Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad är grejen med Lexicon?

  1. #1
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

    Vad är grejen med Lexicon?

    -Huvudbry; gamla Lexicon PCM, LXP m.fl som så många anger som det "bästa" reverbet? Det ultimata smörsångar-reverbet? Vad har Lexicons ingenjörer gjort (algoritmer?) som ingen annan "lyckats" med trots nyare teknik?
    Senast redigerat av RX11 den 2007-02-17 klockan 14:07. Anledning: hade skrivit har 2 ggr

  2. #2

    Redaktör
    Det är nog främst algoritmerna. Lexicon har mer än 30 års erfarenhet av digital signalbehandling, och jag har sett artiklar i vetenskapliga tidskrifter av folk med anknytning till Lexicon, så de har jobbat rätt grundligt med att modellera hur rumsklang fungerar och vad som gillas av lyssnare (tex modulering av svansar, vilket inte är något som sker i normala rum, men som Lexicon är kända för). Det tror jag få av konkurrenterna (mer än TC) ägnar sig åt, och det tror jag gör skillnad på sikt.

    Sen är det en rejäl dos hajp också. Digital hårdvara är mjukvara, fast i annan form. Inget fundamentalt skiljer en Lexicon-effekt från en pluginreverb. Skillnaden är kanske att Lexicon kunnat använda mer processorkraft (specialutvecklade chip osv) och valt mer avancerade algoritmer i sin hårdvara, eftersom det är rätt svårt att piratkopiera en 960L.

  3. #3
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Tack, då vet jag nog mer. Jag tror att "klassiska" algoritmer har kopierats(?) i nya billigare maskiner, fast det är svårt att jämföra med gamla dyrgripar förstås. Rumsklang med svansföring.
    Senast redigerat av RX11 den 2007-02-26 klockan 21:58. Anledning: ändrade klasiska till klassiska

  4. #4
    mjg
    Lexicon var först helt enkelt. Dom första som fixade välljudande digitalt rumsljud för 10-15 år (?) sedan. Det är så man skapar ett varumärke - man är först. Idag finns det en uppsjö bra digitala lösningar för välljudande rumsklang för bråkdelen av Lexicon-priset.

  5. #5

    Redaktör
    Det fanns flera andra bolag som sysslade med digital rumsklang runt när Lexicon startade, så jag tror inte att det beror bara på tajming att de blivit störst i branschen. Att de konsekvent gjort välljudande apparater och dessutom satsat på high-end har nog sin del av förklaringen.

    Men visst finns det alternativ idag, speciellt om man inte har behov av surround eller liknande.

  6. #6
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    De har haft bra programmerare som faktiskt kunnat något om ljud istället för att bara beställa billigaste möjliga outsourcade lösning från indien.

    När prylarna fick 12 bitar och 30khz ungefär så slutade hårdvaran i stort sett att spela roll för (den subjektiva upplevelsen av) ljudet och det blev istället algoritmerna som spelade roll för om sakerna lät bra eller inte.

    Man kan hitta en del PDF:er med gammal designteori för digitala effekter och det är ibland rätt avancerade grejer, hur man får minimal fasdistortion i en modulerad delaylinje och andra subtila saker som nog inte många "vanliga" programmerare tänker på. Det verkar imho som om många som gör billiga digitaleffekter för "hemanvändare" använder den naiva implementationen av en effekt direkt ur databladet för en viss krets. Lexicon och andra high-end effekttillverkare har istället haft inhouseprogrammerare och låtit det ta sin tid (och kostnad) att ta fram effekterna.

    Jag tror inte att Lexicons algoritmer kopierats i någon större utsträckning, men visst, det har säkert hänt. Bl.a. har jag för mig att Ensoniq blev stämda för sin DP4 som tydligen knyckt något Lexiconreverb rakt av.
    Senast redigerat av Imported Johannes den 2007-02-18 klockan 13:33.

  7. #7
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Imported Johannes

    har du nån info om DP4 grejen? lät intressant

  8. #8
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Jag har erfarenhet av reverb från både Sony, Yamaha, Roland, Lexicon och Ensoniq och enligt mig är det en tydlig skillnad i hur musikaliskt reverb från Lexicon låter. Det finns en slags hårfin avstämdhet som lyfter ursprungskällan på ett snyggt sätt helt enkelt. (Sång, syntar, gitarr, trummor etc.) Upplevelsen är visserligen subjektiv, och kanske påverkad av att det står Lexicon på burken men ändå...

  9. #9
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    480! De e ju soundet, som vanligt. Kör plugin, bara dra på och köra typ

  10. #10
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Transparent ljud som inte slukar diskanten som en del andra reverb från den tiden gjorde.

  11. #11
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lyssna på ett Lexicon 200 så förstår du... Reverbens heliga graal. Det o 224 är dom smörigaste o krämigaste reverbsen ever. Det är nått med gamla converters som får det att låta gudomligt! Uad's version e fin den med!

  12. #12
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    För mig är det Lexicon jag använder om jag vill skapa djup och kontraster i en mix. Deras reverb är ofta fantastiska på ett subtilt sätt. Vill jag däremot använda reverb för att skapa en effekt eller plaska ner ljudkällor i är det Eventide jag använder. Kombinationen av de båda är smått fantastisk.

Liknande ämnen

  1. Vad är grejen med Tascam M-mixrarna...?
    Av Rotwang i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2018-08-30, 08:32
  2. Vad är grejen med modularsyntar?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 156
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 13:53
  3. Vad fan är grejen med ABBA egentligen?
    Av deleted user i forum Skivor & artister
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 20:24
  4. Vad är grejen med SH-101?
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •