Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Hemmastudio på RIKTIG amatörnivå

  1. #1
    Hammersteen

    Hemmastudio på RIKTIG amatörnivå

    Hejhej.

    Jag har spant runt lite på forumet och försökt få ut lite av det som står och mycket går in i skallen. En del stannar, annart flyger iväg.
    När jag ändå skriver, måste jag säga att stämningen och "kompisandan" här är mycket trevlig mot andra forum.

    Jag har ett projektarbete där jag ska göra en budget för vad en hemmainspelning genom en dator kostar.
    Jag har pratat runt med folk och kommit fram till att det jag behöver (till sång, elgitarr, bas) är ett hyffsat ljudkort med 1-2 kanaler (runt 1000 - 2000 SEK), de pratade nåt om med förförstärkare och regel (vad nu detta kan vara?)
    en hyffsad mick (en SHURE SM57 rekomenderades), inspelningsprogrammet de rekomenderade va en lightversion av Cubase.

    Jag är inte ute efter några som helst avancerade grejer, men med helt godkänd ljudkvalitet.
    Så jag undrar vad ni tycker att man ska välja för grejer och vad som väger för och emot.

    Sen har jag läst på många ställen om "midi", är det något som man bara ska bry sig om, om man vill använda synth?

    som ni förstår är jag en riktigt Rookie och har noll koll på grejer och ting. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
    Det är en PC jag kör med.

    ROCK ON.

  2. #2
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jo, MIDI behöver du inte bekymra dig om när du bara vill köra sång och stränginstrument.

    Om jag var som du skulle jag titta på några av de billigare musikerinriktade ljudkorten, som ESI Juli@, EMU 0404 eller M-audio 2496. Alla dugliga 2-kanalskort som kostar runt tusenlappen...
    För att kunna spela in sång behöver du sedan antingen en mixer eller en mickpreamp (förförstärkare) och där finns det hyfasde budgetgrejer för runt en 500-lapp, kolla i närmsta (nät)musikaffär.
    Ett annat alternativ kan ju förstås va att (som du blivit tipsad om) köpa ett ljudkort där preampen redan är inbyggd, men om inte jag är ute och cyklar är såna vanligen dyrare än vad ett enklare ljudkort + separat preamp/mixer kostar.

    När det gäller mikrofon, så beror det lite på vad du ska använda den till... Är det främst till sång så skulle jag snarare kika på nån billig kondensatormick (t.ex. Studio Projects B1).

    Lycka till!

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Bästa budgetalternativet för sång och gitarr måste vara Line6 Toneport UX just nu.

    Under 2000:-, instrumentingång och micpreamp. Själv hade jag valt den större varianten, där får man även fantommatning till micen.

  4. #4
    verone
    Citat Ursprungligen postat av Hammersteen
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har pratat runt med folk och kommit fram till att det jag behöver (till sång, elgitarr, bas) är ett hyffsat ljudkort med 1-2 kanaler (runt 1000 - 2000 SEK), de pratade nåt om med förförstärkare och regel (vad nu detta kan vara?)
    en hyffsad mick (en SHURE SM57 rekomenderades), inspelningsprogrammet de rekomenderade va en lightversion av Cubase.
    Du behöver någon typ av förförstärkning till din mikrofon för att få en god signal in i datorn. Vissa ljudkort har inbyggda mikförstärkare. Att rekommendera är kanske snarare att köpa en separat mikrofonförstärkare som du kopplar mellan miken och ljudkortet (vissa använder inbyggda mikförstärkare i mixerbord här.) Till en kondensatormik såsom studio projects b1 behöver du även en extra strömkälla, och till detta behöver du en mikförstärkares eller ett mixerbords inbyggda 48 volts fantommatning.

    Val av mik beror som sagt på vad du tänker använda den till, en shure sm57 är oftast använd till instrumentuppmikning för volymstarka ljudkällor, och kanske inget förstaval vad gäller sång och akustisk gitarr. Gitarrförstärkare är däremot en annan sak.

    Studio projects B1 nämndes, och det finns ett startpaket tillsammans med en mikförstärkare från samma tillverkare här.

    Lycka till!

  5. #5
    Hammersteen
    Jag tackar och bockar för alla svar

  6. #6
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    ...och vad gäller inspelningsprogram brukar det hänga med lightversioner av t ex cubase när man köper ljudkort. Ofta väldigt begränsade, men mer än nog för det du vill göra.

  7. #7
    Rocknisse
    Citat Ursprungligen postat av axeman
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och vad gäller inspelningsprogram brukar det hänga med lightversioner av t ex cubase när man köper ljudkort. Ofta väldigt begränsade, men mer än nog för det du vill göra.
    Här i Norge så får man med live lite när man t.ex. köper toneport ux 1 eller 2. Prisvärd paket tycker jag. En kund som köpte det i går, och det lät bra. Nu testade jag bara gitarr greierna och inte mic inngången så jag tar mej friheten att ångra om det visar sej att mic inngången låter skit :-)
    Om det är budsjett versioner du är ute efter, så är nog sm micken lite overkill tycker jag. Samson har några riktigt billiga och det finns div andra mickar som inte är så illa också.

  8. #8
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Eller så struntar du helt i dator och kör på en sån här: http://www.thomann.de/se/zoom_r16.htm
    Den kan du ju ta med och spela in var du vill också, det blir lite mer old-school, man kan inte "fixa" med inspelningarna lika mycket som med en dator. Det beror helt på hur du vill jobba.

    Om du bara skall spela in akustiska instrument så är detta ett kanon-alternativ till dator!

    Edit: eller ja, den blir ett ljudkort när du kopplar in den med usb, så du behöver faktiskt inte välja.

  9. #9

    Redaktör
    Förhoppningsvis har Hammersteen hittat något på 5 år dock.

  10. #10
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    HAha , ja det får man verkligen hoppas

  11. #11
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Känns lite som att det varit väcka döda trådars vecka den här veckan!
    ...men jag skall inte var den som är den, har själv suttit och läst nån tråd och ryckts med och kommenterat för att sedan inse att tråden varit stendöd länge!

  12. #12
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förhoppningsvis har Hammersteen hittat något på 5 år dock.
    Kan detta vara ett tidsrekord i trådväckelse?


  13. #13

    Redaktör
    Slagen av argaste synten, från 2002: http://www.99musik.se/showthread.php...Argaste-synten

  14. #14
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    haha whups forumpostande på RIKTIG amatörnivå
    Senast redigerat av rwq den 2011-02-05 klockan 18:43.

  15. #15
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    "När jag ändå skriver, måste jag säga att stämningen och "kompisandan" här är mycket trevlig mot andra forum."

    javet! det är så jävla grymt..

  16. #16
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    åh helvete den var från 2006!

  17. #17
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förhoppningsvis har Hammersteen hittat något på 5 år dock.
    Det sista jag hörde , var att han fortfarande klurade på setup

  18. #18
    Tapestree
    Tapestree är inte uppkopplad
    Tapestrees avatar
    Senior
    Tio år senare, och legenderna viskar att Hammersteen ännu klurar på setup.

  19. #19
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    hehehe. Underbart. Vad man kan hitta i trådgömmorna

  20. #20

    Veteran
    Hoppas man har fått till setupen nu då!

  21. #21
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

  22. #22
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    I regret nothing!

    Namn:  r16.PNG
Visningar: 230
Storlek:  43,8 KB

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Tips på liten hemmastudio
    Av runbag i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 19:34
  2. en riktig dj
    Av jagtror99 i forum Allmänt om musik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 17:38
  3. Tips - Hemmastudio
    Av imported_ez0r4y i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 16:23
  4. Riktig Hip Hop
    Av Niklas HS i forum Skivor & artister
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •