Sidan 1 av 39 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 2326

Ämne: Stora Jarre-tråden om hans skivor och artisteri

  1. #1
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran

    Stora Jarre-tråden om hans skivor och artisteri


    Jarre poserar med sin Fairlight.

    Hittade en sida med lite Jarre-intervjuer, som kanske kan intressera några av er. Tänkte egentligen lägga inlägget i den där Jarre-tråden, men jag tror tyvärr att den raderades i samband med att PF tog bort David Hjelm från forumet. (eftersom det väl var David som startade tråden?) Aja, inget att göra åt saken. Jag startar en ny tråd istället!

    Här är sidan i alla fall! Bland de intressantare intervjuerna finns en från 1978 där Oxygene-plattan diskuteras, och en från 1984 som kretsar kring Zoolook!

    Interviews with Jarre

  2. #2
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Niiiiiiiiiiice!

    Ska läsa hela grejen så snart jag frisknat till lite. Kalas ju!

  3. #3
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Jo. Man gjorde dumma saker i sin ungdom. Jag har själv tuggat lite på mig själv i frustration över att den här tråden försvann.

  4. #4
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Hittade en annan intressant sida med samma virtuos på temat. En fransk sida med en listning över Jarre's studio och bilder på det mesta av utrustningen. Kul lista att bläddra i medans man lyssnar på skivorna.

    http://www.jarrography.free.fr/jarre_studio.php

  5. #5
    Roberths avatar
    Senior
    OT: Tog PF bort David Hjelm?!? Vafan har jag missat nu?!?!? :hmmm:

  6. #6
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Roberth : Det är över ett halvår sedan. Det är bara jag som har den fula ovanan att återuppliva gamla trådar med samma tema, istället för att skapa nya.

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Aero med Jarre

    Fick skivan på e-posten idag. Jag kan inte påstå att jag blev imponerad. De ommixade gamla låtarna lät väl lite fräschare, men samtidigt lät de plastigare och genuint trista. Dessutom var de inte speciellt annorlunda, lite nya ljud här och lite nya ljudeffekter där. Men de tillför inget. Jag fick intrycket av att Jarre har haft en massa VA-syntar och effekter i sin dator och velat använda detta till varje pris. Samplingarna är av samma stil fast finare och krispigare. fantastiskt vad de kan göra med dagens teknik. Men det låter inte roligt. Sedan har jag lite svårt att ta hans rock n´roll-komp på allvar. Han hade säkert kul när han gjorde låtarna, men de blir rätt trista. Fast å andra sidan är det inte första gången Jarre skämtar lite - vem kan ta "The last rumba" från Magneticfields-skivan på allvar?

    Strax efter Rendez-Vous läste jag att han skulle lägga av med musik. Det är näst intill att jag tycker att han borde gjort det.

  8. #8
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Haha. The last rumba... Första gången jag lyssnade på magnetic fields var det på bussen in till storstaden (jönköping). Undrar vad resten av passagerarna undrade när jag helt plötsligt och oprovocerat började asgarva. Den är verkligen skitkass.

  9. #9
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Para: Jag tror personligen att man måste ha varit där i regnvädret och leran bland vindmöllorna för att riktigt uppskatta skivan.

  10. #10
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Para: jag är ett die-hard-Jarre fan, har sett honom ett par gånger, och är beredd att hålla med dig i i princip allt i ditt uttalande.... ja utom det där om att han skulle lägga av.

    För övrigt låter det jävligt bökigt att få skivan med ePost....

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag var ett die-hard-fan av Jarre en gång i tiden. Men jag liksom tröttnade. Vi får hoppas att han hittar tillbaka ur lekstugan och börjar skapa musik med känsla i och inte bara teknik.

    He he he... det var ett h-vete att få ut skivan ur serieporten. Skämt åt sido, jag och en kompis "byter" lite musik med varandra då och då och jag har högt till tak när det gäller hur mycket jag kan skicka/ta emot på ett epostkonto.

  12. #12
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Ja, det låter som liiite högt i tak.. men det kan väl en parakit behöva kanske

  13. #13
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Vem var det som sa det? Att tanka hem hårdvara var som att försöka SMS:a ett ton makadam. Känns lite som det är just det som Pippin nu har lyckats med

  14. #14
    imported_equinoxe
    Jarre hade sin höjdpunkt mellan 76-83. Allt efter det har jag tyckt varit jäkligt tråkigt.
    Han flyttade fokus från sina drömlandskap till "fräcka ljud" som var hippa då och gick vilse istället för att spotta ut något bra.
    Zoolook är ett ypperligt exempel på det. Det enda han gjort på senare tid som jag gillar är Oxygene 7-13 och den plattan fyller snart 10 år!

    Nu går det ju även rykten om att han sålt stora delar av sin gamla fina analoga arsenal och tänker satsa helhjärtat på sin mac.... *suck!* Gubben har antagligen fått dårpippi om det där är sant.

  15. #15
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    ....om han säljer det billigt till mig så kommer jag inte hålla med dig att han kanske fått en knäpp..om han inte gör det..då är jag bereddd att hålla med dig

  16. #16
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Ledsen pojkar. Jag har redan köpt upp allt han var villig att släppa Har numera flyttat in sängen och tv´n i köket

  17. #17
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Sant :kaaaka!:

  18. #18
    deleted user
    Tjaha, nu har man ännu en dammsamlare på hyllan. Köpte Aero förra veckan. Tycker inte det är någon storhit det här med 5.1Ljud. Passar liksom inte Jarres musik på något sätt. Kanske borde han ha gjort en ny mix av Waiting for Costeau istället ? Den hade åtminstone låtit bra i 5.1.

    Tycker förresten att musiken har tappat känslan i de här nya varianterna som finns på Aero.

  19. #19
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 18db
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ledsen pojkar. Jag har redan köpt upp allt han var villig att släppa Har numera flyttat in sängen och tv´n i köket
    Bildbevis. Det jag inte ser, tror jag inte på

  20. #20
    imported_equinoxe
    Det finns dock fyra synthar som jag starkt misstänker att han aldrig kommer att göra sig av med.

    EMS AKS
    EMS VCS3
    RMI Harmonic Synthesizer
    ARP 2600

    och givetvis hans Eminent 310 U.

  21. #21
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av equinoxe
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns dock fyra synthar som jag starkt misstänker att han aldrig kommer att göra sig av med.

    EMS AKS
    EMS VCS3
    RMI Harmonic Synthesizer
    ARP 2600

    och givetvis hans Eminent 310 U.
    Det har funnits en RMI Harmonic synthesizer till salu som påstås vara Jarres.
    Det var länge sedan jag såg den annonsen, kommer inte ihåg om det var en jeppe
    i frankrike som sålde den eller hur det var.

  22. #22
    imported_equinoxe
    Helsjukt om det verkligen är Jarres. Just hans modell är ju även personligt modifierad vad jag förstått. Vad det sedan innebär vet jag inte.
    Det är iaf sjukt att sälja något så sällsynt om man heter Jarre. Plats och pengar är ju knappast hans största problem...
    Gubben behöver hitta tillbaka till det han är bäst på. Nyskapandet inom synthmusik har han inte varit delaktig i på väldigt länge.

  23. #23
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Nu ringde silverklockan äntligen här borta. (att Jarre har släppt ett officiellt album med Aero-koncerten på CD + DVD (audio fast ändå inte))

  24. #24
    imported_equinoxe
    Det är många som missförstått det där.
    AERO är alltså hans gamla hits som spelats in på nytt och mixats i 5.1. Denna musik är ju avsedd för hemmabio och därför ligger den på DVD. Jarre tänkte dock på de som som saknar hemmabio och mixade musiken i vanlig stereobild till CD-skiva.
    Plattan har alltså inget att göra med konserten han gjorde i Danmark 2002.

  25. #25
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    equinoxe : Aha, var ligger Aero-kopplingen då? Är det samma "nyarbetade" versioner som han presenterade där?

  26. #26
    imported_equinoxe
    Jarre kallar sin 5.1 mixning för AERO. Som det stod på jarre.com innan; "Först fanns det mono, sedan stereo och nu aero..."
    Vad beträffar musiken så vet jag inte. Har inte hört den(!) Men vad jag förstått så har han och vapendragaren Francis Rimbert återskapat alla låtar så nära orginalinspelningarna som möjligt.

  27. #27
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    På Concerts of China skivan (1982) finns bl.a. följande instrument:
    FAIRLIGHT, EMINENT, OBX A, TAURUS, AKS, VCS3, ELKA, ELECTROHARMONIX MICRO SYNTHESIZER, YAMAHA CS 60, ARP 2600, MOOG LIBERATION, PROPHET 5, KORG POLYPHONIQUE, KOBOL

    På Equniox finns också (de som utmärker sig)
    RMI Harmonic Synthesizer, RMI Keyboard Computer, ELKA 707 (Orgel!), Mellotron,

    Nåja istället för att lista alla så kan den som är intresserad kolla in följande sida: Instrument Database
    Där finns en fin lista på i stort sett alla synthar jarre nånsin använt, några har bilder också

  28. #28
    imported_equinoxe
    http://www.jarrography.free.fr/jarre_studio.php

    Här är också en sådan lista med ljudprov på vissa instrument.
    Mycket prylar blir det...

  29. #29
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    He, det där var en tok-najs lista

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Måste medge att han lyckades rätt bra med att återskapa sina gamla ljud även om de inte "lever" på samma sätt. Det är något dött över dem. Är det mjukvara han använt?

  31. #31
    imported_equinoxe
    Han har ju säkert spelat in digitalt vilket medfört att det varma analoga rullbandsljudet gått förlorat.
    Vidare så går ju det här ryktet om att han sålt många av sina gamla analoga synthar och ersatt dem med sin Macintosh. Troligen så är många effekter pluggar men själva ljuden är alla gånger riktiga instrument.

    Särskilt Oxygene 2 på AERO har ifrågasatts eftersom ljudeffekterna är exakt likadana som på orginalet från 1976. Att överhuvudtaget lyckas med att kopiera det exakt med en analog VCS3 går inte. Inte ens om man har tur...
    En idé är att Jarre tagit bakgrunderna från orginalbanden och spelat in lead, stämmor och det övriga på nytt. Eller så har han samplat det han ansett sig behöva.

  32. #32
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Ah, lyssnar precis på Equinoxe VII. Jag älskar den här bassekvensen i början, helt underbar.

    Jag skulle inte ha något emot att äga de instrumen som står för hans effekter på Oxygen och Equinoxe, lyssna t.ex. på Equinoxe Part II & III, det låter som rinnande vatten i bakgrunden! helt sjukt coolt!

  33. #33
    imported_equinoxe
    Citat Ursprungligen postat av eXode
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle inte ha något emot att äga de instrumen som står för hans effekter på Oxygen och Equinoxe, lyssna t.ex. på Equinoxe Part II & III, det låter som rinnande vatten i bakgrunden! helt sjukt coolt!
    De instrumenten hade inte jag heller tackat nej till.
    Fast ARP:en hade jag nog inte haft plats till och inte någon mellotron eller Eminent heller. Hade fått lyfta ut soffan och TV:n först.
    Kommer ihåg när de visade hans första studio på TV en gång när jag var en liten och rar gosse. Den var ungefär lika stor som ett normalt rum och packad med instrument. Jarre kunde gå in men fick nästan backa ut. Han kunde knappt vända sig.

    "Vattenljuden" är riktigt underbara! Jag misstänker starkt att det är hans EMS maskiner som fått äran att spela dem. Det lustiga på Oxygene och Equinoxe är att han verkar köra allt genom sin smallstone phaser vilket bidrar till att alla ljud flyter omkring. Väldigt drömskt och myspysigt.

    Min favoritlåt med honom för tillfället är nog Arpeggiator från Concerts In China.

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vad lustigt, jag lyssnade just på den låten när jag åkte till jobbet. Den hoppar igång igen när jag åker hem. Och visst är det en av hans bästa låtar. Jag killar basen som kommer in efter halva låten ungefär. Sedan satt jag och funderade på vad som spelade körerna, kan det ha vart en Fairlight?

  35. #35
    imported_equinoxe
    Kul att fler gillar den. För mig är den låten höjdpunkten på hela Kina-plattan.
    Jo, det måste nästan vara hans Fairlight som gör körerna. Jag vill minnas mig ha sett en sådan på bilder från konserten.
    Hade så gärna velat se konsertvideon som släpptes men den går knappt att få tag i längre...

  36. #36
    deleted user
    Jag hade concerts in china som orginal en gång i tiden, men när jag tröttnat på att samla på Jarre såldes nästan alla videos (Har dock en kopia på CIC, har även Place de la concorde, fast med väldigt dålig kvalité på bilden, PDLC ska dock finnas som VCD med prima bild kvalité på nätet någonstans).

  37. #37
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag köpte den videon på Ginza för ett gäng år sedan. Den är klart sevärd och jag älskar det där torra filtersvepet man hör på sina ställen mellan snacket. Tror det är en Moog Taurus, hörde det nämligen på den där sidan med Jarres alla syntar.

  38. #38
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte den videon på Ginza för ett gäng år sedan. Den är klart sevärd och jag älskar det där torra filtersvepet man hör på sina ställen mellan snacket. Tror det är en Moog Taurus, hörde det nämligen på den där sidan med Jarres alla syntar.
    Jag tror jag återskapade ett bass ljud på min Ob-Xa eller om det var Ob-X som kan höras på CIC. Undrar om vi kanske pratar om samma ljud ? ..

  39. #39
    imported_equinoxe
    Jag har sett delar av Place la Concorde och håller med om den hemska kvalitén *brr*
    Hur är CIC videon i kvalité och lång är den? Är riktigt nyfiken.

    Hittade för övrigt delar av CIC på nätet för ett tag sedan som sändes i den kinesiska stadsradion då det begav sig. Oxygene 1 & 2 t.ex. Uselt ljud men väldigt kul att lyssna på.

    (Ingen som har en extra kopia utav den och som vill sälja?)

  40. #40

  41. #41
    deleted user
    CIC är väll typ 90 minuter lång och kvaliten är bra. Jag tycker nog att det är roligare att se dessa äldre konsereter pga syntharna som medverkade på sceen, speciellt PDLC.

  42. #42
    imported_equinoxe
    Så pass ändå som 90 minuter! Innhåller den fler låtar än plattan?
    I övrigt håller jag med i det du skriver om att det är roligare att kolla på äldre konserter.
    Såg bilder på Kraftwerk för ett tag sedan som var tagna under ett uppträdande 1978 nånting.
    Masssa synthar och slickade frisyrer. Råcoolt!

  43. #43
    deleted user
    Jag kommer inte ihåg om videon innehåller fler eller färre låtar än plattan. Men troligtvis färre. I början tyckte jag att CIC var en jätte konstig videokonsert, det är massa mellan sekvenser med gympande kineser och dyl lite här och där och mycket filmat runt omkring konserterna. Roligast är nog rehearsals sekvensen när de packar upp massa synthar och så på sceen ...

  44. #44
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag såg "Paris la defence"-konserten när den sändes på TV för .. aj .. 13-14 (?) år sedan. Rätt cool den med. Det var väl i samband med att skivan "Waiting for Costeau" just var släppt tror jag.

    Och titta vad jag hittade:
    "Waiting for Cousteau, an album dedicated to Jacques-Yves Cousteau (The renowned marine biologist) is released. To celebrate Bastille Day, Jarre stages Paris La Defence - A City in Concert. Over 2 million people attend this spectacular show and for the third time Jean Michel enters the Guinness Book of Records."

  45. #45
    imported_equinoxe
    deleted user: Den där helt underbara scenen är väl med där Jarre springer runt med en av sina synthar och låter kineserna testa? Det enda jag sett från filmen!

  46. #46
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Japp, han låter dem provspela en Electro Harmonix Micro Synthesizer eller vad den nu heter.

  47. #47
    imported_equinoxe
    Gillar väggen han byggt upp också av EMS synthar. Ljudeffekternas mecca.


  48. #48
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag tycker ni snackar ren dynga om jarre allihop. Jag satte på dvd'n med ögonen påslagen, körde hela skivan i DTS, 5+1 kanaler på allt vad min anläggning klarar utan att k¤ka ur - och jag måste säga: FANTASTISKT ljudupplevelse! Har inte njutit så sedan jag första gången hörde Magnetic Fields i lurar på golvet i mitt pojkrum - precis när ett varmt arpeggioljud börjar röra sig i fas mot stereobilden - orgasm...
    Aero är helt otroligt bra re-makes på hans gamla evergreens som kommer i en ny klass. Man ska inte jämföra utan ta dom som nya alster. Dom gamla låter 70tals bästa möjligheter, de nya låter 2000-talets möjligheter. Vad jag saknade var att mina satelliter borde vara samma sort som mina främre högtalare, för han använder verkligen alla 5 lådor precis som om man kör i två. De nya låtarna är åxå skitbra förutom en som är lite happyfjant-feeling på, den skippade jag, annars njöt jag i fulla drag hela skivan.
    Det här är vad man kan göra med DTS, jag trodde jag skulle kunna ana kompression och pre-echo å allt sån skit, men inte. Detta är kvalitet, mina herrar, om än re-makes

  49. #49
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Jean Michel Jarre - Age Of Silence

    Någon som vet ngt alls om Jean Michel Jarre - Age Of Silence albumet från 1999. Jag har digitalfotos av omslaget och alla låtarna men kan inte hitta någon info om den varken via google (som ger mig tonvis av ryska mp3-sites) jeanmicheljarre.com, jarrography eller allmusic.com som aldrig har hört om den.

    Orsaken till jag ställer frågan här är att väldigt många verkar vara djupt begravna i electronica genren, och att jag förstås vill veta om den är en officiell release eller nåt annat.

    Här är de data jag själv har från skivan:

    01 - Age Of Silence
    02 - Der Flug
    03 - Casa Del Mar
    04 - Wurzburg
    05 - Good Times
    06 - To Another Plane
    07 - Suite Russe
    08 - Sketches In Spring
    09 - Lunaris
    10 - Joy
    11 - Vapeur Et Piano
    12 - Karma II
    13 - Lucifer
    14 - Planetenmelodie

    http://www.2meter.dk/plast/cover1.jpg
    http://www.2meter.dk/plast/cover2.jpg
    http://www.2meter.dk/plast/cover3.jpg

  50. #50
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Hmmm ser skumt ut det där!
    Felstavningen av hans namn på skivan ger det
    hela ett lite väl oseriöst intryck för att
    vara en Jarre produktion. En taskigt gjort bootleg kanske?

  51. #51
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jo, mycke möjligt. Jag lyckades till sist hitta det här:
    http://www.tursa.franken.de/CosmicBa...geofSilenceNOT

    Men skivans existens är fotfarande skum.

    ...Ja nu ser jag, på disc'en är det ju felstavat... pfff

  52. #52
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    "Printed in Holand" på ena stället och "Printed in Holland" på andra stället också.

    Charlie: Det kan vara en idé att istället länka till bilderna när de är så stora, tråden ser lite skum ut.

  53. #53
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Okej.

  54. #54
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Men det kan ju inte va en bootleg ens om inte jarre själv har medverkat, va kallas det då? Fraud? Hans högra hand dreyfus är ju inte nämnd heller.

  55. #55
    Cytexs avatar
    Senior
    jag skulle nog gissa att det är nån Jarre wannabe...omslaget ser lite väl oseriöst för o vara Jarre -99 iaf tycker jag...

    O sen har han nåra tyska namn på låtarna...låter inte jarre i mina öron iaf. :hmmm:

  56. #56
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det kan ju inte va en bootleg ens om inte jarre själv har medverkat,
    Det är väl just då det kan kallas bootleg ?

    För övrigt finns det ju ett par telefonnummer där så det är väl bara att värma upp engelskan och sätta igång att ringa!

  57. #57
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nä, det nog sant, men musiken låter helt okej, och betydligt bättre än Sessions 2000, som jag inte fattar så mycket av. Men klart är nog att Jarre själv inte haft med den plattan att göra, det förklarar ju också avsaknad av googlingsbar info

    La upp spår 2 från skivan här. Lösen: 99musik
    Inte illa alls i mina öron, kanske lite snällt bara.

  58. #58
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sybariten
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl just då det kan kallas bootleg?
    Jag har fått för mig att bootleg är detsamma som oauktoriserad kopia på live, retail cd eller omixat material av originalartist, men jag kan ha fel förstås.

  59. #59
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fått för mig att bootleg är detsamma som oauktoriserad kopia på live, retail cd eller omixat material av originalartist, men jag kan ha fel förstås.
    Ja..... hmm ??
    Eller, aha, när du skrev "....om Jarre inte själv medverkat", så kanske du menade det som om det inte ens är hans musik på skivan?

    Jag uppfattade det som att "han inte medverkat till utgivningen"....

  60. #60
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det låter bra, men fanken vet om det är Jarre? Det låter inte lika bombastiskt. Det låter mer som någon som försöker efterlikna hans stil. Det är för... simpelt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •