Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Fireface 400 eller Ultralite ?

  1. #1
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    Fireface 400 eller Ultralite ?

    Vad ska man välja ?
    Fireface är dyrare än Ultralite men är kostnaden värt det ?
    Har inte kunnat jämnföra dessa två så lite tips vore trevligt.

    Jag ska inte säga att ljudkvalitén inte betyder något men hade tänkt att Fireface/Ultralite skulle ersätta en gammal Behringer mixer + då fler utgångar + bättre ljud än M-audio 2496.
    Så givetvis så bra ljud som möjligt men inte på bekostnad av användarvänlighet.

  2. #2
    Richard Olsson
    Citat Ursprungligen postat av Haplo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska man välja ?
    Fireface är dyrare än Ultralite men är kostnaden värt det ?
    Har inte kunnat jämnföra dessa två så lite tips vore trevligt.

    Jag ska inte säga att ljudkvalitén inte betyder något men hade tänkt att Fireface/Ultralite skulle ersätta en gammal Behringer mixer + då fler utgångar + bättre ljud än M-audio 2496.
    Så givetvis så bra ljud som möjligt men inte på bekostnad av användarvänlighet.
    Båda är nog riktgit bra kvalitet. Jag föreslår att du kollar upp hur deras mixers fungerar och ser vilken du tycker bäst om.

    Jag tycker om CueMix (MOTU's variant) men den har vissa brister som jag vet att jag tänkt på. Kommer inte ihåg någon just nu bara

  3. #3
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Har du ett UltraLite själv? Eller har du nåt annat MOTU-kort i samma serie?

  4. #4
    Richard Olsson
    Citat Ursprungligen postat av tommyc
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du ett UltraLite själv? Eller har du nåt annat MOTU-kort i samma serie?
    Jag har ett 828mkII.

    Det jag saknat mest är sådana saker som man vill ha precis just där, då, men som man jobbar sig runt utan större problem och som är så små att man glömmer bort det sen, typ nu

    Jag vet inget om RME's mixers, men om de fungerar riktigt, riktigt bra och har massa små smarta extrafunktinoer (på samma sätt som OSX har massa små smarta extrafunktioner som man inte visste att man behövde ) så hade jag nog valt det kortet, om jag var tvungen att välja mellan de två ovanstående.

    Men samtidigt, eftersom jag har ett MOTU och är lite patriot av mig så rekommenderar jag ändå UltraLite

  5. #5
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Mtt fireface 400 kommer nästa vecka. Återkommer med lite kommentarer efter det.

  6. #6
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Toppen Seger.... har du testat Motu's CueMix när du sen testar Fireface som jämnförelse ?

  7. #7
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har testat UltraLite, men inte FF400. Jag var på det hela taget ganska imponerad av UltraLite. Visst, knappar och sådant känns billigt, men det får man leva med. Det viktigaste är förstås att det låter bra. Jag testade det bredvid mitt Metric Halo 2882 och ett Apogee Ensemble, bägge mycket dyrare enheter. Visst kunde jag höra skillnad, men det var knappast natt och dag. Angående användarvänlighet är MOTUs CueMix utmärkt, men en fiffig sak med UltraLite är att alla inställningar dessutom är tillgängliga från frontpanelen. Visst, pilligt blir det att bläddra i menyer etc, men det är rätt vettigt tänkt.

    Jag har inte själv testat FF400, men min kompis hade ett FF800 hemma och hade problem med att preamparna brusade. Och då spelade han in med en av marknadens tystaste (och dessutom mest välljudande) mikar, Microtech Gefell M930. Däremot är mitt intryck från folk jag litar på att RME's omvandlare låter bra. Men det gör alltså MOTUs också.

    Hälsningar
    /Henrik

  8. #8
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Då börjar jag med Ultralite så får man se vart man landar
    2.5k är alltid fint att ha till något annat.

  9. #9
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Fråga angående Motu:s CueMixer.

    Om du använder två ingågnar för att hantera som ett stereospår.
    Kan man då länka ihop dom så att både VOL/PAN styrs av en ratt/kontroll.
    Eller måste man hantera varje ingång var för sig ?

    På mitt M-audio kort kan man länka samman volymen men inte pan.
    Vilket är lite halvdrygt/ointuitivt sätt att arbeta IMO.

  10. #10
    Richard Olsson
    Citat Ursprungligen postat av Haplo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga angående Motu:s CueMixer.

    Om du använder två ingågnar för att hantera som ett stereospår.
    Kan man då länka ihop dom så att både VOL/PAN styrs av en ratt/kontroll.
    Eller måste man hantera varje ingång var för sig ?

    På mitt M-audio kort kan man länka samman volymen men inte pan.
    Vilket är lite halvdrygt/ointuitivt sätt att arbeta IMO.
    Jag använder inte cuemix så mycket eftersom jag (tyvärr) inte spelat in så mycket på en gång och därför inte behövt monitormixa mer än "eeeey, höj min sång!" gentemot de redan inspelade övriga spåren.

    MEN, testa med alt, ctrl och shift (och äpple på mac) och se vad som händer. En av dem panorera exempelvis varannan gång åt varsitt håll, och sådär, men jag vet inte om någon kör inställningarna på både aktivt och intilliggande spår, som du vill. Men det är ju inte helt omöjligt, så testa det hursomhelst!

  11. #11
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Sitter på PC och har ännu inte ett ultralite

    Tanken var att kolla med er som använt CueMix och höra om man kan länka samman dessa två parametrar mellan spåren.

  12. #12
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Testet av UltraLite i senaste MM var ju väldigt positivt! Nästan den enda kritiken var att det är lite trångt mellan rattarna.

  13. #13
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Får springa och köpa tidningen

    Ingen som har bra koll på cuemix, om det går att länka även PAN ?
    Inte direkt någon show-stopper, får väl hoppa in i någon butik annars.

    BTW, segerfalk.

    Har du fått FF'et ?

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Hämtade grejorna igår, så snart är det dags!

  15. #15
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kul, berätta gärna vad du tycker, när du testat givetvis
    Du får jättegärna testa samma sak som min Cuemix fråga.
    Om man kan länka VOL+PAN i mixermjukvaran.

  16. #16
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Haplo, kommer plötsligt ihåg att du PM:ade mig om denna fråga. Förlåt att jag inte återkom. Svaret är att jag ärligt talat inte vet, när jag testade UltraLite använde vi inte CueMix utan lyssnade enbart på ljudet. Jag mailar distributören och frågar.

    Hälsningar
    /Henrik

  17. #17
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testet av "valfri produkt" i senaste MM var ju väldigt positivt! Nästan den enda kritiken var att det är lite trångt mellan rattarna.
    :hmmm: :rolleyes: :kaaaka!:

  18. #18
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    säger även jag som är MM-skribent...men man lär sig läsa mellan raderna efter ett tag.

  19. #19
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vogel
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men man lär sig läsa mellan raderna efter ett tag.
    Du menar bläddra till annonssidan efter?
    Nej men allvarligt, det är lite synd att man som läsare av en recension ska behöva läsa den som en lägenhetsannons. "Charmigt kök" och "potential".

  20. #20
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jo det är klart, men den här recensionen tycker jag ändå var rätt sansad. Värre är det med MM:s mikrofonrecensioner... Det verkar vara omöjligt att tillverkar en mikrofon som inte MM höjer till skyarna!

  21. #21
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu är jag också kritisk till MM:s (och andra branschtidningars) ofta väldigt hövliga recensioner –*det är bland annat därför jag inte skriver sådana. Men ta t.ex Sontronics Sigma-recensionen för några nummer sedan. Där blev det ju tydligt att dess överdrivna botten var för mycket av det goda för att användas vid något som kan kallas närmikning. Men jag håller med, man ska inte behöva läsa mellan raderna.

  22. #22
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av eskimo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar bläddra till annonssidan efter?
    Nej men allvarligt, det är lite synd att man som läsare av en recension ska behöva läsa den som en lägenhetsannons. "Charmigt kök" och "potential".
    "En oslipad diamant"...då vet man bara att råttorna kilar över diskbänken...

  23. #23
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det känns ofta som om recensenterna lever kvar i 80-talet. Prylar har generellt sett blivit bättre, höj kraven!

  24. #24
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Frågan är om inte nivån har blivit så hög nu att det mesta är tillräckligt bra, rent kvalitetsmässigt, för oss hemmapulare. Och då behövs det ännu fler superlativ för att locka oss köpare.

  25. #25
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Med "hemmapulare" räknade jag in mig själv och många andra men knappast Vogel t ex :-)

  26. #26
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vogel
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haplo, kommer plötsligt ihåg att du PM:ade mig om denna fråga. Förlåt att jag inte återkom. Svaret är att jag ärligt talat inte vet, när jag testade UltraLite använde vi inte CueMix utan lyssnade enbart på ljudet. Jag mailar distributören och frågar.

    Hälsningar
    /Henrik
    Sånt som händer, super om du får fram ett svar.

  27. #27
    nihad
    jag tror också att båda interfacen är skitbra och du blir nog nöjd med vilken du än väljer ... själv har jag funderat och kommer nog att skaffa en Ultralite .. överskottet skulle jag köpa riktigt bra kablar för eller nåt liknande

  28. #28
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jo just nu är det nog mer handhavandet än skilnader i ljudkvalité jag tittar på.
    Med 99% säkerhet blir det ett Ultralite, fast nu har mitt midi-klav gått och fått tokspel så jag kanske får skjuta fram inköpet.

  29. #29
    -Baltazar-
    -Baltazar- är inte uppkopplad

    Senior
    Senaste nummret av Studio har också ett test av Ultralite, det var väl avståndet mellan kontakterna de klagade på, annars var de snälla som vanligt...............

  30. #30
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    HAr inte använt något MOTU-interface, men RME's Total Mix är helt underbart. Frågan är om MOTU:s motsvarighet fungerar lika bra och lika flexibelt? Båda är nog ganska likvärdiga i övrigt, så det är nog i användarvänligheten man får leta efter skillnader...

Liknande ämnen

  1. RME fireface 400 eller Motu Traveller?? Eller annat bra
    Av jsunswe i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 11:24
  2. RME FIREFACE 800
    Av thedelta i forum Logic
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 23:08
  3. RME Fireface 400
    Av killwithskill i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 19:48
  4. MOTU 8696HD eller RME Fireface 800
    Av Angelo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •