Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 120 av 120

Ämne: Bandcamp

  1. #61
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Då ska jag skicka in det som en feature request.
    Ingen dum idé faktiskt. Ett "skickas från" fält är bra information.

  2. #62
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har för mig att det fanns en inställning för hur många gratislyssningar som tillåts innan det kommer upp ett sånt där hjärtekrossande hjärta om att köpa musiken, är den borta? Tycker tre lyssningar är för lite. Eller vad det nu är inställt på.

  3. #63
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig att det fanns en inställning för hur många gratislyssningar som tillåts innan det kommer upp ett sånt där hjärtekrossande hjärta om att köpa musiken, är den borta? Tycker tre lyssningar är för lite. Eller vad det nu är inställt på.
    Gå till Edit Profile och sedan scrollar du längst ner så hittar du det där.

  4. #64
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gå till Edit Profile och sedan scrollar du längst ner så hittar du det där.
    Tack!

  5. #65
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Idag är det Bandcamp Friday igen och 100% av intäkterna går direkt till artisterna. Så in och uppdatera er Bandcamp!

  6. #66
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Smart sökfunktion från Hypem. Klistra in din Spotify-playlist och se vilka artisters musik du kan köpa på Bandcamp. Så behöver du inte själv söka upp varje artist en och en. https://hypem.com/merch-table/

    På så vis kan du enklare stödja artister vars musik du lyssnar på Spotify.

  7. #67
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smart sökfunktion från Hypem. Klistra in din Spotify-playlist och se vilka artisters musik du kan köpa på Bandcamp. Så behöver du inte själv söka upp varje artist en och en. https://hypem.com/merch-table/

    På så vis kan du enklare stödja artister vars musik du lyssnar på Spotify.
    Äsch, den tog ju bara de första 100 låtarna och plockade ut albumen ur. Blev sju album som resultat från min brusdubslista.

  8. #68
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äsch, den tog ju bara de första 100 låtarna och plockade ut albumen ur. Blev sju album som resultat från min brusdubslista.
    Det var inte den mest effektiva tjänsten. Tog en stund på sig. Önskar fortfarande Bandcamp hade playlist-funktion. Men klart, de är ju inte huvudsakligen en streamingtjänst.

  9. #69
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ni som har flera bandcampkonton.
    Får man skapa hur många separata artistkonton man vill eller måste dom vara knutna till någon typ av huvudkonto?

  10. #70
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har flera bandcampkonton.
    Får man skapa hur många separata artistkonton man vill eller måste dom vara knutna till någon typ av huvudkonto?
    Bara att köra på och skapa så många du vill. Att ha ett adminkonto för sina olika artistsidor funkar bara om man har Bandcamp Pro.

  11. #71
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara att köra på och skapa så många du vill. Att ha ett adminkonto för sina olika artistsidor funkar bara om man har Bandcamp Pro.
    Tack för snabbt svar.

  12. #72
    Kabelhärva
    Kabelhärva är inte uppkopplad
    Kabelhärvas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har ett artistkonto och tänkte nu skapa två-tre nya till andra projekt.
    Tror det blir bäst att ha ett för varje band och sedan ev. skapa en Labelsida som länkar till dessa.

    Om jag först ändrar mitt befintliga konto till Pro.
    Kan det fungera som huvudkonto till de nya och även till en senare fixad Labelsida?

  13. #73
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ett skript för att tanka hem alla dina låtar från Bandcamp:
    https://github.com/RyanBluth/Bandcamp-Greasy

  14. #74
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett skript för att tanka hem alla dina låtar från Bandcamp:
    https://github.com/RyanBluth/Bandcamp-Greasy
    Prima! Precis vad jag behövde

  15. #75
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Får för närvarande två-tre följare om dagen på Bandcamp som alla pysslar med synth/vapor/darkwave. Ingen som någonsin köper något. Lite som Soundcloud när det blev fäste för spambots.

  16. #76
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Åå najjj vad ledsen jag blir om bc går samma öde till mötes som bc

  17. #77
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Är det många av er som främst distribuerar er musik via just Bandcamp? Varför väljer ni Bandcamp?

  18. #78
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det många av er som främst distribuerar er musik via just Bandcamp? Varför väljer ni Bandcamp?
    Bra diskussion som jag också är nyfiken på.

    För egen del så ligger jag i startgroparna för att släppa grejer mer seriöst. Jag kör 100% indiespår för att jag är vid en punkt i mitt liv där jag inte pallar med business och andras ekonomiska intressen. Så jag kör helt egen låda. Bandcamp har kristalliserats ut lite som huvudplattformen i vissa mer subkulturella nischer, så sannolikheten att "mina" lyssnare finns på just Bandcamp är rätt hög. Jag köper själv en del musik via Bandcamp, att jag även har Spotify är mest ren bekvämlighet och för att jag tycker deras personliga veckolistor är rätt kul.

    Det var ingen självklarhet i början, utan jag skaffade först Distrokid och förberedde Spotify-sida etc. Men blir mer och mer anti det systemet. Bandcamp känns sjysstare mot både artister och lyssnare. Och som sagt, inom vissa nischer är Bandcamp lite av standardplattform idag.

  19. #79
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det många av er som främst distribuerar er musik via just Bandcamp? Varför väljer ni Bandcamp?
    One stop shop för mig, har funkat extremt bra för både digitalt, samt fysiskt + merch. Lätt att hantera ordrar etc, har väl eg inget att klaga på. För mina fysiska releaser/merch gällande revenue share med BC så tar jag alltid med det i min releasebudget, så jag inte åker på en kalldusch och riskerar att gå mer back än planerat

    Jag släpper även via streaming såklart, men på BC så är releaserna alltid ett par veckor före, sen ser jag även till att om det skickas fysiskt så ska de vara framme i god tid innan streamingen släpps loss.

    BC har även ett smidigt gränssnitt, lätt att administrera.. jag gillar sälja hela katalogfeature till rabatterat pris, det är den som för mig varit den stora kassakon genom åren. Hett tips..

    Har väl eg inga negativa upplevelser alls som jag kan komma på.

  20. #80
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Bekvämlighet, vana, seriositet.

    De stora strömmingtjänsterna har jag inte mycket till övers för, även om jag har en del utgivet den vägen också. Vilka alternativ har man? CC-licens och distribution via fedivers är en variant, andra extremen är enbart fysisk utgivelse via skivbolag.

    De har fungerat bra hittills, även om jag inte tar för givet att det ska fortsätta så.

  21. #81
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det många av er som främst distribuerar er musik via just Bandcamp? Varför väljer ni Bandcamp?
    Distribuerar via Bandcamp plus streamingtjänster som Spotify. För att finnas tillgänglig så brett som möjligt

  22. #82
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bekvämlighet, vana, seriositet.

    De stora strömmingtjänsterna har jag inte mycket till övers för, även om jag har en del utgivet den vägen också. Vilka alternativ har man? CC-licens och distribution via fedivers är en variant, andra extremen är enbart fysisk utgivelse via skivbolag.

    De har fungerat bra hittills, även om jag inte tar för givet att det ska fortsätta så.
    Exakt så. Förutom att jag inte har något på någon strömningstjänst.

    Jag befarar att bandcamps nya ägare ska sabba allt någon gång framöver.

  23. #83
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt så. Förutom att jag inte har något på någon strömningstjänst.

    Jag befarar att bandcamps nya ägare ska sabba allt någon gång framöver.
    De pysslade med en del antifackligt skit rätt nyligen, men efter x antal mail från artister och bolag så verkar de ha slutat.

  24. #84
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Smidig och enkel platform. Lätt att sälja flera format i kombination med merch. Lätt att lägga till bonusmaterial som endast ges till de som köper. Även lätt att skicka ut promokoder/länkar i förväg innan släpp. Det går även att skicka ut meddelande till alla som följer en via ”community”-fliken. Så du kan likt Instagram, posta ett inlägg med en bild från din studio t ex. Att nya skivan är på gång. Här får man dock vara lite försiktig så det inte blir spam. För det är inte Instagram, utan se det mer som en bonusfunktion för viktiga uppdateringar.

    Sen är en av de stora fördelarna med Bandcamp att det är organiskt när det gäller att få följare och försäljning. Säg att en användare köper en skiva från dig, då visas den i användarens flöde och katalog. De som i sin tur följer den användaren ser då skivan och kan upptäcka den vilket kan leda till merförsäljning. På Bandcamp kan användarna följa varandra, inte bara artister. Så vissa användare fungerar som curators så andra användare kan bli tipsade om ny musik. Det går att se på orderkvittot du får vid ett köp hur användaren har hittat din musik. Jag får ofta att de hittat min musik via någon annan användare. Något som inte direkt finns på andra butiker.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2023-05-05 klockan 18:06.

  25. #85
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De pysslade med en del antifackligt skit rätt nyligen, men efter x antal mail från artister och bolag så verkar de ha slutat.
    Ja, precis. Hoppas det går bra för de som vill starta klubb. Men jag tänkte mer på funktionen och affärsmodellen även om det där också är illa. Undrar också vad kinakopplingen kan leda till. Man kanske skulle släppa något den fjärde juni. Himmelska fridens noise.

  26. #86
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, precis. Hoppas det går bra för de som vill starta klubb. Men jag tänkte mer på funktionen och affärsmodellen även om det där också är illa. Undrar också vad kinakopplingen kan leda till. Man kanske skulle släppa något den fjärde juni. Himmelska fridens noise.
    Tummen upp på Himmelska fridens noise.
    -Släpp det på brusig normalkassett och inkludera lite småprovocerande innehåll och omslag och jag köper direkt!

  27. #87
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, precis. Hoppas det går bra för de som vill starta klubb. Men jag tänkte mer på funktionen och affärsmodellen även om det där också är illa. Undrar också vad kinakopplingen kan leda till. Man kanske skulle släppa något den fjärde juni. Himmelska fridens noise.
    Jag har hört att en del noise/PE blivit nedplockat, har för mig att det var artister kopplade till Cloister - minns inte vilka artister det gällde dock.

  28. #88
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hört att en del noise/PE blivit nedplockat, har för mig att det var artister kopplade till Cloister - minns inte vilka artister det gällde dock.
    Oj, läser gärna mer om det om du kan hitta

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tummen upp på Himmelska fridens noise.
    -Släpp det på brusig normalkassett och inkludera lite småprovocerande innehåll och omslag och jag köper direkt!
    Ja men då får jag kanske göra det då. Bli portad från kina (fast de märker nog inget)

  29. #89
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, läser gärna mer om det om du kan hitta
    "Blutharsch, king dude med flera har fått massor borttaget.". Cloister hade bara uttryckt oro, iaf direkt efter köpet, inte hört något mer sen dess.

  30. #90
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Blutharsch, king dude med flera har fått massor borttaget.". Cloister hade bara uttryckt oro, iaf direkt efter köpet, inte hört något mer sen dess.
    Ok. https://www.reddit.com/r/neofolk/com...dcamp_anymore/ Högst oklart varför.

  31. #91
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Tack för alla fina svar! Ungefär så som jag gissade. Jag har flera kunder som fokuserar främst på Bandcamp och det är då främst lite mer udda genres. Katzens svar gav lite extra fin insikt i hur det hela fungerar och jag gillar det jag hör om det. Jag upplever Bandcamp som mer artistfokuserat än många andra distributionstjänster. Jag gillar verkligen att man kan sälja fysiska ex, merch osv via samma sida.

    Man kan väl även ladda ner högupplösta filer (vad är högsta?) av låtarna man köper om jag inte missminner mig!? Då sånt är levererat dvs. Jag köpte en del musik där för ett par år sedan, men var nog rätt utbränd då iom att jag inte riktigt minns hur det fungerade.

  32. #92
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla fina svar! Ungefär så som jag gissade. Jag har flera kunder som fokuserar främst på Bandcamp och det är då främst lite mer udda genres. Katzens svar gav lite extra fin insikt i hur det hela fungerar och jag gillar det jag hör om det. Jag upplever Bandcamp som mer artistfokuserat än många andra distributionstjänster. Jag gillar verkligen att man kan sälja fysiska ex, merch osv via samma sida.

    Man kan väl även ladda ner högupplösta filer (vad är högsta?) av låtarna man köper om jag inte missminner mig!? Då sånt är levererat dvs. Jag köpte en del musik där för ett par år sedan, men var nog rätt utbränd då iom att jag inte riktigt minns hur det fungerade.
    Högsta är nog wav/aiff.

    - - - Updated - - -

    Annars någon lossless men tror råfil.

  33. #93
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan väl även ladda ner högupplösta filer (vad är högsta?) av låtarna man köper om jag inte missminner mig!? Då sånt är levererat dvs. Jag köpte en del musik där för ett par år sedan, men var nog rätt utbränd då iom att jag inte riktigt minns hur det fungerade.
    "Your 24-bit and 16-bit tunes are welcome, and lossless file downloads in FLAC, WAV, and AIFF will always have the same bit-depth and sample rate as the originals you upload. If you plan on uploading a file with a higher sample rate, be sure to leave at least 0.5 dB of headroom to avoid undesirable clipping in the final transcoded formats.

    For ALAC, larger sample rates will be reduced to 48 kHz."

    Bandcamp rekommenderar för övrigt att ladda upp i lossless (WAV/AIFF/FLAC). Eller hittade just exakt förresten:

    "Your audio files must be at least 16-bit, 44.1 kHz lossless files (WAV, AIFF, or FLAC), in stereo (no mono- or multi-channel audio)."

  34. #94
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag tänkte mer på 96/192/384kHz eller så. 96 KHz ser jag fungerar! Högre kan jag inte hitta. Inget DSD heller. Men det känns lite överkurs för en sådan här tjänst, så inte konstigt.

  35. #95

    Redaktör
    Är det någon mer som har problem med kortbetalningar på Bandcamp? Jag får "Your card was declined" för vissa skivbolag, trots att samma kort fungerar för andra inköp. Har slagit på "öppet för alla internetköp" och samma skivbolag har utan problem tagit mot mina pengar tidigare, men sedan några månader har det börjat strula.

    Paypal finns som alternativ, men de har ännu sämre växelkurs så undviker det gärna…

  36. #96
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon mer som har problem med kortbetalningar på Bandcamp? Jag får "Your card was declined" för vissa skivbolag, trots att samma kort fungerar för andra inköp. Har slagit på "öppet för alla internetköp" och samma skivbolag har utan problem tagit mot mina pengar tidigare, men sedan några månader har det börjat strula.

    Paypal finns som alternativ, men de har ännu sämre växelkurs så undviker det gärna…
    Bara spekulerar. Kan det handla om hur din "kundkännedom" är ifylld? Kanske har du överstigit angivet maxbelopp för utlandsbetalningar eller liknande? Landet där skivbolaget finns är kanske inte är angivet i din kundkännedom som länder du betalar varor till. etc..

  37. #97

    Redaktör
    Betalningar går igenom till bolag som tar betalt i euro och i pund, däremot inte i amerikanska dollar, så gissningsvis är det något som knasar med bolag i USA. Det har som sagt fungerat utan problem med samma kort tidigare (och i vissa fall samma mottagare), vilket gör det hela rätt svårt att felsöka.

  38. #98
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    På tal om alternativ. Postar länken här eftersom det inte finns någon specifik tråd för samtliga alternativ.

    https://www.bandcamp2.com/

  39. #99
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På tal om alternativ. Postar länken här eftersom det inte finns någon specifik tråd för samtliga alternativ.

    https://www.bandcamp2.com/
    För mig jag sett den där sidan förr men missade då tipset om Neocities på sidan. Det var faktiskt rätt bra förslag för att skapa egen hemsida.

  40. #100
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Hemsida är ju alltid trevligt att ha, och nu verkar det vara lite retrotrend med gammaldags gullig design. Jag har inte hunnit kolla på de andra alternativen än, kanske det finns något användbart.

  41. #101
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Finns det något sätt att stänga av reviews på Bandcamp alt blocka personer?
    Har en jobbig jävel som bara skriver massa skit på varje release. Fattar inte varför snubben ens köper min musik?

    (Vet att man kan "dölja" reviews manuellt)

  42. #102
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något sätt att stänga av reviews på Bandcamp alt blocka personer?
    Har en jobbig jävel som bara skriver massa skit på varje release. Fattar inte varför snubben ens köper min musik?

    (Vet att man kan "dölja" reviews manuellt)
    Är det kommentarer på "community" sidan?
    Hittar bara detta
    https://get.bandcamp.help/hc/en-us/a...I-turn-it-off-

  43. #103
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Testa och höra ed bandcamps support, de har varit bra när jag har frågat saker.

  44. #104
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Verkar inte gå. Får manuellt dölja hans reviews.
    Exempel: För 8 år sådan lade jag upp en demolåt (gratis dl).
    För några månader sedan gjorde jag ett ryck och gjorde klart låten och lade upp den i en ny 3-låtars singel.
    Tog bort den gamla demon som jag inte tyckte var klar och där mixen var dålig. Okvädningsorden haglade plötsligt. Jag var bara ute efter pengar och bla bla bla. Sjukt.

    Ungefär som man blir rik på 15:- på Bandcamp
    Min musik finns även på piratebay osv och bryr mig noll ifall folk tankar den fritt.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-11-13 klockan 21:21.

  45. #105
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Går det inte att anmäla hans recensioner på något sätt?

  46. #106
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Lika mycket som man är en kreatör så är man ju även en försäljare av en produkt. Det hade varit både fel och konstigt om man själva hade kunnat kontrollera sina omdömen.

  47. #107
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Fast det är ju skillnad på en negativ recension och någon som attackerar en som artist.

  48. #108
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skicka honom den gamla låten som mp3 då, verkar som att han var fäst vid den?

  49. #109
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skicka honom den gamla låten som mp3 då, verkar som att han var fäst vid den?
    Eller lägg upp den som gratis download och ”unfinished demo version” : D

  50. #110
    olivettis avatar
    Veteran
    Är det i "community" sidan du får kommentarer?
    Försöker förstå hur allt hänger ihop :-)

    Detta skriver Bandcamp om "abusive commenter"

    How do I deal with an abusive commenter on my community page?
    We’re sorry you’ve been the victim of abuse. Your Bandcamp community
    page has a number of features in place to prevent abusive behaviour,
    but it isn’t bullet-proof.

    If you have received an abusive comment on your page,
    you can delete it and permanently ban the offending
    commenter from your community.

    Bandcamp support will be notified of this action and review
    whether any further action is required. The commenter
    will not be notified that you have reported them.

    https://get.bandcamp.help/hc/en-us/a...ommunity-page-

  51. #111
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lika mycket som man är en kreatör så är man ju även en försäljare av en produkt. Det hade varit både fel och konstigt om man själva hade kunnat kontrollera sina omdömen.
    Låten var ju gratis? Så ingen försäljning.

    Killen har ju även redan tankat låten tidigare.

    Det är i recensionerna som denna person går loss.

    För 10-13 år sedan var Bandcamp mera en ”dump” likt soundcloud iaf för mig.
    För att testa låtideer osv. Senare år så har det blivit mer ”seriöst”. Jag hade för bara något år sedan plötsligt sett att folk använder det likt Spotify. Blev medveten om detta då jag tog bort en gammal slasklåt och denne blev upprörd över detta (kanske var samma person). Skickade då en MP3 till denna.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-11-14 klockan 15:51.

  52. #112
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon mer som har problem med kortbetalningar på Bandcamp? Jag får "Your card was declined" för vissa skivbolag, trots att samma kort fungerar för andra inköp. Har slagit på "öppet för alla internetköp" och samma skivbolag har utan problem tagit mot mina pengar tidigare, men sedan några månader har det börjat strula.

    Paypal finns som alternativ, men de har ännu sämre växelkurs så undviker det gärna…
    Jag har haft strul med kortbetalningar, lägger man in låtar från flera olika bolag i korgen så blir det många transaktioner på kort tid och när man checkar ut så banken tror att kortet är kapat. Jag har därför börjat använda paypal och man kan välja att inte få paypals växelkurs om man väljer att betala euro/dollar. Då blir det bankens kurs.

  53. #113
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mitt problem med bandcamp är nu Paypal. Använder det aldrig, varför skulle jag, och nu kan jag inte lägga upp nytt där, för paypal har avslutat mig och vill att jag ska scanna och skicka id vilket bara känns scetchy. Varför är de så helknutna till just paypal, det känns ju lite mossigt nästan. Inga alternativ. Synd.

  54. #114
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Att legitimera vem du är handlar om skattemässiga skäl och pengatvätt. Hade de haft ett annat betalningssystem hade du garanterat fått legitimera dig där med. Varför de använder PayPal är för att det är etablerat över större delen av världen. Finns inte så många betalningslösningar som är det.

    Men du måste inte ha Paypal för att lägga upp musik på Bandcamp. Det är bara om du vill ta betalt.

  55. #115
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hm... Ja det är ju en variant

    Men t.ex. Distrokid kan ju betala ut på en massa olika sätt. Så så komplicerat kan det väl inte vara?

  56. #116
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Nu har jag aldrig gjort detta förr, och man tycker ju det borda funka som man tänker att det ska funka, men ba för säkerhets skull.
    Om jag laddar upp ett album, och sätter 1a mars som 'release date', och trycker 'publish', visst fan blir det inte synligt osv förns 1a mars?

  57. #117
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag aldrig gjort detta förr, och man tycker ju det borda funka som man tänker att det ska funka, men ba för säkerhets skull.
    Om jag laddar upp ett album, och sätter 1a mars som 'release date', och trycker 'publish', visst fan blir det inte synligt osv förns 1a mars?
    Jo, det kommer synas på Bandcamp. Bandcamp är lite mer manuellt än de flesta andra tjänster. Vill du inte att det ska synas kan du bara ladda upp det och spara det som en draft och sen publicera det på release datum.

    https://get.bandcamp.help/hc/en-us/a...den-until-then

  58. #118
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det kommer synas på Bandcamp. Bandcamp är lite mer manuellt än de flesta andra tjänster. Vill du inte att det ska synas kan du bara ladda upp det och spara det som en draft och sen publicera det på release datum.

    https://get.bandcamp.help/hc/en-us/a...den-until-then
    ultralöjligt ju.
    men tack, då blire ba att göre själv då.

  59. #119

    Redaktör
    Det är rätt vanligt att folk lägger upp album för förbeställning, ibland med 1-2 låtar spelbara så att det går att få ett smakprov, men det är kanske inte något som passar alla.

  60. #120
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är rätt vanligt att folk lägger upp album för förbeställning, ibland med 1-2 låtar spelbara så att det går att få ett smakprov, men det är kanske inte något som passar alla.
    ja, det är ju vettigt, men de hade ju kunnat ha en möjlighet för båda.
    jaja, jag gnäller på en ickesak.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •