Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 185

Ämne: Vilken synth under 30.000:- ??

  1. #1
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran

    Vilken synth under 30.000:- ??

    Om ni hade köpt en synth idag, vilken hade ni då köpt?

    Personligen så njuter jag mest när jag spelar på min Novation Nova II, utav mina nuvarande synthar.

    - Gillar nämligen det mjuka/runda/rena analogsoundet

    - Är inte lika glad för "bzzz:iga"/hårda/stickande analogsoundet som fanns i de gamla TB-303 osv, som många andra analognostalgiker tjötar om för jämnan...

    - Har dessutom tillräckligt med "akustiska-instrument-imiterande" synthar så det står mig upp i halsen, så sådana behöver jag inte fler utav...

    Taxam för alla tips

  2. #2
    lasselus avatar
    Redaktör
    Virus Ti

  3. #3
    GlobalMotion
    Virus TI

  4. #4
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Yamaha DX-9



    L - Busig.....

  5. #5
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Kanske en Waldorf Q+ ?

    L

  6. #6
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jupiter-8

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Någon av dessa :

    RSF Polykobol http://www.sequencer.de/pix/rsf/rsf_polykobol.jpg
    Elka Synthex
    Prophet 5 REV2
    Synclavier II
    Yamaha CS80
    Oberheim Fourvoice
    Waldorf Wave
    ARP 2600

    Fast jag hade nog hellre köpt en riktit schysst Fender jaguar

  8. #8
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Hade jag haft 30K att lägga på en synth hade det blivit en ARP2600 (om jag bara fått välja en synth). Troligare är att jag köpt en Roland Jupiter 6, en Moog Prodigy och ett par bra monitorer till mitt ljudkort.

  9. #9
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Virus TI

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag hade inte köpt ngn synth, få inte plats i min etta
    Ngn ny gitarr och nya monitorer och en flaska Chateauneuf du pap de trintignant 1996

  11. #11
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Det var ett par som skrev Virus TI här. Är det då denna Ni menar?

    http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...ist&sku=429715

    Och vad är det främsta med just Virus TI som lockar er?

    Har den, med hänsyn till min ovanstående favoritsounds-beskrivning, bättre ljud än t.ex. Clavias synthar?

  12. #12
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RSF Polykobol
    Synclavier II
    Yamaha CS80
    Waldorf Wave
    Under 30.000?

    "- Är inte lika glad för "bzzz:iga"/hårda/stickande analogsoundet som fanns i de gamla TB-303 osv, som många andra analognostalgiker tjötar om för jämnan..."

    TB-303 osv? Den är väl i allra högsta grad unik i sitt sound och jag känner inte till många synthar som låter som en tb303. Det flesta "analognostalgiker" snackar väl mer om "värme" och "organiskt sound"?

    Behöver den ha midi? Mono/polyfonisk? Multitimbral?

  13. #13
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    en programmer till min mks-80..

  14. #14
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    jomox xbase999

  15. #15
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Samtliga Roland SH-synthesizers, eller så många man kan få för 30 papp.

  16. #16
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    En ny Andromeda A6... rätt bra priser just nu och den klarar lite allt möjligt.

    Mvh
    Demokid

  17. #17
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ett par som skrev Virus TI här. Är det då denna Ni menar?

    http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...ist&sku=429715

    Och vad är det främsta med just Virus TI som lockar er?

    Har den, med hänsyn till min ovanstående favoritsounds-beskrivning, bättre ljud än t.ex. Clavias synthar?
    Kan tyvärr inte råda dig på ljudfronten men ser man till vad TI kan så är den väldigt mångsidig.
    Varför inte börja hos http://www.access-music.de och kolla in ljudexemplen samt så finns det video's där dom demar synthen på Namm i år tror jag det var.

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Elektron Monomachine och/eller Spectralis...

  19. #19
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Tja, jag sitter ju redan på en TI så jag skulle välja en Spectralis.

  20. #20
    kallback
    jomox sunsyn?

  21. #21
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    30k är för mycket pengar. Man kan få maximal spelglädje för mindre pengar.

    ...men kanske en Oberheim?

  22. #22
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    T11: För 30 000 får du en grym studio, det finns inget som helst skäl att lägga så mycket på en enda synt.. särskilt som ditt ljudideal är (digitala) Nova II. Titta på Alesis Ion, tycker jag. Den är grym och du får ett ex för 5000. Därtill behöver du köpa några schyssta effekter; reverb, delay, chorus.

  23. #23
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ett par som skrev Virus TI här. Är det då denna Ni menar?

    http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...ist&sku=429715

    Och vad är det främsta med just Virus TI som lockar er?

    Har den, med hänsyn till min ovanstående favoritsounds-beskrivning, bättre ljud än t.ex. Clavias synthar?

    den är sjukt mångsidig när det gäller synthljud. ett monster när man pratar polyfoni etc. (80 röster !?!?!?!)

    har en virus a och är hypernöjd med den. kan bara tänka mig hur TI låter.
    (står på önskelistan)

  24. #24
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    om jag fick välja en synth skulle det bli en ppg wave 2.3

    för pengarna som blir över skulle en monomachin inhandlas

  25. #25
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    virus TI. Fast ja hade kanske lagt pengarna på monitorer o lyssning....

  26. #26
    kallback
    hmm ska man köpa 1 synt för 30k så kanske man har det mesta redan lixom.. .. en sväng utanför mainstream kan ju vara tänkbart ?

    men håller med om har man inte "allt" \ testat det mesta redan så e det en bra peng på vägen att köpa på sig saker för att testa själv bygga upp nåt kul enligt bla sis. rek

  27. #27
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    För trettio papp alltså. Well, jag har ju sen några år tillbaka i princip kastat ut all hårdvara och skulle nog återanskaffa en Triton (skön klav. och den där skojiga ribbongrejen) och sen skaffa mjuka klappar för resten. Absynth 4 och Massive skulle vara de första inköpen. Sen verkar faktiskt Battery 3 betydligt bättre än 2:an. Mycket NI där.

    Då ska man veta att jag sitter stadigt på stolen hemmavid. Skulle jag vara ute och gigga hela tiden hade nog valen sett annolunda ut.

    /Mein

  28. #28
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Virus TI och Nordlead3 så har man ju alla ljud man behöver.... OB Xpander låter rätt klent...
    skulle isåfall vara Andromeda...lite klen den oxo men har man andra synthar som gör basarna så spelar det ingen roll.

  29. #29
    PBIT
    PBIT är inte uppkopplad
    PBITs avatar
    Senior
    Hmm...finns så mycket. Om det måstevara EN synt så tror jag valet står mellan Memorymoog och Oberheim Matrix 12. Ifall man kan hitta några i bra skick för under 30 papp.

    Annars en Roland SH-7 kanske...

    Och måste jag välja en ny så blir det DSI PEK.

  30. #30
    The Last Ninja
    Jag vill fortfarande ha en Virus KC. Den skulle vara perfekt i kombination med mina andra prylar. Och så är den så jävla snygg oxå.

  31. #31
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Själv tycker jag Virus KB var förjäkla snygg. Fast Polar och Indigo går ju inte av för hackor. Var hur nära som helst att köpa en Indigo men eftersom jag var tvungen att vänta så hann KC:n komma och då var det bara att spara ihop till en sådan istället. Men KC:n som är nära helsvart med sina röda leds och display ser ju onekligen häftigt ut Öht har gör de granna syntar Access. Förutom den där guldvarianten då som de lottade ut

  32. #32
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    inget klår dock "TI goldfilter":




  33. #33
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Så där såg det ut när man lackade modellbilarna när man var liten. Allt i samma färg

  34. #34
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Släng inte bort 30k på en synth!!
    Vansinne......... köp en bil!..............neeej det är ju ännu sämmre.................
    köp en liten stuga med mark till........................och en kartong att sova i

    Om du absolut måste, köp en SE1.

  35. #35
    uc.t
    uc.t är uppkopplad nu
    uc.ts avatar
    Veteran
    Cwejman S1

  36. #36
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Nu har jag redan alla syntar som jag vill ha egentligen.. men om jag skulle lägga till en "synt" så skulle det nog bli ett modularsystem med moduler från cwejman. Om jag helt plötsligt skulle bli av med allt så hade jag slagit till på en mpc.

  37. #37
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior
    Arp 2600, eller en Moog Voyager

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vet inte om jag sagt det förr till någon, men köp en SIXTRAK förfan för 3-6 tusen spänn och lägg resten av stålarna på gräs och dyra kablar... Satisfaction guarranteed!

  39. #39
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    När det gäller Virus så är deras "Redback" av Virus C den klart snyggaste <punkt> ;-)

    Mitt val: Clavia Nord Modular G2, any given day.

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om jag kunde klampa in på affär med 30.000:- vikta för syntinköp så hade jag köpt Creamware Pro 12, Minimax och Prodyssey å sen åkt till Ikea å köpt en fin hylla till dem för det som blev över. Tre klassiska syntmodeller att djupdyka i, relativt trogna originalen men utan gamla syntars fel och brister (knaster här å där, trasiga röster där, etc). Kul helt enkelt. Men det finns ju alternativ. En Andromeda kunde också vara najs. Eller en G2X... eller en Virus TI... eller en Roland V-Synth...

  41. #41
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jag tror nog trådskaparen får förklara lite vad som efterfrågas.
    Om det är något som liknar Novan så är väl ändå Virus'en den som är närmast.
    Vill man ratta fram ljud själv eller är det mest modifiering av presets o.s.v.
    Finns väldigt många presets till Virusen, ända från A->TI modellen.
    Vet inte hur det ser ut för ex. NL och Modularen.

  42. #42
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Om du har för mycket pengar och gillar mjukt ljudande analoger så försök snoka upp en gammal Korg PS. 3300 är såklart roligast (även om jag knappast tror 30k räcker ifall du skulle ha turen att hitta en), men även den "lilla" 3100:an låter fantastiskt. Oberheim 4/8-voice är också väldigt fina.

    Eller kanske ett Roland 100M med många oscillatorer? Den har ett mjukt, varmt och fylligt ljud.

    Ska det inte tvunget vara anrikt analogt så finns det hur mycket som helst att kolla upp. Waldorf Wave är finfin om än svår att få tag på. Waldorf Q+ är inte heller dum. Moog Voyager tycker jag personligen inte är riktigt prisvärd, men det är däremot G2X (som ju alla vet är min favoritmaskin...). PolyEvolver Keyboard har visserligen bara 4 röster men de låter desto bättre. Fast den är ganska stygg och rå av sig.

    PFs idé med Creamwareprylarna är inte heller dum. Som flera andra sagt är det nog smartare att köpa ett gäng mindre vråldyra apparater än en stor skrytpryl.

    Å andra sidan så får man ju nuförtiden en sjujäkla massa beräkningskraft att köra mjuksynthar med för 30k. Det hade nog jag lagt pengarna på.

  43. #43
    GlobalMotion
    Håller med Haplo.

    Han gillar Novan då kommar han älska Virusen. Den har ju också ett sjysst inbyggt ljudkort.

    Tror man "leker" lite för mycket istället för att göra musik med modularer.
    Så var det iaf för mig när jag hade en Micromodular.

    Han kan ju även sälja Novan sen då Virusen låter bättre och kan mycket mer IMO.

  44. #44
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag har både en Supernova II:a och en Modular G2:a men jag kan inte direkt påstå att jag leker mer bara för att jag har en G2:a. Däremot tar det klart längre tid för mig att bygga ett ljud på G2:an mot vad det tar att ratta fram något på SNII:an. SNII:an låter oxå rätt annorlunda, så jag tycker snarare att de kompletterar varandra än att vara från samma värld. Idag använder jag iofs bara SNII:an till ett tjockt padljud jag gjorde för några år sedan och det i sin tur betyder att det är ett rätt dyrt padljud.....

    ..... lite som i en låt där jag bara använde MicroQ till att spela en bastrumma :kaaaka!: Ganska dyr bastrumma.

    SNII:an låter fluffigt och gullig och inte lika rent som en G2:a låter och jag tycker nog att SNII:an låter hyffsat likt en Virus .. men det är nog en högst subjektiv och snedvriden bedömning efter som jag aldrig har ägt en Virus och nog heller aldrig kommer att göra det. Inget ont om Virus (det är en trevlig synth) men jag har inte haft plats för en, varken fysiskt eller i ljudbilden. Däremot har jag varit rätt sugen på en vid flertalet tillfällen. Redback av Virus C är sååå snygg!

    Men, bör man sälja en Supernova för att köpa en Virus? Kanske, men jag ser inte riktigt vad man vinner på det bytet förutom att Virusen har fler vågformer. Supernovan har duktigt med modulationsmöjligheter den med, tre oscillatorer osv så även om de inte låter exakt så kommer de att påminna om varandra i ljudet och på så sätt är nog den ena överflödig den andra.

    Kanske vore det mer intressant att satsa på en Waldorf Q eller en Nord Lead 2? SNII och NL2 är en trevlig kombination. Har haft det i ungefär fem år innan jag skickade ut NL2:an för att förnya mitt sound.

    När man har en Modular tror jag att det handlar lite om disciplin med. Man behöver kanske inte patcha ett nytt ljud _varje_ gång man känner att man behöver ett ljud. Eller så får man dela upp sin musiksession i olika delar. Koncentrera sig på ljudpatchning en kväll, komposition en annan osv .. Jag tror att man kan vinna på det i längden. Eller så är det bara olika hur man jobbar och hur man trivs med det.

    Har jag sagt emot mig själv några gånger nu? Det har jag säkert

    Men jag tror inte jag håller med om att en Virus kan mycket mer, eller så har jag bara missat något väldigt vitalt med just Virus. Är det en TI vi jämför mot en Supernova 1:a förresten? Lite Coka-Cola mot Julmust över det, men det kanske är en annan diskussion

  45. #45
    GlobalMotion
    Ang. ljudskapande på modularer: Självklart! Jag talade bara för mig själv. Kan även säga att har varit ruskigt sugen på en G2 sen den kom. Men kännt att jag inte har haft råd och varit rädd för det skulle bli för mycket lekstuga.

    Jag tycker att Virus kan täcka in det mesta av Novations sound. (och låter mycket bättre)

    G2 är ett bra val...om det nu är det han vill ha? Får se vad han sägen när han dyker upp härnäst.

  46. #46
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    G2 är ett bra val...om det nu är det han vill ha? Får se vad han sägen när han dyker upp härnäst.
    Trådskaparen här:
    ===============

    Lyssnade på mp3orna ("Bright Side" o "Dark Side") som demar Access Virus TI och får väl säga att de inte riktigt pekar mot den ljudbild jag har i huvet. Även fast jag fattar att demona är framtagna för att kunna tilltala kidsen, och att synten antagligen kan mycket mer. (Men då vill jag höra ljudbevis.)

    Svårt att beskriva ljud i text, men om jag drar ett par snabba jämförelser så hoppas jag att de flesta anar vart det barkar:

    - För mycket Aphex Twin "Windowlicker" (tänker på ljuden som skär i öronen, inte de häftiga percussiva ljuden) och för lite Jarre "Oxygene".
    - För mycket ratta_på_en_AM-radio
    - För mycket vi_har_fortf_inte_riktigt_lämnat_techno_rave_tranc e_jungle_acid-eran_ännu
    - För lite Kraftwerk "Man Machine"
    - För mycket bzzz
    - För lite karaktär/personlighet

    Ovanstående är väldigt nostalgiskt uttryckt och man blir lätt missförstådd när man säger Kraftwerk och Jarre, eftersom att de flesta bara ser nidbilderna (hör nidljuden?).
    Jag åsyftar mer känslan och atmosfären, utan att bli påklistrad labeln Trance tack, för musikstilen Trance har aldrig haft nåt med Jarres musik å göra imho.

    Hur jag än försöker beskriva ljuden, så känns det som om det lämnas vidöppet för misstolkningar:/

    Försöker istället med att droppa ett par album/låtar som aldrig lämnat mitt huvud betr ljudbild:

    1. Pionjären Jarres Oxygene såklart, dessa mjuka men ändå aldrig menlösa öronsmekarljud, FET/VARM ljudbild mmm Och dessa arpeggio-ljud som man bara väntar på att de ska krackelera - men det gör de aldrig trots att skivan släpptes redan 1977.

    2. Kraftwerks Man Machine - basljudet som kommer efter introt i The Robots är antagligen mitt favvoljud all time. Annars är Kraftwerks styrka, i motsats till Jarre, snarare förmågan att få fram ett det fetaste svänget mitt i denna vita, stela och maskinella framtoning som de levererar.

    3. Scritti Politti "Cupid & Phsyche 85" - världens mest välproducerade album imo, utan att för den sakens skull göra avkall på melodi. (För gudarna ska veta hur många penismätar-plattor som gjorts genom åren, men som totalt saknar måttfullhet, melodi och balans).
    Dom använde Fairlight vet jag f.ö. - en sån vill jag oxå ha - utöver mitt framtida analogljudande muskedunder som ni levererat så många bra förslag till redan

    4. Go West med låtarna "We close our eyes", "Call me" och "Don't look down". Där är det de tunga effektfulla, men-ändå-utan-att-störa, ljuden och synthtrummorna som är helt fenomenala (hur får man dessa å så grymma trumljud????)

    5. Nik Kershaw's första album "Human Racing" framförallt - sicka ljud, sicka arr!! Andra albumet oxå suveränt, men lite av värmen tappades från första albumet.
    Nån som kan gissa eller som vet vilka synthar som använts på Human Racing?

    6- Aha - Nästan samma beskrivning som Nik, men med skillnaden att Aha's första album "Hunting high and low" har en mystisk norska-fjäll-touch, en slags vemod som extra krydda över sig. Detta tappade dom en del istället inför andra albumet "Scoundrel days", men det albumet blev däremot det näst mest välproducerade albumet imho, direkt efter Scritti Politti's ovannämnda då...

    7. Prince - min idol all time!! Vill ha tag på Linndrum-ljuden som blev kända som "Prince-trummor" då det begav sig i mitten på åttiotalet. Världens bästa album ÄR Purple Rain. Inte det mest perfekta kanske, men det innehåller allt - hela skalan. Mystik, atmosfär, avancerade arr, melodier som mjuknar knäna, synd/sex, pionjärsanda, rebellskhet och en röd tråd som syr ihop allt. Plus att killen i stort gjorde allt musikaliskt själv, skapade filmen och dansade som en gud. Hur bar han sig åt??

    8. Kate Bush - albumet "Hounds of love". Den handlar om en känsla/stämning och en röd tråd snarare än en ljudbild. Men även där användes Fairlight vad jag vet.

    9 Adolfson & Falk - albumet "Med rymden i blodet". Tack Greg Fitzpatrick för att du förgyllde den svenska skivhimmelen med åtminstone en riktig synthplatta, med det av mig så efterlysta arrangemanget, melodin och stämningen.

    10. Lite låtar bara: Axel F (Faltermeyer), Paranoimia (Art of Noise), 19 (Hardcastle), Rockit (Hancock).

    (Är för kissenödig o trött för att komma på fler atm)

    (Allt jag skrivit här ovan får nog många att tro att min smak grundas på nostalgi. Jag tänker inte motsäga det eller bekräfta det då det är helt ointressant. MEN vad jag vill poängtera är att ljudbilden, atmosfären, arrangemangen och melodierna är det viktigaste för mig - och där var 80-talet outstanding. Kul är att höra att det är många artister idag, till skillnad från det musikdöda 90-talet, börjar använda och framförallt skapa ljud igen - på riktigt dessutom. Dvs inte bara ha bmm-tss-bmm-tss osv liggandes i bakgrunden och någon hojtandes "Acid" ovanpå...)

    Nu har jag väl bara förvirrat er ännu mer...sorry..:/

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Samma ljudideal som mig typ. Scritti är gudarna. Kolla in Minimax / Pro 12 / Proddysey. Någon av dem. Kul prylar, bra pris, polyfoni, välljud. Scritti använde jättemycket FM-syntar och finare analogsyntar (Matrix 12, Minimoog, Voyetra 8 och MKS80 t ex). Men bara egna ljud hela tiden. G2X har bredden för att göra alla typer av ljud i dessa genres. Scrittis bruk av Fairlight är ganska överdrivet. Det är mest en del effektljud, t ex syntsolot i Absolute med Greens samplade röst. Minimoog som bas både på Cupid & Psyche och Provision, ibland i kombinationer med samplade basar osv. De hade en Prophet 2002 också men gillade inte sampling speciellt. Använde riktigt piano osv.

  48. #48
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man behöver kanske inte patcha ett nytt ljud _varje_ gång man känner att man behöver ett ljud.
    Jo.

    ;o)

  49. #49
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trådskaparen här:
    ===============

    7. Prince - min idol all time!! Vill ha tag på Linndrum-ljuden som blev kända som "Prince-trummor" då det begav sig i mitten på åttiotalet. Världens bästa album ÄR Purple Rain. Inte det mest perfekta kanske, men det innehåller allt - hela skalan. Mystik, atmosfär, avancerade arr, melodier som mjuknar knäna, synd/sex, pionjärsanda, rebellskhet och en röd tråd som syr ihop allt. Plus att killen i stort gjorde allt musikaliskt själv, skapade filmen och dansade som en gud. Hur bar han sig åt??

    Nu har jag väl bara förvirrat er ännu mer...sorry..:/
    Knappast !

    Här har lite Princetrummor :

    http://medlem.spray.se/waveterm/DL

    L

  50. #50
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av T11
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MEN vad jag vill poängtera är att ljudbilden, atmosfären, arrangemangen och melodierna är det viktigaste för mig

    Med riskför att vara en himla gnet, så vill jag ändå påstå att det är de där sakerna som är centrala, inte inte om man har den ena eller andra mega-synten.

    Så... mitt svar blir: köp Reason, och lägg resten av pengarna på att ta ledigt från jobbet tre månader och pula med de sakerna.:kaaaka!:




    (Litet tillägg: det där var mest en kommentar till oss alla, inte just trådskaparen, du jobbar säkert med dessa saker redan. )

  51. #51
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    För att göra det helt lite jobbigare så måste jag nu rekommendera Nord Lead 3. VA och FM i en vackert röd förpackning. Den är väldigt lättrattad och skön att lira på. Ljudmässigt så är det enligt min åsikt mer kvalitet istället för kvantitet (jämfört med t ex Virus/nova/whatever). Den och andromedan tycker jag känns värda att kolla upp med de ljudidealen. Även om de är ganska så olika så känns båda som en bra väg att gå. En eller två bra effektburkar till så..

    G2:an.. visst är den skitball och så.. men om man inte är så intresserad av att lägga ner en massa tid på superavancerade ljud eller har ett oftast onödigt stort kontrollbehov så känns det som lite fel väg att gå.. tycker jag..

  52. #52
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att Virus kan täcka in det mesta av Novations sound. (och låter mycket bättre)
    På vilket sätt tycker du att det låter bättre? Jag är bara nyfiken. Kan du sätta fingret på något? Är det mer botten i ljudet, är det skitigare, renare, avsaknad av aliasing?

    Citat Ursprungligen postat av Rydan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man behöver kanske inte patcha ett nytt ljud _varje_ gång man känner att man behöver ett ljud.
    Jo.

    ;o)
    Well ..... Jag är nog bara avis på att jag har mindre tid och kanske är sämre på att ratta rackaren än vad du är :kaaaka!:

  53. #53
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att göra det helt lite jobbigare så måste jag nu rekommendera Nord Lead 3.
    Ljudmässigt låter den identiskt med G2:an. Jag och Rydan har patchat ihop ljud som är plagierade rakt av från NL3:an. NL3:an är mer snabbjobbad och säkert roligare på det viset om man inte har kontrollbehovet av att kunna styra allt, och lite till.

    Är det Jarre-prylar och sådana saker T11 är på jakt efter så är PFs förslag inte alls dumt. Ta en kik på Creamwares prylar. Finfina saker.

    En Alesis Andromeda A6 annars? :kaaaka!:

  54. #54
    GlobalMotion
    1. Här kommer två låtar från en som har försökt återskapa Jarre låtar på Virus B
    http://www.perkristian.net/music/Per...-Equinoxe5.mp3
    http://www.perkristian.net/music/Per...B-Overture.mp3
    Är inte 100% likt men låter likt nog?

    4. Oberheim OB-Xa speciellt i we close our eyes.
    5. Vet inget om nämnd skiva men Nik körde en hel del Jupiter 8 (senare DX7).
    Vet inte hur bra ljudöra men det är väldigt många som inte hör skillnad på analogt och VA.
    OB-Xa och JP8 kostar för mycket för vad man får enligt mig.

    NL3 och A6 kanska kan vara intressanta också men då krävs det kringutrustning.

    Minimax m.fl. som pf rekommenderade är inte alls dumma! Men de är ju rätt begränsade jämfört med icke-klon VA. (har bara LP filter t.ex.)

    Roland SH-32/SH-201 kanske vore något om du vill komma billigt undan.

    Kanske du får ta en tur en till en musikaffär och testa lite olika?

  55. #55
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jäklar! Vilket jobb med återskapandet. Inte riktigt som på skiva, men kom igen .. bara en Virus B? Darn!

    Vem här på forumet var det som gjorde en nästan exakt "Das Model"-kopia på bara en MicroKorg? Det kanske kan vara en alternativ?

  56. #56
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Som så många sagt innan: Om man verkligen lägger ner tid och energi (och har rätt externa effekter) kan man få en VA (MP3) mix att låta som nästan vilken synth som helst, med några undantag för just de signifikanta ljuden från vissa synthar med VÄLDIGT säreget uppförande.
    Bland dessa minimoogen;polivoks, MS20 etc

  57. #57
    GlobalMotion
    Rizzo: Du kommer iaf inte hälften så nära med Novation iaf jo bara Virus B är det.
    En VA ska modellera en analogsynt (iaf i min bok) och i Novations fall handlar det om taskiga modeller. Filtret beter sig konstigt och "fiser igenom" på ett onaturligt sätt.
    Tycker ändå att det går att göra mycket sköna ljud med en Novation.

    Det är mycket smak och tycke, men för min egen del så har jag haft 50+ olika analoga, VA och digitala synthar och haft möjligheten att jämföra dem mot varran. Jag har haft både Virus och en K-station. Så JAG har iaf min uppfattning klar för mig.
    Idag sitter jag på en X-station som jag för övrigt är grymt nöjd med (trots att den inte låter analogt nog för mig).

  58. #58
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem här på forumet var det som gjorde en nästan exakt "Das Model"-kopia på bara en MicroKorg? Det kanske kan vara en alternativ?
    Skyldig...

  59. #59
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Vill man leka tidiga Jarre kan detta kanske vara en schysst setup?

    * Creamware Prodyssey ASB + bra midiclav
    * Yamaha CS15
    * Nord Modular
    * Logan eller Solina stråkis + Smallstone
    * Korg ES-1 mk.II för trumsamplingar



    Citat Ursprungligen postat av lasselu
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skyldig...
    Den snurrar fortfarande i min winamp titt som tätt.

  60. #60
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Killens Jarre-kopior var roliga och fräscha för öronen. Tack för tipset GM!

Liknande ämnen

  1. Vilken synth?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 22:48
  2. VIlken synth? OBX?
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 18:32
  3. vilken synth är det?
    Av drdreas i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-10-26, 21:26
  4. vilken synth?
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-31, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •