Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: när kommer nästa uppdatering av Reason?

  1. #1
    johanagebjorn

    när kommer nästa uppdatering av Reason?

    Hej,
    Nu är det väl ungefär ett år sedan 3.0 kom...någon som vet om det är en 3.5:a eller 4.0:a planerad, och vad den skulle innehålla?

    Jag har hört att nästa uppdatering ska bygga mycket på trådlöst och Bluetooth och sånt, internt i Reason alltså, så att man slipper alla de där sladdhärvorna på baksidan.

    /Johan.

  2. #2

    Redaktör
    Jag har kommit över en topphemlig bild från nästa version. Att ha sladdar bara på en sida av racket var för restriktivt tyckte Propellerheads. Resonabelt, tycker jag.

    Propellerheads har aldrig varit mycket för mellanversioner, så det skulle inte förvåna mig om version 4 är på gång rätt snart. I Ernsts blogg (innan alla posterna försvann) fanns ett inlägg i december om att nästa version av Reason är färdigdesignad.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det som kommer härnäst är ju "bara" en version av nuvarande som stöder nya Mac-datorerna med Intel-processor. Svårt att sia men kanske kommer något ännu mer nytt på Summer NAMM, kanske inte. Folk överlag verkar väldigt nöjda med Reason 3, själv känner jag inte att jag är speciellt superhungrig på någon ny finess, Propparna måste berätta för mig vad jag behöver? ;-) Kör man programmet ReWire:at mot ngt annat så är det ju gränslöst.

  4. #4
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag hoppas på en extra oscillator i Subrtactor...

  5. #5
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag hoppas innerligt att de redesignar 24LP filtret i alla de enheter som har det för det som finns nu låter inget vidare, framförallt när man drar på resonansen, då händer helt sjuka grejer med ljudet, 12db's filtrena däremot låter bra imho.

  6. #6
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Någon slags gränssnittsförändring blir kanske aktuellt framöver, speciellt med tanke på allt Ernst skrev om just gränssnitt och att de sökte nån kunning på området...

  7. #7

    Redaktör
    En inte allt för vild gissning är att de kommer lägga till någon slags navigatorfönster för bättre överblick i racket. I jobbansökningstestet så var just det en av uppgifterna.

  8. #8
    johanagebjorn
    Vill ha:
    - Ljud in
    - VST support
    - Möjlighet till tempoförändringar i sequencern
    - En Juno106-simulerande synt (och MiniMoog, och Jupiter 8, etc)

  9. #9

    Redaktör
    Lär du inte få, lär du inte få, lär du få, ny synt skulle inte förvåna mig.

  10. #10
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Fast hellre någon egen synth än en emulering. Dags för riktig FM eller Physical Modeling kanske?

    Enda jag behöver i analogsynth väg är somsagt omgjort 24LP filter på subtractorn (fast helst att de gjorde om 24LP filtret på alla enheter som har det) och sen skulle riktig hardsync och ingen alias på oscillatorerna smaka också, efter det så kan man lösa det mesta med combinatorn.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Man kan göra tempoförändringar faktiskt. Markera; change events; scale tempo.

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    exode: Men om nu 12db-filtret låter bra så kanske det räcker med att tjoffa ihop två sådana i en combinator på något sätt?

    Själv så hoppas jag på att nästa reason har en bättre sequencer, en arpeggiatormodul och ett riktigt bra delay.

  13. #13
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Ja, arpeggiator saknar jag verkligen! Kan för i all världen inte förstå
    varför ingen sådan finns?

  14. #14
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Volantiz: Jag har provat det och det låter förvisso bättre än 24LP filtret men resonansen uppträder fortfarande skumt i förhållande till riktiga 24LP filter (eller andra emulationer för den delen). varken 12 eller 24 filtren är självoscillerande.

    Jag införskaffade en Evolver för ett tag sedan och den har ju ett curtis filter liknande det som sitter i Prophet 5 - så vill jag att 24LP filtren i Reason ska låta!

    http://members.chello.se/daniel.ohlsson/evolver.mp3

    Om du undrar hur det låter, detta är förövrigt direkt från evolverns ut, inga effekter utom evolverns egna delay.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Delay: Kolla in det stora reverbet, finns dubdelay'er å sånt där med.
    Arp: Går att göra arpeggioliknande saker, kolla t ex eXode's ReFill!

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "varken 12 eller 24 filtren är självoscillerande."

    Självoscillering är sketsvårt att få till riktigt snyggt i mjukvara.. så de har nog helt hoppat över sånt för att slippa få klagomål i onödan.. kanske.

    "Om du undrar hur det låter "

    Jag sitter nu ute på landstället och har bara ett par "högtalare" i skärmen.. så jag kan inte lyssna på underverket nu. Jag lånade däremot zthee's fd evolver nån vecka och vart helt kär i den.. så jo.. jag har koll på hur den låter

    pf: Stora reverbet har jag bara testat som just reverb.. men får väl se om jag tankar hem en demo av 4:an sen för att testa

  17. #17
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    http://members.chello.se/daniel.ohlsson/evolver.mp3

    Om du undrar hur det låter, detta är förövrigt direkt från evolverns ut, inga effekter utom evolverns egna delay.
    hehe, lyssnat på den tre gånger snart. riktigt sköna ljud. gillar speciellt de lite blippiga grejerna. påminner om gunsmoke till nes.

  18. #18
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Med tanke på att Reason faktiskt är från 2000 och att propellerheads, mig veterligen, inte har gjort några förändringar på Subtractorn sen version 1 kom ut så finns det ju utrymme för förbättring. Självoscillering är svårt men idag finns faktiskt ett par mjukvaror som klarar det riktigt fint, t.ex. arturias produkter, timewarp2600, korg legacy och sen finns det ju en gratis vst emulering av moog taurus som låter riktigt bra och dessutom är CPU snål.

    (Taurus @ http://antti.smartelectronix.com/)

  19. #19
    johanagebjorn
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan göra tempoförändringar faktiskt. Markera; change events; scale tempo.
    OK, fast om man sedan vill lägga till några noter så hamnar man hjälplöst mellan strecken...
    När jag skulle göra ritardando senast kopplade jag ihop det med Cubase enbart för detta syfte, så att Cubase kontrollerade tempot. Kändes lite konstigt.

    En annan grej jag saknar förresten: att det "envelopkontrollerade filtret" inte kan köras som högpass. Vill man ha ett högpassfilter på t.ex. ett trumkomp måste man antingen resampla och köra genom NN-XT eller vrida på knapparna i EQ:n (men då får man ingen resonans).

    Vad är arpeggiator förresten? Jag har hört ordet i syntsammanhang ett antal gånger men inte kunnat lista ut det trots att jag vet vad "arpeggio" är inom musikteori...

    /Johan.

  20. #20
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    johanagebjorn: Om du har V3 av Reason så kan du åstadkomma högpass filter på följande sätt. Du skapar 2st MClass Stereo Imager som du kopplar i en serie, detta gör du inuti en Combinator, sedan väljer du "SOLO HI BAND" på båda enheterna. till sist så routar du första ratten på combinatorn att kontrollera X-OVER FREQ på båda enheterna.

    Nu har du ett icke resonant 24db HP filter, om du bara använder 1st Stereo Imager så blir det 12db HP.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johanagebjorn
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man ha ett högpassfilter på t.ex. ett trumkomp måste man antingen resampla och köra genom NN-XT eller vrida på knapparna i EQ:n (men då får man ingen resonans).
    Hej Johan, no offence men det där är befängt. Högpassfilter finns ju; det är ju superenkelt och bra att använda. Behöver du lägga till ett filter någonstans så kan du göra det med en Malström. Eller så switchar du mixerns "filterkunskaper" på baksidan av stora mixern och även den kan då agera högpassfilter. Lågpass med resonans kan också högpassfiltreras, så då har du resonans också...

  22. #22
    johanagebjorn
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Johan, no offence men det där är befängt. Högpassfilter finns ju; det är ju superenkelt och bra att använda. Behöver du lägga till ett filter någonstans så kan du göra det med en Malström. Eller så switchar du mixerns "filterkunskaper" på baksidan av stora mixern och även den kan då agera högpassfilter. Lågpass med resonans kan också högpassfiltreras, så då har du resonans också...
    Hm, Malströmen har inget högpassfilter vad jag vet?!
    Och mixerns EQ är lite väl tunn för att använda som filter...

    Citat Ursprungligen postat av eXode
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    johanagebjorn: Om du har V3 av Reason så kan du åstadkomma högpass filter på följande sätt. Du skapar 2st MClass Stereo Imager som du kopplar i en serie, detta gör du inuti en Combinator, sedan väljer du "SOLO HI BAND" på båda enheterna. till sist så routar du första ratten på combinatorn att kontrollera X-OVER FREQ på båda enheterna.

    Nu har du ett icke resonant 24db HP filter, om du bara använder 1st Stereo Imager så blir det 12db HP.
    Det där var smart, det ska jag göra nästa gång...

    Faktum kvarstår dock, något enkelt sätt att få till ett resonant högpassfilter finns inte...och om man inte tycker att det behövs så har man inte hört Plastikman "Rekall" från CD:n "Artifakts".

    /Johan.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Okay, kollade i racket; rätt, det är bandpassfilter, men man kan högpassfiltrera / skära bort låga frekvenser med bandpassfilter. Som finns i t ex Malström. Funkar för mig iaf.

  24. #24
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Om x antal år kommer även Reason ha audiospår, vst-stöd och annat smått och gott integrerat.

    Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

  25. #25
    Superdigital
    Jag vet inte om någon nämnt detta, det enda jag skulle vilja ha, det är en typ pre-roll när man spelar in. Jag är ju cubasemänniska och saknar den där lilla saken. Jag vet, det är ingen stor grej, men det stör mig! Å andra sidan är det det enda som stör mig!

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tjena Peter! I know what u mean. Man får flytta tidsvisaren manuellt till någon takt innan eller så. Jag brukar utmana mig genom att ha den på ettan och försöka komma ihåg tempot och hur jag skulle spela. Ibland sätter man! Kvantiseringen är dock lite skum och inte så bra alltid.

  27. #27
    Superdigital
    Mmm, men tänk så mycket en sådan liten grej skulle underlätta. Jag är ganska förvånad över att en så pass bra seq som ändå finns, inte har detta.

Liknande ämnen

  1. nästa år kommer en mjuk moog
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-01-14, 20:19
  2. Vad vill ni se i nästa Reason?
    Av eXode i forum Reason Studios
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 18:44
  3. Uppdatering för G2
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-07-19, 09:48
  4. Logic Pro-uppdatering 6.4.2
    Av Martin Pettersson i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-05-12, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •