Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur är Alesis DM5 trummodulen?

  1. #1
    SANDLÅDA

    Hur är Alesis DM5 trummodulen?

    Sitter och kollar på Alesis DM5 och undrar hur den är.. Det måste ju vara ett par stycken här som har den?

    Är ljuden okej eller blir man förbannad för det låter illa bara? Funktionsduglig eller bara krångel? m.m..... Jag vill höra era erfarenheter av modulen helt enkelt.


    mvh Tomas

  2. #2
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hade en i några år. Den låter bra, fast väldigt Alesis. Fokus ligger helt klart på "realistiska" trummor, eller rättare sagt, vad som ansågs vara realistiskt ett antal år bakåt. Ribban har ju höjts en del iom jättemjukvarubiblioteken.

    Hur den är att trigga osv har jag ingen aning om.

    Har en DM Pro nu istället, mer av samma...

  3. #3
    killwithskill
    Den är precis lika kass som föregångaren D4. Finns faktiskt inte ett enda vettigt ljud i den alls, tro mig! Men det där blir upp till dig att tycka vad du vill om. Smaken är ju som baken vad det gäller ljud. Fönsterkraschar, explosioner, industribrak å dunder. Och lägg på en miljard ton reverb på det så kanske du kan förstå hur ljuden är. Det finns inte ett enda bra virvelslag i den. Triggerenheten är precis lika dålig som D4an. Det enda som är bättre är att är snyggare eller mindre ful display än i D4an. Nu vet jag dock inte om det finns olika mjukvaruversioner på DM5 som det gjorde när D4an hade sina storhetsdagar. Har haft 2 st D4or, saknar dom inte. Har en DM5a, ligger å samlar damm. Sen finns DM Pro som kostar 10 papp mer, som man ska tydligen kunna editera lite mer i. Får svårt att tro att det ska värt 10k för att bli av med allt skitljud i den. Då köpte jag nog hellre en ddrum4modul istället för en DM Pro.
    Men vad det gäller DM5 så får du väl ta å försöka lyssna på den. Och betala inte mer än 1500:- för den OM den är i ett bra skick. En ny skulle jag aldrig köpa.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Köp Roland TD-6, många bra ljud som funkar i mix. Hur den triggar vet jag inte.

  5. #5
    eimermusic
    Även jag hade en DM-5 i några år.

    Jag skulle nog beskriva ljuden som hälften "realistiska" och hälften "hip hop / lofi". Det finns även en del syntetiska samplingar a'la 808 och 909.

    De realistiska tycker jag nog inte behöver skämmas så mycket om man producerar dem lite och inte bara kör rakt ut burken (då låter det ganska taffligt). De låter nog mer pop än live rock-trummis men med lite försiktighet i val och programmering så kan de fortfarande funka rätt bra i vissa typer av musik. Men, såklart är det inget att jämföra med flera GB med multisamplade kits som finns i mjukvara.

    De mer processade ljuden låter dock ganska 90-tal och inte ens bra 90-tal. De är så bearbetade att det är svårt att använda dem eftersom det låter så extremt typiska (och inte på ett bra sätt).

    De elektroniska låter som man kan förvänta sig... helt OK och lika bra som de flesta andra imitationer av dessa gamla maskiner.

    Vad som gör DM-5 riktigt kul och användbar är ju de trigger inputs som finns på baksidan. De gör att man kan använda den som länk mellan triggers/mikar och vilken MIDI-källla som helst. Den kan altså agera länk mellan trummis och BFD eller en sampler, eller annan trummaskin...

    mina 50öre
    /Martin

Liknande ämnen

  1. Ang. alesis m1 520/620
    Av MK Ultra i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 17:14
  2. Alesis Ion..
    Av red_tag i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 22:32
  3. Alesis FX
    Av agoraph0bia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •