Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Dub? Tips? Nån?

  1. #1
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Dub? Tips? Nån?

    Någon som kan tipsa om lite skönt rökig dub? Riktigt lugnt osv med mycket roland space echo och hela den biten

    känner till just nu: tikiman

  2. #2
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ahimsa/jahimsa från uppsala gjorde riktigt skön roots dub-mojja... kan ge dig mp3-konto när jag kommer hem imorgon

    deras (högst oväntade) split med legendariska Nojs Bojs är fantastisk!

  3. #3
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Riktig dub eller sån där ny tysk?

    Riktig:
    Prince Far-I, 'Cry Tuff Dub Encounter' till exempel. Låt: 'Plant Up'.
    Nåt med Scientist kanske. Inte så mycket ekon, men svängigt som attan. 'Wins The World Cup' är min favorit, men inte många skulle hålla med.

    Och så King Tubby givetvis. Mästaren.
    Föreslår någon av Blood & Fire-samlingarna, 'Dub Gone Crazy' vol 1 & 2. Där skulle jag börja.

  4. #4

    Redaktör
    Klassisk dub eller elektronisk?

    Klassisk: vad som helst av King Tubby och Lee Perry. "King Tubby meets Rockers uptown" är den totala klassikern. Fantastiskt bra. Men det finns ungefär hur mycket dub som helst - till och med Inner Circle finns i dubbade versioner.

    Elektroniskt: Om du gillar Tikiman så ska du kolla in Rhythm & Sound. Och så finns hela tyska svängen med Pole och kompani, fast dom artisterna kanske du redan känner till?

    Tillianders "Dutty & Digital" är rätt dubbig, åtminstone första låten som finns på Ideal Recordings hemsida. Den kommer i sånt där kopieringskyddat format som inte går att spela i min dator, så jag har inte köpt den (än). (Det är en sån där stort svart plastskiva som jag inte sett någon spelare för datorer. Måste vara nåt nytt format för att förhindra att folk rippar i dator.)

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har en skiva som heter "Heayweight sound" eller nått i den stilen. Där snackar vi seriösa dub-ekon och genuin träskreggae. Artisterna heter bland annat King Tubby vill jag minnas. Störtskön glidarmusik i bilen.

  6. #6

  7. #7
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Om det inte ska vara elektroniskt, lägg till:
    "Dub Vibration - Israel Vibration in dub"
    Allt med Dillinger (inte bara dub iofs)
    Nån samlingsplatta med Augustus Pablo, t.ex. "Dub, Roots And Reggae From The Melodica King"

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Schyrre! Jag ska försöka kolla upp så många av dessa som möjligt väldigt snart!

    "Om du gillar Tikiman så ska du kolla in Rhythm & Sound"

    jorå.. har han gjort nåt mer album än just det? Det är den skivan och "showcase" (som är ett gäng olika versioner av 3 låtar) som jag hört och gillar skarpt.

  9. #9
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag lägger också min röst för underbara King Tubby. Och så har vi ju Lee Perry förståss.

  10. #10
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schyrre! Jag ska försöka kolla upp så många av dessa som möjligt väldigt snart!

    "Om du gillar Tikiman så ska du kolla in Rhythm & Sound"

    jorå.. har han gjort nåt mer album än just det? Det är den skivan och "showcase" (som är ett gäng olika versioner av 3 låtar) som jag hört och gillar skarpt.
    ja, tikiman har senast släppt ett album under hans riktiga namn paul st hilaire. han får inte kalla sig tikiman längre så alla gamla burial mix-skivor kommer idag med små klisterlappar där de ersatt ordet tikiman med just paul st hilaire.

    bolaget wackies är en favorit, lyssna på clive field marshalls 'poor house rockers' och njut.
    helt fantastisk och konstig reggae. i en låt mixar de helt plötsligt in en annan som bara kommer in som något slags eko och sedan försvinner igen. det måste låtit jättekonstigt 1981. love joys från samma bolag är ett annat tips, dock är det inte alls lika mycket dub, snarare reggae och lovers rock. väldigt fina låtar och fantastisk sång.
    naturligtvis bör klassiska etiketter som trojan och studio one också kollas upp.

    mad professor är kung av eko om det nu är det man vill åt.
    jag gillar en hel det digital roots också, gillar t o m lee perrys inspelningar där det låter som om han använt sig av en d-50 och nåt digitaldelay. digitala baktaktsartister som bör kollas upp är bland annat bush chemists och twilight circus.

    sen finns det som sagt en uppsjö av dansant elektronisk dub också, kolla här för mer info:
    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:11068
    tror minsann att en del av mina inspelningar nämns som "viktiga" där...hihi.

    nu kallnar mitt badvatten.

  11. #11
    dubsmith
    yepps som false messiah nämnde Rhytm and sound är riktigt bra !

  12. #12
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Scientist, Lee Perry, King Tubby! De tre mästarna.
    Men börja, som sagt, med nån samling och se vad du gillar bäst. Bra samlingar finns på nämnda Blood & Fire och Trojan.
    Om du är sugen på att se bra live-dub så ska du gå till Mosebacke den 31 januari då Dennis Bovells band (Linton Kwesi Johnsons kompband) spelar med svenske Internal Dread bakom mixerbordet.

  13. #13
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Lite mer nutida: Pole är jäkligt bra också. Lågmält och brusigt.

  14. #14

    Redaktör
    Det finns fyra Rhythm & Sound-fullängdare (som jag känner till):

    Rhythm & Sound with Tikiman - Showcase
    Rhythm & Sound - Rhythm & Sound
    Rhythm & Sound - The artists (samlade 12")
    Rhythm & Sound - The versions ("The artists" i dubversioner)

    Dessutom har de släppt en hel del tolvor, varav en del är samlat på plattorna ovan. Och dessutom material under ett par andra alias (Basic Channel) men det är mer technoorienterat.

    Måste utfärda en varning också - jamaikansk musik har en förmåga att sluka folk helt och hållet: det börjar försiktigt med lite dubalbum, sen blir det roots, sen ska, sen rocksteady, lovers rock, jamaikansk soulmusik, ragga, dancehall och så vidare. Och sen sitter man där, utfattig, men har investerat tiotusentals kronor i obskyra originalvinyl från JA.

  15. #15
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Kort sagt: Ett mardrömsscenario!

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Twilight Circus Dub Sound System - de här killarna odlar inte morötter
    http://www.thinnerism.com/releases.php?r=thn039 <- Mycket skön skiva

    Eller så petar man igång en slö rytm på en trummaskin, lite vilsna ackord och en stabil basgång. Lägg på 2-6 korskopplade delay och lagom med reverb. Voila, egenhändigt gjord dub!

  17. #17
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag tycker inte det är "riktig vs elektronisk" utan snarare "handspelad vs sequencad" och båda är elektroniska eftersom mixern+fx är huvudinstrumentet.

    inte för att det är lika bra som tubby/perry men trevligt ändå att khruangbin ger ut ett dubalbum

    https://open.spotify.com/album/4b7iB...TAG2P4wYlRSsWA

    oj trådgräv haha. det blir så när det står tips på trådar längst ned

  18. #18
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Snöat in hårt på Keith Hudson. Främst pick a dub.

  19. #19
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Deepchord - vilken platta som helst.
    Tapes har gjort en del fantastisk digital dub, likaså Disrupt (båda utgivet på Jahtari).
    Deadbeat - särskilt Roots & Wire-albumet.

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns fyra Rhythm & Sound-fullängdare (som jag känner till):

    Rhythm & Sound with Tikiman - Showcase
    Rhythm & Sound - Rhythm & Sound
    Rhythm & Sound - The artists (samlade 12")
    Rhythm & Sound - The versions ("The artists" i dubversioner)
    Också släppt sedan det här inlägget skrevs:

    Rhythm & Sound - See Mi Yah
    Rhythm & Sound - See Mi Yah (Remixes)

    (See Mi Yah släpptes mars 2005, så det var flera månader efter att det där inlägget skrevs… )

  21. #21

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tycker inte det är "riktig vs elektronisk" utan snarare "handspelad vs sequencad" och båda är elektroniska eftersom mixern+fx är huvudinstrumentet.
    Kruxet är att det finns ganska många olika sorters musik som alla kallas dub:

    - ur-dub: Lee Perry, King Tubby, etc – ursprunget, gjorde versions utifrån handspelad reggae
    - elektronisk dub: Pole, Rhythm & Sound, etc – dubinspirerad elektronisk musik
    - dubtechno: Basic Channel, Deepchord, Fluxion, etc – 4/4-techno, med tyska ackord och mycket eko
    - ny dub: Twilight Circus Dub Sound System – ny musik mest mest inspiration från ur-duben, men där man gör dub utan att det finns originallåtar

    Det är stort överlapp mellan alla typer, men den som i första hand gillar Pole och Vladislav Delay går kanske inte igång supermycket på jamaikanska släpp från 1973, och tvärtom.

  22. #22
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Om man vill gå lite utanför standard-duben och inte lyssnat på Adrian Sherwoods produktioner så gör det!

    https://youtu.be/ZSMtZU1mBEo

  23. #23
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, tikiman har senast släppt ett album under hans riktiga namn paul st hilaire. han får inte kalla sig tikiman längre så alla gamla burial mix-skivor kommer idag med små klisterlappar där de ersatt ordet tikiman med just paul st hilaire.

    bolaget wackies är en favorit, lyssna på clive field marshalls 'poor house rockers' och njut.
    helt fantastisk och konstig reggae. i en låt mixar de helt plötsligt in en annan som bara kommer in som något slags eko och sedan försvinner igen. det måste låtit jättekonstigt 1981. love joys från samma bolag är ett annat tips, dock är det inte alls lika mycket dub, snarare reggae och lovers rock. väldigt fina låtar och fantastisk sång.
    naturligtvis bör klassiska etiketter som trojan och studio one också kollas upp.

    mad professor är kung av eko om det nu är det man vill åt.
    jag gillar en hel det digital roots också, gillar t o m lee perrys inspelningar där det låter som om han använt sig av en d-50 och nåt digitaldelay. digitala baktaktsartister som bör kollas upp är bland annat bush chemists och twilight circus.

    sen finns det som sagt en uppsjö av dansant elektronisk dub också, kolla här för mer info:
    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:11068
    tror minsann att en del av mina inspelningar nämns som "viktiga" där...hihi.

    nu kallnar mitt badvatten.
    Intervju med älskade Bullwackie (75 år) som startade Wackies, i dagens New York Times.


  24. #24
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Je ne sais pas si Deyosan c’est un group musicien de dub, mais je crois att det är så.

    Kolla alltså Deyosan

    Exempel:
    https://youtu.be/z-wmVOSkDVY

  25. #25
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Här är ett gäng personliga klassisk dub-favoriter - https://open.spotify.com/playlist/6z...SjCoGzbHJ_WNkw

    Skulle själv vilja ha tips på mer rhythm & sound-aktigt...det som är mer åt regggae än techno. Deadbeat & Paul St Hilaire-skivan är grym men saknar mer av samma stuk.

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, tikiman har senast släppt ett album under hans riktiga namn paul st hilaire. han får inte kalla sig tikiman längre så alla gamla burial mix-skivor kommer idag med små klisterlappar där de ersatt ordet tikiman med just paul st hilaire.
    Vet du vad dispyten handlade om?

  26. #26

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av gs1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle själv vilja ha tips på mer rhythm & sound-aktigt...det som är mer åt regggae än techno. Deadbeat & Paul St Hilaire-skivan är grym men saknar mer av samma stuk.
    Lyssnat på Kevin Martins produktioner? Han har gjort en del åt det hållet som The Bug (mer dancehall) och King Midas (framförallt första plattan från 2009).

  27. #27
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnat på Kevin Martins produktioner? Han har gjort en del åt det hållet som The Bug (mer dancehall) och King Midas (framförallt första plattan från 2009).
    De hade jag missat, inte riktigt det sound jag letar efter men detta var svinbra. Tack för tipset!

  28. #28
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Årets fynd för min del är italienska Babe Roots & Another Channel som båda gör precis vad jag letat efter...svinbra!

    https://youtu.be/ldk1gLq5fdI

  29. #29
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kruxet är att det finns ganska många olika sorters musik som alla kallas dub:

    - ur-dub: Lee Perry, King Tubby, etc – ursprunget, gjorde versions utifrån handspelad reggae
    - elektronisk dub: Pole, Rhythm & Sound, etc – dubinspirerad elektronisk musik
    - dubtechno: Basic Channel, Deepchord, Fluxion, etc – 4/4-techno, med tyska ackord och mycket eko
    - ny dub: Twilight Circus Dub Sound System – ny musik mest mest inspiration från ur-duben, men där man gör dub utan att det finns originallåtar

    Det är stort överlapp mellan alla typer, men den som i första hand gillar Pole och Vladislav Delay går kanske inte igång supermycket på jamaikanska släpp från 1973, och tvärtom.
    jag tror inte man ska beviljas internetabonnemang om man inte går igång på jamaikanska släpp från 1973

    men en grej som inte tagits upp är Dub Disco. Walter Gibbons var ju galen i King Tubby och det var det som var länken, det som gjorde musik (annan musik än reggae) till mixerbordsworkouts. att verket skapas i och med (eller från början till slut i) mixen


    https://youtu.be/V99DDEgum-Y


    https://youtu.be/EE8E2zfar5E

  30. #30
    richie kay
    richie kay är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vilken kul tråd med bra musik. Hittade nyss en kul intervju med Deadbeat för alla Gearslutz: https://blog.native-instruments.com/...in-real-space/

    Jag känner igen lite Waldorf Och Dreadbox Erebus, Korh MS-20 (?) visst är det väl en ARturia Minibrute med också? Någon som känner ingen andra grejer?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	deadbeat studio.png 
Visningar:	20 
Storlek:	1,83 MB 
Id:	100237
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	deadbeat-sub-2-2-1920x0-c-default.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	449,1 KB 
Id:	100236  
    Senast redigerat av richie kay den 2021-03-08 klockan 22:21.

  31. #31
    richie kay
    richie kay är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Och här är länk till hans label BLKRTZ: https://blkrtz.bandcamp.com/. Finns mycket bra i den katalogen :-)

Liknande ämnen

  1. TV-Tips
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2023-04-30, 08:28
  2. Tips på bra VST EQ!
    Av psyjazz i forum Övrig mjukvara
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 00:11
  3. Tips
    Av limpan2 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •