Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Uppmickning av synthar och trummaskiner

  1. #1
    Lofi
    Lofi är inte uppkopplad

    Senior

    Uppmickning av synthar och trummaskiner

    Skulle vilja ha tips på hur man kan micka upp förstärkare och spela in synthar och trummaskiner
    Hur skall man gå tillväga för att få bäst resultat. Bör man använda flera förstärkare eller räcker det med en gitarrförstärkare som man skickar den färdiga mixen igenom ?
    Om man bör använda flera förstärkare skall det vara en basförstärkare för synthbasen och gitarrförstärkare för leadljud.En trummaskin hur mickar man upp den för bäst resultat ?

  2. #2
    Lofi
    Lofi är inte uppkopplad

    Senior
    Skulle vara tacksam för tips på någon mick som är bra vid uppmickning av förstärkare

  3. #3
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Alla mikar(i stort sett) är bra för upptagning av förstärkare.

  4. #4

    Redaktör
    Låter det bra så låter det bra.

    Ska du micka upp syntar och trummaskiner så antar jag att du är ute efter att färga ljudet, så det är väl bara att testa sig fram tills man hittar något som låter bra? Men annars är en SM57 eller någon annan stryktålig mick en vettig startpunkt, dito att läsa på hur man brukar micka gitarrstärkare och utgå från det.

    Hela mixar brukar inte vara någon jättehöjdare genom gitarrstärkare eftersom de har rätt smal frekvensgång, men det kan funka att mixa in parallellt med mixen.

  5. #5
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, gitarrstärkare färgar brutalt, trummor brukar låta kakburk.
    Radio dept körde(kör?) hela mixar genom gitarrförstärkare. Med den äran kan väl tilläggas.

  6. #6

    Redaktör
    Stereolab har kört hela mixar genom Moogfilter. Det tycker jag är tuffare.

    Men precis - låter det bra så låter det bra. Å andra sidan gissar jag att det krävs en hel del jobb om man ska få en hel mix genom gitarrstärkare att låta bra och inte bara som man råkat tappa bort all bas och diskant och grötat ihop mellanregistret. Å tredje sidan så brukar folk ändå dista sönder sin musik med limiters och multibandskompressorer, och då föredrar jag nog en hederlig stärkare framför Waves Lx.

  7. #7
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag har inte mickat upp synthar sen jag lärde mig att man kan koppla en sladd direkt till mixerbordet.

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Synthar genom VST-stärkare eller Pod typ? Men det beror ju på vad man är ute efter.

  9. #9
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    jag har inte mickat upp synthar sen jag lärde mig att man kan koppla en sladd direkt till mixerbordet.
    Micka upp synthar är klart underskattat. Att köra dom direkt in i mixern, om man inte har en riktigt bra mixer, är klart överskattat. Sedan om man mickar upp dom eller kör dom genom en line-amp, eq eller kompressor spelar inte så stor roll skulle jag vilja säga. Beror helt på vad man är ute efter.

    För att micka synthar så tycker jag att en hederlig 60-talare typ Roland eller Vox är det som jag lyckats bäst med. De kan låta fantastiskt bra!

    Jag har aldrig mickat upp trummaskiner men jag kan tänka mig att det beror en del på vad du är ute efter i ljudet. Jag skulle dock kunna tänka mig att ett hederligt disko PA skulle kunna fungera mycket lämpligt tillsammans med en bra konding som klarar lite tryck. Tyvärr har inte jag tillgång till det så jag kan testa själv

    D.

  10. #10
    Lofi
    Lofi är inte uppkopplad

    Senior
    När jag häromdagen körde mina vst synthar genom en gitarrförstärkare fick de en helt annan karaktär, en del ljud lät helt otroliga jämfört hur de direkt ifrån datorn.Fast av gammal blir det att jag fortsätter lina direkt in i min digitalporta
    Har inte lyckats micka upp trummaskin så att de låter särskilt bra utan det låter mer kakburk.
    Vad tror ni om att använda flera mickar för att fånga upp ambiensen i rummet.

  11. #11
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Micka upp synthar är klart underskattat. Att köra dom direkt in i mixern, om man inte har en riktigt bra mixer, är klart överskattat. Sedan om man mickar upp dom eller kör dom genom en line-amp, eq eller kompressor spelar inte så stor roll skulle jag vilja säga. Beror helt på vad man är ute efter.

    För att micka synthar så tycker jag att en hederlig 60-talare typ Roland eller Vox är det som jag lyckats bäst med. De kan låta fantastiskt bra!

    Jag har aldrig mickat upp trummaskiner men jag kan tänka mig att det beror en del på vad du är ute efter i ljudet. Jag skulle dock kunna tänka mig att ett hederligt disko PA skulle kunna fungera mycket lämpligt tillsammans med en bra konding som klarar lite tryck. Tyvärr har inte jag tillgång till det så jag kan testa själv

    D.
    jag försökte bara skämta humoristiskt, men det blev inte så bra. för slarvigt formulerat. på allvar så tycker jag ibland att synthar låter väldigt tufft genom en sansamp (eller pod etc...) om man ska vara praktisk/budget

  12. #12
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Kommer ihåg när jag var med band. På repen körde jag Monopolyn genom en peavey 10W gitarrförstärkare och polysixen genom en nobrand 15w förstärkare, också gitarr. Skulle väl överdriva om jag sa att det lät bra.
    Har sedan kört syntar live genom PA och en massa olika förstärkare. Bäst blev det när jag körde monopolyn genom nån Yamaha Jazz-förstärkare för gitarr. CA 40-70 w tror jag.

    Polysixen blev svårare. Tror det krävs rätt stora element om det skall funka med Polyfoner utan distortion som följd..

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Lofi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om att använda flera mickar för att fånga upp ambiensen i rummet.
    Du ska nog ha bra (eller åtminstone okej) mickar och framförallt bra ambiens för att det ska vara värt besväret. De flesta rum brukar bli ganska burkiga när man spelar in ljud i dem, men det kan ju vara värt ett försök om inte annat. Men då tror jag mer på trapphus, tvättstugor eller liknande, i annat fall går det snabbare att använda en impuls.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Tips: Native Instruments Guitar Rig 3. Den använder jag till allt från pads till trummor.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 01:38
  2. Uppmickning av flygel
    Av simonn i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 13:19
  3. Uppmickning av växthus
    Av ZebraPares i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 23:58
  4. Trummaskiner
    Av Helix i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 14:36
  5. lo-fi trummaskiner
    Av _brown_pete_ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •