Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: # OB-X: Goda råd, tips och information efterlyses!

  1. #1

    # OB-X: Goda råd, tips och information efterlyses!


    Går lite i tankar att leta upp en gammal riktigt smällfet polyfonanalog, typ Oberheim OB-X.

    OB-X serien har alltid varit något jag ansett vara en av de grymmare "överkomliga" analoga polyfona syntar som platsar på tronen där Memorymoog, Jupiter-8, Prophet-5 härskar. Skulle vilja påstå att OB-X till och med knäcker dessa i smetig råanalogfaktor beroende på revision på konkurrenterna och självklart med utgångspunkt på personlig smak och vilket sound man är ute efter.

    Jag blev rätt golvad av Visionfactorys OB-Xa, lät väldigt bra. Dock är det tydligen skillnader mellan OB-X & OB-Xa, ljudmässigt och under huven.

    OB-X var ju Tom Oberheims första polyfon i "portabelt" stuk byggd med diskreta komponenter likt minimoog.

    Mycket av arkitekturen i OB-X sägs härstamma rakt av ifrån SEM-modulerna. Rykten säger att ljudkorten i OB-X är bantade (hur bantade?) SEM-moduler som styrs av en dum liten mikroprocessor (Z80?).


    Filterna i OB-Xa & OB-8 är switchbara 12/24dB filter, men inte samma som OB-X då denna har det klassiska kända 2 pole 12dB filtret ifrån SEM-modulerna med mera fetma och klipp i sägs det.

    Ryktena säger också att OB-X låter varmare, fetare och mer karaktärsrikt än dess efterföljare OB-Xa & OB-8 som helt bestyckades med CEM-chip (vilket var tidens melodi då). Detta påstås göra efterföljarna betydligt svalare och stelare i soundet där till och med OB-8 försågs med ett utgångsfilter för att tunna av soundet ännu mer för den skulle platsa bättre i mixen. Stämmer detta?

    Hur servicevänlig är en OB-X och vad bör man se upp med innan köp?

    Finns det mods till den om man skulle få för sig att väcka till liv ett riktigt SEM-avgrundsmonster i den, t.ex ett fullt multimode filter? Detta hade ju inte varit helt fel att implementera om möjlighet finnes (vilken dröm alltså!).

    Några rykten säger att multimodefilter-konfigurationen var fysiskt möjlig i OB-X och skulle mycket väl kunnat funnits där ifrån början men processorn hade inte möjlighet att reda ut det vid tidpunkten (därav dessa kittlande tankar att väcka till liv det sovande SEM-monstret i den).

    Jag är helt enkelt ute efter någon som kan ge lite feedback och omdömen både ljudmässigt och fysiskt innan jag börjar fiska. Fördelar/nackdelar med OB-X jämfört med dess efterföljare OB-Xa & OB-8.

    Hemskt tacksam på förhand!

  2. #2
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Hej!

    Jag har inte ägt en OB-X men en OB-Xa (8 voice). Den lät väldigt vackert, fet, skör och levande. Tyvärr var den inte helt stabil. En av rösterna gick aldrig att stämma helt utan låg lite lägre. Helt okej när man körde pad/stråkar men när man spelade melodier lät det dåligt.
    Bytte den mot en JP6 i top skick. Ganska snart märkte jag att jag saknade Oberheim soundet... det är vissa ljud som låter så otroligt mycket bättre på en Oberheim än på någon annan sizer.

    Nu har jag köpt mig en OB-8. Den är betydligt stabilare (men levande, fet och varm), har fler funktioner samt MIDI (inkl SysEx dump) och jag tycker den låter minst lika bra som OB-Xa.

    OB-X sägs vara ganska instabil så är man inte duktig på elektronik eller inte har pengar att lämna den på service så skulle jag köpa mig en OB-Xa eller OB8:a. OB-X har som sagt SSM chip som tydligen ska låta otroligt fint men jag skulle nog inte höra skillnad, kanske om man mäter upp den. Jag tycker CEM låter bra i alla fall i min P5, OB8.
    Annars så har OB-X endast 2-pole VCF samt lite färre modulationsmöjligheter.

    Mvh
    Demokid

  3. #3
    Tack för inlägget! Lysande!

    Om jag skall tillägga en sak så skall Encore MIDI-kitet helst finnas installerat i den då det möjliggör sysex-dumpar och möjlighet att kontrollera de viktigaste ratt-funktionerna för filter, envelopes och en massa annat. Detta kit finns bara att få till OB-X och OB-8, inte OB-Xa. Ett mycket bättre alternativ än Kenton. Jag antar att det är det kitet du har i din OB-8.

    OB-X är för mig en speciellt intressant synth då den faktiskt är den maskin som skall vara den som kommer absolut närmst de råa SEM-modulerna i soundet då den har samma filter, dock med avkall på de underbara bandpassfunktionerna som SEM-modulerna gjorde sig kända för, synd.

    OB-X nästan helt och till stor del av diskreta komponenter (ordinära halvledare ifrån ELFA typ) likt Korg MS20 mfl. I många fall väldigt enkla lösningar jämfört med sina släktingar OB-Xa & OB-8.

    OB-X skall också vara en smal sak att stämma och att underhålla om så skulle behövas. Finns utförliga instruktoner hur man stämmer röstkorten med en multimeter och en stämapparat, inte värre än att stämma en Pro~One eller Moog Prodigy.

    OB-X har "crossmodulation" mellan oscilatorerna som möjliggör en del intressanta ljud (läs: Pro~One's modulations panel på vänster sida). Detta återfinns inte på syskonen OB-Xa & OB-8.

    Jag är verkligen inte ovan att meka elektronik. För mig är det snarare en utmaning och en del av tjusningen med dessa monster att pula med dom och ev. lägga till funktioner som saknades på ritbordet.

    Dock måste det ju ligga inom rimliga nivåer. Är det dyra chip och epoxi-ingjutna kakor så aktar jag mig, vi snackar ju ändå 25 år gamla prylar här nu.

    Sen växer väl inte en OB-X på träd i heller antar jag. Hur många ex tillverkades egentligen av OB-X resp OB-Xa resp OB-8 egentligen?

    Vad borde en OB-X betinga idag i pris om man hittar en vill säga?

  4. #4
    GlobalMotion
    Saxat från: http://www.isatellite.info/gear.html

    "Oberheim Matrix-12 - Thought by many to be the ultimate analog synth. I beg to differ. It's a nice-sounding synth with a lot of modulation possibilities, but poor interface. It sounds very 1985 to me - digital sounds and mushy envelopes. It's a good synth for pads, strings, and evolving textures. Pretty much everything is software-controlled which expands its sonic potential, but even Tom Oberheim admitted it sounds a bit sterile. All the parameters are hidden behind multiple pages - a "matrix" menu structure with only 6 knobs that are prone to failure and impossible to replace. The LED screens are essential to knowing where you are at any given point, but they are also prone to burning out and non-replaceable. I think you get the point. The early Oberheim synths (OBX and SEM for example) have much more character, sound a lot nicer, and have a much better interface than the Matrix-12 and Xpander.

    Oberheim 4-Voice - This synth was too huge for my studio. Each voice was very limited, and it took way too much time to program the same sound four times. Once I got the OBX, which had a very similar sound, I sold the 4-voice.

    Oberheim OB-8 - I've owned three OB-8's, and have yet to find one that didn't constantly need servicing, or didn't have issues with random missing notes or voices that were out of tune. I think the 2nd page matrix had a lot to do with the instability of this synth. It sounded great, but what a pain! I A/B'd it next to my OB-X, and found that in many ways the OB-X beat it for weird sounds, and definitely sounded thicker than the OB-8, so I sold the OB-8 and didn't look back."

  5. #5
    GlobalMotion
    Demo: Fasen! Jag trodde du hade koll! Inga SSM däremot CEM för envelope. OB-X är dessutom mycket fetare än OB-Xa och OB-8.

    MP:
    Kolla sida 20 http://www.synthfool.com/schematics/...vicemanual.pdf

    och jämför med: http://www.synthfool.com/schematics/sem.gif

    OB-X har bättre OP-ampar än SEM. I övrigt är det bara "koppla om" filtret på samma sätt som i SEM för BP.

  6. #6
    Aah.. Där ser man. Inte så illa med en OB-X ändå alltså, snarare väldigt trevligt känns det som. Mycket intressant läsning. Han verkade veta vad han snackade om, den där erfarna studioräven. Han hade sannerligen plöjt igenom hela det dyngfeta Oberheim-träsket, nice. Det råder lite blandade intryck om de 3 olika olika Überheimarna hör jag ifrån Er på 99:an. Nåja, bara fortsätt och skriv. Uppskattas något enormt skall ni veta! Ni/vi tillsammans är oumbärliga skall ni veta! Keep It going!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Demo: Fasen! Jag trodde du hade koll! Inga SSM däremot CEM för envelope. OB-X är dessutom mycket fetare än OB-Xa och OB-8.

    MP:
    Kolla sida 20 http://www.synthfool.com/schematics/...vicemanual.pdf

    och jämför med: http://www.synthfool.com/schematics/sem.gif

    OB-X har bättre OP-ampar än SEM. I övrigt är det bara "koppla om" filtret på samma sätt som i SEM för BP.
    GlobalMotion. Spontant: Du gör mig överlycklig och lyrisk med ett glödande uttryck i ögonen där det går att läsa OB-X i mina pupiller. SEM bandpass filters in OB-X here I come! I think we have a winner.

  8. #8
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Den mesta infon verkar ha kommit upp. En grej som jag läste var att OBX inte har självoscillerande filter. Så man kan väll säga att skilnaden mellan OBXA/OB8 och OBX är den samma som mellan Prophet 5 Rev2/Rev1 och Rev 3 ???. Om det nu är hörbart för blotta örat eller inte får framtiden utvisa. Om herr.moogpower investerar i en OBX så ställer jag upp med min OBXA så kör vi ett test (vi är ju nästan grannar)

    Hade varit kul i alla fall. För av ren erfarenhet så definieras "fethet" och "värme" på ett ganska subjektivt sätt. Men vi får se om vi kan återkomma med ljudexemple och kanske till och med en lite video inspelad under testet

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den mesta infon verkar ha kommit upp. En grej som jag läste var att OBX inte har självoscillerande filter. Så man kan väll säga att skilnaden mellan OBXA/OB8 och OBX är den samma som mellan Prophet 5 Rev2/Rev1 och Rev 3 ???. Om det nu är hörbart för blotta örat eller inte får framtiden utvisa. Om herr.moogpower investerar i en OBX så ställer jag upp med min OBXA så kör vi ett test (vi är ju nästan grannar)

    Hade varit kul i alla fall. För av ren erfarenhet så definieras "fethet" och "värme" på ett ganska subjektivt sätt. Men vi får se om vi kan återkomma med ljudexemple och kanske till och med en lite video inspelad under testet
    Attans, jag tror jag gillar att bli titulerad Herr moogpower.. he he..

    Faktum är att det där med självoscillering eller inte varierar ifrån källa till källa..
    Jag har läst både och där..

    Vi kan kanske göra ett test efter att jag moddat min OB-X till switchbart bandpass läge likt en riktigt rå SEM-modul om jag skall lyssna till GlobalMotions pipa vilken låter fantastiskt trevlig får jag säga. :rolleyes:

  10. #10
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag som alltid trott att Matrix-12 var den fetaste av alla analogsynthar, men se där.

    Ser fram emot att höra ljudexpempel i form av smäktande bluesskalor när du gjort ditt köp!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag som alltid trott att Matrix-12 var den fetaste av alla analogsynthar, men se där.

    Ser fram emot att höra ljudexpempel i form av smäktande bluesskalor när du gjort ditt köp!
    Jag skall verkligen ha bluesscalorna i åtanke där och intrimmade i fingrarna och quantiserade 1/16 likt en sequencer för att riktigt få fram själen... Buurp.. Öh.. Puh.. (nu blev jag så illamående igen, det är den där filmen med hästsvanskillen i som kommer upp igen, förlåt..)

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den mesta infon verkar ha kommit upp.
    Är inte så säker på det... Fortsätt gärna att plita ner Era erfrarenheter av OB-X, OB-Xa och OB-8. Extremt tacksam för den väldigt värdefulla input jag fått änsålänge! Fantastiskt!

  13. #13
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moogpower
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OB-X skall också vara en smal sak att stämma och att underhålla om så skulle behövas. Finns utförliga instruktoner hur man stämmer röstkorten med en multimeter och en stämapparat, inte värre än att stämma en Pro~One eller Moog Prodigy.
    Mja den har ju 5 röster till som måste stämma.

    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Demo: Fasen! Jag trodde du hade koll! Inga SSM däremot CEM för envelope. OB-X är dessutom mycket fetare än OB-Xa och OB-8.
    Nja jag skiter faktiskt i allt sånt snack om komponenter. Jag föröker göra musik med grejerna inte snacka vilka komponenter som låter bäst. Personligen tycker jag OB-8:an låter fett elt klart i klass med min O5, JP8 m.m. och bra mycket mer levande än många andra t.ex. DCO fjuttisar som kräver chorus för att leva. Sedan har den så otroligt kuliga extra funktioner. Min favvo är att fasvända LFO:n 90 grader på röst 5-8... underbart när man kör PWM då pads, stråkar m.m. blir bra mycket fetare. *mumma*

    MVH
    Demokid

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Demokid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja den har ju 5 röster till som måste stämma.



    Nja jag skiter faktiskt i allt sånt snack om komponenter. Jag föröker göra musik med grejerna inte snacka vilka komponenter som låter bäst. Personligen tycker jag OB-8:an låter fett elt klart i klass med min O5, JP8 m.m. och bra mycket mer levande än många andra t.ex. DCO fjuttisar som kräver chorus för att leva. Sedan har den så otroligt kuliga extra funktioner. Min favvo är att fasvända LFO:n 90 grader på röst 5-8... underbart när man kör PWM då pads, stråkar m.m. blir bra mycket fetare. *mumma*

    MVH
    Demokid
    What's the/your problem kid?

    Stämma en polyfon, borde inte ställa till det mer än en fleroscillators monosynth. Absolut inget att ens kommentera tycker jag...

    Du talar med kluven tunga. Var det inte du som nämnde att OB-X skulle vara ostabil och dyr att laga? Den borde var den enklaste av dem i hela familjen om det skulle vara problemet, den enda maskinen byggd av diskreta komponenter av OB-X/OB-Xa/OB-8 familjen. Du äger en OB-8 har jag förstått, gott om specialarkiselorgan i den om jag förstått det rätt. :hmmm:

    Jag köper hellre en gamling med organ som är lätt åtkomliga och modifierbara/utbytbara med en lödpenna än en gamling helt byggd med specialkiselkapslar som är svårfelsökta/svårfunna idag eller en gamling med komponenter ingeggade i en flod epoxi. Ganska viktiga anledningar till vilken modell man väljer också när man börjar snacka analog polyfonsynt. Jag är utbildad inom el i grunden och lite småhändig så att säga att hantera lödpennan (har militär lödlicens, vilken jag brukar titt som tätt vid husbehov) och kan om det skulle krisa ganska snabbt rädda uppkomna brister i dessa maskiner samt gillar att modda om det är möjligt. :rolleyes:

    Men framförallt skall det göras musik förstås! Min första platta släpptes igår förresten på Q-records! Überlycklig som en varm Überheim idag! Tjohoo!

  15. #15
    GlobalMotion
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag som alltid trott att Matrix-12 var den fetaste av alla analogsynthar, men se där.
    Det var ju också DU som trodde/tyckte att Steinberg Model E lät Minimoog och att Cs1x kan låta Jupiter 8. Antingen hör du bara riktigt kasst eller så har du inte testat en på riktigt.
    Så jag skulle nog hålla mig till gitarrer om jag vore dig.

    Eller vad säger du? Hör man nån skillnad mellan mjukvarugitarr t.ex. Realguitar eller en från en rompler säg (JV1080) och en riktig gitarr/gitarrist? :rolleyes:

    Men viktigaste är ändå att man gör musik med sina grejer oavsett vad det är och oavsett om man hör skillnad eller ej

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Men viktigaste är ändå att man gör musik med sina grejer oavsett vad det är och oavsett om man hör skillnad eller ej
    Var tusan har du fått det ifrån? Klart viktigast är ju ändå att det står VCO i specen.

    (cs1x kanske har någon jupiter8-sampling?)

  17. #17
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju också DU som trodde/tyckte att Steinberg Model E lät Minimoog och att Cs1x kan låta Jupiter 8. Antingen hör du bara riktigt kasst eller så har du inte testat en på riktigt.
    Så jag skulle nog hålla mig till gitarrer om jag vore dig.

    Eller vad säger du? Hör man nån skillnad mellan mjukvarugitarr t.ex. Realguitar eller en från en rompler säg (JV1080) och en riktig gitarr/gitarrist? :rolleyes:

    Men viktigaste är ändå att man gör musik med sina grejer oavsett vad det är och oavsett om man hör skillnad eller ej
    Tja, alla har inte ironi nog att inse när jag driver med dem, men vassego! Synthar verkar vara en väldigt känslig sak för dig, ponken..

    Kan tillägga att jag har spelat en hel del äkta vara (minimoog) i mina dagar. Jag var faktisk med och ägde ett par studios under hårdvaruepoken om du nu trodde jag bara pysslat med digitala synthar/mjukisar.

  18. #18
    GlobalMotion
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, alla har inte ironi nog att inse när jag driver med dem, men vassego!

    Kan tillägga att jag har spelat en hel del äkta vara (minimoog) i mina dagar. Jag var faktisk med och ägde ett par studios under hårdvaruepoken om du nu trodde jag bara pysslat med digitala synthar/mjukisar.
    :kaaaka!: Det är ju ännu värre!

  19. #19
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    :kaaaka!: Det är ju ännu värre!

    Förstår att det är tungt för dig att jag övergav den "rena läran", o analogmästare..

  20. #20
    Hmm.. Spårade tråden ut här eller kan vi komma på spåret igen snart? Iof kanske Visionfactory hade rätt, det går kanske inte att mjölka ur mer info om de 3 Oberhiem musketörerna. Jag är iallafall väldigt tacksam för de svar jag fått! Mycket värdefulla input! Nu rinner saliven längs min haka och i pupillerna står det OB-X. Siktet är inställt. Lets go find one!

  21. #21
    GlobalMotion
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår att det är tungt för dig att jag övergav den "rena läran", o analogmästare..

  22. #22
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Lycka till!

    Jag har läst en del om att de där burkarna är ganska ömtåliga och inte gillar skakiga frakter.. så ta det försiktigt med den!

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lycka till!

    Jag har läst en del om att de där burkarna är ganska ömtåliga och inte gillar skakiga frakter.. så ta det försiktigt med den!
    Tack! Jag skall ta väl hand om den när jag hittar den...

  24. #24
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av moogpower
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev rätt golvad av Visionfactorys OB-Xa, lät väldigt bra. Dock är det tydligen skillnader mellan OB-X & OB-Xa, ljudmässigt och under huven.
    Helt rätt, Ob-X är fetast därefter kommer Ob-Xa och sedan Ob-8.

    Mycket av arkitekturen i OB-X sägs härstamma rakt av ifrån SEM-modulerna. Rykten säger att ljudkorten i OB-X är bantade (hur bantade?) SEM-moduler som styrs av en dum liten mikroprocessor (Z80?).
    Det är rätt stora skillnader mellan korten i en Ob-X och SEM. Det finns en hel del grejer du inte kan göra på Ob-X som du kan med SEM. Filtret är nog den största skillnaden, att du inte kan steglöst mixa mellan de olika filtertyperna och att du bara har LP på Ob-X. Du kan inte ställa volymerna på Oscillatorerna hur du vill heller, antingen är det "Full" eller "Half" som gäller. Jag har inte A > B testat SEM och OB-X men tycker nog att OB-X är en helt annan synth tack vare nedbantningarna som Tom gjorde på den.

    Ryktena säger också att OB-X låter varmare, fetare och mer karaktärsrikt än dess efterföljare OB-Xa & OB-8 som helt bestyckades med CEM-chip (vilket var tidens melodi då). Detta påstås göra efterföljarna betydligt svalare och stelare i soundet där till och med OB-8 försågs med ett utgångsfilter för att tunna av soundet ännu mer för den skulle platsa bättre i mixen. Stämmer detta?
    Ob-X brölar som ingen annan Ob synth. Den är otroligt tung i unison mode.

    Hur servicevänlig är en OB-X och vad bör man se upp med innan köp?
    Den är väldigt servicevänlig, det enda CEM chippet är ju 3310 Envelope gen. Som inte är speciellt svåra att få tag på. PSUn kan vara lite tjurig och orsaka problem på digitalkorten, men eftersom encoreelectronics gör midikit till just Ob-X så kan man komma förbi en hel del komponent letande om man köper kittet, det ersätter den gamla hjärnan i Ob-X så det är ingen fara om en Ob-X utan Encorekit uppvisar konstigt beteende. De andra grejerna i Ob-X är standard electronik som du hittar hos Elfa. Rattar finns hos Farnell.

    Finns det mods till den om man skulle få för sig att väcka till liv ett riktigt SEM-avgrundsmonster i den, t.ex ett fullt multimode filter? Detta hade ju inte varit helt fel att implementera om möjlighet finnes (vilken dröm alltså!).
    Jag har läst om en Ob-X mod som gör att du får tillgång till mer filter typer, men det kräver att du offrar noise funktionen. Som I för sig är helt meninglös i Ob-X tack vare att man inte kan ställa volymen på Noise.

    Jag är helt enkelt ute efter någon som kan ge lite feedback och omdömen både ljudmässigt och fysiskt innan jag börjar fiska. Fördelar/nackdelar med OB-X jämfört med dess efterföljare OB-Xa & OB-8.
    fördelen är ljudet, nackdelen är funktionerna. Du får mindre funktioner desto längre bak i OB historian du går. Men ljudet är helt makalöst fet i Ob-X så det kanske är värt det IAF ; )
    Se till att du får en 8 rösters Ob-X, det blir säkert inte enkelt att hitta ett röstkorts tray så vida du inte hittar någon som vill sälja reservdelar på eBay eller så.

    Försök att hitta en Ob-X i Sverige, jag har sett att de går för stora summor pengar i Europa.
    Jag gav runt 9000 för min, och har uppgraderat den för c:a 2-3 tusen.

  25. #25
    Var nu tvungen att kolla vad en Oberheim OB-X kostade när det begav sig.

    Jo endast: 38728 kr i dagens valuta.

    Det var ju nästan gratis det på 70-talet, eh.. NEJ!

    ( )
    |
    /\

    Då hade man ju endast haft råd med en följande alltså: http://cgi.ebay.com/Oberheim-OBX-Key...QQcmdZViewItem

    :rolleyes:
    /|\
    /\

  26. #26
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av moogpower
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då hade man ju endast haft råd med en följande alltså: http://cgi.ebay.com/Oberheim-OBX-Key...QQcmdZViewItem

    :rolleyes:
    /|\
    /\
    Jag har en sådan "pin" av en Prophet 5.

  27. #27
    GlobalMotion
    Jag har både Jupiter 8 och Prophet 5 som kyskåpsmagneter. Nån sugen på en Prophet 5? (i kylskåpsmagnetform)

  28. #28
    Där satt den! YES! Äntligen!
    Oberheim OB-X + Encore MIDI Interface.

    Nu vet jag "for sure" att det är skillnad mellan OB-X och de andra småsyskonen som kom efter när jag nu tweakat till några riktigt grymma ljud i den.
    Jag hör verkligen arvet ifrån SEM-modulerna. Mer än jag skulle kunna tro.

    Den är sjukt rå, organisk och lika tung i soundet som den är fysiskt.
    2 pole 12dB filtret skär så skarpt och runt och skönt och omfamnar de feta oscillatorerna på ett så otroligt skönt sätt och jag har aldrig känt så starka känslor av en synt som denna, ärligt. :rolleyes:

    Det låter väldigt 70-/tidigt 80-tal. Helt underbart.
    Diskreta komponenter äger, helt klart.

  29. #29
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Ljudprov, bitte!

  30. #30
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Gärna ett ljud med mycket arv av SEM, för jag har aldrig hört en SEM så det skulle vara kul att höra vad som just karaktiserar dem.

  31. #31
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gärna ett ljud med mycket arv av SEM, för jag har aldrig hört en SEM så det skulle vara kul att höra vad som just karaktiserar dem.
    Mail skickat! Har inte FTP.

  32. #32
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av moogpower
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mail skickat! Har inte FTP.
    Eh... vill du ha hjälp med lite utrymme för ljud? Du kan få låna lite av mig om du behöver. Jag är nämligen inte bara snäll, jag är nyfiken på hur din OB-X låter också.

  33. #33
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Både OB-X och SEM (Two-Voice) finns att höra på http://www.bluesynths.com.

  34. #34
    Citat Ursprungligen postat av amino
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både OB-X och SEM (Two-Voice) finns att höra på http://www.bluesynths.com.
    Aha.. Så bra! Den sidan är ju väldigt bra. Dock låter inte ljuden som mina egna tweaks men ni får förmodligen en känsla (förhoppingsvis den jag också fått) av hur mumma OB-X kan låta.

  35. #35
    Intressant läsning ifrån: http://www.bluesynths.com

    "Both - SEM as well as OB-1 - offer that inspiring warm sound known as early Oberheim sound. There is one more synthesizer that completes The Glorious Three: the polyphonic OB-X. As its technical inside is very close to OB-1/SEM, many people still regard this instrument as the most powerful of all polyphonic OB-synths. Later releases offer different and newer qualities, such as vast modulation possibilities - to be found on OB-8 and Matrix-12, Xpander. These are classics in their own, but miss that deep, warm, powerful early Oberheim sound..."

  36. #36
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moogpower
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mail skickat! Har inte FTP.
    Grym demo. Det låter verkligen Oberheim. Gammal skräckfilm från 78-79 ;-) Så jävla gott med portamento på en polyfonisk maskin. :kaaaka!:

  37. #37
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grym demo. Det låter verkligen Oberheim. Gammal skräckfilm från 78-79 ;-) Så jävla gott med portamento på en polyfonisk maskin. :kaaaka!:
    It's a real smoker, for sure
    Har som sagt aldrig hört/spelat på en mer välljudande/tung/rå/organisk synt i hela mitt liv...
    Jag råkar nu dessutom äga den och kan nu producera egen musik med den, obeskrivlig känsla... :rolleyes:

    Tack Visionfactory för tipset! Du skall bannemej få en riktigt stor kall starköl nästa gång vi ses.

Liknande ämnen

  1. ¤ Prisvärd flerkanals MIDI-->CV omvandlare? Tips efterlyses.
    Av moogpower i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 17:30
  2. "Information wants to be free festival"
    Av enapa i forum Evenemang
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 12:19
  3. goda råd till en Mac-novis önskas
    Av stefeklund i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-01, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •