fake artists’ on Spotify? In 2016, Epidemic Sound decided to experiment with putting some of its catalogue on streaming services, with its composers getting 50% of the revenues generated on those platforms, on top of their original fee.

“We got in contact with all of the streaming services, and the one that was quickest was Spotify. There was nothing exclusive about it: they were just fast, and we uploaded our music. No special deal, no back door, no nothing. We just uploaded our music,” says Hoglund.
    Epidemic sound gives its side of the Spotify "fake artists" controversy

Så det är kanske diskutabelt om musik från Epidemic är av "fejkade artister" eller att det är "fejkmusik", men jag tycker det verkar lite skumt att Spotify byter ut etablerade artister från populära spellistor.

Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Veteran
    "Silver Maple" var ett kul namn.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Klart det är fejk, men mood playlists är ju en idiotisk idé också. Bränn ner skiten, avskaffa spotify om ni gillar musik och en levande musikvärld. Snart kommer popmusik vara big data-genererat algoskräp från Amazon, mer än det redan är alltså.

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    Klart det är fejk, men mood playlists är ju en idiotisk idé också. Bränn ner skiten, avskaffa spotify om ni gillar musik och en levande musikvärld. Snart kommer popmusik vara big data-genererat algoskräp från Amazon, mer än det redan är alltså.
    Jag har upptäckt enormt mycket musik tack vare Spotify, väldigt ofta via Discover Weekly. Tror knappast jag kunde hittat den på annat sätt. I skivbutikerna för 20 år sen? Glöm det. Du har rätt till din åsikt, men jag tror du har fel.

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    Fast mood playlist håller jag med om att det är inget vidare. För min del får det gärna vara Algoskräp i dem.

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    Jag har upptäckt enormt mycket musik tack vare Spotify, väldigt ofta via Discover Weekly. Tror knappast jag kunde hittat den på annat sätt. I skivbutikerna för 20 år sen? Glöm det. Du har rätt till din åsikt, men jag tror du har fel.
    Samma. Likaså genom att blixtsnabbt kunna lyssna/lägga till/följa när man får tips eller hör musik/artister omnämnas. (Instämmer att mood playlists m m är poänglösa däremot).

Liknande ämnen

1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 03:58

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •