Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: convolution sampling hur fungerar det???

  1. #1
    KaH!
    KaH! är inte uppkopplad
    KaH!s avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    convolution sampling hur fungerar det???

    Hej alla på 99:an

    Finns det någon som har testat att convolution sampla något????

    Vad jag har förstått så fungerar convolution sampling enligt följande:

    1.Ett antal olika test signaler mellan 20-20.000Hz körs igenom den enhet som man vill efterlikna.

    2. Testsignalerna spelas in av en sampler och signaldatan analyseras sedan av ett datorprogramm som skaper en algorithm.

    3.Algorithmen kan sedan matas in i programmvara som simulerar den enhet man vill efterlikna exmpelvis en rullbandare.

    På detta sättet är det fullt möjligt att göra egna pluggar för att simulera det mesta.

    Hur fungerar detta i praktiken??

    Tackar för svar på förhand

  2. #2
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Det brukar gå till så att man kör en puls (väldigt smal, en oändligt smal puls innehåller nämligen alla frekvenser) genom vad det nu är man ska sampla och spelar in svaret. Detta kallas för impulssvaret.
    För att enkelt förklara hur man sen "applicerar" (convolution på engelska, faltning på svenska, vilket är namnet på den matematiska operation som används) impulssvaret på ljudet så kan man säga att man behandlar varje sample som en impuls, och eftersom man har inpulssvaret så vet man hur systemet beter sig om man skickar in en impuls.
    Man kan även sampla ett antal olika toner eller ett svep och räkna fram ett impulssvar från det men det har jag mindre koll på hur man gör.

    Det finns några nackdelar vad jag har förstått, dels så är det ganska mycket beräkningar med i bilden, speciellt om man har långa impulssvar. Vilket kan dra mycket cpu-kraft.
    Dels så funkar det bara på LTI-system, vilket innebär att systemen som samplas måste vara linjära och tidsinvarianta (inte ändra sig under tiden). Så distade förstärkare och sånt funkar inte att samplas eftersom de inte är linjära,

  3. #3
    KaH!
    KaH! är inte uppkopplad
    KaH!s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för ett bra svar.

    Hur gör man convolving sampling i parktiken??

    vilka programvaror behöver man???

    vilken hårdavara förutom en dator behöver man???

    Hur applicerar man det convolverade ljudet i sin mix????


    Laddar man in den convolverade samplingen i en sampler och sänder
    sedan ljudet i genom den.

    precis som man arbetar med vilken effekenhet som helst.

    Att något är cpu krävande är alltid jobbigt men det brukar betyda att pluggen gör ett bra jobb.

    Dessutom går det ju att bränna ut effekten på spåren för att minska cpu belastningen.


    Funderar på att convolverings sampla min Revox g-36 rör rullbandare för att testa tekniken.

    Finns det någon som kan hjälpa mig att göra det hör av er.

    Hälsningar kalle.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Finns ju bra pluggar som t.ex Waves IR1 Convolution Reverb som kan hela processen själv. Både att spela in från reverberande källa och återskapa.

Liknande ämnen

  1. Fungerar Cubase SX2 med 256 Mb RAM?
    Av Dalleponken i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 13:01
  2. Hur fungerar CF-101 Chorus/Flanger??
    Av richarddd i forum Reason Studios
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 17:36
  3. Firewire, hur fungerar det?
    Av butler i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 15:03
  4. Hur fungerar en fostex a8-rullbandare?
    Av Volantiz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 07:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •