Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 185

Ämne: Vilken synth under 30.000:- ??

  1. #61
    lasselus avatar
    Redaktör
    @Airwolf: Cool!

  2. #62
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma ljudideal som mig typ. Scritti är gudarna. Kolla in Minimax / Pro 12 / Proddysey. Någon av dem. Kul prylar, bra pris, polyfoni, välljud. Scritti använde jättemycket FM-syntar och finare analogsyntar (Matrix 12, Minimoog, Voyetra 8 och MKS80 t ex). Men bara egna ljud hela tiden. G2X har bredden för att göra alla typer av ljud i dessa genres. Scrittis bruk av Fairlight är ganska överdrivet. Det är mest en del effektljud, t ex syntsolot i Absolute med Greens samplade röst. Minimoog som bas både på Cupid & Psyche och Provision, ibland i kombinationer med samplade basar osv. De hade en Prophet 2002 också men gillade inte sampling speciellt. Använde riktigt piano osv.

    Hur har du fått reda på detta? Å här har man gått i över 20 år o inbillat sig att det mest var Fairlight på den skivan..

    Nån snackade om effekter. Vilka effektenheter tror ni att Scritti använde på Cupid-plattan? Eller vet du det redan PF?

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    David Gamson avslöjade det mesta i en intervju i Keyboard Magazine från 1987 eller 88 .... Effekter, ja... det fick jag reda på i somras... det är en speciell effektburk som just har kommit i ny version. Originalet som SP använde då är en 3 HE rack, amerikansk, massor av rattar, kombinerat digital och analog tror jag. Har glömt vad den heter men man kan göra alla slags reverb och delay med den, Scumpy Dumpy (skojar men den har nåt koolt & kul namn) eller nåt, minns fasen inte namnet på den. Någon?

  4. #64
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Publison Infernal Machine kanske ?

    Fransk och heldigital.

    L

  5. #65

    Redaktör
    Låter som en Eventide Harmonizer av något slag. Jag vet inte när H3000 först producerades, men det var mer eller mindre studiostandard med Eventide (och Lexicon) på 1980-talet.

  6. #66
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Säkerligen en Eventide, de var mirakelmaskiner när de kom och användes mest av superproducenter

  7. #67
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    PF : kan det ha varit Ursa Major SST Spacestation ?

    L

  8. #68
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Wave: Låter bekant, tror det är den. Kollar upp...



    Precis! Den är det.

    Och här är nya versionen:
    http://www.dacs-audio.com/Distributi...Major_main.htm

  9. #69

    Redaktör
    En av få effektenheter (förutom Big Muff) som fått en låt uppkallad efter sig (iTuneslänk).

  10. #70
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Här kommer två låtar från en som har försökt återskapa Jarre låtar på Virus B
    http://www.perkristian.net/music/Per...-Equinoxe5.mp3
    http://www.perkristian.net/music/Per...B-Overture.mp3
    Är inte 100% likt men låter likt nog?

    4. Oberheim OB-Xa speciellt i we close our eyes.
    5. Vet inget om nämnd skiva men Nik körde en hel del Jupiter 8 (senare DX7).
    Vet inte hur bra ljudöra men det är väldigt många som inte hör skillnad på analogt och VA.
    OB-Xa och JP8 kostar för mycket för vad man får enligt mig.

    NL3 och A6 kanska kan vara intressanta också men då krävs det kringutrustning.

    Minimax m.fl. som pf rekommenderade är inte alls dumma! Men de är ju rätt begränsade jämfört med icke-klon VA. (har bara LP filter t.ex.)

    Roland SH-32/SH-201 kanske vore något om du vill komma billigt undan.

    Kanske du får ta en tur en till en musikaffär och testa lite olika?

    Tackar för infon

    Var får ni reda på allt, man blir ju avundsjuk...

    Är det nån som även kan luska fram vilka trumljud som används i just Go West's "We close our eyes"? Den baskaggen höll en gång i tiden på att få mig vräkt, då jag helt "glömde" av hur högt jag hade skruvat o åter skruvat upp volymen

    Btw: Kul att se att Prisjakt.nu börjat lägga upp syntar på sin sajt:
    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=660

    F.ö. så kom jag på ett par musikaliska milstolpar som jag glömde nämna innan:

    - Yello's album "Stella"
    - Level 42's album "World Machine"
    - Och varsitt mer utmanande album från de tidigare nämnda mästarna Prince o Jarre, nämligen "Sign O' the Times" och "ZooLook"

    Och två svenska låtar som har väldigt stark anknytning till varann:
    - Nasa "Back to square one"
    - Henzel & Thors "Sov gott"

  11. #71
    The Pearl
    Synth för under 30 000:

    Antingen en 4voice (om man kan hitta nån för <30000?) eller en ARP2600... En Waldorf Wave är väl inte att tänka på för det priset...

  12. #72
    Dancelot
    DSI Evolver vs. Virus TI ??

    Ska köpa en ny maskin snart men har ej bestämt mig än,,,

    Vad tycker ni?

  13. #73
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Beror på hur polyfoniskt du vill kunna spela. Virus TI har ju ca 80 röster, och DSI PolyEvolver har 4. Det är ju helt olika instrument annars men fyra röster kan verkligen vara snålt om man är van att bre ut labbarna över the old black'n'whites.

  14. #74
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Hmm 30 kakor att spendera på beggat marknaden!

    Yamaha dx7 1500:-
    Roland juno60 (prisvärt jp8 substitut) 3500:-
    Korg MS10 (rolig leksak) 3500:-
    Eminent Solina alternativt hemfraktande av en 310U (110% Jarre)
    Emu Emax 1500:- skönt ljudande sampler
    Osv..........

    Eller en tripp till Piratebay och fultanka mjukvara = 0:-














    Aja baja...tänk inte ens tanken

  15. #75
    Dancelot
    Är Korg Radius något att hänga i granen??

    Någon som har en som kan langa lite info och personligt tycke?

  16. #76
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    DSI Evolver/Virus TI/Korg Radius är tre ganska olika maskiner i mitt tycke. Det låter mer som om du bör besvara ett par frågor först:

    1. Vad typ av musik tänker du göra?
    2. Är möjligheterna att skruva egna ljud och ha full kontroll på alla parametrar viktiga?
    3. Är polyfonin viktig för dig?

  17. #77
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    "...a!"

  18. #78
    Dancelot
    Jag behöver en ny hård ball maskin, gärna med bra vocooder...

    Jag har idag:

    Nordlead 1
    Nordlead 3
    Nord Modular
    Roland Jp 8080
    Proteus 2500
    Roland JV 1080
    Roland MKS 50
    Korg MS 2000
    Silvertone Orgel
    Yamaha tx81z
    Quasimidi Technox
    Solton MS5
    Samt ett dussin andra maskiner...

    Vad behöver jag mest akut??

  19. #79
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inspiration?

  20. #80
    Dancelot
    Nja!!

    Jag har helt obegränsat med ideer och inspiration men i mitt skapande ser jag inte att jag behöver något mer men det är nämligen så att jag är intresserad och tycker synthar e balla, någon hobby måste man ju ha...

    Frugan köpte nya bromsar till vår bil i veckan så jag kan med gott samvete unna mig en synth välförtjänt...

    hmm helst vill jag läsa lite elektronik och bygga en själv så det blir riktigt gjort från början..

    Har ej provat någon virus men de demon jag hört låter ball....

    Ball = Bra

  21. #81
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dancelot
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja!!

    Frugan köpte nya bromsar till vår bil i veckan så jag kan med gott samvete unna mig en synth välförtjänt...
    Hahahaha.............

    Jamendåså.

    Köp en PPG !!

    L

  22. #82
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    PF: ROTFL!

    Dancelot: Mtp det du har så känns det som det är egalt vilken av de syntarna du listat som du väljer. Det är mer en ekonomisk fråga. Jag har redan en TI själv så jag skulle satsa på en Radias. Den går ju utanför VA-stuket lite.

  23. #83
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Ptja, köp en Hartmann Neuron då. Alternativt Rolands V-Synth i rack.
    Dessa två går utanför VA-stuket mycket.

  24. #84
    not2logic
    not2logic är inte uppkopplad
    not2logics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hur många fadderbarn får man för 30 papp

  25. #85
    Dancelot
    Är lite orolig för Hartmann Neuron då dom kursat, skulle tex aldrig lita på en läkare som dör ung, eller en elektriker utan ögronbryn men men den verkar annorunda och det är ju bra...

    Virus TI är jävligt snygg och verkar rätt cool och många har rekkomenderat den så det känns just nu som det lutar åt en sådan...

  26. #86
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dancelot: Waldorf. Micro Q eller Q.

  27. #87
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lasselu
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skyldig...

    allvarligt ? finns det en länk man kan lyssna lite ? shit...

  28. #88
    Nkai
    Nkai är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av leere
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    allvarligt ? finns det en länk man kan lyssna lite ? shit...
    Här!


  29. #89
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    coolt fick en helt ny syn på min microkorg nu...

  30. #90
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Dancelot: Eller en smal kock? Tja, men kör på TI:n då. Jag tror inte du blir besviken.

  31. #91
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Här kommer två låtar från en som har försökt återskapa Jarre låtar på Virus B
    http://www.perkristian.net/music/Per...-Equinoxe5.mp3
    http://www.perkristian.net/music/Per...B-Overture.mp3
    Är inte 100% likt men låter likt nog?

    4. Oberheim OB-Xa speciellt i we close our eyes.
    5. Vet inget om nämnd skiva men Nik körde en hel del Jupiter 8 (senare DX7).
    Vet inte hur bra ljudöra men det är väldigt många som inte hör skillnad på analogt och VA.
    OB-Xa och JP8 kostar för mycket för vad man får enligt mig.

    NL3 och A6 kanska kan vara intressanta också men då krävs det kringutrustning.

    Minimax m.fl. som pf rekommenderade är inte alls dumma! Men de är ju rätt begränsade jämfört med icke-klon VA. (har bara LP filter t.ex.)

    Roland SH-32/SH-201 kanske vore något om du vill komma billigt undan.

    Kanske du får ta en tur en till en musikaffär och testa lite olika?
    Har lyssnat runt lite nu på olika demos på de föreslagna syntarna. Kommer inte ihåg allt, men de intryck som bestått säger att OB-Xa har otroligt mysig helhet i sina ljud. Det bzzz-ljudet som kommer från den är av den sällsynta sort som inte stör mina öron. Jag är annars j-igt känslig för för mycket diskant, mellanregister och VCF.

    MKS-80 (JP-8, Super Jupiter) är f.ö. nåt som jag suktat efter sen 80-talet, men idag vet jag inte om en sån hade fyllt nåt större tomrum (för de pengarna 12.000-15.000), om man nu skulle investera i en Virus eller en G2X..?!

    Om man jämför NL3, G2X och VIRUS TI - vad kan man säga om deras potentialer ställda mot varandra? T.ex. klarar G2X av allt som NL3 kan, och klarar VIRUS TI allt som Virus B behärskar?

    Creamware's produkter verkar onekligen roliga, men de blir nog sådana som jag "strököper" längre fram (f-an vad man låter rik nu), efter mitt nuvarande stora inköpsprojekt - en flaggskeppssynt...

    GlobalMotion-> Ett tips är att Du lyssnar på Nik's första platta - dvs om Du menade att Du inte hade hört den - det är en mycket bra skiva, speciellt för oss som är intresserade utav ljudalstrande.

  32. #92
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kan ju svara på Virus frågan iaf

    Ja, en TI kan allt som VirusB kan + allt som kom med VirusC + allt som kom med TI.
    Synthesen som sådan är oförändrad i grunden vad jag vet, med VirusC kom EQ + moogfilter (mer eller mindre) + 8 röster till 32 röster.
    Med Virus TI så lade man till en radda med uppdateringar, 80 röster, Wavetable oscilatorer, programerbar Arpeg., individuell delay/reverb per patch istället för global delay/reverb i multiläge. o.s.v.
    Bara med den uppdaterade delay/reverb delen så är det mer eller mindre som 16st VirusB/VirusC

  33. #93
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara med den uppdaterade delay/reverb delen så är det mer eller mindre som 16st VirusB/VirusC
    DE' e' najs!!

  34. #94
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jupp, om man tänkte använda 16 patchar på en gång iaf
    Själv har jag väl bara använt 5-6 patchar åt gången (rösterna började ta slut sen) och har då iaf saknat att ha individuell delay.

  35. #95
    The Pearl
    Jag ångrar mig förresten... för 30 000 hade jag köpt 30 DX100or... eller 15 JD-990. Eller naturligtvis en Korg PS-3100 .

  36. #96
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Har G2X:en några fördelar över Virus TI egentligen?

  37. #97

    Redaktör
    Äpplen och päron i någon mån.

    Virus TI har fler röster, bättre ljud (enligt vissa, speciellt filtrena brukar hyllas) och datorintegration, medan G2 är en digitalmodulär med allt det innebär: flexibilitet, massa olika syntesmetoder (speciellt om Clavia gör färdigt physical modelling-bitarna som det ryktas om) och en otrolig bredd på vad som går att göra - allt från vanliga subtraktiva syntljud till självspelande patchar, modulärknas och sequencing av andra syntar.

    För ljud i stil med vad du nämnt så är Virus förmodligen ett bättre val, men G2 skulle jag placera i en annan kategori. Inte minst för att den förutsätter att man har tid och intresse att bygga patchar om man ska utnyttja den till vad den är bra på.

  38. #98
    WARDROID
    WARDROID är inte uppkopplad
    WARDROIDs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ni hade köpt en synth idag, vilken hade ni då köpt?

    Personligen så njuter jag mest när jag spelar på min Novation Nova II, utav mina nuvarande synthar.

    - Gillar nämligen det mjuka/runda/rena analogsoundet

    - Är inte lika glad för "bzzz:iga"/hårda/stickande analogsoundet som fanns i de gamla TB-303 osv, som många andra analognostalgiker tjötar om för jämnan...

    - Har dessutom tillräckligt med "akustiska-instrument-imiterande" synthar så det står mig upp i halsen, så sådana behöver jag inte fler utav...

    Taxam för alla tips
    1/ WALDORF WAVE.

    2/CWEJMAN S1 MK 2.

    ANNLEDNING:
    1/WAVE är nog en av de roligaste digital/analog hybriderna på marknaden,men oxå för att wavetablesynthes, är den mer intressanta av dem alla (eg.) fm/furier/additive/granulär.
    Sen får man inte glömma att den är en grymt bra analogmaskin utöver sin digitala personlighet,
    jag menar 32 analoga osc,16 analoga filter/12db lp+12db hp, eller tillsammans 24db lp eller 12,24db bp, därutöver mycket snabba (läs precisa) envelopgeneratorer och 2 lfo per röst, inte illa alls vid någon standard.
    om man letar lite och har tålamod kan man knipa ett sådant mästerstycke av electroingenjörskonst för just 30 papp, för att inte tala om dess wavetable möjligheter.
    detta är nog den enda synth som kan tillåta en att göra fm sy/tg style, fast med ännu högre resolution änn yamahas egna keys och burkar, jag tror det var detta john chowning ämmnade från första början när han sålde sin fm teknologi till yamaha, synd att waldorf inte fanns vid rådande tidpunkt.

    2/S1 MK 2
    ANNLEDNING:
    Lika så som waven är i den digitala domänen, lika så är CWEJMAN S S1 i den analoga, ett electroingenjörsmässigt konststycke i analog design.
    WOWA CWEJMAN är en man som förstår vad kvalite innebär.
    class a componenter, med de absolut bästa(läs högsta) strömtoleranserna man kan hitta på denna planet hela vägen, och då menar jag allt såsom osc,vcf,vca.eg samt lfo s resulterar i ett analogt monster, vars ljudmässiga spännvid bara begränsas av din egen förståelse av hur analogsynthes fungerar.
    läs för övrigt vad [U]ALL professionell ljudpress har skrivit om detta konstverk,om ni inte har möjlighet att ratta den själva.
    jag har en minimoog och har haft pro-one,monopoly osv,men jag måste säga att dessa hur fäst jag änn är vid dem inte ens kommer i närheten ljudmässigt av vad S1 :an kan prestera.
    för h.....e den här mannen har jobbat med oscilatorbaserade radarsystem långt innan många av os ens var födda ! han borde veta ett och annat om analog design.
    en polsk/svensk framtida klasiker, soM kommer att vara eftersökt många decennier efter slutproduktionscykeln är avvärkad.
    prova den endast på eget bevåg, fan att man inte har 29.000 kr.

  39. #99
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Här kommer två låtar från en som har försökt återskapa Jarre låtar på Virus B
    http://www.perkristian.net/music/Per...-Equinoxe5.mp3
    http://www.perkristian.net/music/Per...B-Overture.mp3
    Är inte 100% likt men låter likt nog?

    4. Oberheim OB-Xa speciellt i we close our eyes.
    5. Vet inget om nämnd skiva men Nik körde en hel del Jupiter 8 (senare DX7).
    Vet inte hur bra ljudöra men det är väldigt många som inte hör skillnad på analogt och VA.
    OB-Xa och JP8 kostar för mycket för vad man får enligt mig.

    NL3 och A6 kanska kan vara intressanta också men då krävs det kringutrustning.

    Minimax m.fl. som pf rekommenderade är inte alls dumma! Men de är ju rätt begränsade jämfört med icke-klon VA. (har bara LP filter t.ex.)

    Roland SH-32/SH-201 kanske vore något om du vill komma billigt undan.

    Kanske du får ta en tur en till en musikaffär och testa lite olika?

    FY FAN GLOBALM!!!
    Equinoxe5 var för helvete djävulskt bra gjord, tycker fan du fått till ljuden exakt.
    In i halva låten kunde jag fan tro det är JMJ som kör den instrumentalt.

  40. #100
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är iofs inte GM som gjort dessa covers utan den här snubben: http://www.perkristian.net/

  41. #101
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är iofs inte GM som gjort dessa covers utan den här snubben: http://www.perkristian.net/
    Hehe..ser det nu ja...men fan..ändå...låter ju så grymt likt.

  42. #102
    WARDROID
    WARDROID är inte uppkopplad
    WARDROIDs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trådskaparen här:
    ===============

    Lyssnade på mp3orna ("Bright Side" o "Dark Side") som demar Access Virus TI och får väl säga att de inte riktigt pekar mot den ljudbild jag har i huvet. Även fast jag fattar att demona är framtagna för att kunna tilltala kidsen, och att synten antagligen kan mycket mer. (Men då vill jag höra ljudbevis.)

    Svårt att beskriva ljud i text, men om jag drar ett par snabba jämförelser så hoppas jag att de flesta anar vart det barkar:

    - För mycket Aphex Twin "Windowlicker" (tänker på ljuden som skär i öronen, inte de häftiga percussiva ljuden) och för lite Jarre "Oxygene".
    - För mycket ratta_på_en_AM-radio
    - För mycket vi_har_fortf_inte_riktigt_lämnat_techno_rave_tranc e_jungle_acid-eran_ännu
    - För lite Kraftwerk "Man Machine"
    - För mycket bzzz
    - För lite karaktär/personlighet

    Ovanstående är väldigt nostalgiskt uttryckt och man blir lätt missförstådd när man säger Kraftwerk och Jarre, eftersom att de flesta bara ser nidbilderna (hör nidljuden?).
    Jag åsyftar mer känslan och atmosfären, utan att bli påklistrad labeln Trance tack, för musikstilen Trance har aldrig haft nåt med Jarres musik å göra imho.

    Hur jag än försöker beskriva ljuden, så känns det som om det lämnas vidöppet för misstolkningar:/

    Försöker istället med att droppa ett par album/låtar som aldrig lämnat mitt huvud betr ljudbild:

    1. Pionjären Jarres Oxygene såklart, dessa mjuka men ändå aldrig menlösa öronsmekarljud, FET/VARM ljudbild mmm Och dessa arpeggio-ljud som man bara väntar på att de ska krackelera - men det gör de aldrig trots att skivan släpptes redan 1977.

    2. Kraftwerks Man Machine - basljudet som kommer efter introt i The Robots är antagligen mitt favvoljud all time. Annars är Kraftwerks styrka, i motsats till Jarre, snarare förmågan att få fram ett det fetaste svänget mitt i denna vita, stela och maskinella framtoning som de levererar.

    3. Scritti Politti "Cupid & Phsyche 85" - världens mest välproducerade album imo, utan att för den sakens skull göra avkall på melodi. (För gudarna ska veta hur många penismätar-plattor som gjorts genom åren, men som totalt saknar måttfullhet, melodi och balans).
    Dom använde Fairlight vet jag f.ö. - en sån vill jag oxå ha - utöver mitt framtida analogljudande muskedunder som ni levererat så många bra förslag till redan

    4. Go West med låtarna "We close our eyes", "Call me" och "Don't look down". Där är det de tunga effektfulla, men-ändå-utan-att-störa, ljuden och synthtrummorna som är helt fenomenala (hur får man dessa å så grymma trumljud????)

    5. Nik Kershaw's första album "Human Racing" framförallt - sicka ljud, sicka arr!! Andra albumet oxå suveränt, men lite av värmen tappades från första albumet.
    Nån som kan gissa eller som vet vilka synthar som använts på Human Racing?

    6- Aha - Nästan samma beskrivning som Nik, men med skillnaden att Aha's första album "Hunting high and low" har en mystisk norska-fjäll-touch, en slags vemod som extra krydda över sig. Detta tappade dom en del istället inför andra albumet "Scoundrel days", men det albumet blev däremot det näst mest välproducerade albumet imho, direkt efter Scritti Politti's ovannämnda då...

    7. Prince - min idol all time!! Vill ha tag på Linndrum-ljuden som blev kända som "Prince-trummor" då det begav sig i mitten på åttiotalet. Världens bästa album ÄR Purple Rain. Inte det mest perfekta kanske, men det innehåller allt - hela skalan. Mystik, atmosfär, avancerade arr, melodier som mjuknar knäna, synd/sex, pionjärsanda, rebellskhet och en röd tråd som syr ihop allt. Plus att killen i stort gjorde allt musikaliskt själv, skapade filmen och dansade som en gud. Hur bar han sig åt??

    8. Kate Bush - albumet "Hounds of love". Den handlar om en känsla/stämning och en röd tråd snarare än en ljudbild. Men även där användes Fairlight vad jag vet.

    9 Adolfson & Falk - albumet "Med rymden i blodet". Tack Greg Fitzpatrick för att du förgyllde den svenska skivhimmelen med åtminstone en riktig synthplatta, med det av mig så efterlysta arrangemanget, melodin och stämningen.

    10. Lite låtar bara: Axel F (Faltermeyer), Paranoimia (Art of Noise), 19 (Hardcastle), Rockit (Hancock).

    (Är för kissenödig o trött för att komma på fler atm)

    (Allt jag skrivit här ovan får nog många att tro att min smak grundas på nostalgi. Jag tänker inte motsäga det eller bekräfta det då det är helt ointressant. MEN vad jag vill poängtera är att ljudbilden, atmosfären, arrangemangen och melodierna är det viktigaste för mig - och där var 80-talet outstanding. Kul är att höra att det är många artister idag, till skillnad från det musikdöda 90-talet, börjar använda och framförallt skapa ljud igen - på riktigt dessutom. Dvs inte bara ha bmm-tss-bmm-tss osv liggandes i bakgrunden och någon hojtandes "Acid" ovanpå...)

    Nu har jag väl bara förvirrat er ännu mer...sorry..:/
    HALLÅ !
    jag instämmer med din poäng ang, hur saker har mer eller mindre stagnerat å standardiserats inom många schangrer och inom industrin,men
    Man får dock alldrig glömma att instrumenten är en bit av kakan, vad som utmärker en ljudbild är till största delen vad för slags utrustning man spelade,mixade,processade sina synthar genom.
    många väljer att gå baklänges med sina köp av studioutrustning,vilket inte nödvändigtvis behöver vara dåligt, men om man vill ha ett "sound" då går det inte att komma ifrån att en electroniskt balanserad handtvinnad spole eller transformator på 60 volt inbyggd i lämpligtvis en preamp amplifierar ju en signal på ett alldeles speciellt sätt, i en bättre sådan burk har man oftast så högt headroom så att man kan få med alla nyanser och karaktärer i alla dessa dyra ljudmaskiner, som vi inte verkar ha några som helst problem att hosta upp pengar till.
    om man har en ljudprefferens, vad den änn må vara kolla upp vad de använde för utrustning när de spelade in musiken med, (inte synthar) hur de gick tillväga och/eller framför allt vad producenten hadde för ljud filisofi.
    ett visst "sound" har många ingriedienser, instrument ljudförstärkare,ljudförvrängare,ljudinspelare och inte minst en producent som har öronen,erfarenheten samt tillvägagångssättet, alla dessa saker är lika viktiga för att få fram olika karaktärer i tex ett basljud i en synth likaså som att skapa ett enhetligt sound(karaktär) på en platta.
    vad jag försöker kultivera är att om människor hadde åtminstånde lagt hälften av pengarna på bra inspelningsutrustning så hadde det oftas räckt med en eller två preffererade synthar, för att få fram de flesta karaktärer i ett instrument. Enligt min uppfattning så är de flesta synthar analoga i alla fall till stor del samma sak electrotekniskt sett i allafall .
    många pratar om filter, och dess olika exotiska karaktäristiker, och visst har de olika sound det är skillnad på rör,solid state,osv likaså det är skillnad på strömtoleranser från transistor till transistor, till och med i samma tillvärkningsserie, men det finns tyvärr inga genvägar.
    skaffa en bra pramp,eq(som ju har det allra flesta filterkaraktäristiker som är lämpade för ljuddesign) samt kompressor, och eventuellt en mixer men det är ju inte en livsnödvendighet i dag, kör i valfritt ljud och voila, du kan tillochmed få en casio att låta som en brinnande jetmotor om man så vill.
    Min uppfattning är att det oftast räcker med 2 synthar en digital och en analog, för atta göra det mesta med, villka synthar naturligtvis beroende av smak och tycke. De flesta synthar som folk tycker låter bra har ofta curtischips i de mer betydande ljudförändrande delarna av designen, vilket förannleder mig att tro att vad fölk associerar med fett och värme oftast är mestadels olinjaritet (läs harmonisk distortion) i det givna chippets övre strömtoleransförmåga.
    Man har gjort stora framgångar idag på att emulera dessa karaktäristiker,men man kan ju aldrig koda fram oändliga förslitningar i en given kod, så till vida man inte programerar en plugg i realtid i si sådär 20 år villket är den teoretiska gränsen för en synths livscykel, allt givetvis beroende på tillverkarens kvalitets filisofi vissa saker är ju bättre byggda änn andra.
    Om man vill ha stora klangmöjligheter med liten plånbok finns det sjukt mycket bra lösningar idag, ett av dem är universal audios dsp kort eller tc s powercore samt ssl s duende, samtliga gör utmärkta jobb idag, speciellt med den stundande 64 bitars eran.
    annars kan jag varmt rekomendera tex. samtliga spl s produkter.
    Sen vinns det ju tl audio, alla dessa burkar är mer änn bara summan av deras delar, samtliga tillför detta magiska semiolinjära/olinjära distorsionen som vi alla gillar och som tillför ljudet det där lilla extra, som ofta fattas i våra tekniskt sätt superba men dock kliniska arbetsstationer samt ad/da burkar.
    ur en rent teknisk synpunkt (min och många andras ) kan man alldrig helt och hållet skapa oänndlig variation(förslitning) som tex det sker med ett analogt eq(filter) under många års annvändning i kod, det hadde varit väldigt bökigt samt ekonomiskt ohållbart även om man hadde möjligheterna till detta, men man har kommit väldigt långt idag med bla. ovanstående produkter de digitala alltså.
    min poäng.... som alla vet är bra, fett,varmt, inte bara kännslomässiga reaktioner, utan en väldokumenterad vetenskap, i alla fall när det gäller electronik till ljudsammanhang.
    Jag skulle tro att de flesta av oss har synthar så det räcker, börja skaffa burkar som kan förhöja,processa,tillföra karaktär till alla dessa synthar vi redan har, då tror jag att de allra flesta skulle sluta undra vad det är för ljud på den eller den låten,. på en platta, och "varför låter ljudet så varmt,fett,stort,brett debatten i stort sätt vara över.
    tips: joe meek s three q låter underbart på synthar,och vad jag vet så är den inte så värst dyr vill jag minnas.

  43. #103

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av WARDROID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HALLÅ !
    Veckans längsta och mest svårlästa inlägg?

    Men jag håller med om grundpoängen - det är lätt att underskatta betydelsen av all annan utrustning förutom syntarna som användes under Jarre/Kraftwerk-eran för slutresultatet. Spelar man in precis samma maskinpark som användes då med ett Soundblasterkort via en Behringermixer, uppiffat med B-eq och billigast möjliga effekter så kommer det nog inte att låta särskilt lika (i bemärkelsen varmt/"analogt"), jämfört med något som spelats in på rullband via ett stort mixerbord.

    (Och dito är det lätt att underskatta betydelsen av personerna bakom apparaterna, men där är ens egen insats mer uppenbar.)

  44. #104
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma ljudideal som mig typ. Scritti är gudarna. Kolla in Minimax / Pro 12 / Proddysey. Någon av dem. Kul prylar, bra pris, polyfoni, välljud. Scritti använde jättemycket FM-syntar och finare analogsyntar (Matrix 12, Minimoog, Voyetra 8 och MKS80 t ex). Men bara egna ljud hela tiden. G2X har bredden för att göra alla typer av ljud i dessa genres. Scrittis bruk av Fairlight är ganska överdrivet. Det är mest en del effektljud, t ex syntsolot i Absolute med Greens samplade röst. Minimoog som bas både på Cupid & Psyche och Provision, ibland i kombinationer med samplade basar osv. De hade en Prophet 2002 också men gillade inte sampling speciellt. Använde riktigt piano osv.
    Clavia G2X
    23 967:-

    Access Virus TI Desktop
    16 995:-

    Creamware Pro-12 ASB
    6 995:-

    Creamware Minimax ASB
    6 995:-

    ============================
    Summa
    54 962:-

    Kanske man skulle ta ett litet lån


    Om man är ute efter en MYCKET lättarbetad, proffsljudande och kraftfull delayenhet, vad ligger då närmast till hands?

    Samma fråga fast gällande vocoderenhet, vad gäller där?

  45. #105
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    TC för delay kanske? D Two eller... jag har inte riktigt koll på hårda saker längre. Vocoder - då kör du förstås på G2:an. TIn känns överflödig i ovanstående exempel, eller om du har gott om stash så är väl iaf Pro 12 överflödig om du ska ha TIn.

  46. #106
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    En varning: Köp inte G2X om du inte har massor av tid, energi och kärlek att lägga på den. Om du mest tänker använda presetsen så kan du bli besviken.

    Jag köpte nyligen en G2 och jag är absolut inte missnöjd, det är en underbar maskin, men jag har insett att jag måste lära mig den ingående innan jag kan få ut det jag vill från den. Hittills har 95% av tiden med den varit patchande och bara 5% spelande. Men jag klagar inte för jag har så roligt under tiden.

  47. #107
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    ..jag blev himla förvånad hur pass få under-menyer det är i en TI trots allt, om man jämför med min gamla A o C så är den ju himmelsk...

  48. #108

    Redaktör
    Det är förmodligen billigare att köpa ett SCOPE-system om du vill ha både Pro-12 och Minimax. TC D-Two brukar vara den delayenhet som brukar nämnas i såna här sammanhang. Annars Line6 DL 4/Pro.

    G2 går att använda som delayenhet också, kanske inte lika lättarbetat dock om du inte är hemma på modulärsyntes. Vocoder finns i både G2 och Virus.

    Överlag tror jag att det är overkill med både en TI och en G2, båda är extremt kompetenta maskiner och jag tror man vinner på att gräva ner sig i en av dem. (Men det här handlar kanske om drömstudion och inte om vad man egentligen behöver? )

  49. #109
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag skulle ha köpt en Serge-panel och ett fadderbarn (för att döva samvetet) alternativt två Buchla 200e-moduler + 2 fadderbarn om jag hade 30k att bränna.

  50. #110

    Redaktör
    Skulle vara intressant att höra Jarre-covers skapade med bara två 200e-moduler.

  51. #111
    lasselus avatar
    Redaktör
    En Minimax kan du köpa från mig och spara 995:-...

  52. #112
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Och jag har en D-Two till salu

  53. #113
    WARDROID
    WARDROID är inte uppkopplad
    WARDROIDs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Veckans längsta och mest svårlästa inlägg?

    Men jag håller med om grundpoängen - det är lätt att underskatta betydelsen av all annan utrustning förutom syntarna som användes under Jarre/Kraftwerk-eran för slutresultatet. Spelar man in precis samma maskinpark som användes då med ett Soundblasterkort via en Behringermixer, uppiffat med B-eq och billigast möjliga effekter så kommer det nog inte att låta särskilt lika (i bemärkelsen varmt/"analogt"), jämfört med något som spelats in på rullband via ett stort mixerbord.

    (Och dito är det lätt att underskatta betydelsen av personerna bakom apparaterna, men där är ens egen insats mer uppenbar.)
    ja,det sägs ju det.

  54. #114
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vara intressant att höra Jarre-covers skapade med bara två 200e-moduler.
    hört talas om multitracking?

  55. #115
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag har en D-Two till salu
    Ska du köpa nåt bättre, vad isf?

  56. #116
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Nä.. jag har däremot ingen större användning för rackeffekter längre. Vad finns det som är bättre?

  57. #117
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Det var ungefär samma fråga jag ställde

  58. #118
    pascal1
    Roland Sh-5 Till Salu

  59. #119
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Efter att sökt runt lite så har jag kommit på en sak till som man vill ha, eller åtminstone dess ljud:
    Eminent 310 Unique (eller T-varianten)
    http://www.youtube.com/watch?v=xVr72UcCvkk

    Fann även ett ganska intressant ljudpaket som låter jävligt grymt, fast man kan dock inte editera ljuden speciellt:
    Zero-G Nostaglia (ca 1600:-)

    http://www.zero-g.co.uk/media/mp3/l/...gia_Demo_1.mp3
    http://www.zero-g.co.uk/media/mp3/e/...gia_Demo_2.mp3

    (Funkar tydligen både till Native Instruments och som VST)

  60. #120
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pascal1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland Sh-5 Till Salu
    Du får 4 och ett halvt !



    L

Liknande ämnen

  1. Vilken synth?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 22:48
  2. VIlken synth? OBX?
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 18:32
  3. vilken synth är det?
    Av drdreas i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-10-26, 21:26
  4. vilken synth?
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-31, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •