Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Nu kan du också göra ÄKTA NES-MUSIK! =)

  1. #1
    Yanko
    Yanko är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Nu kan du också göra ÄKTA NES-MUSIK! =)

    Det finns en NTSC kassett som gör att du får tillgång till NES-ljudchip och MIDI!

    Läs mer här och beställ: .:wayfar:.

    Lyssna!
    Denna är riktigt grym! =)
    http://www.wayfar.net/midines_1_0/mp...es-demo_17.mp3

  2. #2
    hans olof
    hans olof är inte uppkopplad
    hans olofs avatar
    Senior
    gammalt

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Inte för mig. Astufft, skulle nästan kunna ha en sån enbart för den magiska Nintendobasen!

  4. #4
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    I kassetten finns också lite samplade ljud i 8 bitar. Typ 808 eller var det 909 eller båda? kommer inte ihåg.

  5. #5
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    NTSC...?
    Funkar det till ett gammal svensk NES då?

  6. #6
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NTSC...?
    Funkar det till ett gammal svensk NES då?
    Nej, inte utan en adapter. Det kan vara på sin plats att nämna 2 saker till.

    Klockfrekvenserna på en PAL och en NTSC NES är olika och därför kommer tonerna i en NTSC Midines att stämma surt i en PAL NES och likadant tvärtom. Skaffar man en NTSC-Midines bör man alltså satsa på en NTSC NES konsol också. Det finns 5 PAL-Midines gjorda. Men de lär vara svåra att få tag i nu.

    Dessutom ställer Nintendos regionsskydd på NES till det då det inte bara är ett kontrollsystem mot privatimport av utländska spel utan också en blockering mot piratkassetter. Ett chip i NES:en och ett likadant i ett icke-piratspel är tvungna att ha kontakt med varann för att det ska funka. Annars startas NES:en om och blinkar sådär störigt. Piratspel som saknar ett chip kan därför inte startas
    (det värsta av allt med hela det systemet var att om signalen inte var optimal hela tiden kunde även godkända spel börja blinka. Det är i regel det som händer när man börjar blåsa som en idiot i spelen och klaga på damm. )

    Eftersom Midines inte är en "godkänd" kassett kräver det att din NES är regions-och piratkassetts-motstånds-fri oavsett om det är en PAL eller en NTSC maskin. Av någon underlig anledning räcker det med att man sätter chippet i NES:en ur spel för att det ska funka problemfritt. Jag rekommenderar starkt att göra det även om man inte ska köra Midines då spelen startar på första försöket. I samband med en sådan mod bör man byta, alternativt fixa till, connectorn också.

  7. #7
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Ah, ok, tack för infon.

  8. #8
    toymolesterer
    toymolesterer är inte uppkopplad

    Senior
    som sagt; detta har ju funnits i några år nu,
    men det är fortfarande en skitkul produkt.

    använder den en hel del, och det är ju klockrent att styra från monomachine.

    gällande kompatibilitet(?) så är det lätt ordnat om man kan hantera en lödkolv.
    jag har moddat alla mina neskonsoler till att klara ntsc-cartridges, och har även fixat separata utgångar i varje konsol (fyrkantskanaler på en utgång och triangel/brus/sampling på den andra).

  9. #9
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Visst ja. Kan ju säga att det givetvis går att köra NTSC i en PAL om man tar bort säkerhetsspärren! Det är ett enkelt ingrepp och kan även göras utan lödkolv.

    toylmolester: Har du ett PAL eller ett NTSC Midines? Ifall du har det senare - hur funkar det då med tonerna? Är de inte högre stämda än de ska vara?

  10. #10
    toymolesterer
    toymolesterer är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst ja. Kan ju säga att det givetvis går att köra NTSC i en PAL om man tar bort säkerhetsspärren! Det är ett enkelt ingrepp och kan även göras utan lödkolv.

    toylmolester: Har du ett PAL eller ett NTSC Midines? Ifall du har det senare - hur funkar det då med tonerna? Är de inte högre stämda än de ska vara?
    Jag har NTSC midines, och jag har inte öht reflekterat över huruvida tonerna stämmer eller inte.
    Än så länge har jag inte använt det tillsammans med andra instrument, och då min musik sällan är särskilt regelrätt vad gäller harmonier så tror jag knappt att jag skulle märka det om stämningen är sur

  11. #11
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Du behöver ett ntsc nes för att tonerna ska stämma, annars blir de sura. Köpte ett ntsc just av denna anledningen, men om man inte ska använda det tillsammans med andra instrument så går det lika bra att köra det på ett PAL.

  12. #12
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är ju helt sant. Själv använde jag ofta Midines som kombinerad bas och trummaskin.

  13. #13
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju helt sant. Själv använde jag ofta Midines som kombinerad bas och trummaskin.
    Hehe det var ju dig jag frågade om just detta för ett bra tag sedan

  14. #14
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Jajamän. Jag hade ju en av de sällsynta PAL-kassetterna.

  15. #15
    GustavBerglund
    GustavBerglund är inte uppkopplad
    GustavBerglunds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jajamän. Jag hade ju en av de sällsynta PAL-kassetterna.
    Och den kassetten har varit på otaliga turnéer med Go! with fourteen O sen du sålde den

  16. #16
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst ja. Kan ju säga att det givetvis går att köra NTSC i en PAL om man tar bort säkerhetsspärren! Det är ett enkelt ingrepp och kan även göras utan lödkolv.
    Ursäkta OT, men har du möjligtvis ngn länk till hur dett ingrepp går till? Hittar inget vettigt på gåågel! Har ett Nintendo PAL och en flyttkartong med NTSC spel.... Hade inte varit dumt att få igång dom!

    Och om nu detta går lätt, spelar spelen i 50hz eller 60hz? Eller blir det variabelt, eller kommer NTSC spelens musik att låta surt?

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    När vi nu är på NES-musik: Finns det nån VSTi värd namnet för att göra tvättäkta NEStunez? Jag har googlat en del redan, men inte hittat nåt kul med bra filter o så. (NES har väl filter?)

  18. #18
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Synapskollaps: Jag googlade lite fort men utan resultat, vet att jag sett någon sida. Ska vara busenkelt hur som helst.
    Du kommer troligtvis inte märka någon skillnad om du nu inte sätter dig med en synth brevid och ska försöka planka grejer

    charliecrash: NES har inget filter. Om man inte vill gå all in med ett midines så tycker jag att Magical 8-bit plugin är den bästa NES emulerande vstn. YMCK Official Web Site

  19. #19
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Wow!! Har kollat igenom några exempel och är helt blown away... Visste inte att man kunde göra så här eller så här med lite NESNES! Låter ju asballt.

  20. #20
    Jones7

    NES SID GAMEBOY vsti

    När vi nu är på NES-musik: Finns det nån VSTi värd namnet för att göra tvättäkta NEStunez? Jag har googlat en del redan, men inte hittat nåt kul med bra filter o så. (NES har väl filter?)


    Jodå det finns ... flera bra ... sök på kvraudio.com så hittar du ... dessa t.ex. :

    http://www.kvraudio.com/get/1551.html

    http://www.tweakbench.com/peach

    http://www.delamancha.co.uk/miniSID.htm

    http://www.tweakbench.com/triforce

    Jag har testat i alla fall tre av dem och de gör helt ok 8bits-tvspels-sound

    lyssna som exempel - mina chiptunes : http://www.lastfm.se/music/DeeJay+Jones/CHIP

Liknande ämnen

  1. Göra musik tillsammans ?
    Av Jones7 i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 00:28
  2. Hur lär man sig göra musik? HJÄLP
    Av Danell i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 01:01
  3. Göra musik på rymmen?
    Av imported_hammer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 20:11
  4. Dags igen för lite "äkta musik"
    Av Jonny B i forum Evenemang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-20, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •