Sidan 27 av 31 FörstaFörsta ... 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 SistaSista
Resultat 1 561 till 1 620 av 1822

Ämne: Elektron Machinedrum UserWave

  1. #1561
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra fråga! Förmodligen - men är inte säker. Kan tänka mig att filtret är lite tweakat på Monomachine för att hantera modulationen från envelopet. Ljudmässigt förmodligen väldigt lika. Varken jämfört eller kollat upp det dock.

  2. #1562
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olsner Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TM-1 behöver senaste firmware för att funka med Windows 10 vet jag (behövde uppgradera min), men jag trodde att de skulle funka med Windows 7.
    Och det funkade till slut så jag lyckades göra uppgraderingen. Nu går filöverföringarna mycket fortare i Windows 10

  3. #1563
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ska ta med MDn t jobbet imorrn då eleverna lär sig om ljud nu. Passarens då att kunna visa filtersvep och spela in röst som pitchas upp och ned. Men. Jag har tidigare gjort en grej som jag nu inte kommer ihåg hur. Nån machine som skickar impulser så jag kan börja lågt och då hörs det tydligt att det är korta enskilda impulser, sen ökar jag frekvensen och då blir det tydligt när impulserna efter en stund övergår till en ton när det passerar 20 Hz. Testade GND IM men den kan jag inte få att upprepa sig så. Nån som har ett bra tips på att visa denna effekt?

  4. #1564
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har inte möjlighet att testa i praktiken. Men om du använder en ROM machine med en sampling, exempelvis en baskagge.
    Kan du inte då sätta RTRG på max (127), och sedan sakta men säkert minska RTIM mot 0?
    Har för mig att frekvensen ska bli tillräckligt hög men vågar inte lova något!

  5. #1565
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Hittar inget i manualen och känner inte riktigt för att läsa igenom 27 sidor i tråden ikväll. Någon som kan förklara hur hierarkin och relationen är mellan kits och samplingar på +drive? Kan man ha sample bank 01 kopplad till kit 01, sample bank 02 till kit 02 osv? Laddar den automatiskt in rätt samplingar fast man byter patterns/kits? Så som patterns laddar det tillhörande kitet i extended mode?

    Skulle kunna testa men vill gärna veta innan jag fyller maskinen med samplingar..

  6. #1566
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Imbecillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar inget i manualen och känner inte riktigt för att läsa igenom 27 sidor i tråden ikväll. Någon som kan förklara hur hierarkin och relationen är mellan kits och samplingar på +drive? Kan man ha sample bank 01 kopplad till kit 01, sample bank 02 till kit 02 osv? Laddar den automatiskt in rätt samplingar fast man byter patterns/kits? Så som patterns laddar det tillhörande kitet i extended mode?

    Skulle kunna testa men vill gärna veta innan jag fyller maskinen med samplingar..
    Det är lite yxigt...

    I +Drive har du ett antal (64? minns inte) slots för hela maskinens minne (alla kits, patterns m m), och lika många slots för en komplett uppsättning av maskinens samples. Allt på +Drive är en komplett uppsättning av kits/patters resp samplingar, du kan (såvitt jag vet) inte ladda enskilda samplingar från olika samplebanker. Se det som ett snabbt sätt att spara/ladda en komplett dump av hela maskinens minne. (Tror inte heller man kan kopiera enskilda samplingar mellan samplebanker, men jag kanske har missat något där. Någon som vet?)

    En ROM-maskin, som du använder för att spela upp en sampling pekar ut en samplingsposition i minnet (jag ska spela sampling 37), inte ett specifikt ljud. M a o, om du har ett kit med ett antal ROM-maskiner, och sen laddar du en annan samplebank med 48 (64?) nya samplingar från +Drive, kommer alla ROM-maskiner byta ljud eftersom t ex den i exemplet fortfarande spelar samplingen på plats 37, bara det att det nu råkar vara en annan sampling.

    Så, man kan jobba så att man ser till alltid ha en +Drive-slot för patterns&kit och en motsvaranse samplebank. Så länge man sparar/laddar båda hela tiden kommer allt ligga i sync och det är precis som att jobba med en MDUW utan +Drive.

    Själv är jag betydligt mindre preset-orienterad, så jag har mest olika samplebanker i +Drive, och sen byter och raderar jag friskt i patterns å kits, för vad jag för tillfället ska göra.

    Lite rörigt, hoppas det var begripligt.

  7. #1567
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @sm0hm - Är filtret i Machinedrum detsamma som filtret i Monomachine, minus envelope?
    Sent svar, men, nej. Förmodligen tweak:at annorlunda, min minnesbild från MnM är att det filtret har betydligt mer agressiv resonans, "synthigare", medan MDUW:ns filter känns mer som en EQ i användning, skulptera ljud utan att addera karaktär typ.

  8. #1568
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för ett toppensvar! Helt klart rörigt ja, känns inte som en optimal maskin att jobba med samlingar på helt enkelt. Men man kanske skulle slänga in ett gäng samplingar från klassiska maskiner iaf. Känns lite ovärt att trixa med egna samplingar och försöka hålla någon struktur/koll på läget. Då lär ju en octa eller ableton vara att föredra..

  9. #1569
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Imbecillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för ett toppensvar! Helt klart rörigt ja, känns inte som en optimal maskin att jobba med samlingar på helt enkelt. Men man kanske skulle slänga in ett gäng samplingar från klassiska maskiner iaf. Känns lite ovärt att trixa med egna samplingar och försöka hålla någon struktur/koll på läget. Då lär ju en octa eller ableton vara att föredra..
    Grejen är väl att +Drive tillkom väääldigt sent i livscykeln, så till skillnad från de nyare maskinerna är den ju i princip bara en backup/restore. Fortfarande väldigt användbart dock, inte minst för att ha en bunt olika banker samplingar som sagt, men det kräver lite tanke & planering att få ihop sina ljubanker som man vill ha dem. Sen har jag ofta en eller ett par banker med mina "trumsamplingar", vilket gör att om jag vill sampla och grejja med lite oljud är det enkelt att bara ladda ett nytt kit, ladda en helt tom samplebank och sen sampla på å grejja. När jag sen behöver "vanliga" trumljuden är det bara att ladda tillbaks lite snabbt.

    Tycker nog MDUW är väldigt intressant att jobba med samplingar i, men kantboll att det är lika enkelt att bara använda RAM-maskinerna direkt, i alla fall för mitt arbetsflöde: sampla nått i mduw, skruva till patterns, spela in.

  10. #1570
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har kommit igång med basspelandet och leker lite med att köra den genom MDn. Låter en RAM-maskin spela in typ första halva takten och sen spelar en RAM-maskin upp det igen, helt eller bitar. Roligt! Men jag funderar på om det finns nåt annat sätt att arbeta med livesamplingen som jag missar. Så som jag gjort det nu är att jag spelar en "fras" eller riff på basen och sen spelas det upp igen eller delar av det. Men det kanske går att t ex spela konstant och sen på vissa platser plockas det upp en bit och spelas upp. Ja, jag förstår att det här nog är ett fall där (nästan) bara fantasin sätter gränserna, men då får ni isf gärna hjälpa mig lite för i nuläget är det slut på fantasi i det här stackars huvudet.

  11. #1571
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Vet inte riktigt vad du vill göra eller är det bara lite lek? I så fall kan du ju alltid testa att pluppa ut triggar som på ett steg är på en volym och på nästa ingen volym och på nästa på igen osv. Kan ju även använda kvalitetsnivån och p-locka olika steg med olika kvalle. Men det kanske inte alls var det du ville göra.
    Brukar även testa att få rundgång och allt möjligt fast på begränsade steg. Lfo på alla olika parametrar.

  12. #1572
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    RAM-maskinerna kan spela upp under tiden de spelar in, så inspelning avbryts inte av att du spelar upp. Så, du kan låta en ram-maskin börja spela in på step1, och sen kan du ram-spela-upp saker från den på blandade steg. (Om du låter en rammaskin re-sampla MD:ns utgång kommer den dessutom även spela in sig själv, s a s.) RAM-maskinerna är att betrakta ungefär som en tape-loop med fast inspelningshuvud och mycket snabbt flyttbart avspelningshuvud, vet inte om det gör det hela klarare...

    En skön grej man kan göra är att köra två ram-maskiner och 32 steg sekvens. Då låter man maskin 2 börja spela in på steg 1 och maskin 1 på steg 17. När det får loopa runt har du alltid det du spelade föregående takt/16 steg i maskin 1 för steg 1-16 och maskin 2 för steg 17-32.

    Sen kan du kombinera med input-maskiner. Så, du kan låta basen gå igenom MD. På en(eller flera) kanal(er) kör du ram-maskiner och på en kanal för du en input-maskin. Då kan du välja om du vill ha realtidsljudet eller inspelat ljud (eller båda) för varje steg genom att trigga input-maskin och/eller ram-maskin på steget. (Input-maskinerna kan ju även filtrera och göra lite annat trix)

  13. #1573
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte riktigt vad du vill göra eller är det bara lite lek?
    Har tänkt använda den live i ett liveimprovisationselektronikprojekt (inte Göteborgselektronikerna). Kommer köra slapbas genom den och skulle gärna få till lite ryckiga Justice-rytmer med den. Kräver ju en del övning men ville också försäkra mig om att jag inte missade några avgörande eller självklara tillvägagångssätt och knep.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RAM-maskinerna kan spela upp under tiden de spelar in, så inspelning avbryts inte av att du spelar upp. Så, du kan låta en ram-maskin börja spela in på step1, och sen kan du ram-spela-upp saker från den på blandade steg. (Om du låter en rammaskin re-sampla MD:ns utgång kommer den dessutom även spela in sig själv, s a s.) RAM-maskinerna är att betrakta ungefär som en tape-loop med fast inspelningshuvud och mycket snabbt flyttbart avspelningshuvud, vet inte om det gör det hela klarare...

    En skön grej man kan göra är att köra två ram-maskiner och 32 steg sekvens. Då låter man maskin 2 börja spela in på steg 1 och maskin 1 på steg 17. När det får loopa runt har du alltid det du spelade föregående takt/16 steg i maskin 1 för steg 1-16 och maskin 2 för steg 17-32.

    Sen kan du kombinera med input-maskiner. Så, du kan låta basen gå igenom MD. På en(eller flera) kanal(er) kör du ram-maskiner och på en kanal för du en input-maskin. Då kan du välja om du vill ha realtidsljudet eller inspelat ljud (eller båda) för varje steg genom att trigga input-maskin och/eller ram-maskin på steget. (Input-maskinerna kan ju även filtrera och göra lite annat trix)
    Tack för ett engagerat svar!

  14. #1574
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Ja.. Coolt. Träning är absolut bästa sättet. Kör looper här hemma men boss. Svinkul och lite lurigt ibland. Tänker att ett sätt att få lite olika timing är ju att flytta hela spåret i efterhand för att få en helt annan rytmik. Gammalt trick men kul. Typ att du fortsätter spela det gamla och sen flyttar det inspelade 2 steg fram eller bak. Eller mer. Går ju att variera i all oändlighet. Till exempel kan du lägga en med 15 steg och en med något annat för lite mer komplexa saker.
    Ett annat tips är ju att köpa en dedikerad looper. Men det kostar ju en del. Och går inte att redigera lika kul. Men det finns vinster i det som är kanon.

  15. #1575
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tänkte precis så! Spelar in från ettan och påbörjar uppspelningen på sextondel sju eller åtta.

  16. #1576
    todieintechnicolor
    todieintechnicolor är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej!

    Jag postade lite här förra hösten angående att min MD krånglade - sen dess har den funkat fint, tills nu!
    Idag gjorde jag en Empty Reset för att jag ville ha en clean slate att börja om ifrån. Skruvade ljud och allt funkade som det skulle i ca två timmar tills den helt plötsligt inte reagerade på något jag gjorde. Varken play/stop/pilarna fungerade, ingenting. Ljudet slutade också. Stängde av och satte på, 30 sekunder senare låser den sig igen - denna gång reagerar knapparna när jag trycker men helt random, t.ex sätts seq-knapparna på utan att jag är i mute/rec-läge. Testar ett par gånger till, samma sak händer.

    Jag antog att det var överhettning eller liknande (den hade stått på tyg under större delen och var ganska varm) och drog ut den ur väggen och lät den stå i skuggan ett par timmar. När jag tog upp den för en stund sen fungerade allt som det skulle igen i ca 30 min innan ljudet bröts och samma sak hände med knapparna.

    Har nån hört talas om detta innan? Finns det något jag kan göra? Eller är det "bara" överhettning? Känner mig himla orolig :-( när den krånglade i höstas (då var den också ny för mig) var det ungefär samma problem och jag hittade aldrig någon lösning.

  17. #1577
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Om jag vill göra 6/8, finns det nåt sätt att ställa in MDn så det är en takt per page? Alltså att inte takt två delas upp på två pages

  18. #1578
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nix pix. Suger.

    Gör två patterns och kedja ihop dem eller lägg i en song.

  19. #1579
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Prutt. Ja, så får det väl bli då. Men lite knepigt att jobba med live, va? Om man ryck bort från ett pattern man editerar när det byter till nästa.

    Eller så får det bli entakts-patterns

  20. #1580
    todieintechnicolor
    todieintechnicolor är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    ...Om någon annan är med om samma sak nån gång så är lösningen ny strömadapter... mailade elektron och fick tips om vilken jag skulle köpa och nu funkar den som den ska.

  21. #1581
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av todieintechnicolor Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Om någon annan är med om samma sak nån gång så är lösningen ny strömadapter... mailade elektron och fick tips om vilken jag skulle köpa och nu funkar den som den ska.
    Skönt att det löste sig! Nu får du ta o komma över och låna en mikrofon med batteri så du kan testa att livesampla din röst. Den finns fortfarande en plats för dig på festen i sommar

  22. #1582
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Något har hänt med min machinedrum. Det är som att den helt har tappat tyngd sedan jag börjat använda rytmen. Allting låter klent i jämförelse. Och det är perfekt för hihat, clap och virvel. Men bastrumman... Har en spelning nästa vecka och behöver få till en eller två bra bastrummor från mdn.

    Har testat att använda lfon som en rappare envelope som jag tror att jgb har tipsat om i tråden. EFM bd är den jag får bäst resultat från.

  23. #1583
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något har hänt med min machinedrum. Det är som att den helt har tappat tyngd sedan jag börjat använda rytmen. Allting låter klent i jämförelse. Och det är perfekt för hihat, clap och virvel. Men bastrumman... Har en spelning nästa vecka och behöver få till en eller två bra bastrummor från mdn.

    Har testat att använda lfon som en rappare envelope som jag tror att jgb har tipsat om i tråden. EFM bd är den jag får bäst resultat från.
    Sampla en kick från rytmen. Lägg in i md.

  24. #1584
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Jo den lutar mot den lösningen. Blir bara så stressad av att vara bunden till wavefiler som så lätt försvinner. Dags att komma över den rädslan

  25. #1585
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Inatt lärde jag mig att spara samplingar i ROM.
    Dock pga avsaknad av +Drive så börjar det bli fullt.
    Så hur funkar det när man gör backup till datorn, får man ROM-ljuden som .wav, eller blir det bara ngt .syx-paket?

  26. #1586
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Barbaron Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inatt lärde jag mig att spara samplingar i ROM.
    Dock pga avsaknad av +Drive så börjar det bli fullt.
    Så hur funkar det när man gör backup till datorn, får man ROM-ljuden som .wav, eller blir det bara ngt .syx-paket?
    Du kan dumpa över ljuden ett och ett, men det blir i sysex-format.

  27. #1587
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan dumpa över ljuden ett och ett, men det blir i sysex-format.
    Jaha jaha får la lära mig att sampla med octatracken också då

  28. #1588
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Barbaron Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha jaha får la lära mig att sampla med octatracken också då
    Aj aj. Livet är hårt ibland

  29. #1589
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Min ingång "b" sprakar på min md mk1.... Tips på lösning?

  30. #1590
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min ingång "b" sprakar på min md mk1.... Tips på lösning?
    Antar att du testat att starta om den och laddat ett nytt kit? Koden som hanterar ingångarna tycks spåra ur ibland...

  31. #1591
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Är det vanligt med problem på ingångarna? Min Mk2 lider inte av knaster men har märkbart olika volym på dom. Kör jag stereo in så måste jag kompensera för att få balans.

  32. #1592
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    ingång B sprakar fortfarande.... no clue....

    Kan man installera nya encodrar och gummerade reglage på sin mk1 uw?
    kan man själv installera +drive på en mk1? har inte cash till att köpa en mk2uw+drive nämligen och hoppas att det finns nån tredje part som kan bistå komponenter och kanske finns nån tråd för hacks? tacksam för svar. Det är klart att jag börjar tröttna på två bars bara på min mk1... kanske får flippa den mot en mk2...

  33. #1593
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså. Jäklar va bra MDUW är. Bara så ni vet.

  34. #1594
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså. Jäklar va bra MDUW är. Bara så ni vet.
    Ja! Varje gång jag får för mig att börja göra musik igen så köper jag en MD!

  35. #1595
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    +1

  36. #1596
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Underutnyttjar verkligen internsamplingen (ärligt talat knappt använt alls => skäms på mig). Bra att bli påmind. Ska bättra mig. Nåt tips på hur ett ledigt track kan användas för att spica upp ett helt vanligt trumpattern? Använder den "bara" som trummis och Octatracken står för samplingar. Får kolla lite yt!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-07-20 klockan 08:21.

  37. #1597
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underutnyttjar verkligen internsamplingen (ärligt talat knappt använt alls => skäms på mig). Bra att bli påmind. Ska bättra mig. Nåt tips på hur ett ledigt track kan användas för att spica upp ett helt vanligt trumpattern? Använder den "bara" som trummis och Octatracken står för samplingar. Får kolla lite yt!
    Jag brukar nog mest använda lediga spår för extra LFO och CTRL-8 (eller vad den heter, den som gör att man kan styra åtta parametrar på andra spår. Myckat användbar i o m att man kan programmera slides annorlunda med den än om man bara parameterlåser på ursprungsspåret.) Men har man två spår över och kör en record/play-combo med resamplig kan man ju sampla föregående slag och glitcha/reverse:a det, kör man sen random-lfo på volymen kan man ungefär simulera trig-conditions så den bara hörs ibland, så kan man ta LFO:n från rec-maskinens spår och styra nått annat, filter eller pan eller retrig-time, får man lite liv i det hela.

    Sen ska ju sägas att jag oftast inte använder MDUW för "grundtrummor", det får AR eller samplingar/mjukvara göra. MDUW används för flippad percussion, fills å skit... =)

  38. #1598
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar nog mest använda lediga spår för extra LFO och CTRL-8 (eller vad den heter, den som gör att man kan styra åtta parametrar på andra spår. Myckat användbar i o m att man kan programmera slides annorlunda med den än om man bara parameterlåser på ursprungsspåret.) Men har man två spår över och kör en record/play-combo med resamplig kan man ju sampla föregående slag och glitcha/reverse:a det, kör man sen random-lfo på volymen kan man ungefär simulera trig-conditions så den bara hörs ibland, så kan man ta LFO:n från rec-maskinens spår och styra nått annat, filter eller pan eller retrig-time, får man lite liv i det hela.

    Sen ska ju sägas att jag oftast inte använder MDUW för "grundtrummor", det får AR eller samplingar/mjukvara göra. MDUW används för flippad percussion, fills å skit... =)
    Tack för att du tog dig tid att skriva!

  39. #1599
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Hej bullen. Jag har aldrig använt ctrl funktionerna. Alls. Vad gör man med dem?


    Asking for a friend...

  40. #1600
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej bullen. Jag har aldrig använt ctrl funktionerna. Alls. Vad gör man med dem?


    Asking for a friend...
    Antagligen sjukt praktiska vid live/jam m m. Men, jag använder dem i stort sett enbart för parameter-slide-trix (men det är ett bra trix enligt mig). Såhär:

    Man sätter ju upp vilka steg som ska steg:a resp slide:a för parameterlås per spår, inte per parameter. Så, säg att du vill slide:a filtret från steg 1-4, men sen stega det steg 5, 6 och 7. Enkelt, sätt slide på spåret mellan 1 och 4. Men, sen kommer du på att du vill slide:a pan från steg 1 till 7. Nu gick inte det, eftersom sätta slide på spår 7 kommer påverkar filtrens lås oxå. Då tager man ett nytt spår, sätter slide 1&7 på det, och sen väljer man sin control-maskin, pekar den på pan på föregående spår, och sätter sina parameterlås för ctrl-maskinens värde på steg 1 och 7.

    (Sen, när man gjort tillräckligt mycket sånt här är det lämpligt att spela in det som audio, för nästa dag när du laddar din pattern&kit så finns det inte en enda möjlighet att fatta vad det är som händer egentligen, eller vad i kit:et som gör vad... =) )

    (Man skulle antagligen kunna parameterlåsa en massa värden för ctrl-maskinen, och sen LFO:a vilken parameter de faktiskt ska påverka och annat random-trix oxå, men det var något jag precis drömde upp, så har inte testat. Vetetusan hur användbart det skulle bli i praktiken, men det skulle säkert bli rätt random i alla fall...)

  41. #1601
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej bullen. Jag har aldrig använt ctrl funktionerna. Alls. Vad gör man med dem?


    Asking for a friend...
    Använder alltid ctrlmaskiner och parameterlåser både reverb, delay och för hela klabbet för full kontroll över effekter. Gör du sen lite olika kors med olika parametervärden så kan du förändra jättemycket i ett svep. Supergrymme.

  42. #1602
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Möblerat om lite på musikväggen iom påökning av en Heat. Funderar på att racka MDn. Några erfarenheter av det? Det jag tänker på främst är att jag plockar med den då och då på rep och vore synd om gängorna är känsliga o går sönder efter några av- och på-skruvningar.

  43. #1603
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Möblerat om lite på musikväggen iom påökning av en Heat. Funderar på att racka MDn. Några erfarenheter av det? Det jag tänker på främst är att jag plockar med den då och då på rep och vore synd om gängorna är känsliga o går sönder efter några av- och på-skruvningar.
    Skaffa ett hårt rackcase direkt och flytta bara över enheten dit när den ska transporteras.

  44. #1604
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Förstår din poäng. Men det blir dyrt och jag kommer nog ändå inte vilja ha den rackad live och på rep.

  45. #1605
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Förstår din poäng. Men det blir dyrt och jag kommer nog ändå inte vilja ha den rackad live och på rep.
    Finns väl sånadär rackskruvar som inte är skruvar? Någon slags annan lösning där man glider på ett par stoppluttar bara?

  46. #1606
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det är alltså skruvarna som håller fast rackskenorna i MDn som jag menar. Inte de som fästs i racket. Och att gängorna i MDn skulle ta slut menar jag alltså.

  47. #1607
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Jag rackade min mnm mk1, hade ur den en gång sen va huvuden i skruvarna slut. Köp härdat. Ingen aning om gämgorna i maskin dock, men m3 har begränsningar, man får ha tur och känsla. Rackat är inte lika ergo heller.

  48. #1608
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag rackade min mnm mk1, hade ur den en gång sen va huvuden i skruvarna slut. Köp härdat. Ingen aning om gämgorna i maskin dock, men m3 har begränsningar, man får ha tur och känsla. Rackat är inte lika ergo heller.
    Ja, det blir nog rackat. Får köpa bra skruv bara, och vara försiktig. M3 6mm ska det vara. Skruvat av o på Minitaurens rackplåtar några gånger o verkar funka.

    Och i mitt fall är rack superergonomiskt. Rakare i ryggen kan en inte bli!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3321.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	297,7 KB 
Id:	77076

  49. #1609
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den här trummaskinen i UW-utförande är nu 12 år gammal. Still going strong!

  50. #1610
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Verkligen! Sneglar inte en sekund åt annat håll. Enda trummisen jag har och behöver. Och då utnyttjar jag ändå bara en bråkdel av vad den kan.

  51. #1611
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fyfaan vad bra den är!
    Satt just med en polare och vred till techno på den via en mackiemixer och ett par rejäla högtalare.
    Behöver inget annat! Fattar inte varför jag tittar på annan gear!
    Har en Yocta här hemma nu också på lån, helt osugen!

  52. #1612
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Kan man köra sysex-dump direkt mellan två md? En uwmki och en uwmkii+

  53. #1613
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Jag förstår inte detta med MD.. Är det 4st olika versioner (MKI,MKII,MKIUW,MKIIUW) eller är det 3st versioner (MKI,MKII,MKIIUW) eller är det 2st versioner (MKI,MKIIUW) eller hur ser det ut? Alla heter SPS-1 också eller?

  54. #1614
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fyra versioner. Sedan med eller utan plusdrive (har för mig att den var tillval för UW).

  55. #1615
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Exakt, fyra versioner. Jag har t ex mk1uw

  56. #1616
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Tack för svar!

    Skillnad mellan MKI och MKII?

  57. #1617
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar!

    Skillnad mellan MKI och MKII?
    http://www.elektron-users.com/index....assic_vs._mkii

  58. #1618
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar!

    Skillnad mellan MKI och MKII?
    Största skillnaden är 64 steg istället för 32. Sen är mk2 även lite lägre, samt har balanserad I/O. (Sen är det lite mer som skiljer, annan trafo/spänning och nått mer säkert. För UW skiljer även sampleminne samt antal ROM/RAM-maskiner.)

  59. #1619
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag började på ett nytt musikprojekt genom att återanvända ett gammalt snapshot för att det var enklast just då. Jag programmerade ett pattern och tänkte att jag skulle göra det längre och lägga in lite variationer här o där. När jag går in i "Scale setup" och lägger till ett "Pattern page" så blir det ett tyst avsnitt. Hade det varit ett nytt fräscht pattern så hade den första sidan kopierats till nästa men tyvärr så hade jag som sagt kört återvinning. Finns det något sätt att kopiera första sidan till nästa eller måste jag programmera allt för hand? Det var ett rätt jobbigt pattern så jag vill helst slippa.

  60. #1620
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag började på ett nytt musikprojekt genom att återanvända ett gammalt snapshot för att det var enklast just då. Jag programmerade ett pattern och tänkte att jag skulle göra det längre och lägga in lite variationer här o där. När jag går in i "Scale setup" och lägger till ett "Pattern page" så blir det ett tyst avsnitt. Hade det varit ett nytt fräscht pattern så hade den första sidan kopierats till nästa men tyvärr så hade jag som sagt kört återvinning. Finns det något sätt att kopiera första sidan till nästa eller måste jag programmera allt för hand? Det var ett rätt jobbigt pattern så jag vill helst slippa.
    Det går bra!
    Faktiskt logiskt hur man gör när man väl kommer på det
    Välj sida du vill kopiera, håll ner scale setup-knappen, tryck function+rec (dvs copy). Väl sida du vill kopiera till, göra samma fast func+paste

Liknande ämnen

  1. Elektron Machinedrum
    Av Balint i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:17
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-08, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •