Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: keyboard och sång in i datorn. Hjälp!

  1. #1
    gladys

    keyboard och sång in i datorn. Hjälp!

    Jag har en keyoard (med midi) som jag komponerar lite på och sjunger till. Nu vill jag få in eländet i min dator så jag kan bränna ned min musik och min skönsjungande sång på CD. Och det är NU! Hur i hela friden bär jag mig åt? Jag måste väl ha ett sequenserprogram? Men hur funkar det? Finns det inget så att säga program eller så man bara kan plugga in keyboarden, spela musiken som den låter på keyboarden och direkt få den att låta likadant i datorn? (Ursäkta min dumma fråga....).

    När det gäller sången, i dagsläget har jag ingen mic ens, vad ska jag ha som är billigt och bra, och hur kopplar man in det till datorn och hur får man den sen att funka tillsammans med keyboarden?

    Om ingen inte kan hjälpa mig, kanske ni kan tipsa mig om vart jag kan vända mig. Tack på förhand. Vore tacksam för svar så snarast. Vänligen, Gladys

  2. #2
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Tjena,

    panik ? Lugn, bara lugn......

    Du behöver 3 saker för att kunna åstakomma det du vill.

    1. Mikrofon med kablage och stativ ( det var ju tre saker bara det )

    2. Externt ljudkort till datorn med minst 1 mikrofoningång och 2st lineingångar.

    3. Ett inspelningsprogram som kan spela in fler än 2 ljudkanaler samtidigt. 1 kanal från mikrofonen samt 2 kanaler från keyboarden ( Stereo, vettu......)


    Man kan tänka sig en annan lösning som består av att du använder datorns inbyggda ljudkort och skaffar en liten mixer som du ansluter din mik och keyboard till för att sedan koppla mixern till datorn och spela in på datorn.

    Nackdelen med detta är att datorns inbyggda ljudkort oftast bara har 2 ingångar, vänster + höger in, så då blir det besvärligare att separera sången från keyboarden i inspelningsprogrammet. Det kan vara trevligt att i efterhand kunna balansera de olika ljudkällorna som du spelat in och inte vara låst till den balans som du ställer in på mixern.

    Därför rekommenderar jag att du tittar på ett externt ljudkort som tillåter dig att ansluta flera ljudkällor samtidigt och addressera dessa till olika "spår" i programmet.

    Mikrofon kan du handla från en femhundra kronor upp till 50000:- Börja med något billigare så du kommer igång. Du kan alltid köpa bättre ( läs dyrare ) senare.

    Ljudkort finns det en hel del att välja på men då du inte skriver vad du har för dator så blir det svårare att rekommendera något. MAC ? PC ? Stationärt ? Bärbart ? Ny ? Gammal ?

    Likaså vad gäller mjukvara, valet av dator styr en del.

    Hth

    L

  3. #3

    Redaktör
    Bra tips från waveterm. Jag fortsätter:

    Det kan vara värt att inte köpa den allra billigaste micken om du ska spela in sång. Idag får man en bra sångmikrofon för runt en tusenlapp (en s.k. stormembransmikrofon) och de låter oerhört mycket bättre än mickar för säg 500kr. Jag tycker det kan vara värt att lägga de extra pengarna från början, istället för att köpa en billig mick, svära över att det låter dåligt, och sedan köpa en bättre mick och alltså kasta pengarna för den första micken i sjön.

    Du kan också spela in ljuden från keyboarden och sedan lägga på sången i efterhand, så du klarar dig med 2 ljudingångar om du inte måste spela keyboard och sjunga samtidigt.

  4. #4
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    Jag köpte en JJLabs C010B-mikrofon (finns på Jam för 795kr), en JJlabs AS602A-mixer (Jam, 695kr) och ett puffskydd (också på Jam, 295kr) för att spela in sång, kopplade micken till mixern och sedan mixern till datorn (mitt ljudkort har bara två ingångar, vänster och höger). Stativ och kablage hade jag innan, men sånt är billigt, så allt som allt kanske det kostade mig 2200kr eller nått sånt.

    Det fungerar och låter mycket bra för slantarna! Du kan ju spela in keyboardet först och sedan sjunga på det.

Liknande ämnen

  1. Sång direkt till datorn...
    Av Woffe i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 11:43
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 20:40
  3. Hjälp, får inte spelat in sång!!!
    Av MrsMusic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •