Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Korg R3, vad tror ni?

  1. #1
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior

    Korg R3, vad tror ni?

    Någon som har/haft händerna på Korg R3 här? De som har får gärna skriva en rad!

    Om ni har hittat någon videorecension så vore det toppen om ni postade den, blir nog min nästa synth

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har testat Radias och den är ju ball. R3 verkar mer renodlad och det är bättre!

  3. #3
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Tänkte citera vad jag skrev på VSE:

    "
    I played it some weeks ago at a local dealer here in Stockholm.

    Firstly, the key-action was certantly not my cup of tea. It felt cheap and plastic and not very dynamic at all. Well, it is a cheap synth so I can forgive it.

    The editing system is very nice with the small screens over the editing knobs. It does get a bit confusing though as the red leds aren't as instant as the yellow led-screens on my Modular G2. It was easy enough though.

    The sound was okay. Much better than my old ms2000 - a lot more variation - actually I enjoyed playing it for an hour. It was a great, cheap VA-synth. But knowing myself and my lack of patience when it comes to interfaces I decided to save the cash as it wasn't able to do anything I feel I can't achieve with the G2.

    I suggest you try it, I believe you'll like it as it is a more than capable synth in most situations.

    To put it short: Finally an update to the microkorg that is playable for fat fingered non-emo freaks like me and with a sound that isn't all that plastic..."

  4. #4
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Vilken audiofil!

    Tack så mycket, är sugen på att köpa den ny, men det känns lite onödigt sådär i efterhand. Har någon koll på återförsäljare, vet att musikborsen.se har den

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Musicstore är väl alltid bäst.

  6. #6
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Skulle rekommendera playback-europe.com långt över musicstore. Alltid snabbt, precist och utan frakt på order över 300 euro.

  7. #7
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    mush: Ja minsann, där var det billigt och bra! ~5500 kr är ju helt överkomligt!

  8. #8
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Är det någon superskillnad på ljudet mellan Radias/R3?

  9. #9
    mats88
    mats88 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    det är samma ljudmotor men r3 har färre röster

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och jag hoppas det är färre gamla sunkiga M1-patchar i R3!

  11. #11
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    R3 har väl inte DWGS-oscillatorer till skillnad mot radias va? Jag gillade radias väldigt mycket (variable phase modulation! woho!).. folk som gillade ms-2000 men tycker den ligger efter nu (jag sålde min när jag tröttnade på filtret efter ett par år) får verkligen vad de önskat sig - fler modulationskällor/destinationer, fler virtuella patchar och en del lite nyskapande modsequencers ... och bättre filter

  12. #12
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Såhär skriver jam om den:

    "Korg R3 är i princip en Korg RADIAS men med mindre klaviatur (dock fullstort, men med färre tangenter) och färre rattar, och framförallt lägre polyfoni - 8 röster istället för 24. Den saknar också PCM och DWGS-samplingarna från RADIAS - den är alltså mer som en ren analogsynth med vocoder och en perfekt ersättare till MS2000."

    MicroKorgen har ju fyra röster, jag borde klara mig på det

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    PCM var ingen förlust tycker jag, det är inte en sån synt, men DWGS var ju syndt. Det hade ju MS2K...

  14. #14
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    R3 har väl inte DWGS-oscillatorer till skillnad mot radias va? Jag gillade radias väldigt mycket (variable phase modulation! woho!).. folk som gillade ms-2000 men tycker den ligger efter nu (jag sålde min när jag tröttnade på filtret efter ett par år) får verkligen vad de önskat sig - fler modulationskällor/destinationer, fler virtuella patchar och en del lite nyskapande modsequencers ... och bättre filter

    Den har DWGS...

    Citat Ursprungligen postat av specifications
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tone Generator System: MMT (Multiple Modeling Technology)
    Number of Timbres: maximum 2 (when using Layer, Split, or Multi)
    Maximum Polyphony: 8 voices
    Structure: [Synth] 2 oscillators + noise generator, Oscillator 1: Wave: 8 types (Sawtooth, Pulse, Triangle, Sine, Formant, Noise, DWGS, Audio In), Modulation: Waveform, Cross, Unison, VPM, Oscillator 2: Wave: 4 types (Sawtooth, Square, Triangle, Sine), Modulation: Ring, Sync, Ring+Sync, Waveshape: Type: Drive, Decimator, HardClip, OctSaw, MultiTri, MultiSin, SubOSCSaw, SubOSCSqu, SubOSCTri, SubOSCSin, Pickup, LevelBoost, Multimode Filters: Filer 1: -24 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct BPF ~ -12 dB/oct HPF ~ Thru, Filter 2: LPF, HPF, BPF, COMB, EG 1, EG 2, EG 3, LFO 1, LFO 2 [Vocoder] 16 channel vocoder, adjustable level and pan for each channel, Formant Shift function, Formant Motion function, Formant Hold function
    Jams text är gammal och rätt så inkorrekt.

  15. #15
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Kunde nästan ana det, tack så mycket

  16. #16
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ah, tackar för informationen mush!

  17. #17
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Peronligen tycker jag den är ful .. den ahr USB antar ja men går den att använa som ljud kort?

  18. #18
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Peronligen tycker jag den är ful ...
    Personligen tycker jag den är rätt läcker men den skulle kanske behöva en lite maffigare display.

    Jag spelade på den ett tag igår och den låter verkligen bra, hade jag behövt en till liten synt/midikeyboard så hade jag nog övervägt den. Jag gillar ju Radiasen skarpt också. Jag gillade även min MS2000R när jag hade den, det är något visst med en där "serien"

  19. #19
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    HEK: Den som är så vacker

    You can connect the R3 to your computer via its USB connector, and use the included stand-alone editor/librarian software to conveniently edit the sounds, using the enhanced graphics that the computer provides. You can edit, create, save, and store programs to the R3 or to your computer. Sounds you edit or create using the editor/librarian software can be used in realtime on the R3 itself.

  20. #20
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Lägger till det här:

    Någon som har koll på något magasin som ska/har recenserat R3?

    Helst de lite större Svenska/Engelska magasinen, men bara man kan få tag i den här så tackar och bockar jag.

  21. #21
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Future Music Magazine hade förra månaden (eller var det förrförra?) ett test + recension av R3

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag har snabbtestat den. Låter som en MS2000 ungefär. Med gränssnittet från lillebror ungefär. Saknar MS2000... långt roligare gränssnitt / långt roligare synt pga upplägget med sequencingen. De borde gjort en uppdatering av MS2000 i stället. Typ gett den fler röster, fler vågformer, lite sådär.

  23. #23
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    15 år senare blev jag med en R3a.

    Har aldrig gillat Korg grejer och avverkat en massa utan att fastna.
    Men så vände det förra året. Köpte en Volca FM2 som lät identiskt med min TX7 (men roligare på alla sätt!), sen en 01W/FD (som numera är bytt mot en 01R/W) där jag blev väldigt förtjust i ljudkaraktären (Hifi men lofi på samma gång).

    Nu i dagarna köpte jag en R3 "enbart för livegig". Ville ha tre fullstora oktaver, låg vikt och hyfsat kul polyfonisk synthmotor utan att betala skjortan. Bestämde mig för den efter att ha avfärdat Argon8/Model8/MinikAK/Wavestat mfl.

    Blev extremt överraskad över att den även låter bra och inspirerande. DWGS-vågformerna låter härligt metalliskt, VA-syntesen härligt "sent 90-tal" och vocodern är sjukt praktiskt , användbar och låter bra.
    För mig passar en kompakt matrisprogrammering bra med tusen rattar så ser även detta som ett plus.

    Klaviaturen är lite bättre än väntat men så klart saknar jag aftertouch.
    Ratten med "ljudvalen" är kul på fabrikspatcharna men sjukt störande på andra banker som inte följer "standarden". Hade då hellre haft synthen mer kompakt genom att skippa ratten helt och flytta upp pitch/mod ovanför klaviaturen (som på tex Take 5) för att få den mer kompakt.
    De röda displayerna är en kul grej men lite otydliga. Kanske moddar dem med vita lysdioder i framtiden för bättre(?) läsbarhet.

    Ni kommer få se den utlånad till Boytronic i Helsingborg i november
    Senast redigerat av synthboy den 2023-08-24 klockan 22:14.

  24. #24
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Just ja, det är ju så min synt heter, den enda jag har haft i tio år nu. Bortsett från dem utan klaviatur.

    Man får avprogrammera den alla ostiga presets, om man inte lider av kitschig smak. Ljudexempel finns på mina album.

  25. #25
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Måste instämma i den lovsjungande R3 kören. Klart användbara ljud och som sagt... "instant 90ies" skimmer över den.

Liknande ämnen

  1. Jag tror jag är kär
    Av false messiah i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 03:23
  2. vad tror ni om den här datorn !!!
    Av frassemannen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 01:49
  3. Vad tror ni om Emu Proteus X?
    Av lasselu i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 15:24
  4. Jag tror att...
    Av Real Parakeet i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-07-26, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •