Sidan 30 av 39 FörstaFörsta ... 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... SistaSista
Resultat 1 741 till 1 800 av 2326

Ämne: Stora Jarre-tråden om hans skivor och artisteri

  1. #1741
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har just lyssnat Equinox Infinity. Det fanns absolut inget som greppade tag i mig. Okej, jag har slölyssnat på den när jag gått runt och gjort andra saker i hemmet men den gick in i ena örat och ut genom det andra. Jag har lyssnat och diggat Jarre sedan jag var 12 bast och är nu en gammal gubbe. Det är kanske det som är felet, jag vill att det skall låta som det gjorde förr. Han är lite som Microsoft som med varje ny version av ett program vänder sig till de som aldrig använt det tidigare men struntar i de 99 procent av användarna som gillade det gamla men som nu bara är förvirrade och inte känner igen sig.

    Nu lyssnar jag på Oxygen 7-13 och den gillar jag. Typ allt han gjort efter Zoolook och fram till denna och allt efter är ren skit (ursäkta min franska). Såg nu att det finns flera Oxygene efter part 14. Får kolla in dom.

  2. #1742
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Fråga till alla JMJ vetare här. Kommer ihåg att jag såg hans livespelning i antingen Houston (eller om det var Paris) på tv för länge länge sedan då han även hade en kollega på scenen som trakterade något som såg ut som normala skrivmaskinstangenter (hela riggen var lutad "utåt" mot publiken). Tror sagda person hade ett par mindre, runda solglasögon på sig.

    Någon som känner igen detta och vet vad han spelade på för något?

  3. #1743
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga till alla JMJ vetare här. Kommer ihåg att jag såg hans livespelning i antingen Houston (eller om det var Paris) på tv för länge länge sedan då han även hade en kollega på scenen som trakterade något som såg ut som normala skrivmaskinstangenter (hela riggen var lutad "utåt" mot publiken). Tror sagda person hade ett par mindre, runda solglasögon på sig.

    Någon som känner igen detta och vet vad han spelade på för något?
    Tänker du möjligen på dragspelstangenter? Tror att bla Elka hade sådana varianter av sina mammaklaviaturer.

  4. #1744
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    har lyssnat på equinoxe infinity några gånger också samt att jag tjackade geometry of love 2018, en reiussue av den gamla pärlan, en nice touch trots att de tydligen fepplat med bookleten så bitar av trycket är suddigt samt var ngt tjall bitvis med mastringen också. dock inget jag kunde höra när ajg nu lyssnade gm den i mina studio-monitorer. kul hur som haver att ha den. originalet är hutlöst dyrt.

    men ändå...infinity-platten tycker jag på det stora hela var riktigt bra. gillar inte hans nyare sound lika mkt som det gamla men sååå illa är det inte. är väl bara den där sexan som man får halv-om-halvt stänga av öronen ett tag. han har som ngn sa en fin blandning mellan sina nya å gamla stil på plattan även om den nyare ljudbildeen är lite väl plastig för min smak, mkt bättre än oxygene 3 plattan men ändå. så jarre får klart godkänt från mig iaf. hade ju iofs varit ännu mer roligt om han gjorde en helt egen platta som INTE byggde vidare på ngt han gjort tidigare. ngt nytt-nytt sas. men får jag väl tyvärr se mig i månen efter.

    men wtf, thumbs up för den här "nya" plattan iaf

  5. #1745
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Så det finns alltså en tredje Oxygene-platta? Ja, ni märker hur mycket jag engagerat mig i Jarre de senaste åren. Jag lade ned honom efter Waiting for Cousteau.

  6. #1746
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det finns alltså en tredje Oxygene-platta? Ja, ni märker hur mycket jag engagerat mig i Jarre de senaste åren. Jag lade ned honom efter Waiting for Cousteau.
    jomen, heter just oxygene 3....finns även live in your livingroom där han + 3 musiker framför oxygene-skivan live....var även och besökte när han turnerade med den skivan....50+ stycken analoga synthar på scen...underbar afton så kort sagt han har mjölkat skiten ur hans stackars luft-projekt men det är ju hans främst stjärna.

  7. #1747
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det finns alltså en tredje Oxygene-platta? Ja, ni märker hur mycket jag engagerat mig i Jarre de senaste åren. Jag lade ned honom efter Waiting for Cousteau.
    Det finns en platta men den innehåller inte musik.

  8. #1748
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Typ allt han gjort efter Zoolook och fram till denna och allt efter är ren skit (ursäkta min franska). Såg nu att det finns flera Oxygene efter part 14. Får kolla in dom.
    Rendez-Vous är inte så pjåkig, den förknippar jag starkt med JMJ och hela den tiden på åttiotalet.

  9. #1749
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Chronologie innehåller en del riktigt bra spår.

    Men om han skulle lyssna på sina fans (?) vilka ska han lyssna på? De som vill att han ska göra något helt nytt, eller de som vill att det ska låta som de klassiska albumen?

  10. #1750
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag vill antingen:
    A. Att JMJ skall låt som de gamla klassiska albumen. Dvs 2st att välja på. Oxygen eller Equinoxe.
    B. Att han gör något nytt men att det skall vara bra.

  11. #1751
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Ja, det får ju gärna vara ett någorlunda sammanhängande koncept per album så att innehållet stämmer med förpackningen. Enstaka utflykter är väl inte hela världen men med risk att det blir missvisande, vem var det som sade "den enda regeln är att det finns inga regler".

    Koncept hybridsymbios med inbyggda backspeglar?
    https://www.youtube.com/watch?v=MOdQSZPj1kk

  12. #1752
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jarre är bra fram till och med slutspåret på Oxygene 7-13. Sedan tvärdör han.

  13. #1753
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Men så till Equinoxe Infinity.

    Jag har lyssnat igenom plattan kanske fem gånger nu. Det som är tråkigt med den är att den innehåller små korta ädelstenar som kunde blivit fina låtar. Tyvärr tillvaratar Jarre inte dessa utan kör rakt över materialet. Totalen blir något halvabstrakt potpuri, dock inte lika illa som Oxygene III. Tyvärr är den producerad/komponerad med dålig känsla. Ett tydligt exempel är Movement 3 där effektljuden är stenhårda och skär både genom ljudbilden och örat som försöker anpassa sig till den mjuka bakgrunden. Movement 5 kunde blivit riktigt fin om han hade gett den en chans och haft en kompetens producent som vågat säga ifrån. Resten är mest skit ärligt talat och har som koncept ytterst lite med ursprungliga Equinoxe att göra. Intryck i musiken finns dock från Equinoxe, Magnetic Fields, Revolutions, Costaeu, Metamorphoses och Teo & Tea. Samt allt det nya popskräpet.

    Så nu har jag mördat min syntguru.

  14. #1754
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... små korta ädelstenar som kunde blivit fina låtar.
    Så kände jag också efter första hela genomlyssningen.
    Får se om den växer.

  15. #1755
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Remixtävling med stems. Robots Don’t Cry & Infinity
    https://metapop.com/pages/promos/infinity?p=1

  16. #1756
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Remixtävling med stems. Robots Don’t Cry & Infinity
    https://metapop.com/pages/promos/infinity?p=1
    Det mesta han gjort de senaste 20 åren är väl att låtit andra remixa/göra covers av hans låtar. Det går 13 på ett dussin. Covers är, med få undantag, som onani - roligast för den som håller på med det.

    Rendez Vous och Chronologie nämndes. Dessa är rätt okej. Sanslöst längesedan jag lyssnade på dom. Revolutions var lökig som fan. Rendez Vous minns jag mest för konserten i Houston och tragedin med rymdfärjan. Vill minnas att Jarre skulle skicka någon laserstråle till månen där den skulle reflektera tillbaka och det delay som uppstod, typ en sekund eller nått sånt, skulle han använda i en låt. Fan tro`t. Låter inte som att det var det uppdrag Challenger var ute på.

  17. #1757
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så nu har jag mördat min syntguru.
    Inte då. Han var redan död. Han självdog när han började göra tuggummitechno på 2000-talet.

    1997 grät jag av lycka när jag var på hans konsert. Mannen, myten och legenden jag sett upp till, fantiserat om, ritat karikatyrer av och vars musik jag njutit av, var där. Det var en fantastisk upplevelse. Min entusiasm för Jarre hade stagnerat sedan många år men så belönades jag med detta. Sedan dess har brytt mig mindre och mindre och han har mest blivit ett namn som passerat lite då och då, ungefär som någon man hade en relation till en gång i tiden men så har man gått vidare åt varsitt håll i livet. Det är rätt likt det jag känner för Tangerine Dream också.

  18. #1758
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Första spåret på Equinoxe Infinity (2018) låter som att Vangelis har gjort.
    Om Vangelis hade gjort spåret hade nog ingen blivit besviken

    Spår 6: Infinity (Movement 6) låter som Lilie och Sussie.

    Undrar om Jarre skulle kunna skapa något som ligger i fas med soundet från Oxygène (1976) och Équinoxe (1978), om han helt ignorerat vad han tror att det "ska" låta som. Begränsad till en 8 spårs bandspelare där han åter igen måste maskera den dåliga ljudkvalitén på bandet med härligt svepande vitt brus genom en Small Stone från 70-talet.

  19. #1759
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första spåret på Equinoxe Infinity (2018) låter som att Vangelis har gjort.
    Om Vangelis hade gjort spåret hade nog ingen blivit besviken
    Nä, Vangelis hade inte gjort den så där statisk och med brist på dynamik.
    Men däremot låter just den ganska bra tycker jag, tycker det låter modern Jarre om den. Även flera andra av låtarna.
    Men sexan sticker ut...åt fel håll.

  20. #1760
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    The Sound of HSBC | Behind the scenes with Jean-Michel Jarre

    https://youtu.be/FkDLGZRMTrI
    https://www.youtube.com/watch?v=FkDL...TQXthXWd8yjTVz

    Vilket DAW program använder Jarre här?

    Här är en play list med alla edits av HSBC musiken gjord av Jean-Michel Jarre:
    https://www.youtube.com/playlist?lis...TQXthXWd8yjTVz
    Senast redigerat av Andreas T den 2019-01-23 klockan 23:21.

  21. #1761
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket DAW program använder Jarre här?
    Ableton Live ser det ut som, läste att han gick från pro tools till live under produktionen av Electronica det verkar bestå.
    https://www.soundonsound.com/people/jean-michel-jarre-0

  22. #1762
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag, som gamma Jarre-fan (mest från Oxygene-Equinoxe-eran) tycker det är synd att han valt att kalla sina senaste album för Oxygene 3 och Equinoxe Infinity, för det skapar falska förväntningar. Inget av dessa album låter ju som fortsättningar på originalen. Hade albumen hetat något annat så tror jag att fansen kunnat ta emot dem med andra förväntningar.

    Beträffande "löjliga" låtar så tycker jag faktiskt att han har full rätt att göra dessa. Faktum är att det är ganska svårt att göra elektronisk musik i dur! Då har jag betydligt svårare för hans flirter med technon - det blir direkt pinsamt och så genomskinligt att han försöker fjäska in sig hos den yngre publiken.

  23. #1763
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har ni sett den här:

    Jarre träffar Richie Hawtin och de äter sushi.

    https://www.youtube.com/watch?v=i1GnXuZvxD4&t=162s

  24. #1764
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jugendtanz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni sett den här:

    Jarre träffar Richie Hawtin och de äter sushi.

    https://www.youtube.com/watch?v=i1GnXuZvxD4&t=162s
    Ja, den är fin!

  25. #1765
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Nu har jag lyssnat ganska många gånger och tycker att den växer, inte illa alls. Fast jag tror det vara ett misstag att kalla den Equinox...,
    det höjer förväntningarna för mycket.
    Hade han kallat den för "Nitrogene" så hade alla hissat den.

  26. #1766
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Jarre är i farten igen https://jeanmicheljarre.com

  27. #1767
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    tja själv väntar jag på den engelska internationella versionen av hans auto-biografi. enda man hört hittils är att den skall släppas i år. men inte ett ord om ngt datum. och som alla vet så bliver all vår väntan svår.

  28. #1768
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jarre Corona.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	254,3 KB 
Id:	93151

  29. #1769
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Stark remake!

  30. #1770
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jarre Corona.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	254,3 KB 
Id:	93151

    Jean-Michel Nostradamus

  31. #1771
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jean-Michel Infodemi
    snarareFiXd

  32. #1772
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    snarareFiXd
    Undrar vad det ursprungliga fodralet egentligen symboliserade?
    Jannes sentida förklaringar ger jag inte mycket för. Han är opportunist och säger sån't som säljer för stunden.
    Kanske bara är ett knarkdelirium konstnären hade?

  33. #1773
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad det ursprungliga fodralet egentligen symboliserade?
    Jannes sentida förklaringar ger jag inte mycket för. Han är opportunist och säger sån't som säljer för stunden.
    Kanske bara är ett knarkdelirium konstnären hade?
    jag har alltid hört att den skall represenera miljöförstöringen som utarmar jorden. mer aktuellt idag än när omslaget gjordes. annars kan du ju alltid leta upp konstnären som gjorde omslaget och se om denna har uttalat sig om det. han är ju ändå upphovsmannen. kanske han har knarkat mindre då och kan därmed ge ett tydligare svar?

  34. #1774
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Michel Granger:
    It was 1976 and I was having my first major show in Paris. On display was a 30x40cm watercolour called Oxygène and Jean-Michel bought it, telling me he’d love to use it as an album cover. Oxygène was part of a series about the damage being done to our planet. It was quite a violent image for a record sleeve.
    https://www.theguardian.com/music/20...ranger-oxygene


    Bilden är egentligen tämligen hotfull och morbid men jag har aldrig uppfattat musiken på det sättet. Men bilden bidrar helt klart till en djupare dimension. Hade omslaget varit lite mysiga fantasivärldar som på Yes album hade jag nog fått en annan infallsvinkel även på musiken.

  35. #1775
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Michel Granger:


    https://www.theguardian.com/music/20...ranger-oxygene


    Bilden är egentligen tämligen hotfull och morbid men jag har aldrig uppfattat musiken på det sättet. Men bilden bidrar helt klart till en djupare dimension. Hade omslaget varit lite mysiga fantasivärldar som på Yes album hade jag nog fått en annan infallsvinkel även på musiken.
    Fast artikeln är från 2018 så jag är lite skeptisk till om det är sån't de kände var rätt och säga i samtiden snarare än hur de såg på saken 1976. Men visst, det fanns ju en viss miljödebatt redan då.

    Det är ett märkligt fodral i förhållande till musiken i vilket fall som helst.
    Igår var det väl "Equinoxe" förresten?

  36. #1776
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst, det fanns ju en viss miljödebatt redan då.
    Oh, ja, men det handlade ofta mer om lokala miljön, som utsläpp i vattnet, luften och gifter i marken. Så symboliken med jorden och döskallen -> global klimatkris var det nog inte vad Granger tänkte på, skulle jag tro.

  37. #1777
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Det var kanske inte global klimatkris de tänkte på, men de lokala problemen fanns över hela jorden, så visst var det globalt redan då, fast kanske inte i den betydelse vi lägger i ordet idag när vi talar om global klimatkris.

    Jag har aldrig uppfattat bilden i sitt kontext som skivomslagsbild som hotfull på något sätt, det var mest en kul grej. På den tiden tror jag inte man satte likhetstecken mellan omslagets budskap och skivans budskap, utan man kunde hantera att det var två världar (hm, vits?) som förekom samtidigt men inte var fullständigt ihoplänkade. Idag hade man vävt in en helt annan symbolism i det. (Ett annat exempel:Jag tittade för ett tag sedan i en gammal astronomibok för barn som jag hade som liten. Och det fanns ett kapitel om förhållandet mellan astronomi och religion, där det är uppenbart att författaren inte ser ett motsatsförhållande, utan det är två olika vyer, som mycket väl kan samexistera, även om de skiljer högst betydligt. Så hade det inte varit i en motsvarande bok idag.)

    Sen är det en annan sak att min första exponering för Oxygène var i form av ett TDK-kassettband med skivtiteln och kompositören applicerad med guldig Letraset, som min far hade fått från en kollega till honom. Omslagsbilden kom långt senare för mig. (På andra sidan bandet fanns för övrigt Mike Oldfield's Tubular bells.)

    Ett annat exempel jag kommer att tänka på är omslaget som Hans Arnold ritade till Abbas Greatest Hits från 1975, alltså samtida med Oxygène, som är ganska vågat och skrämmande, och egentligen inte återspeglar Abbas musik på något sätt.

    https://www.discogs.com/ABBA-Greatest-Hits/master/13514

    https://www.dn.se/kultur-noje/filmre...ckade-sverige/

    Eller tänkte sig Jean-Michel Jarre måhända sin musik som helande för världen?

    Lite trådgrävning:

    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...] 1997 grät jag av lycka när jag var på hans konsert. [ ... ] Sedan dess har brytt mig mindre och mindre och han har mest blivit ett namn som passerat lite då och då, ungefär som någon man hade en relation till en gång i tiden men så har man gått vidare åt varsitt håll i livet. Det är rätt likt det jag känner för Tangerine Dream också.
    Jag känner igen det där. Ganska likt vad jag känner.

    Det där med Tangerine Dream är intressant. Och kanske ta med Mike Oldfield också i resonemanget. De tillsammans med Jean-Michel Jarre var ju en gång pionjärer och fick kämpa med tekniken för att få ihop sina tidiga alster. Jarre satte ihop Oxygène på en analog 8-kanalsbandare hemma. Tangerine Dream fick bråka med analoga oscillatorer som stämde ur sig, och fick byggt egna sequencers och rackmoduler för att åstadkomma det de ville. Nermixningen av Oldfileds Tubular Bells krävde en mindre hord av människor som hopats kring mixerbordet för att ställa alla reglage rätt vid rätt tillfälle. (Bortsett från att Oldfield senare sagt att han inte var nöjd med själva inspelningen, samt, bortom musiken, psykoserna som han genomlevde på den tiden).

    Kort sagt, det var svårt, det var ett lidande på något plan att få ihop det man ville. Och jag tror det lyfter musiken till en annan höjd, när den tagits fram i en sån miljö.

    Snabbspolar man sedan framåt ett antal år, med DAW:ar med hur många kanaler som helst, full automation och ett batteri av välljudande syntar i en reguljär PC, så borde det räcka med en rejäl påse talang för att få ihop världens bästa musik. Men det blir lite platt fall. I takt med att utövandet blivit lättare så försvinner mottrycket som tvingat fram det bästa musikaliskt.

    Jag har själv upplevt, på den tiden jag höll på med sound-on-sound på två spår på rullbandare, när man inte kan klippa och klistra i efterhand, utan allt man gör under en tagning måste bli rätt, annars är det bara att börja om med det pålägget från början av låten, hur man gör tagning efter tagning som inte blir riktigt bra, men så helt plötsligt så är den där, Tagningen med stort T, när alla stjärnor och planeter tycks sammanstråla i en gudomlig harmoni och allt bara sitter. Man får inte riktigt samma känsla när man kan puncha in och ut och skarva vågformer och göra en medioker tagning till något som är ok. Eller har tillgång till all världens syntar istället för en enda monosynt som man försöker åstadkomma allt med.

    Så ja, i den mån JMJ inte presterar något som är så bra som Oxygène och Equinoxe, så tror jag det hänger ihop med ovanstående. Samma 'nedgång' i musikalisk validitet känner jag hände också med Oldifled och TD med tiden.

  38. #1778
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh, ja, men det handlade ofta mer om lokala miljön, som utsläpp i vattnet, luften och gifter i marken. Så symboliken med jorden och döskallen -> global klimatkris var det nog inte vad Granger tänkte på, skulle jag tro.
    Nej precis, jag tycker också bilden framförallt uttrycker ett hot inifrån. Den känns rätt psykologisk snarare än ekologisk.

  39. #1779
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har själv upplevt, på den tiden jag höll på med sound-on-sound på två spår på rullbandare,....
    Man fick i vart fall rikligt med gratis Oxygene på de inspelningarna...
    PSCHHHHHH....

  40. #1780
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej precis, jag tycker också bilden framförallt uttrycker ett hot inifrån. Den känns rätt psykologisk snarare än ekologisk.
    Jaaa, tack för att du satte ord på något som legat i bakhuvudet. Det är den känslan musiken resonerar mot.

  41. #1781
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Men bilden fanns väl innan skivan? Har nåt minne av att jag läst att Jarre såg den på en Granger-utställning.

  42. #1782
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men bilden fanns väl innan skivan? Har nåt minne av att jag läst att Jarre såg den på en Granger-utställning.
    Stämmer.
    It was 1976 and I was having my first major show in Paris. On display was a 30x40cm watercolour called Oxygène and Jean-Michel bought it, telling me he’d love to use it as an album cover. Oxygène was part of a series about the damage being done to our planet. It was quite a violent image for a record sleeve.
    https://www.theguardian.com/music/20...ranger-oxygene

  43. #1783
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Etta, tvåa, testing testing... ;-)

  44. #1784
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Etta, tvåa, testing testing... ;-)

  45. #1785
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer.

    It was 1976 and I was having my first major show in Paris. On display was a 30x40cm watercolour called Oxygène and Jean-Michel bought it, telling me he’d love to use it as an album cover. Oxygène was part of a series about the damage being done to our planet. It was quite a violent image for a record sleeve.

    https://www.theguardian.com/music/20...ranger-oxygene
    Kul! Var tvungen att lyssna på skivan igen bara för det. <3

  46. #1786
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jarrefans har säkert redan koll på denna, men om någon missade. Låter som snygg men väldigt generisk elektro i mina öron.


    https://youtu.be/mP9K8vyHqzg

  47. #1787
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jarrefans har säkert redan koll på denna, men om någon missade. Låter som snygg men väldigt generisk elektro i mina öron.


    https://youtu.be/mP9K8vyHqzg
    Jag kollade två minuter när han sände, barnslig rudimentär datorgrafik och ännu fånigare musik. Någon borde säga åt honom att sluta.

  48. #1788
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon borde säga åt honom att sluta.
    Han kanske tycker att det är roligt att spela?

  49. #1789
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jarrefans har säkert redan koll på denna, men om någon missade. Låter som snygg men väldigt generisk elektro i mina öron.


    https://youtu.be/mP9K8vyHqzg
    Jag såg/lyssnade på hela. Tyckte det var seg konsert med tråkigt låtval.

  50. #1790
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han kanske tycker att det är roligt att spela?
    Japp, det gör han nog. Jag har lärt mig att inte ens försöka hoppas att det kommer något bra.
    Helst vill man väl att han skall fokusera 100% på sina fastighetsaffärer. JArre lär vara en av de rikaste "popstjärnorna" på jorden, då han gjorde riktigt bra fastighetsköp där på tidigt 80-tal, av Oxygenpengarna.

  51. #1791
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Detta lät som en AI som matats med Jarremusik.
    Gäsp...

    Däremot tycker jag hans Electronica-projekt var bra. Ser gärna en vol. 3 mycket hellre än en Magnetic Fields 2 eller något annat urvattnat soloprojekt.

  52. #1792
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Ingen som analyserat Oxygene 1976 med nyinspelningen från 2007? Kanske dragit några slutsatser?

  53. #1793
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen som analyserat Oxygene 1976 med nyinspelningen från 2007? Kanske dragit några slutsatser?
    Det har diskuterats, men kanske svårt att hitta. Det var rätt länge sedan. Konklusion: det är en ny mix, inte en ny inspelning. I övergången mellan 5 & 6 stämmer inte vågorna överens tidsmässigt vilket tyder på att dessa inte låg i synk på multikanaltejper utan adderats. Annars ligger i princip allt exakt likadant tidsmässigt, finns inte något som skiljer - d.v.s. det är en remix inte en re-record.

  54. #1794
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Det ar ett tag sedan jag gjorde en lyssning, men tyckte över lag att jag saknade tajming i delay och andra saker som gissningsvis rattats irl

  55. #1795
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    nä det här var lika trist som merparten av det han släpper numera med lite undantag här å där, equinoxe infinity tyckte jag var bra faktiskt även om jag inte är särskilt förtjust i hans nyare ljudbild, men den var klart bättre än oxygene 3. hans electronica-projekt ja några bra låtar blev det ju därifrån också, mest då i samarbete med gamla hjältar som froese. så visst än så länge kan man plocka små bitar här å där från jarre men det är väldigt magert. live så är det ju numera mer ett rejv-party med tillhörande musik än något annat och det passar inte jarre alls och får det ärligt talat att vända sig i magen på mig. kul kanske för de som gillar sådant men det är inte alls jarre för mig!

  56. #1796
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Go Jarre. Han är kung i både sin och min värld. Tycker det är svinhäftigt att han fortsätter arbeta med musik, även om det ibland låter lite cliché om produktionen!

  57. #1797
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Oklart om denna länkats här...
    Typ från 2010. Oxygene i sin helhet. Hyfsat imponerande samling hw.


    https://youtu.be/hNeBT3mUxd8

  58. #1798
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det som en gång i tiden var banbrytande och nyskapande, är idag way beyond commodity och numera tillgängligt för alla i princip.

    Jag har mina synthrötter i JMJ men upplever det verkligen som att han inte riktigt längre är varkens banbrytande eler nyskapande, och blir, i mina ögon, oftast lite av en parodi på sig själv tyvärr!

  59. #1799
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som en gång i tiden var banbrytande och nyskapande, är idag way beyond commodity och numera tillgängligt för alla i princip.

    Jag har mina synthrötter i JMJ men upplever det verkligen som att han inte riktigt längre är varkens banbrytande eler nyskapande, och blir, i mina ögon, oftast lite av en parodi på sig själv tyvärr!
    det tycker jag väl alla gamla hjältar blir mer eller mindre till slut. de har en viss era och period när de är innovativa och bryter ny mark och når sitt zenit. efter när denna era är över så blir de ofta det de producerar upprepningar och kanske t.o.m som du säger till slut en parodi på sig själva. jag vet nästan inte någon artist av de som hängt med riktigt länge som inte blivit det, mer eller mindre. det är så klart tragiskt men man har ju alltid deras äldre musik att se tillbaka på.

  60. #1800
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oklart om denna länkats här...
    Typ från 2010. Oxygene i sin helhet. Hyfsat imponerande samling hw.


    https://youtu.be/hNeBT3mUxd8
    Fanns att beskåda på Cirkus med spegel i taket då det begav sig med turné och allt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •