Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: normalisera ljudet maximalt

  1. #1
    Grendel

    normalisera ljudet maximalt

    Okej, nu är jag osäker på om den här frågan hamnar på rätt ställe, men när jag normaliserar en ljudfil i t ex Audition så är det ganska vanligt att det blir störningar på ljudet vid de starkaste partierna om jag väljer att normalisera till 100% eller ens i närheten av 100%. 80% verkar vara en ganska säker siffra, och det duger väl för det mesta, men det jag inte förstår är varför det blir så här över huvud taget. Enligt Wikipedias definition är normalisering just maximering av ljud *without introducing distortion*, alltså (som jag tolkar det) upp till gränsen för clipping men inte över. Men det verkar inte fungera så i praktiken. Vad är det jag har missat?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad har du för utrustning i övrigt, vilken dator och ljudkort?

  3. #3
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ja vilket ljudkort du kör är intressant att veta. Kan det vara så att ljudkortet (eller något annat) ligger och förstärker upp över nollan? Isf går ju ljuden över nollan även fast själva ljudfilen enbart är normaliserad.

  4. #4
    Grendel
    Citat Ursprungligen postat av Arete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja vilket ljudkort du kör är intressant att veta. Kan det vara så att ljudkortet (eller något annat) ligger och förstärker upp över nollan? Isf går ju ljuden över nollan även fast själva ljudfilen enbart är normaliserad.

    Jag har ett ESI Juli@. När jag tittar på ljudkortets mjukvarukontroller går de inte högre än till 0 dB.

  5. #5
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ok... hmm... nu vet jag inte hur juli@ funkar, men har du kollat så program, ljudkort och ljudfilerna ligger i samma samplingsfrekvens så det inte är nåt sånt som spökar? Borde inte vara det, men kolla för säkerhets skull.

  6. #6
    Grendel
    Har tittat efter och hittar inga sådana fel.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Normalisera en 1 minut lång fil till 100% och lägg upp den på en FTP, länka till den i denna tråd. Kan vara så att det bara klipper hos dig, kanske låter normalt hos ngn annan.

  8. #8

    Redaktör
    Använder du verkligen normalize-funktionen? När jag tittar i Audacity (1.2.6) har jag inga procentsatser, utan kan bara välja "remove dc offset" och "normalize to -3dB", inga procentsatser eller så.

    Om du använder gain-funktionen kan jag förstå om det klipper om du gainar 100%. (Men å andra sidan hittar jag inga procentsatser i gainfunktionen i 1.2.6 heller, så jag är lite förvirrad.)

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    FM: Audition. Jag tror det är Adobe?

  10. #10

    Redaktör
    Aha, läste slarvigt. Normalisering till 100% kan iofs klippa beroende på ljudkort, omvandlare och sånt, men säg 95% borde vara säkert. (Folk brukar rekommendera -0.5 eller -0.3 dBFS för normalisering, orkar inte räkna ut hur mycket det blir i procent.)

  11. #11
    Grendel
    Nu har jag lagt upp en 100% normaliserad fil på följande ftp-adress:

    IP 213.100.52.226, port 21, kontonamn: Grendel, inget lösenord.

    Jag har inte testat att logga in själv, men hoppas det funkar. Kör servern några timmar idag åtminstone så får vi se om det räcker. I mina högtalare sprakar det tydligt om vissa partier. Det lustigaste är kanske att vissa av de partierna där det sprakar inte ens är särskilt nära 0 dB.

  12. #12

    Redaktör
    Jag hör inga sprak, och vågformen ser okej ut även i partierna med högst volym. Hör du spraken om du lyssnar i hörlurar eller andra högtalare också?

  13. #13
    mostek
    Normalisera aldrig högre än -6dBFS om du vill vara säker. En översamplande DAC interpolerar samplingarna och kommer att driva DAC:en (eller efterföljande steg) in i överstyrning vid vissa kombinationer.

    Det finns nivåmätare som ta hänsyn till detta, bl.a. i Sony/Sonnox Limiter.

Liknande ämnen

  1. 8-bitars ljudet
    Av ambient i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 19:09
  2. Ljudet hackar...
    Av ettepostkonto i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 13:41
  3. Fixa ljudet
    Av Crossbone i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 11:43
  4. ljudet av en lampa
    Av peter ripa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 07:24
  5. Normalisera Mp3
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •