Resultat 1 till 58 av 58

Ämne: Synthesizer.com

  1. #1
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran

    Synthesizer.com

    Har läst de flesta trådar här på 99an i detta ämne. Har precis fått en order/inquiry från texas i mailen (snabbt jobbat, tog ca 4 timmar). Blev lite undrande över en liten varningstext, att i ivssa länder kan Airmail ligga i tullen i upp till 6 veckor. Kan det verkligen stämma

    Det som intresserad mig är lite mer användarkommentarer och tips runt detta system. Vad jag utläst verkar det som om

    +
    Q106 Är en trevlig oscilator, gillar soundet i den.
    Q107 Filter med trevlig layout
    Q108 Vca som gör sitt jobb?
    Q122 8 tele till minitele. Verkar väääldigt smidigt om man planerar att kompletera med eurorack

    -
    Q104 Midiinterdace man bör undvika?
    Q109 Envelope som inte är optimal i sitt arbetsområde?
    Q110 Noicemodul som inte är speciellt kul?
    Q112 Mixer som saknar vissa funktioner?

    Fyll gärna på, är väldigt nyttigt att höra vana användares erfarenheter, stryphs åsikter om Q110/104/112 gjorde att jag skippade dessa. Vill gärna höra om moduler som är så jäkla bra och vad ni använder dem till.

    Finns ett par demos av bla Q106 & 107 på youtube som är väldigt trevliga. Börjar bli förälskad både i soundet och utseendet . Frågan är om man verkligen skall kompletera med Doepfer, de ser så otroligt oinspirerande ut, men det tar emot att behöva använda en oscilator som LFO.

    /Modularsjuka Steve

  2. #2
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag håller med, Q106:orna är riktigt bra, Q107:an likaså. Enveloperna tar ett litet tag att vänja sig vid men funkar bra, VCA:n fyller sin funktion. En bra grund helt enkelt.

  3. #3
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Så skriv gärna eller ännu bättre använd SynthInvent och gör en jpeg av ditt planerade inköp så vi får se vad du tänkt köpa. Önskar att det programmet fanns när jag köpte mitt.

    Q106 Köp till Q106CRS till alla... Skönt att slippa stämma om varje gång man byter Range. (saknar på min Model D)
    Q147 är en riktigt användbar modul. Särskillt om man t.ex. skickar velocity och vill ställa in mängden till olika saker. Har en skulle vilja ha en till.
    Q125 använder jag mycket, Jag har tre av dessa.
    Q150 Filtret tycker jag låter bra. Inte som min Model D men det låter varmt och 4-pole.
    Q109 Tycker jag funkar okej... jag har testat värre envelopes (t.ex. Evolver, Prophet08, Polivoks)
    Q110 Måste missat det negativa med denna modul. Jag tycker den funkar bra kanske brusar lite för mycket bara.
    Q104 Visst den är basic men det är skönt att ha allt samlat i ett kabinett. Den har trigg och velocity och trackar bättre än dom kenton burkar jag testat.
    Q108 Tycker jag gör sitt jobb...
    Q113 Skit i Q112 och köp två Q113. Jag har bara en men ska köpa en till då jag beställer nästa kabinett. Då blir det ett Studio-22 med Q960, Q962 och lite annat.

    Onödiga
    Q118 kan man skippa tycker jag... har inte lyckas göra nått kul med den... I alla fall inte än.
    Q142 ... varför? Sådan kommer jag inte skaffa.
    Q122 Onödig... jag kommer inte skaffa några pyttisar med 3.5mm pluggar som glappar och läcker.

    Mvh
    Demokid

  4. #4
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Steve,

    När det gäller Q106 så håller jag med Demokid om att köpa till CRS-optionen till dem. Jätteskönt att slippa stämma om dem om man byter range ...

    Vidare så skulle jag nog avråda från köpa Q150 filtret. Det är många som hävdar att det låter exakt som ett gammalt Moog 904A men det är helt enkelt inte sant. Q150 låter visseligen helt ok men då tycker jag att Q107 är ett mycket mer intressant filter. Har du möjlighet så köp i så fall flera Q107 ...

    En annan rekommendation är att överväga en eller flera Q960 / Q962. Q960 är modellerad efter Moog 960 men har en del ytterligare funktioner som gör den väldigt intressant. Jag har två gamla Moog 960 som förmodligen är de moduler som används flitigast i min lilla amatörstudio. Förutom att använda dem som sequencers så kan man använda dem som oscillatorer, enveloper och en massa andra intressanta tillämpningar.

  5. #5
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Klart att q150 inte låter som en 904A... det finns väll inget som gör för utom kanske http://www.cluboftheknobs.com/ (deras sequencer är i alla fall coolare).
    Jag tycker q150 låter riktigt bra men man ska inte tro att det är ett moog filter... 2-pole låter också fint. Att köra Q107 och Q150 i serie eller parallellt låter väldigt bra och öpnar till fler möjligheter.

  6. #6
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    På tal om Cluboftheknobs

    Någon som provat deras prylar. Klassisk Moogdesign och helt ok priser väcker ett visst intresse. Man kanske skall kompletera .com med lite sådana?

  7. #7
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag funderar på att kompletera med typ nått av deras filter. En kompis som ska bygga ett skitstort .COM med jag vet inte hur många VCO (ska tydligen köra analog FM) ska köpa COTK sequencern samt filtret.

  8. #8
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Om man överväger COTK så kanske man även ska ta sig en till på MOS-LAB

    http://mos-lab.com

  9. #9
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    923 ser intressant ut hos både de där sydeuroperna. Francoserna hade jag aldrig hört talas om ens

  10. #10
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Bumpar upp!

    Har det kommit fram något mer intressant om Mos-lab och Club of the knobs?
    Står i valet och kvalet att beställa Europe eller Jänkare.

  11. #11
    synth_ollie
    synth_ollie är inte uppkopplad
    synth_ollies avatar
    Senior
    ville bara säga att jag har läst på en del forum att även om cotk iofs är bra grejer, så verkar det vara svårt att få moduler levererade inom rimlig tid, folk har fått vänta upp till 6 mån efter att dom betalat, mos-lab vet jag inget om i den frågan, men jänkarna har nog inget problem att leverera i tid skulle jag tro....kan ju vara värt att tänka på det också

  12. #12
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag beställde en C958 Dual Quantizer ifrån COTK för ca tre två månader sedan etill mitt nya .COM kabinett. Efter jag överfört pengarna har jag inte hört nått ifrån dem. Jag har hört att COTK brukar ta lång tid på sig... men ett litet email hade räckt typ "Vi har motagit pengarna, leverans om ca 15 veckor".
    Jag skulle aldrig våga beställa ett dyrt helt system av COTK... då är .COM mycket proffsigare.

    Mvh
    Demokid

  13. #13
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... men ett litet email hade räckt typ "Vi har motagit pengarna, leverans om ca 15 veckor".
    Usch ... nu fick jag dåligt samvete angående dina syntar som är på service hos mig!

    Jag skickar ett mail senare ikväll med en liten update!

  14. #14
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Hey Neirks helt okej, jag är fortfarande inte klar med min "studio". Ett skrivbord med rack måste byggas och sedan löda multikabel och Bantampatchbays. Börjar du bli lite nervös inför söndagen?

  15. #15
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag beställde en C958 Dual Quantizer ifrån COTK för ca tre två månader sedan etill mitt nya .COM kabinett. Efter jag överfört pengarna har jag inte hört nått ifrån dem. Jag har hört att COTK brukar ta lång tid på sig... men ett litet email hade räckt typ "Vi har motagit pengarna, leverans om ca 15 veckor".
    Jag skulle aldrig våga beställa ett dyrt helt system av COTK... då är .COM mycket proffsigare.

    Mvh
    Demokid

    Märkligt att du ska behöva agera bank åt dem? Normalt förfarande borde vara att ta betalt innan leverans sker

  16. #16
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Typisk 99musikmedlem om 20år?


  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Isch, den frisyren vill man inte ha! Även om det tar 20 år dit...

  18. #18
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Han har lyxat till med ett fett klav iaf.

  19. #19
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Det är Laserdance-looken som gäller. För alltid!

  20. #20
    Peo
    Peo är inte uppkopplad
    Peos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Isch, den frisyren vill man inte ha! Även om det tar 20 år dit...
    Du behöver nog inte bekymra dej jgb för det, när du är där snarare var hårväxten tog i vägen istället! Men det finns ju peruk förstås.

  21. #21
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjar du bli lite nervös inför söndagen?
    Ja, fy tusan! 70 st anmälda hittills ... Jag vete tusan om jag fixar det!

  22. #22
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga mer än att jag är glad att fler och fler andra tillverkar börjar göra prylar som passar .coms format för att tro att Roger ska komma med nya moduler snart verkar som att hoppas på att tomten finns på riktigt och att det snart ska vara julafton varje dag. Jag är faktiskt lite trött på det. Det som saknas mest i .coms uppsättning enligt mig är fler moduler med spänningsstyrda tidsparametrar, typ VC-Enveloper osv. Den dynamik och den spann ljud man kan få av det ska inte underskattas. Tyvärr gör inte de andra .com-format-tillverkarna så mycket såna moduler heller

    Jag har filterbanken nu också och den var väl en liten besvikelse. Nu jämför jag visserligen med NEriks Moogfilterbank och det är ju inte direkt rättvist men lite bättre kunde den allt ha varit tycker jag. Dels sänker den utsignalen jävligt mycket och dels låter filtrena rätt oinspirerande. Men den har sina användningsområden, det har den. Köpte ett reverb också men det toksög så det sålde jag fort som attan. Ringmodulatorn är tråkig också om jag inte sagt det förut.

    Jag har alltid förordat 8-kanalsmixern så jag håller med Demokid där, finns ingen anledning alls att äga 4-kanalaren. Distributorn som är som en bakvänd mixer är jäkligt användbar. Tillsammans med Q962 kan den bli en 3-stegs sequencer.

    Enveloperna är inte så roliga som enveloper men man kan trigga dem från en VCO i audiohastighet och på ett trovärdigt sätt emulera 303ans sågtand. Det är vad jag tycker man kan ha dem till.

    Har köpt prylar från Cynthia, en Sawtooth Animator, och den är kul och jag fick leverans hyfsat fort. Den låter faktiskt bättre än att mixa flera .com-VCO'er.

    Har köpt prylar från STG, Wavefolder, Mankato Filter och Post-Lawsuit Filter men har bara fått PLF'en som väl är helt ok som 24dB -iaf mycket bättre än Q150 som är ett skitfilter. De andra modulerna har jag väntat på sen i april.

    Ingen klår .com när det gäller leverans och service men jag börjar tycka att de är rätt tråkiga.

    Ska man göra analog FM får man slita rätt hårt med vilka moduler man än väljer och jag tror inte .com är de VCO'er som trackar och håller stämningen allra bäst. Inget jag skulle ge mig på ärligt talat. Förresten har vissa rapporterat problem med "voltage drop" om de multiplat för mycket till VCO'erna. Dvs att VCO'ernas ingångar drar för mycket kräm så att ett CV som såg jättefint ut nyss inte längre orkar riktigt med följd att VCO'erna börjar tracka illa. Inget jag märkt men jag brukar inte multipla så mycket eller spela över många oktaver. Man får väl buffra om man får det problemet, om man är lite flinkt med lödkolven och har koll på elektroniken.

    Kvalitetsmässigt skulle jag vilja säga nåt också. Min synth har stått lite orörd ett tag och fått utstå lite mer damm än vanligt iom renovering, inga mängder eller nåt den inte borde klara utan bara lite extra. En pot på en VCA har börjat skrapa lite ibland och brusmodulen har dummat sig lite, fick högre utnivå än den skulle och distade förfärligt. Lyckades inte riktigt trimma bort det när jag följde Rogers tips. Mina sample and hold moduler klarar inte att sampla lika snabbt längre, vad nu det kan bero på. Förut "digitaliserade" jag saker genom att köra dem i audiofrekvens men nu får jag köra på så låg frekvens att trigVCOn blöder igenom för mycket. Vet inte om man kan byta nån konding eller nåt? Ett par kablar har slutat funka efter att ha varit kasst lödda också. Valnötskabinettet är rätt känsligt också så mitt har ett gäng märken, man kan göra spår i det med bara en nagel. De portabla kabinetten har inga lock så om man vill kunna stänga dem måste man köpa två så de kan sitta ansikte mot ansikte så att säga.

    Jag hade visst lite att tillägga Ses kanske på söndag då!

  23. #23
    rabulisten
    rabulisten är inte uppkopplad
    rabulistens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han har lyxat till med ett fett klav iaf.
    hahaha.... verkligen... men han var tvungen att prioritera mellan "leopardsvans patchkabeln" och värdigt klav. det blev patchen

  24. #24
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Bara en fundering, varför är synthesizer network dyrare än tyska nätbutiker/rekpriset hos doepfer? Särskilt när man inte har en butik med personal/hyra/lagerkostnad. Tråkigt för man hade ju hellre gynnat en trevlig Göteborgare före en surmulen tysk webbutik
    Eller är han förhandlingsbar?

  25. #25
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Olika moms spelar väl som vanligt in här? Mängdrabatter hos näthandlare. Å andra sidan så säljer väl inte Morgan aktivt längre, utan gör det mer på direkt beställning.

    Maila och kolla helt enkelt!

  26. #26
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Det var på tiden att det kom något nytt ifrån synthesizers.com. Nu släpper dom Q171 Quantizer Bank.

    http://synthesizers.com/q171.html

    Mvh
    Demokid

  27. #27
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag skulle inte se så ledsen ut som han på bilden om jag hade ett sådant modular system.

    Kul att .com presenterar nytt. Hoppas att han släpper en billig LFO snart också.

    Är det någon som har provat COTK's 904 Filter klon? Låter den moog?

  28. #28
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Stryph:
    "Köpte ett reverb också men det toksög"

    Lät det dåligt även för att vara fjäderreverb? Du kunde ju ha bytt till bättre fjädertank annars...

    "Ringmodulatorn är tråkig också om jag inte sagt det förut."

    Undrar hur en RM kan vara tråkig. Om den gör det den ska, C = A*B, så låter den väl precis som alla andra RM?

    "Enveloperna är inte så roliga som enveloper"

    Utveckla gärna. En ADSR är väl en ADSR? Det som skiljer olika ADSR åt är väl kortaste tid, längsta tid samt om den har linjär eller exponentiell utsignal.

    "men man kan trigga dem från en VCO i audiohastighet och på ett trovärdigt sätt emulera 303ans sågtand. Det är vad jag tycker man kan ha dem till."

    Det var den absolut sjukaste tillämpning jag hört talas om! :-) Folk gör visst vadsomhelst för att emulera den där förargliga skitboxen ;-)

    "Q150 som är ett skitfilter"
    Förklara gärna mer. Jag har bara läst lovord om det filtret.

    "Förresten har vissa rapporterat problem med "voltage drop" om de multiplat för mycket till VCO'erna."

    Jag har för mig att alla utgångar har 1kOhm utimpedans och då kan man inte splitta pitch CV många gånger innan det blir ostämt. Man får ju en spänningsdelning. Det kan inte vara ett unikt .com-problem.

    Och nej, jag jobbar inte åt .com! :-)

  29. #29
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var på tiden att det kom något nytt ifrån synthesizers.com. Nu släpper dom Q171 Quantizer Bank.
    Mvh
    Demokid
    ÄNTLIGEEEEEN!!!!

  30. #30
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Och själv har jag f.n. Q960 och Q962 från .com. Fiiina grejer!

    Min erfarenhet hittills är att de är snabba att leverera och har en bra kommunikation.
    Roger gav också snabb och bra support när jag hade lyckats grilla min Q960 (förväxlade +15 och +5 V...).

    Har ingen erfarenhet av COTK men det jag hört stämmer med vad som skrivits här; Lååånga levtider och ingen som helst kommunikation.

    MOS-Lab känns ju väldigt intressant! Någon som handlat av dem?

    Vill ju gärna handla från EU och slippa moms och atlant-frakt.
    Senast redigerat av Erik G den 2009-11-19 klockan 09:09.

  31. #31
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Ang .com´s fjäder rev. så kan jag säga att när jag forskade runt på nätet förut efter vilken som var den bästa fjädern i modularsynt-format så var com´s den som folk pratade mest skit om, vad jag fattade det så lät t.o.m Doepfer´s med den yttepytte-korta fjädern mkt bättre, frågan är ju varför det låter så illa isf, fjädern eller själva elektroniken... ?

  32. #32
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag tycker .COM låter bra, gillar båda filtrern, envelopsen är helt okej m.m. och håller med Erik G om snabba leveranser och bra kommunikation.

    Jag köpte en COTK Quantizer förra året till min q960 (visste inte att .COM skulle bygga en). Leveranstiden var lång och det var pre-pay vilket känns lite läskigt. Byggkvaliteten är det inget fel på, jag är jätte nöjd och den ser moogig ut. Jag kommer beställa mer ifrån COTK, är riktigt sugen på C1660, C1680.

    Mvh
    Demokid

  33. #33
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MOS-Lab känns ju väldigt intressant! Någon som handlat av dem?

    Vill ju gärna handla från EU och slippa moms och atlant-frakt.
    Har inte handlat av dem själv men däremot vet jag att de kör annan spänning på sina moduler, 12V+/-. DotCom och COTK kör väl 15V+/- (annars var det tvärt om).

    Vidare så vet jag ingenting om det finns en adapter eller dylikt. Har iaf inte sett till någon.

  34. #34
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Hmm moms måste man väll betala inom EU när man köper nytt? Man betalar momsen i det landet man handlar däremot slipper man frakt. Eller har jag fel?

    Mvh
    Demokid

  35. #35
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    "däremot vet jag att de kör annan spänning på sina moduler, 12V+/-. DotCom och COTK kör väl 15V+/-"

    Ett mindre problem. Bara att slänga in ett par 7812/7912. En del moduler klarar säkert +/- 15V också. (Åtminstone multipeljack :-)

    "Hmm moms måste man väll betala inom EU när man köper nytt? Man betalar momsen i det landet man handlar däremot slipper man frakt. Eller har jag fel?"

    Jag menar att paketet slipper förbi tullen, och då slipper man tull+moms som när man handlar från USA.

  36. #36
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    "Köpte ett reverb också men det toksög"

    Lät det dåligt även för att vara fjäderreverb? Du kunde ju ha bytt till bättre fjädertank annars...

    Jag gillar fjäderreverb men det här lät riktigt illa. Tanken och fjädern var kanske ruttna men även elektroniken vad det verkade. Rogers grejer håller inte riktigt militärspec på hur de beter sig, det är inte ovanligt att en ratt inte påverkar på hela sitt varv t.ex. Mina VCOer går långsammare klockan 9 på ratten än klockan 7 i lägsta inställningen på frekvensswitchen. Fjäderreverbet var värst på det här med konstiga beteenden på rattarna. Jag fick en snabb chans att bli av med den så jag högg den. Att fjäderreverba saker inuti en modular var inte så roligt som jag trodde.

    "Ringmodulatorn är tråkig också om jag inte sagt det förut."

    Undrar hur en RM kan vara tråkig. Om den gör det den ska, C = A*B, så låter den väl precis som alla andra RM?

    Nu kanske en ringmodulator är en enklare krets än ett t.ex. filter men kan man inte applicera ditt argument på allting? Om de gör det de ska är de väl precis lika? Inte vet jag men jag vet att den lät "sämre" än en moogerfoogerpedal och att det är roligare att korsmodulera två VCA'er istället.

    "Enveloperna är inte så roliga som enveloper"

    Utveckla gärna. En ADSR är väl en ADSR?

    Ja och en VCO är en VCO. Ändå är det rätt mycket babblande fram och tillbaka om ifall inte Moog trots allt är mycket fetare än allt annat. ADSD'erna i Minimoogen passar bättre till sin tillämpning tycker jag.

    Det som skiljer olika ADSR åt är väl kortaste tid, längsta tid samt om den har linjär eller exponentiell utsignal.

    Ja och om det är en liten paus mellan A och D, om kurvan skiljer på mer sätt än linjär/exponentiell -det kan ju vara lite olika böjar på dem eller hur man ska säga. Det kan också vara hur lång tid det dröjer innan A börjar eller hur kort A kan vara i förhållande till kortaste D, hur de beter sig när de belastas eller vad vet jag? Jag tror det finns mer hemligheter i de här kretsarna än man först kan tro. Men du är mer elektroniskt bevandrad än jag så det kan vara ormolja och inbillning här borta! Dags för blindtest kanske?!

    "men man kan trigga dem från en VCO i audiohastighet och på ett trovärdigt sätt emulera 303ans sågtand. Det är vad jag tycker man kan ha dem till."

    Det var den absolut sjukaste tillämpning jag hört talas om! :-) Folk gör visst vadsomhelst för att emulera den där förargliga skitboxen ;-)

    Hehe Jojomen. Det var mest ett kul experiment som faktiskt föll bättre ut än jag trott. Och både sågtanden från 303 och kanske framförallt fyrkanten, vilket det egentligen är fråga om (måste skrivit knas), låter väldigt unikt. Sen får man tycka vad man vill om resten av lådan!

    "Q150 som är ett skitfilter"

    Förklara gärna mer. Jag har bara läst lovord om det filtret.

    Det är nog en smaksak men jag tycker inte det låter bra alls. Direkt illa faktiskt. Det är ett 24dB-filter som alla andra men det har inte alls nån Moogkänsla i sig och det är väl det jag reagerar på. Isf finns det många andra som är mycket mer intressanta. Det som jag upplever som ett direkt fel dock är att resonansen ligger lite ovanpå ljudet, som att man mixar in en sinus vid gränsfrekvensen på nåt skumt sätt. Det går ju att bygla filtret för olika beteenden men inget av dem lät tillräckligt bra i mina öron.

    "Förresten har vissa rapporterat problem med "voltage drop" om de multiplat för mycket till VCO'erna."

    Jag har för mig att alla utgångar har 1kOhm utimpedans och då kan man inte splitta pitch CV många gånger innan det blir ostämt. Man får ju en spänningsdelning. Det kan inte vara ett unikt .com-problem.

    Säkert inte. Jag har dock upplevt det själv och ville ta upp det.

    Jag vill poängtera att jag gillar .com, man får mycket kul per krona och jämfört med Doepfer har de visserligen tråkigare moduler men för mig mer inspirerande utseende, bekvämare storlek och trevligare grundljud i VCO'erna.

    Vad sur jag låter förresten! Både i mitt originalinlägg och det här svaret Förlåt, inget illa ment!

  37. #37
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Tack för bra svar.

    "Det som jag upplever som ett direkt fel dock är att resonansen ligger lite ovanpå ljudet, som att man mixar in en sinus vid gränsfrekvensen på nåt skumt sätt."

    Så där brukar det låta om insignalen är för svag. Har du provat att boosta insignalen lite innan den kommer till filtret?

  38. #38
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Hmm jag tycker också att resonansen ligger lite ovanpå ljudet, som en sinus. Känner samma med Voyagern.

    Nu när jag tänker på det brukar jag ha ganska svar insignal i 150:an. Ska testa om det blir bättre. Funderar även på att sätta in en switch så man kan välja om man vill att filtret ska behålla bastrycket när man vrider up resonansen.

    Mvh
    Demokid

  39. #39
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    "resonansen ligger lite ovanpå ljudet"

    Mina CEM3320 i min modular låter också så. Men inte i P5. Har för mig att det hjälper att styra ut filtret mera, med en starkare insignal.

    När det gäller "behålla bastrycket när man vrider upp resonansen" så är det ju ett återkommande problem i 24 dB/okt-filter.

    En del löser det genom att ha en extra VCA som styrs av resonans-styrspänningen och alltså ökar volymen när resonansen höjs. Men man måste limitera den också för man vill ju inte ha högre volym sedan filtret börjat självsvänga.

    Man kan också ha en dubbelpot, den ena delen till resonans och den andra delen till volym. (SH-5 tror jag har den lösningen). Samma krav på limitering som ovan.

    Ytterligare en metod är att införa ett högpassfilter i resonansåterkopplingen, men det begränsar resonansen vid låga frekvenser.

    En fjärde metod är att stoppa in ett fixt lågpassfilter parallellt med VCF:et, som släpper igenom basen odämpad.

    Lätt fixat, va? :-)

  40. #40
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Ha ha, ja du kan dina saker Vet inte vilken lösning .COM har i still filter men det skulle vara kul att snabbt kunna switcha Av/På. P5:an och Model D har en helt underbar musikalisk resonans.
    Angående att slippa tull/moms ifrån USA. Hade tur för lite över en månad sedan. Köpte en grunka ifrån Ebay i USA. Säljaren skickade med USPS (jättesmidigt faktiskt). Lådan gick igenom utan tull/moms.

  41. #41
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Q150:
    "This feature is jumper-selectable and can be deselected if identical behavior to the Moog ladder filter is desired. "

    Det är ju bara att sätta en switch på panelen och koppla den till jumpern då.

  42. #42
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "resonansen ligger lite ovanpå ljudet"

    Mina CEM3320 i min modular låter också så. Men inte i P5. Har för mig att det hjälper att styra ut filtret mera, med en starkare insignal.

    När det gäller "behålla bastrycket när man vrider upp resonansen" så är det ju ett återkommande problem i 24 dB/okt-filter.

    En del löser det genom att ha en extra VCA som styrs av resonans-styrspänningen och alltså ökar volymen när resonansen höjs. Men man måste limitera den också för man vill ju inte ha högre volym sedan filtret börjat självsvänga.

    Man kan också ha en dubbelpot, den ena delen till resonans och den andra delen till volym. (SH-5 tror jag har den lösningen). Samma krav på limitering som ovan.

    Ytterligare en metod är att införa ett högpassfilter i resonansåterkopplingen, men det begränsar resonansen vid låga frekvenser.

    En fjärde metod är att stoppa in ett fixt lågpassfilter parallellt med VCF:et, som släpper igenom basen odämpad.

    Lätt fixat, va? :-)
    Eller så köper man ett färdigt filter som hanterar det bättre...

  43. #43
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Ett "Moog"-vcf som låter mkt bra annars tycker jag är MOTM´s 490, men det finns väl bara i MOTM&Frac och inte som Moogpanel vad jag vet

  44. #44
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Vad tycker ni om SSM2044 som moog-härmare?

  45. #45
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    MOTM-440 har den lösningen med basförstärkning. En switch för bass enhance/normal.

  46. #46
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Ytterliggare en ny modul ifrån synthesizers.com
    http://www.synthesizers.com/q172.html

    Mvh
    Demokid

  47. #47
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag hittar ingen tråd med listade tillverkare av dotcom-kompatibla moduler. Jag funderar på att skaffa mig en LFO, clock-divider, low-pass-gate etc och sneglar på följande tillverkare, är det någon som känner till fler? Är det någon som har erfarenhet av att handla med nedanstående?

    COTK
    http://www.cluboftheknobs.com/modules.html

    MOS LAB:
    http://mos-lab.com/PAGE%20IN%20ENG.htm

    STG Soundlabs:
    http://stgsoundlabs.com/

    MegaOhm Audio:
    http://www.megaohmaudio.com/home.html

    Synthetic Sound Labs:
    http://steamsynth.com/Modules.aspx

  48. #48
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Om COTK säger man så här på MuffWiggler: http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=25803

    Själv har jag bara erfarenhet av .com själva och STG. STG tog en hejdlöst lång tid på sig att skeppa grejerna men de var väl rätt värda att vänta på å andra sidan. MU-land börjar bli riktigt trevligt att vistas i!

  49. #49
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typisk 99musikmedlem om 20år?

    Haha! Vad butter han ser ut! Tuuut med en tangent å så va de bra me det!

  50. #50
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tuuut med en tangent å så va de bra me det!
    Ja vafan... Hur ska han annars hinna med och patcha nästa idé?

  51. #51
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittar ingen tråd med listade tillverkare av dotcom-kompatibla moduler. Jag funderar på att skaffa mig en LFO, clock-divider, low-pass-gate etc och sneglar på följande tillverkare, är det någon som känner till fler? Är det någon som har erfarenhet av att handla med nedanstående?

    COTK
    http://www.cluboftheknobs.com/modules.html

    MOS LAB:
    http://mos-lab.com/PAGE%20IN%20ENG.htm

    STG Soundlabs:
    http://stgsoundlabs.com/

    MegaOhm Audio:
    http://www.megaohmaudio.com/home.html

    Synthetic Sound Labs:
    http://steamsynth.com/Modules.aspx
    Moon Modular:

    http://lunar-experience.com/home.html

  52. #52
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    nu river jag upp den här tråden lite och
    tänkte fråga om enveloper:

    finns det några enveloper
    som är riktigt snabba ?

  53. #53
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Modcan Quad Envelope 60 a och b är supersnabb. Plus att man får fyra i en!

  54. #54
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Vad butter han ser ut! Tuuut med en tangent å så va de bra me det!
    Tro fan. Han styr ju modularen med en gammal sketen casio eller nått

  55. #55
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tro fan. Han styr ju modularen med en gammal sketen casio eller nått
    ger fotografen långfingret hehe

  56. #56
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Någon som testat Mega Ohm Audio LFO Two?

  57. #57
    tfu
    tfu är inte uppkopplad
    tfus avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    smidigt med resetfunktion för sync start av lfo:n
    Den funktionen borde väl egentligen bara vara en en transistor som tömmer ur kondingarnas laddning genom ett motstånd vid gate in och borde ju gå att applicera väldigt lätt.

    jag gillar lfo:er som går mellan 0 till+5 hellre än +-5. Lättare att ställa filter o dyl i nedre frekvensen och låta dom öppnas av lfon, i stället för att justera i efterhand.
    Och denna verkar ju ha jumpers för just detta

    jag skulle nog vilja ha en iaf eller ett par, bra utilitymoduler bör väl köpas i par?


    Det känns som ett väldigt litet företag, undra om man kan få dom att skicka grejjorna som presenter så man slipper tullen, isf är det ju billigt.
    Senast redigerat av tfu den 2011-09-03 klockan 10:32.

  58. #58
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran

Liknande ämnen

  1. Synthesizer spotting
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1101
    Senaste inlägg: 2024-04-24, 13:40
  2. steelphone synthesizer
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-24, 21:24
  3. Synthesizer Hörtest!
    Av altemark i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 12:21
  4. RMI Harmonic synthesizer?
    Av kroffe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 16:34
  5. Välja synthesizer :S
    Av wildem i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •