Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 114 av 114

Ämne: mixerbord

  1. #61

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Styr de vilka av utgångarna.. de analoga utgångarna på baksidan som ljudet går till?
    Precis. Men du kan ju också assigna bussarna till masterkanalen och tex använda bussarna för effekter (som ovan) eller för att gruppera kanaler - tex lägga in alla trummor på buss 1-2, alla sångspår på 3-4, osv. Då kan du jobba med individuella volymer, eq, osv på de separata kanalerna, men ändå ha ett lätt sätt att tex sänka alla trummor lika mycket eller eq:a hela paketet.

    Precis som i vilken audiosequencer som helst alltså.

    Vad var det för modell förresten? Blocketannonsen är försvunnen...
    Senast redigerat av false messiah den 2008-08-20 klockan 18:59.

  2. #62
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Soundtracs M series.

    Jag har aldrig jobbar emd en audiosequencer så jag kan inte sådant. Gruppknapparna leder alltså ljudet till de åtta "extra" kanalerna till höger om de andra 24? De som jag annars kan använda för att leda signaler till effekterna och tillbaka?

  3. #63
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundtracs M series.

    Jag har aldrig jobbar emd en audiosequencer så jag kan inte sådant. Gruppknapparna leder alltså ljudet till de åtta "extra" kanalerna till höger om de andra 24? De som jag annars kan använda för att leda signaler till effekterna och tillbaka?
    Du tänker på aux-sendarna? Nej, det är två skilda saker, men man kan använda auxarna som subgrupper också om man vill.

    Ett hett tips är att koppla en subgrupp till ljudkortet, då behöver du bara trycka in knappen för den gruppen på de kanaler du vill spela in och det är klart. Och då kan du även lyssna på vilka kanaler du vill samtidigt om du lyssnar genom mastern eller en annan grupp.

  4. #64

    Redaktör
    Svårgooglad modell.

    Precis - ljudet går från de normala kanalerna till gruppkanalerna när man trycker in de knapparna. Sen kan man skicka grupperna vidare till masterbussen om man vill, eller tex vidare ut någon helt annan stans om man vill (tex till en bandare, som i sin tur kanske har en masterutgång som man drar tillbaks in i mixern).

    Effektreturerna finns förmodligen på ett antal rattar i närheten av bussarna. Men som makari skriver så är det en annan sak.

    (Och bara för att förvirra ytterligare så kan man ju tex koppla en reverb till en buss, skicka individuella kanaler både till mastern och till bussen - så får man effektsenden på regel istället för ratt... )

    Stora mixerbord brukar vara väldigt flexibla i sitt upplägg, så det handlar egentligen mest om att hitta en uppsättning som passar ens sätt att jobba och sen strunta i resten.
    Senast redigerat av false messiah den 2008-08-20 klockan 19:33.

  5. #65
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    makari: Underbart. Allt faller på plats.

  6. #66
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Det finns 8 XLR-utgångar på baksidan som heter Group 1, Group 2 osv.. det är alltså där ljudet leds ut? Då behöver jag skaffa XLR till tele-sladdar.

    FM: Jag kommer nog att nöja mig med ganska få¨funtioner men det är ändå intressant att veta hur allt fungerar. Tack för informationen.
    Senast redigerat av sisältää den 2008-08-20 klockan 20:01.

  7. #67

    Redaktör
    Ja.

    ("meddelandet du skrivit är för kort" grrr...)

  8. #68
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Ska jag koppla ett instrument som jag bara vill leda genom bordets EQ och ut igen in i "line in" eller "insert"? Jag fick ljud när jag körde genom insert men då verkar den hoppa över både gain och EQ.. fast när jag leder den till grupp 1 fungerar den tvåbands EQ som finns där..

    Jag lyssnar i och för sig i lurar genom luruttaget men EQ:n borde väl höras där?

  9. #69
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Det visar sig att "LINE -30db" måste vara intryckt för att signalen ska komma fram och nu fungerar allt. En av kanalerna verkar dock ha glapp i din line-knapp. Det sprakar till när jag trycker på den och man kan höra lite av ljudet som ska gå igenom och sedan dör det. Flera av gainrattarna sprakar också men det verkar hjälpa att bara vrida på dem några varv..

  10. #70
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Prova att trycka på den glappande knappen en massa gånger, typ 100 på raken, om det är oxid i den så kan du ha tur och den börjar funka som den skall igen.

    Ofta finns det både XLR- och tele-ingångar, då kan det vara så att det bara är XLR-ingången som kan få +48V och som gain-ratten påverkar, då behöver du trycka in LINE-knappen för att använda tele-ingången. Ofta funkar gain-ratten på båda ingångarna.

    Insert är ofta en sterekontakt där du kan bryta signalvägen i kanalen och skicka ut signalen via spetsen och få tillbaka den i ringen. Du kan tex inserta en limiter på en kanal om du vill det. Dina inserts verkar sitta efter EQn, att de sitter efter gain-ratten är inte så konstigt som du förstår. Du skall använda line in för vanliga linjesignaler.

  11. #71
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Gain-ratten fungerar på båda men bara för teleingången om line-knappen är intryckt. Jag ska testa att trycka ett hundratal gånger på kanppen till den glappande kanalen så får vi se vad som händer. Återkommer.

  12. #72
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Ååååh! En gång i tiden hade jag ett Soundtracs MR24, med likadana kanallimpor som på ditt. Väldigt bra bord! Dock alldeles för stort för min nuvarande boendesituation. Jag är lite (mycket) avundsjuk på dig. Nu har jag ett Sony MXP-390 från Sveriges Radio som duger gott.

    En sak jag kom att tänka på är att teleingångarna har någon konstig signalnivå-tjillevipp, d.v.s att du kan använda både +4/-10 med telesladdar. Om det glappar, alternativt att du inte hör något alls, prova att dra ut kabeln ur bordet någon millimeter. Lagom irriterande men löser problemet.

    Det verkar som du fått all hjälp med funktionen på knappar och reglage, så lycka till!

    /8
    Senast redigerat av 8_bit den 2008-08-21 klockan 00:22. Anledning: skrev fel....

  13. #73
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Att trycka in och ut knappen 100 gånger hjälpte faktiskt.

    Nu har jag testat bordets EQ och jag ska ärligt säga att jag förväntade mig att få skriva att "jag hör ingen skillnad.. med A- och B-test är det säkert tydligt men skillnaden är för liten för att jag på rent minne ska kunna säga att det nya bordet låter bättre" men nej.. nej. Det nya bordet har ett underbart EQ-sound. Hur jag än vrider låter det bra, mer eller mindre. Jag är van vid att de mer extrema inställningarna låter fult men så är det inte här. Vidare är brusnivån lägre än jag är van vid, trots bordets ålder. En annan intressant sak är att de olika kanalerna låter lite olika jämfört med varandra. Det går väl i linje med vad analogfolket brukar hävda.

  14. #74
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fortsätter det såhär så får vi snart skramla till en fez åt dig sis. Snart sätter analogdjävulen klorna i dig fullt ut!

  15. #75
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Fin mixer sis!


    //en som borde rationalisera bort lite mixers från signalkedjan dator->mixer1->mixer2->mixer3->monitorer

  16. #76
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    jgb: Hehe, inte riktigt ännu. När jag börjar hävda analoga mixerbord lever och att skillnaderna mellan olika kanaler är hela tjusningen i att ha en studio då är det dags för fez och skägg och analoga syntar.

  17. #77
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    eboy: Varför har du tre mixerbord i kedjan?

  18. #78
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    mixer1 har en EQ "kill switch" som jag gillar (enkel flip så är all bas borta ex).
    mixer2 är min humpa. den måste man bara använda.
    mixer3 har 4aux, perfekt att ha till en massa effektpålägg.
    Lite overkill, men hittar ingen lösning.

    //har 2 mixers till ståendes

    En velpelle helt enkelt... Fast det lyser fint med alla VU mätare.

  19. #79
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag förstår. Så det finns inget humpabord med kill switch och många aux?

  20. #80
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Nya bilder och nya frågor:


    En egen sektion som jag inte är särskilt insatt i. Är Talkback något man använder för att leda en kontrollrumsmikrofon ut i högtalarna för kommunikation mellan mixaren och artisten?


    Bordet har flera Matrix-rattar och Matrix-indikatorer på mätarbryggan. Vad är de till för?

  21. #81
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Talkback är precis som du skriver. Det bör finnas antingen en inbyggd mikrofon under lite skumgummi i ett hål i mastersektionen eller någon slags XLR-kontakt för att koppla in talkback-mikrofonen(gärna på svanhals). Du verkar kunna skicka den till grupperna och/eller auxarna. Om du trycker in den röda "osc on" i samma sektion så slår du på den inbyggda oscillatorn som finns för att kunna testa saker, det verkar kunna skickas till samma saker som talkbacken.

    Matrix verkar lattjo, vad har du för kontroller och in/utgångar märkta med det? Det kan vara för att monitorera grupperna eller en bandare kopplad till grupperna kanske.

  22. #82
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Ah, oscillatorn förstår jag nu. Smart grej. Du har också helt rätt, det finns en XLR-ingång för mikrofonen i talkback-sektionen.

    När det gäller matrix-inslager rör det sig om fyra rattar med solo-knappar, fyra teleutgångar baktill, fyra matrix-lampor på mätarbryggan samt dessa kontroller vid fyra av Grupp-/AUX-kanalerna:


    Var din gissning riktig?

  23. #83

    Redaktör
    Oscillatorer i mixerbord är i teorin tänkt för att kalibera band och för att testa kanaler, men i praktiken är de till för att göra dubtut genom ekon.

  24. #84
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Den låter "gnöl".

  25. #85
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Matrixprylen blir jag förvirrad av, kan inte han på förra sidan som hade haft en likadan förklara vad man har det till?

  26. #86
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Ja. Har 8_bit (eller någon annan) någon aning?

  27. #87
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Hmm... kan inte det va nånslags lyssningstappning som är smartare än valniga, eller nån slags solo-grej...

  28. #88
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Lyssningstappning? Sologrej? Vad har man det till?

  29. #89
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran

    I väntan på att någon knäcker Matrix-nöten kan vi titta på den sista kanppen och den sista ratten som jag inte riktigt förstår. De sitter på grupp/aux-kanalerna.

  30. #90
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Fader rev skulle jag tro helt enkelt reverserar hur skjutpoten fungerar, dvs om du trycker in den så kommer du att sänka när du drar upp regeln.

    Mon level är någon form av nivå du sätter på monitoreringen, kanske via matrixen? Eller möjligtvis om det finns direkta utgångar från grupperna, är osäker.

    Pan bestämmer från vilket håll Peter Pan kommer att flyga in genom ditt fönster...

  31. #91
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Det är svårt att få någon övergripande uppfattning utan att stå vid bordet, men matrixerna ser ut att bara vara ett enkelt verktyg för att sub-mixa grupperna.
    Som en aux-send fast på grupperna.
    De fyra Matrix-rattarna med solo-knappar är i så fall master-delen av matrix-sendarna.

    Skulle vara intressant att se en bild som visar hela "kanal-limpan" för grupperna. Utan att se hur det ser ut både ovanför och under en knapp, hela signalvägen, är det svårt att lista ut vad den gör.

  32. #92
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    finns där ingen manual på närtet nånstans?

  33. #93
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    kan ju erkänna att jag är lite lätt avis på dig.
    (även om min 24humpa är fin den också)

  34. #94
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag hittar inget om den på nätet, faktiskt. Ska försöka fota hela mixern med en bättre kamera så att ni kan se hur det är upplagt.

    Varför submixar man grupperna? Vad är det bra för?

  35. #95
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Vår bättre kamera hade ingen ström så det fick bli mobiltelefonen igen. Med lite god vilja kan man läsa vad det står. Lägg också märke till det fina monitorlyssningshålet.

  36. #96

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag testat bordets EQ och jag ska ärligt säga att jag förväntade mig att få skriva att "jag hör ingen skillnad.. med A- och B-test är det säkert tydligt men skillnaden är för liten för att jag på rent minne ska kunna säga att det nya bordet låter bättre" men nej.. nej. Det nya bordet har ett underbart EQ-sound. Hur jag än vrider låter det bra, mer eller mindre. Jag är van vid att de mer extrema inställningarna låter fult men så är det inte här. Vidare är brusnivån lägre än jag är van vid, trots bordets ålder. En annan intressant sak är att de olika kanalerna låter lite olika jämfört med varandra. Det går väl i linje med vad analogfolket brukar hävda.
    Ja, det finns faktiskt en anledning till att jag brukar hävda att Behringerbord faktiskt inte låter så bra.

  37. #97
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Matrixen är en mixer i mixern.

    Du kan skicka master och grupputgångarna i valfri styrka till respektive Matrix-utgång.

    Används främst i PA-situationer.

    Se det som separata auxtappningar för mastersektionen.

    WT - mixar mycket PA......

  38. #98
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det finns faktiskt en anledning till att jag brukar hävda att Behringerbord faktiskt inte låter så bra.
    Sant. Men dyrt är det att byta upp sig. Bordet jag köpt är slitet och krismar i varenda ratt och regel, ändå har det kostat mig sju gånger så mycket som Motsvarande Behringer-bord i perfekt skick.

    Wave: Ah, det verkar rimligt. Inget jag kommer att använda alltså men kul att veta om.

  39. #99
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Sisä:

    Förakta inte den funktionen i ett studiosammanhang. Du kan till exempel använda Matrixen till att lägga effekter på ett stereopaket med trummor, synthar eller sång.

    Du får i princip totalt 10 stycken auxsendar på bordet.

    WT

  40. #100

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. Men dyrt är det att byta upp sig. Bordet jag köpt är slitet och krismar i varenda ratt och regel, ändå har det kostat mig sju gånger så mycket som Motsvarande Behringer-bord i perfekt skick.
    Absolut. Underhåll på gamla mixerbord är inte särskilt kul, speciellt inte när det knastrar och sprakar i det mesta. Men det är ju sånt man får stå ut med hårdvara. (sen vet jag inte om så många av Behringers 8bussars-bord faktiskt är i perfekt skick...)

  41. #101
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Nej, i och för sig. Det jag hela tiden utgår ifrån är att mitt Behringerbord (som jag köpte av Clase för flera år sedan och nu sålt vidare) fungerar helt perfekt men det betyder ju inte att alla Behringerbord fungerar som de ska.

    wave: Sant, vi får se om de kommer i bruk.


    Jag har just köpt sladdar för ett par tusen iallafall. Känns fint.

  42. #102
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Snabbkurs i hur man använder ett mixerbord?:
    YouTube - Kultiration - Never ending

  43. #103
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabbkurs i hur man använder ett mixerbord?:
    YouTube - Kultiration - Never ending
    <3 favoriten

  44. #104
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    menlös info: rub-a-dub är en del av kapsylen
    (förening som bland annat innefattar kafe 44).

    ligger inte så långt från medis. har bland annat
    en cs80 och annat "skräp"

    men filmen är riktigt schysst.

  45. #105
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Schysst case !!

    Gissa vilken synth den tillhör

    WT

  46. #106
    emanuele
    emanuele är inte uppkopplad

    Senior
    Är intresserad av Mackie 24 8bus har hört att folk inte gillar ljudet i bordet. Grejen är att för mig så har den allt jag behöver samt ett ok pris och att det går lätt att hitta på beg markanden i Sverige.
    Bara ljudet som jag hört folk gnälla på har en studiomaster nu 16/16/2 gillar ljudet i det bordet problemet är knastrande reglar och potar som jag har provat rengöra utan resultat samt brum i och att den liksom dom flesta äldre bord saknar mute. Det är det som e bra med just makie stora trevliga mute knappar. Det skumma är att jag ser att thooman säljer dom borden nu för 15500kr medans jam tar 18000 för samma bord begat.

    här kan ni se roliga videos om ni gillar dub

    YouTube - BARRY ISACCS MEETS DOUGIE IN DUB

  47. #107
    kyaal
    kyaal är inte uppkopplad
    kyaals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av emanuele Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är intresserad av Mackie 24 8bus har hört att folk inte gillar ljudet i bordet. Grejen är att för mig så har den allt jag behöver samt ett ok pris och att det går lätt att hitta på beg markanden i Sverige.
    Bara ljudet som jag hört folk gnälla på har en studiomaster nu 16/16/2 gillar ljudet i det bordet problemet är knastrande reglar och potar som jag har provat rengöra utan resultat samt brum i och att den liksom dom flesta äldre bord saknar mute. Det är det som e bra med just makie stora trevliga mute knappar. Det skumma är att jag ser att thooman säljer dom borden nu för 15500kr medans jam tar 18000 för samma bord begat.

    här kan ni se roliga videos om ni gillar dub

    YouTube - BARRY ISACCS MEETS DOUGIE IN DUB
    Thomann anger att deras Mackie 24-8 är "B-stock" vilket tyder på smärre skönhetsfel etc plus att det inte heller ingår meter bridge, något som det gör om man köper från Jam. Hur som helst så blir det ju bra mycket billigare om du hittar ett i schysst skick på blocket/tradera/99 etc.

    Edit: Bordet på Jams hemsida var visst ett 32 ch..
    Senast redigerat av kyaal den 2008-09-02 klockan 13:38.

  48. #108

    Redaktör
    Det har gjorts en hel del klassisk dansmusik med Mackie 24-8, så det går säkert att använda. Men om jag skulle lägga ut de summorna pengar så skulle jag nog fundera över alternativen - något nyservat 8bussars-bord från tex A&H eller Soundcraft tex.

    Eller i samma riktning om du vill köpa nytt: Mackie Onyx 24-4. Även de som normalt brukar gnälla på Mackie (på gearslutz.com tex) har uttryckt sig positivt om Onyx-serien (både preampar och eq), och även om det är ett mindre mixerbord så är det å andra sidan nyare design på innehållet.

  49. #109
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Någon som har nått att säga om 70-tals Lem mixers(om det inte är som dag och natt mellan olika mixers som de gjorde då)? Hur mycket brusar dom tex?

    Jag letar efter något litet, analogt och inte allt för dyrt som jag kan peaka ljud i för att få lite mer mjuka komprimerade kanter. Går ju inte riktigt lika bra i en behringer-mixer.

  50. #110
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Har börjat se mig om efter ett större analogt bord eftersom vi skaffat trummis. Har tittat en del på beggat men vill inte råka ut för knaster och sprak som sis så det blir väl att köpa nytt antar jag?

    Jag tänker använda bordet för dels inspelning, dels ratta liveakter. Har kollat på olika lösningar men svårt att finna rätt. Specarna som jag är ute efter är följande:

    -minst 16 mikrofoningångar med riktigt bra preamps (men gärna 24 eller fler)
    -Direkt ut med pre/post möjlighet för minst 16 kanaler
    -separat av/på 48V matning för varje mikrofonkanal
    -pad -20dBtill -30dB
    -Högpassfilter justerbart mellan 40-150 Hz ( i värsta fall statisk knapp 100Hz)
    -Minst 3 bands EQ per kanal
    -4 stereogrupper
    -minst 4 aux
    -insert på alla mikrofonkanaler
    -gärna insert på mastern

    Tacksam för tips!

    Har tittat en del på A&H-s GL-bord. Någon som har erfarenhet av dem? Dock så saknar de reglerbart högpassfilter.

  51. #111
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat se mig om efter ett större analogt bord eftersom vi skaffat trummis. Har tittat en del på beggat men vill inte råka ut för knaster och sprak som sis så det blir väl att köpa nytt antar jag?
    Inte nödvändigtvis. Testa före köp.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker använda bordet för dels inspelning, dels ratta liveakter. Har kollat på olika lösningar men svårt att finna rätt. Specarna som jag är ute efter är följande:
    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -minst 16 mikrofoningångar med riktigt bra preamps (men gärna 24 eller fler)
    Här finns det ju flera alternativ. Midas rekommenderas.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Direkt ut med pre/post möjlighet för minst 16 kanaler
    Inte så många alternativ här inte.....

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -separat av/på 48V matning för varje mikrofonkanal
    Finns på de flesta.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -pad -20dBtill -30dB
    Oftast men undantag finns.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Högpassfilter justerbart mellan 40-150 Hz ( i värsta fall statisk knapp 100Hz)
    Här får du gå upp i prisklass för att få det du vill ha.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Minst 3 bands EQ per kanal
    Svepbart antar jag ?

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -4 stereogrupper
    Eller kanske 8 monogrupper ? Få mixerbord har stereogrupper.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -minst 4 aux
    Det tycker jag. Sex är ett minimum, fyra till monitor, två till effekter.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -insert på alla mikrofonkanaler
    Det har väl alla idag.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -gärna insert på mastern
    Samma här.

    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tacksam för tips!

    Har tittat en del på A&H-s GL-bord. Någon som har erfarenhet av dem? Dock så saknar de reglerbart högpassfilter.
    Det finns AH-mixers med svepbart högpass. Kolla in GL4, GL4000, GL4800. Dock så är väl preampsen ok till PA men tveksamma till inspelning.

    Midas Verona eller ett äldre XL-200 skulle sitta som hand i handsken för dig. Dock så vill du nog inte släpa på det.

    Hur mycket pengar har du tänkt lägga ut ?

    WT

  52. #112
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    20-25 papp skulle jag kunna få loss...

    tittat en del på Yamaha digitalbord 01v/96 men vet ej om dessa micampar är något att ha?

    Crest skulle jag vilja ha men en aning dyra...

    Finns det å andra sidan inget ljudkort med mina specar?

  53. #113
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Yamaha digitalbord + extern 8ch ADAT-preamp är ganska vanlig kombination, dels för att få fler kanaler, dels för att få några preamps av lite bättre kvalité. Yamahas preamps är helt ok live, men inte särskilt roliga när man får chansen att jämföra med andra preamps.

    Ett alternativ är ju att ha en 01V96 (med ADAT-kort) för livebruk, samt ett ljudkort med schysta preamps och ADAT (Metric Halo eller liknande) för inspelning. Behöver du sedan spela in fler kanaler så kan du få fler preamps via mixerbordet (ADAT).

  54. #114
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    efter kollat igenom den här goa tråden ville jag bara säga för dom som är intresserade:

    bordet är ett live bord. och mest anpassat för monitor mixning. då en extra tekniker står om sidan scen och mixar vad varje artist får höra i sin monitor. då använder monitorteknikern sig även av en egen monitor som han/hon kan lyssna per groupkanal vad artisten i fråga hör!

    aux/group rev knappen är lite hela grejen då du switchar till att group 1-8 reglarna ska vara mastrar för aux sendarna (som i ofta fall ligger på rattar). men utan knappen intryckt blir det ett utljuds bord med väldigt många auxar och många gruppmastrar där man kan lägga upp trummpaket/gitarrpaket/körpaket och komprimera via insert. många auxar kan va bra om man har många monitor system samt använder sig av många effekter när man mixar utljud.

    matrixerna används i live sammanhang oftast om man utöver det traditionella pa systemet behöver någon extra högtalare tex centerkluster eller någon sorts surround historia men funkar även när någon ställer frågan 5min innan show "kan man banda spelningen från ditt bord?"

Liknande ämnen

  1. Mixerbord
    Av Danell i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 12:50
  2. Vad är det här för mixerbord?
    Av jgb i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 11:52
  3. DAW vs Mixerbord
    Av joelso i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 21:30
  4. Mixerbord?
    Av Philip i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 15:16
  5. Mic / mixerbord?
    Av Philip i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 01:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •