Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 16bit bounce som 24bit?

  1. #1
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior

    16bit bounce som 24bit?

    Av någon anledning har jag valt o spela in i 16bitar, fråga mig inte varför, det är en fix idé. Och nu när jag är i mastrings-delen av min senaste ep så slog en tanke mig. Ska jag ändå bounca pre-master-mixen som 24bit? För även om inspelningen är på 16bitar jobbar väl många av pluggarna på högre bitar?

    Jag är förvirrad.

    Och om jag nu inte ska bounca mixen i 24bitars utan 16 bitar, skall jag då ändå köra dithering på när jag väl kört in spåret i mastringsprojektet?

  2. #2
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Har du datorkraften så gör det. Även om ursprungmaterialet är i 16 bitar så finns det en vits med att hålla sig till 24 bitar hela vägen och sen konvertera ned till 16 bitar eftersom annars finns det risk att du tappar lite precision i varje beräkning.

  3. #3
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du datorkraften så gör det. Även om ursprungmaterialet är i 16 bitar så finns det en vits med att hålla sig till 24 bitar hela vägen och sen konvertera ned till 16 bitar eftersom annars finns det risk att du tappar lite precision i varje beräkning.
    Ok. Men en till fråga då. Bara för o verkligen se till att jaf fattat allt rätt. Dithering/noise-shaping, behövs BARA när man ska räkna neråt? Eller blir det beräkningsfel uppåt också? I så fall bryter jag väl mot den gyllene regeln att man aldrig ska dithera 2 gånger och man vill ju inte bryta mot gyllene regler.

    Och är du säker på att jag tjänar mer på att exportera som 24 bit när projektet ursprungligen är 16bit? För om jag håller det samma bit genom hela kedjan kommer den ju aldrig behöva räkna om. Eller?... Eller ja, räkna om behövs ju, men inte från två olika bitdjup.

    Krångligt!
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2007-02-24 klockan 17:34.

  4. #4
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Men en till fråga då. Bara för o verkligen se till att jaf fattat allt rätt. Dithering/noise-shaping, behövs BARA när man ska räkna neråt?
    Kort sagt, JA

    När man konverterar till ett högre bitdjup så lägger man ju i princip bara på nollor i slutet på varje sampling.

  5. #5

    Redaktör
    Internt jobbar mjukvara med 32bit-upplösning, så ja, man tjänar på att bounca i 24bit. Sen är skillnaden förmodligen inte särskilt stor, men hårddiskutrymme är ju nästan gratis.

  6. #6
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Internt jobbar mjukvara med 32bit-upplösning, så ja, man tjänar på att bounca i 24bit. Sen är skillnaden förmodligen inte särskilt stor, men hårddiskutrymme är ju nästan gratis.
    Finns det inga nackdelar då?

    Fördelen med 16bitars är ju ex. Att man har större kontroll över hur slutresultatet faktiskt kommer låta.

    Finns det för övrigt något behov av dithering när inspelningen skett i 16 bitar, och om jag också exporterar i 16 bitar? Eller spelar det då ingen roll att mjukvaran jobbar i högre upplösning?

    Vill bara reda ut alla mina frågetecken här. Ogillar att inte veta.

  7. #7
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Att du valt att spela in i 16 bitar så kan du fortfarande välja att arbeta och bounca i 24 bitar, ingen fara alls.

    Vet inte vad du kör för mjukvara men kör du Cubase skulle jag rekommendera att ställa in hela projektet i 24 bitar.

    Jag ser ingen nackdel med att bounca ner i 24 bitar då. Jag kör aldrig dithering på mina 24 bitars nermixningar utan enbart på 16 bitar.

    Ditheringen till 16 bitar sköter du i mastringen så blir det fint.

    Angående din fixa ide så tror jag inte du har något alls förutom hårddiskplats att tjäna på att köra 24 bitar. Så öka på det till 16 bitar nästa gång

    D.

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inga nackdelar då?
    Eftersom filerna blir större med 24bit krävs det snabbare hårddisk för att få ut samma mängd spår, men det är ju sällan någon begränsande faktor numera. Och det gäller ju knappast när det handlar om att bounca ut en master.

    Fördelen med 16bitars är ju ex. Att man har större kontroll över hur slutresultatet faktiskt kommer låta.
    Fast gissningsvis så låter 24bitsfilen närmare det som spelas upp från ljudkortet, eftersom mjukvaran jobbar med 32bit.

    Finns det för övrigt något behov av dithering när inspelningen skett i 16 bitar, och om jag också exporterar i 16 bitar? Eller spelar det då ingen roll att mjukvaran jobbar i högre upplösning?
    Dithring behövs bara när du går ner från ett bitdjup till ett annat, och då bara på masterbussen, annars får du massa onödigt brus.

  9. #9
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast gissningsvis så låter 24bitsfilen närmare det som spelas upp från ljudkortet, eftersom mjukvaran jobbar med 32bit.
    Jo i detta fall ja. Fast det beror på från vilket håll man ser det.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dithering behövs bara när du går ner från ett bitdjup till ett annat, och då bara på masterbussen, annars får du massa onödigt brus.
    Jo det vet jag. Men om nu pluggar o annat jobbar på 32 bitar internt, behöver jag å då inte dithering vid mastering även fast själva inspelningen varit 16 bitar?

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det vet jag. Men om nu pluggar o annat jobbar på 32 bitar internt, behöver jag å då inte dithering vid mastering även fast själva inspelningen varit 16 bitar?
    Ja. En del program har ditheringinställningar när man exporterar filer, men långt ifrån alla.

    Men å andra sidan tror jag inte man ska bekymra sig allt för mycket om dither för hemmaproduktioner, speciellt inte om man sprider låtarna som mp3. (Okej, nu är jag kanske inte rätt person att yttra mig eftersom jag brukar stoppa i extra brus i mina produktioner. ) Om man ska göra cdmasters är det en annan grej, men då anlitar man förmodligen någon som mastrar åt en ändå.

  11. #11
    Alejandro
    Kör allt i 8 bitar, applicera sen dither (16 bitar) och lite noise shaping. Sen KANSKE det låter lika bra som mina mixar. Kanske.

  12. #12
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. En del program har ditheringinställningar när man exporterar filer, men långt ifrån alla.
    Det där var ju inte riktigt svaret på min fråga
    Frågan var, återigen; även om jag spelar in i 16bit så jobbar programmet med pluggar etc internt med 32bit, right? Och då borde väl även saker inspeladade i 16 bit behöva dithering, eller? I mastringsläget alltså. Enligt logikens alla ramar iaf. Och om det inte är så. Varför?

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men å andra sidan tror jag inte man ska bekymra sig allt för mycket om dither för hemmaproduktioner, speciellt inte om man sprider låtarna som mp3. (Okej, nu är jag kanske inte rätt person att yttra mig eftersom jag brukar stoppa i extra brus i mina produktioner. ) Om man ska göra cdmasters är det en annan grej, men då anlitar man förmodligen någon som mastrar åt en ändå.
    Jo men nu har jag inte råd o tänker mastra på egen hand. Vilket jag också skrev. Så det där tar jag som något litet otrevligt sagt.
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2007-02-26 klockan 00:44.

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan var, återigen; även om jag spelar in i 16bit så jobbar programmet med pluggar etc internt med 32bit, right? Och då borde väl även saker inspeladade i 16 bit behöva dithering, eller? I mastringsläget alltså. Enligt logikens alla ramar iaf. Och om det inte är så. Varför?
    Dither behövs varje gång man går från ett bitdjup till ett annat. Så ja, dither behövs när mixbussen går från 32bit float till 16 eller 24bit fixed (dvs WAV eller AIFF), och om programmet inte har det i bouncealternativen behöver man en ditherplugg eller liknande.

    Wikipedias artikel om dither är rätt bra om du vill veta mer.

    Jo men nu har jag inte råd o tänker mastra på egen hand. Vilket jag också skrev. Så det där tar jag som något litet otrevligt sagt.
    Jag tror inte man ska bekymra sig allt för mycket om dither. Det handlar trots allt om rätt små skillnader, och allt annat man gör på masterbussen har mycket större påverkan (val av kompression/eq/limiter osv). Jag skulle till och med tro att utseendet på skivomslaget betyder mer för lyssnaren om det handlar om skivor man bränner själv.

    Det jag hört av dina produktioner har låtit bra - definitivt bättre än en del kommersiella plattor från 1980-talet och tidigare jag har i skivsamlingen - så kvantiseringsbrus på grund av felaktig dither är inget jag skulle bry mig om i din sits.

  14. #14
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dither behövs varje gång man går från ett bitdjup till ett annat. Så ja, dither behövs när mixbussen går från 32bit float till 16 eller 24bit fixed (dvs WAV eller AIFF), och om programmet inte har det i bouncealternativen behöver man en ditherplugg eller liknande.
    Ursäkta om jag tjatar ihjäl dig här nu. Men jag vill verkligen greppa det här. Även om man efter varje bitdjupsförändring "måste" köra ditherering/noise-shaping så spelar det så att säga ingen roll att man inte kör dithering förrän EFTER den bounce som sedan ska in i mastringsprojektet. Alltså ingen dithering på pre-master, men dithering likväl i mastringsprojektet. Right?

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte man ska bekymra sig allt för mycket om dither. Det handlar trots allt om rätt små skillnader, och allt annat man gör på masterbussen har mycket större påverkan (val av kompression/eq/limiter osv). Jag skulle till och med tro att utseendet på skivomslaget betyder mer för lyssnaren om det handlar om skivor man bränner själv.
    Jo jag vet. Eller ja. Jag vet egentligen. Men jag har oerhört svårt för att inte försöka förstå vad jag verkligen gör och varför. Man vill ju bli bättre liksom. Även om det handlar om mindre grejer kan det helt bli en spärr i mitt huvud för att ens fortsätta med något arbete över huvudtaget.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag hört av dina produktioner har låtit bra - definitivt bättre än en del kommersiella plattor från 1980-talet och tidigare jag har i skivsamlingen - så kvantiseringsbrus på grund av felaktig dither är inget jag skulle bry mig om i din sits.
    Åh. Det var värmande o snällt sagt!

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta om jag tjatar ihjäl dig här nu. Men jag vill verkligen greppa det här. Även om man efter varje bitdjupsförändring "måste" köra ditherering/noise-shaping så spelar det så att säga ingen roll att man inte kör dithering förrän EFTER den bounce som sedan ska in i mastringsprojektet. Alltså ingen dithering på pre-master, men dithering likväl i mastringsprojektet. Right?
    Dither måste du ha vid bitdjupsförändringen, det går inte att lägga till i efterhand. Du kan inte få tillbaks informationen du kastade när du gick från 32bit till 16bit genom att dithra i efterhand, utan ditheringen måste jobba från högre upplösning till lägre. Annars är enda effekten att du lägger till brus, om du dithrar en fil som redan är 16bit.

    Så:

    Bounce från sequencer: 32bit->24bit (eller 16bit). Alltså behövs dither.
    Mastringsprojekt: 16/24bit -> 32bit (internt) -> 16bit. Alltså behövs dither.

    Enda sättet att undvika två dithersteg är att bounca ut en 32bitsfil från sequencern. Då behöver man bara dither när man gör masterfilen.

    Jo jag vet. Eller ja. Jag vet egentligen. Men jag har oerhört svårt för att inte försöka förstå vad jag verkligen gör och varför. Man vill ju bli bättre liksom. Även om det handlar om mindre grejer kan det helt bli en spärr i mitt huvud för att ens fortsätta med något arbete över huvudtaget.
    Jag skulle rekommendera lite DSP-teori och läsa på hur ljudprogram funkar om du verkligen vill förstå sånt som dither. Men det viktigaste är ju hur det låter, och inte hur det funkar under huven, så en metod är bara att testa och se vad man själv tycker låter bäst.

    Bob Katz har också en bra artikel om dither, inklusive diagram och allt. (Den har ett par år på nacken, så vissa råd kan man strunta i, tex kommentarerna om 16bits-bearbetning.) Där finns också grafer som visar hur det ser ut med och utan dither. Där ser man att felen handlar om -100dB eller mer, så om man inte gör sparsmakad akustisk eller klassisk musik finns det viktigare saker att bry sig om.

  16. #16
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dither måste du ha vid bitdjupsförändringen, det går inte att lägga till i efterhand. Du kan inte få tillbaks informationen du kastade när du gick från 32bit till 16bit genom att dithra i efterhand, utan ditheringen måste jobba från högre upplösning till lägre. Annars är enda effekten att du lägger till brus, om du dithrar en fil som redan är 16bit.

    Så:

    Bounce från sequencer: 32bit->24bit (eller 16bit). Alltså behövs dither.
    Mastringsprojekt: 16/24bit -> 32bit (internt) -> 16bit. Alltså behövs dither.

    Enda sättet att undvika två dithersteg är att bounca ut en 32bitsfil från sequencern. Då behöver man bara dither när man gör masterfilen.
    I logic finns inte möjligheten att exportera 32bitsfiler. Iaf inte i express som jag kör. Betyder det att det bästa alternativet för mig är att exportera i 24 bitar med logics inbyggda exporteringsdithering? och sedan köra dithering en gång tilli mastringsläge via limitern? Aj. I så fall. Eller betyder det faktum att jag bara kan exportera i 24 bitar att express internt jobbar i 24 bitar? Konstigt system annars.

    Trodde man skulle undvika dithering mer än en gång. Men om inte det är möjligt så.

    Ska ta o testa lite olika alternativ nu (när jag är frisk vill säga , sitter med influensa och således bomullseffekt i öronen) o se om jag ens hör någon skillnad .

    Tack för all hjälp!
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2007-02-26 klockan 15:07.

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I logic finns inte möjligheten att exportera 32bitsfiler. Iaf inte i express som jag kör. Betyder det att det bästa alternativet för mig är att exportera i 24 bitar med logics inbyggda exporteringsdithering? och sedan köra dithering en gång tilli mastringsläge via limitern?
    Ja, det är så jag skulle göra.

    Aj. I så fall. Eller betyder det faktum att jag bara kan exportera i 24 bitar att express internt jobbar i 24 bitar? Konstigt system annars.
    Det finns ingen riktig standard för ljudfiler i 32bit, så det har rätt marginell användning. Det är mest Steinberg som använder sig av det. (Och håller man sig inom det nominella området för 32bit float så har man i praktiken samma upplösning som 24bit.)

    Trodde man skulle undvika dithering mer än en gång. Men om inte det är möjligt så.
    Man bör använda dither varje gång man går ner i bitdjup, som sagt. Varken mer eller mindre. I praktiken betyder det att det blir två dithringar och det är inget som går att undvika.

  18. #18
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Tack igen för all hjälp! :-)

Liknande ämnen

  1. DP 5 bounce!!!
    Av Sebjo i forum Övriga DAW
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 09:31
  2. Bounce to disk.
    Av mv i forum Pro Tools
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 09:49
  3. 16bit eller 24bit
    Av Herde i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 18:26
  4. Wav 8bit till Aiff 16Bit..
    Av TechnoHead i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 15:34
  5. Bounce! Bounce!
    Av Arnegrön i forum Pro Tools
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-03-24, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •