Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kan man prodda på en macbook?

  1. #1
    Benelli
    Benelli är inte uppkopplad
    Benellis avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Kan man prodda på en macbook?

    Tjena,

    Jag har sedan tidigare en Intel Core Duo iMac, 1,5ghz Ram (det verkar räcka bra!) och rockar Logic Pro 7. Har en del softsyntar och hårdvara också.

    Till saken,

    I höst börjar jag troligen plugga, och då är det användbart med en laptop. Jag får en dator för c:a 5000:-, men är ju medveten om att det inte räcker till en Macbook t.ex. Tanken med gåvan är att stödja mina studier och en enkel PC funkar mkt bra som anteckningsdator, surf och stöder vissa applikationer jag eventuellt kommer arbeta med i studierna. Jag som dock är Mac-frälst känner att jag inte orkar köra två OS aktivt, och ogillar Windows, även om Vista är lite roligare än XP. Då tänkte jag, att eftersom jag har jobbpengar undansparade - varför inte komplettera till en Macbook? En enkel och sjyst, som låter mig jobba, men här till ultimatumet:

    Som producent (jag är väldigt seriös med musikskapandet) - Kan jag på allvar använda en Macbook för att producera? Jag menar inte en pro, utan just en vit, troligen (denna: från Macoteket - Apple MacBook 13.3" 2 GHz vit Core 2 Duo - 80 gb Hd)... Den skiljer sig ju inte nämnvärt från min stationära, för utom att det är (4?) kärnor. 1gb ram kan jag enkelt uppgradera, och då borde den väl palla? Eller vad annat skall jag ta med i beräkningen?

    När man ändå håller på, och om jag har slantar nog, visst är det intressant med en macbook pro - men är det liksom värt att addera 10'papp för en dator jag har i plugget också? Vilket dilemma!

    Summa sumarum: Jag har ingen lust att arbeta med en PC, har helre mac. Därför är det rätt intressant att komplettera med egna pengar för att skaffa en MacBook - men därtill kommer frågan - kommer den kunna hantera t.ex logic och musikarbete? Hurpass kommer den skilja sig från min stationära idag - kan den tänkas hänga sig eller inte klara av lika tunga projekt?

    Mvh

  2. #2

    Redaktör
    En Macbook är snabbare än din nuvarande dator, så räcker den så ska det inte vara något problem. Det är framförallt hårddisken som är flaskhalsen på bärbara datorer, men använder du inte mängder av audiospår ska inte det vara något problem. Det är två kärnor på både iMac och Macbook för övrigt.

    Den största skillnaden mellan vanliga Macbook och Pro-modellen är skärmstorleken och grafikkortet, och inget av det är särskilt kritiskt för just musikskapande. Att skaffa en extern skärm om du tycker den är för liten är förmodligen bättre.

    Ska man bära runt mycket på datorn så är det en poäng med en mindre och lättare modell också, så en Pro är inte helt utan avigsidor.

    Create Digital Music har skrivit en del om Macbookar och musikskapande.

  3. #3
    Benelli
    Benelli är inte uppkopplad
    Benellis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Stort tack!

    Tanken är väl att jag skall kunna arbeta med plugg, samt, om jag har ledig tid och inte är hemma - ha möjlighet att göra lite musik! Om man har en fix idé man gärna vill skapa, och det funkar alltså bra med macbooken!
    Senast redigerat av Benelli den 2007-07-08 klockan 14:35. Anledning: inget

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Macbook white eller Macbook unibody?
    Av depulse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 17:16
  2. Macbook pro?
    Av pierrer i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •