Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Normalisera Mp3

  1. #1
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran

    Normalisera Mp3

    Hej! Jag tyckte det skulle vara fint om man hade ett program i/med vilket man kunde markera ett gäng mp3 och normalisera dessa då man har en hel del gamla skivor rippade.
    Känns ju lite krävande att konvertera till wav, normalisera och sen tillbaka till mp3.
    Någon som har testat något med gott resultat?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skulle rekommendera att lägga en nivåutjämnare i mp3-spelaren istället. Multibandskompressor eller något åt det hållet. Annars finns risken att ens redan innehållsreducerade mp3:or låter ännu sämre pga uppackning-normalisering-mp3 igen.

  3. #3
    imported_Lemon
    CDeX fixar det.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Jgb, jo det är klart, men jag ska bränna mp3 cd inför semestern och min cd har så klen output att jag måste höja volymen på låtarna innan bränning, och det finns program som (påstar) att de inte konverterar innan normalisering.

  5. #5
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Wavelab fixar det också. Sedan låter det konstigt att det inte skulle gå att bränna utan att normalisera?

  6. #6
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Bränna går nog fint, men att LYSSNA på den sen i den bärbara cdn var väl det han menade.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    eskimo, precis.

    Vilka tomtar: http://www.mp3doctor.com/normalize.htm

    Det kan ju faktiskt vara tänkt så att det SKA vara skillnader i volym inom en låt...

    Hur många superlativ får man egentligen använda i ett stycke?

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hur du än gör får du SÄMRE ljudfiler. Att omkoda en mp3'a är defintivt degraderande. Om du ändå ska gå den vägen tror jag Razorlame kan hjälpa dig. Jag har för mig den kan normalisera, eller kompressa innan den encode'ar om mp3 filen. Detta funkar även på mp3 -> mp3. Det finns bara en mp3 motor som är värd namnet och det är Dibroms compile av LAME v3.90.3, med kommandot --alt-preset extreme. Då lär du inte märka degraderingen så mycket.

  9. #9
    Rillo
    Rillo är inte uppkopplad
    Rillos avatar
    Senior
    iTunes fixar det. På macversionen iallafall, borde vara samma på pc.
    Ladda ner på www.apple.com

  10. #10
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    annars kan du ju alltid batcha hela jobbet i wavelab så sköter den det automatiskt sen.

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av syked
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    annars kan du ju alltid batcha hela jobbet i wavelab så sköter den det automatiskt sen.
    Ett litet problem med wavelab är att man inte kan välja encoder, det borde dom fixa - om dom vill fortsätta vara bland dom två bästa ljudeditorena.

  12. #12
    DaPhox
    Lämna i de för batchnormalisering på Polar

Liknande ämnen

  1. normalisera ljudet maximalt
    Av Grendel i forum Mixning & mastring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 08:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •