Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad heter den analoga trummisen?

  1. #1
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran

    Vad heter den analoga trummisen?

    Satt och lyssnade på lite äldre Eurythmics spår här om dagen och häpnades av de sköna analoga ljuden de hade, som jag helt verkar ha glömt bort.

    Jag tänker främst på albumet Touchdance från -84 och spåret "Paint a rumour" (lyssna gärna på mixen). Det spåret har en riktigt mysigt pysande trummis som jag skulle vilja veta namnet på. Något tips? Boss kanske?

    Även spår som Sexcrime vore kul att veta vilken trummis som användes. Hihaten är så härligt metallisk. Nån Yamaha trummis kanske?

    I övrigt vore det kul att bolla med er vilka syntar som Dave använde på de lite äldre albumen. Själv tycker jag att det låter väldigt mycket Korg om många ljud.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Roland SH2 på Sweet Dreams. Låter annars mycket Juno tycker jag, och Juno 60 har de använt mycket på livespelningar. En gång för länge sedan hade forntidens barn/ungdomsprogram Barnjournalen en tävling för kids där man kunde vinna en synt, och det var en Juno 2:a som var förstapriset, Eurythmics var jury och prisutdelare. Albumet ...Touch! finns möjligen i en remixversion men den lär inte heta Touchdance, låter feltaggat.

  3. #3
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Saxat från deras hemsida. De släppte ju även remastrad version av Touch för ett par år sedan med lite bonus trax.

  4. #4
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Robert Görl från Deutsch Amerikanische Freundschaft spelar trummor på nån Eurythmicsskiva iaf. Han är rätt analog av sig.

  5. #5
    Tomas Johansson
    Tomas Johansson är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Movement Drum Computer tror jag att du är ute efter,

    http://en.wikipedia.org/wiki/Movemen..._Drum_Computer

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Bisarrt! Det han sitter och skriver på i videon är alltså ett instrument !

  7. #7
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Touch/dance ska nog den plattan uttalas. Det är en typisk 80-talsremixplatta med oändliga delayorgier och gate:ade trummor. Jag älskade den såklart.

    "Paint a rumour" är helt galet bra i den versionen. Fortfarande. Jag tror inte att Movement Drum Computer är ensamt ansvarig för det beatet. Säkert några synthar inblandade och möjligen någon äldre presetmaskin typ CR78.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Touch/dance köper jag, och det där med saxat från deras hemsida köper jag inte. Tror liksom inte att Dave Stewart sitter och redigerar den själv Och Annie Lennox tror jag har fullt upp med annat. Hjälper väl sina barn med läxläsning och förvaltar livet i övrigt, whilst enjoying a penny or two från det gamla härliga projektet Eurythmics. Som ju runt 1981-2-3-4ish var ett riktigt pionjärladdat syntband helt i klass med Human League och sådär. Sedan blev de trista. Thorn In My Side är sjukt usel, har aldrig gillat den. Savage-plattan tog dem tillbaka till... flopptoppen... men mitt hjärta iaf
    Senast redigerat av PF den 2007-08-24 klockan 02:13.

  9. #9
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jupp. Jag är ju (till skillnad från PF ) en genuin antinostalgiker, men Eurythmics var helt otroligt bra där i början. Både "Sweet Dreams" och "Touch" var cutting edge på sin tid. Elektronisk soul sådär som bara britter kan. Ironisk svärta och tänkvärda texter levererade av en röst som lät som Satan i en ängels skepnad.

    Sedan blev det ju inte så kul, men så kan det gå. Jag förlåter allt varje gång jag råkar höra "Jennifer", "Love Is a Stranger", "Paint a Rumour", "This City Never Sleeps", "Here Comes the Rain Again" eller "No Fear, No Hate, No Pain"
    Senast redigerat av sawtooth den 2007-08-24 klockan 08:25. Anledning: cones?

  10. #10
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Den däringa Movement Drum Computer verkar vara det som jag menar. Dock verkar det vara väldigt tunnt mer info om den om man googlar runt.

    Nån som har koll på denna, testat själv osv?

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 13:38
  2. Analoga mixers
    Av Volt i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 15:01
  3. 808, 909 und 303 - analoga?
    Av Olle Truck i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 21:53
  4. Analoga rackburkar
    Av davidb79 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •