Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "Breathing air" patch

  1. #1
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran

    "Breathing air" patch

    Har hört sådant i en del ambienta låtar. Namnet "Breathing air" fanns bland Atmospheres patchar och jag tyckte att det var en bra beskrivning. Typ långa svepande ljud som liksom andas. Svårt att beskriva, önskar att jag kunde hänvisa till något exempel. Undrar helt sonika hur man rattar fram sådana ljud p ett ungefär.

  2. #2
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    Lite beroende på vad för "andning" man vill åstadkomma kan man använda körsamplingar eller brus som bandpassfiltreras med med ett lagom stänk resonans. JD-800 har ett gäng bra vågformer för såna här övningar. Om våra definitioner av ljud som andas är de samma det vill säga.

  3. #3
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Tror på Nisses förslag, men framför allt att man ska använda vågformsyntes öht. Ett knep jag brukar använda för att få mina ljud som "andas" är att låta en lfo med "random" (Sample and hold, fast med mjuka svängningar, inga trappsteg) styra pitchen en aning, och sedan låta samma lfo styra filtret ungefär lika mycket, fast denna gången åt minus. Alltså då pitchen stiger så stänger filtret sig. Ett väldigt enkelt knep för att få padsen att leva lite mer, utan att sväva ut för mycket. Funkar fint på min JD-800.

  4. #4
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Skaffa en Korg Wavestaton och lär dig den. Den kan "andas".

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tridnod
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hört sådant i en del ambienta låtar. Namnet "Breathing air" fanns bland Atmospheres patchar och jag tyckte att det var en bra beskrivning. Typ långa svepande ljud som liksom andas. Svårt att beskriva, önskar att jag kunde hänvisa till något exempel. Undrar helt sonika hur man rattar fram sådana ljud p ett ungefär.

    Hej hej! Beror på vad du rattar med skulle jag svara. Så: vad är det för synt / mjukvara du använder? Blir lite lättare så.

    Atmosphere är kul, för den har ju dels samplat liknande ljud som finns i de syntar som nämns ovan. Än mer kul är att jag tror det är samma kille bakom Atmosphere som gjorde fabriksljuden till Roland D-50 - den första synten "för massorna" som hade de här typerna av ljud. Eric Persing... det står nog något om det här:

    http://www.traxmusic.org/eric_persin...rasonics.shtml

  6. #6
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    D-50, Wavestation, SY77 & 99...
    ...i praktiken _alla_ syntar efter 1987 fixar "luftiga-väs-ljud" - modern till alla är nog i alla fall Fairlightens väsiga körljud, eller vad säger PF - Fairlightauktoriteten #1 här på 99'an.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp, Fairlight och Synclavier introducerade dessa ljud. D-50 var den första som lät så men inte kostade en miljon. Sedan fick alla tillverkarna panik och gjorde sina försök att fixa syntar som gjorde liknande ljud. Fast nå'n auktoritet är jag inte, jag har ju inte ens sett Page R i verkligheten.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    "eller vad säger PF - Fairlightauktoriteten #1 här på 99'an"
    Det borde väl ändå vara enapa eftersom han faktiskt har en Fairlight.

  9. #9
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Har fått en del tips nu men kan säga att min lina ser ut så här: pro 53, V-station, Albino 2, Blue, Vanguard, Absynth 3

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absynth 3 kan absolut göra såna ljud. Sätt igång och skruva! Den har dock inte det vanliga "minimoogtänket" på en synt, både bra och dåligt. Man får prova sig fram med den helt enkelt.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jävlars! Kolla Eric Persings meritförteckning;

    http://www.spectrasonics.net/artists/roland.html

    Fet "selling point" för Atmosphere...

Liknande ämnen

  1. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58
  2. "Cubase VST 4,7" till "Logic Pro 6"
    Av Grandpianoguy i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •