Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Går detta att koppla till en mixer? :|

  1. #1
    duffy

    Går detta att koppla till en mixer? :|

    Innan ni läser det här vill jag att ni tar hänsyn till att jag är en nybörjare, som inte har några större kunskaper inom ljudteknik

    Har nyligen skaffat mig en Edirol PCR M30 - http://www.emusic.se/default.asp?do=...xp=&info=11480

    Jag undrar om det finns några smidiga sätt att koppla in den i en mixer. De enda uttag som finns är MIDI IN/OUT, USB, DC IN samt två uttag för pedaler. Det ska tydligen gå fint att koppla via en "line box", som jag nu inte vet vad det är

  2. #2
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Tveksamt att den kan spela egna ljud, eller fattar jag fel. Det verkar vaar ett rent MIDI-keyboard, dvs ett löst klaviatur som du antingen kan spela på externa syntar (såsom syntmoduler eller helt enkelt vilken annan synt med MIDI som helst) via MIDI-kabeln eller förstås styra Mjukvarusyntar i datorn med densamma alternativt USB-kabeln (brukar vara smidigare om man vill använda den till datorn).

    Kan inte se att den har en egen ljudkälla eller ljudutgångar - alltså verkar den inte kunna generera egna ljud. Det verkar med andra ord vara en ren kontrollenhet för att styra andra instrument - hoppas det låter förståeligt

    Tyvärr inte helt att man tar fel rörande detta. Som det ser ut är det alltså ingen synt utan ett MIDI-klaviatur. Det där med line-box (förförstärkare för mikrofoner och liknande) verkar dock lite skumt. Kan tyda på att det faktiskt finns en ljudkälla i apparaten (vilket jag dock finner tveksamt) eller att man kan spela in med hjälp av mikrofon + line-box direkt in i datorn via USB-kabeln ...

    Rätta mig om jag har fel, ni andra!

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den där rackaren har inte ljud ut. Med andra ord så går det inte. Däremot så kopplar du väl den till en dator, och datorn har ljudutgång?

  4. #4
    duffy
    Åh, då tror jag att jag har förstått detta lite bättre! Och nu ska jag prova använda hjärnan lite:
    Borde det då inte gå att koppla in mixern i datorn, sedan USB-klaviaturet i datorn och således kunna styra allt via mixern? Rätta mig om jag har fel

    Om jag nu har rätt, så måste jag ställa en lite pinsam fråga:
    mixern ska kopplas till datorn via en telekabel, right? Hur ska jag lyckas göra det? :rolleyes:

    Tack för alla hjälpsamma svar jag har fått

  5. #5
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av duffy
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, då tror jag att jag har förstått detta lite bättre! Och nu ska jag prova använda hjärnan lite:
    Borde det då inte gå att koppla in mixern i datorn, sedan USB-klaviaturet i datorn och således kunna styra allt via mixern? Rätta mig om jag har fel

    Om jag nu har rätt, så måste jag ställa en lite pinsam fråga:
    mixern ska kopplas till datorn via en telekabel, right? Hur ska jag lyckas göra det? :rolleyes:

    Tack för alla hjälpsamma svar jag har fått
    Du kan inte styra något i datorn från en analogmixer. Du kopplar snarare datorn till mixern. Detta från datorns ljudkort (troligtvis mini-tele eller rca kontakter) till line in på mixern. Olika kablar med olika anslutningar på vardera sida finns i musikaffärer. I datorn bör du ha något musikprogram med mjukvaru samples/ synthar (för att få ljud) och ngt sequenser program (som du spelar in din musik på) och styr dessa från ditt midi klaviatur. Till mixern kopplar du sedan dina högtalare och/ eller hörlurar, men ska du endast använda datorn som ljudgenererande maskin tycker jag en mixer verkar överflödig då du mixar allt i datorn.

Liknande ämnen

  1. koppla in synth+porta+voiceworks i en mixer
    Av shannon i forum Effekter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 14:21
  2. Koppla mixer?
    Av odlarn i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 20:19
  3. Koppla DJM-600 (DJ Mixer) till MacBook?
    Av yesperh i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 16:32
  4. koppla mixer till ljudkort.. HUR??
    Av imported_daniel i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-02-11, 20:30
  5. koppla mixer
    Av mechatronic i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-17, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •