Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Speaka hemma? tips och råd sökes

  1. #1
    Bizi

    Speaka hemma? tips och råd sökes

    Hej!

    Jag har i liten utsträckning börjat speaka för olika reklamannonser (radio/TV)

    Har fått frågan från flera mindre företag oftast i andra städer om jag kan speaka hemifrån och skicka som mp3:a

    Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta? Skulle inte ha något problem med själva inspelningen, programvara osv men behöver hjälp, tips och råd om enkel "hemmastudio" Du kanske speakar själv eller har hemmastudio.

    Jag skulle vilja ha tips på mic, ljudkort, gärna hårddisk....om man ev kan köra något hemmaknep för att ljudinspelningen blir så bra som möjligt? Har en hederlig G4

    Tack!

    Bizi

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Vad du egentligen behöver är en bra mic (kondensator levererar bra för pengarna, tycker jag) och ett bra ljudkort. Svårare än så är det inte utrustningsmässigt..

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Läs på dig på ljuddämpning och mikrofonteknik så fixar du det galant. Nej, äggkartonger funkar inte, ej heller att bara hänga mattor på väggarna.

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

  5. #5
    Bizi
    Förslag på vart man bäst köper mic, någon som har röde hemma?

  6. #6
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bizi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förslag på vart man bäst köper mic, någon som har röde hemma?
    Jag har en Röde M3 (kondensator), mycket mick för pengarna. Går att hitta för under tusenlappen. Vet inte vilken prisklass du tänkt dig?

  7. #7
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Jag hade köpt en kondensatormikrofon, ett reflexionsfilter (SE ELECTRONICS REFLEXION FILTER - Svensk International Cyberstore), en preamp med fantommatning till miken och ett ljudkort med två bra kanaler (framför ett ljudkort med 20 dåliga ingångar, du ska ju ändå bara spela in sång på en kanal), alternativt köpt ett ljudkort med två okej kanaler och inbyggd preamp, skaffa exempelvis Logic att spela in på i 24 bitar och lagt på effekter med Logic's medföljande pluggar, eller skaffat några lösa pluggar om ekonomin tillåter. Sen ska du gärna ha ett par studiomonitorer så att du hör vad du gör, och ett par okej hörlurar som inte släpper genom för mycket ljud som du har medan du spelar in. Det är nog det minsta du kommer undan med och egentligen allt du behöver, och vad sen varje del får kosta är upp till din ekonomi, men en snabbräkning och en nypa gissning är att du får anstränga dig med att plöja genom begagnatmarknaden för att lyckas komma under 22 000:- för att få ett någorlunda kommersiellt gångbart resultat.
    Fast å andra sidan, om de nöjer sig med en mp3-fil så kanske de inte är riktigt så noga med resultatet

  8. #8
    Bizi
    Perfekt - runt tusenlappen låter väl bra Vart köpte du din?

  9. #9
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Till mick skulle jag säga valfri stormembranskondensator eller nån kul dynamisk typ shure sm7 eller electro voice re20, bägge är bra till tal.
    Satsa på en mono micpreamp av bra kvalitet och kör line in i interna ljudkortet från det.
    Om det bara ska vara tal kan du ju använda dig av Garageband som program så slipper du köpa något, Logic express är annars bra och billigt.

    Vill du "fixa" akustiken så är sE reflexion filter som tidigare nämnts väldigt användbart och förstör inte rummet vilket är välkommet när det handlar om tex sovrum osv.

    Du kan utan problem komma under 10 000:- och fortfarande få bra grejer.

Liknande ämnen

  1. Japansk musik, tips sökes
    Av makari i forum Skivor & artister
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2023-04-18, 07:16
  2. Tips sökes på en bra stämapparat
    Av foppa21 i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 12:59
  3. Tips sökes, defekt TR-707
    Av The Introvert i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 18:56
  4. monitor tips sökes
    Av apanbort i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •