Sidan 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 1102

Ämne: Synthesizer spotting

  1. #1
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran

    Synthesizer spotting

    Skirv ett inlägg om ni ser någon kul/cool synth på stan, TV m.m.

    Keyboarddisten "spelar" på en Memorymoog i Europe's senaste video...

    MVH
    Demokid

  2. #2
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    FAIRLITE


  3. #3
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Ser en kul synth hemma hos mej. Räknas det? :kaaaka!:

  4. #4
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Jag ser även en Kul frisyr på bilden ovan.

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skirv ett inlägg om ni ser någon kul/cool synth på stan, TV m.m.

    Keyboarddisten "spelar" på en Memorymoog i Europe's senaste video...

    MVH
    Demokid
    Mic som spelar klaviatur i Europe har faktiskt en memorymoog vilket tydligen var bland det enda han behöll när de hade sina bizarra skatteskulder....

  6. #6
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Jag tar risken att låta som en nörd. Såg en Roland Juno-106 i filmen American Pie.

  7. #7
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Tar samma risk som Gnutten och säger att jag tror att jag såg en yamaha sy-99 i School of rock. Något sy- var det iaf.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En Arp 2500 i "Närkontakt av tredje graden". Men det vet väl alla.

  9. #9
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    I så fall är jag nördigast av alla som minns Emulator II:an i "Ferris Bueller's day off"... :rolleyes:

    Fast det var mest för att jag tyckte det var så hutlöst orättvist att den bortskämde snorvalpen hade ett så underbart instrument som leksak medan jag, som verkligen förtjänade en, inte hade någon.

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Var det han som spelade in snarkljud på den för att lura sina föräldrar till att tro att han låg och sov? Eller vilken film kan det vara?

    Sedan har vi en Ensoniq Mirage i "Desperado", eller i alla fall till föregångaren till den filmen. Den låter som värsta popbandet.

  11. #11
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Just den med snarkljuden, ja. Rolig scen men vilket upprörande missbruk!!

  12. #12
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Kommer inte ens ihåg vad filmen handlade om, jag kommer bara ihåg den scenen. Selektivt minne är bra att ha ibland. Nu kommer jat att tänka på ånnu en film, nämligen "Sneakers". Vill minnas att någon blev kidnappad och fick åka i en skåpbil. Eftersom han inte såg något så fick han försöka minnas vilka ljud han hört under färden. När de sedan försökte återskapa ljuden satt de men någon slags analogsynt. Även den kan ha funnits i en skåpbil,

  13. #13
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Fast nu bräcker jag alla med Yamaha CX1 i japanska topprullen "Supermonster"!! :kaaaka!:

    Den används av en liten kille till att spela en speciell rymdmelodi som kallar på 3 kvinnliga rymdhjältar. De utför en speciell dans för att få superkrafter till att näpsa allehanda otäcka stop-motion-monster som vill sprida död och förintelse omkring sig.

    Vet ej hur den slutar eftersom den är så outhärdligt dålig att man inte klarar hela vägen. Tublenco och jag försökte vid 3 olika tillfällen i vår ungdom...

  14. #14
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Paul Shaffer som är keyboardist i "The Late Show" har en OB-8 och nu även en Voyager AE.

  15. #15
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Paul Shaffer har jag alltid misstänkt att han har en JD-800 men har alldrig fått syn på de syntar Demokid nämde.

  16. #16
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Paul har en JD800 framför sig och verkar vara den han spelar mest på. På hans högra sida har han en OB-8:a. Bakom sig till höger, lite vriden står en Voyager AE och lyser.

  17. #17
    Azzers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har sett en ARP2600 i "The ousbournes" på TV4 för ett tag sedan. Ozzy hadde den bortglömmd blande en massa skit någonstans. Plockade fram den och pillade lite på den. han hadde ingen koll alls på synthen men fick i alla fall ljud ut ur den.

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    1. kazoo? .. ren gissning.. inte mycket till maskin iofs.. sh2000?
    2. micromoog har jag för mig! .. var ett tag sen jag såg den bara

  19. #19
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Kan Paolo Roberto få ljud ur en synt över huvud taget? I "G" förekommer både Siel, PPG och Multimoog. PPG:n ser man i slutet av filmen när något band spelar.

  20. #20
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Triggar dom inte S900 med en Juno-106 i filmen Stockholmsnatt??

  21. #21
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Barn körde väl på en SIEL Cruise tidigare va..?

  22. #22
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar samma risk som Gnutten och säger att jag tror att jag såg en yamaha sy-99 i School of rock. Något sy- var det iaf.
    SY-85

  23. #23
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    HAR INTE DEN GODE pAUL EN kURZWEIL k250 MED

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då kan jag passa på att återigen fråga gänget om den ultimata kultfilmen, som jag såg på SVT någon gång i slutet av det glada 80-talet - och som kom från 85-86 någon gång. Filmen var riktigt cheesy och handlade om ett tjejband. Någon av tjejernas farsor eller något, kanske ett skivbolag, sponsrade med en massa pengar och sedan gick de till en musikaffär och köpte massor av syntar! ;-) Hela lägenheten fylldes... typ (minnet har en tendens att överdriva men ändå). Kommer ihåg att det var gott om Korg-syntar och åtminstone en Poly 800 (en sådan synt man "kunde" på den tiden och därför "såg" I guess). Tjejerna bodde ihop och det var förmodligen i NYC de bodde. Eller London? Den kanske rentav var tysk? ;-) Berlin? Nä. Vad sjutton kan det ha varit? De hade allihop Allanah Currie-frillor (ni vet, hon i Thompson Twins).


    Thompson Twins

    (Apropå det, någon som hört deras fortsättningsprojekt Babble? Bra?)

  25. #25
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av steve
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HAR INTE DEN GODE pAUL EN kURZWEIL k250 MED
    Jo, och en k2000 på _sin_ vänstra sida.

  26. #26
    imported_Lemon
    Hard to hold - Prophet-5:an på hotellrummet!!!!

  27. #27
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Satt och kollade på "in case you did´nt feel like showing up" videon jag har med Ministry, i ett snabbt klipp såg jag (eller jag tror jag såg) en Akai AX-73. Kan det vara nån annan synt som ser liknande ut:


    Den jag såg var helt vit och hade samma stuk på display/reglage i en svart ruta... det kan mycket väl ha varit en sådan jag såg, men det var tamefan inte nån höjdar bild på den videon.

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Akai hade även ett masterklav som var nära på identiskt till utseendet (som AX73 bygger på). De har även en sampler som är väldigt lik också..

  29. #29
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Paul har en JD800 framför sig och verkar vara den han spelar mest på. På hans högra sida har han en OB-8:a. Bakom sig till höger, lite vriden står en Voyager AE och lyser.
    Paul har jäkligt många synthar! Det finns en Korg TR-rack i ett stativ bakom honom, men K2000 stod på flygeln förut men är flyttad lite åt sidan. Så har han någon galen orgel där med. Den mannen har synthar minsann ..

    :kaaaka!:

  30. #30
    imported_Lemon
    Orgeln är en ordentligt maskad Hammond C3

  31. #31
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Melody Club låtsas spela på en Memorymoog i videon ?Baby?. Trist med band som försöker få 80 tals image genom att använda en analogsynt. I själva verket kör Melody Club med NL3 och softsynthar i studion.

    \\Gnutten

  32. #32
    toandfro
    Om de vill vara så 80-tal så varför inte ta steget ut och spela in på rullband?!

  33. #33
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Ja det hade faktiskt varit coolare men det syns inte att man kör rullband i studion. Nä ställ dit en kebordist som brukar spela SY77 framför en Memorymoog eller Prophet-5 så får han 80 tals image. Stört löjligt!!

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    SY77 är 90-tal.

  35. #35
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ..ett av alla tusentals band som kör så.

    I filmen "the songs remains the same" med Led Zeppelin så lirar basisten/keyboardisten på en helt _vansinnigt_ stor orgel i låten "No quarter". Jag tror ärligt talat inte att de använde den orgeln i studion heller.. men det såg riktigt coolt ut i videon!

    Alltså.. det där handlar ju som ni skriver själva om image.. på i stort sett samma sätt som att många har annorlunda kläder på sig i videos eller på scen än vad de brukar gå omkring med på gatan.

  36. #36
    toandfro
    Vadå?...är det coolare att stå med en memorymoog än vad det är att stå med en dator och ett midiklaviatur?!


    Sen så har jag för mig att i Melody Clubs video så var det en Sequential Circuits inte moog...men det kanske inte var det viktiga.

  37. #37
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har för mig att jag sett prophet 5 och arp2600 i deras videos.. men nä.. det är nog inte det viktiga
    Profeten var nog med på scen de gånger jag sett dom om jag inte missminner mig. Nåt som däremot är mycket löjligare imho är "rockband" som lirar med playback.. the sounds arvika 2003 nån? Det måste ha varit något fruktansvärt pinsamt.. playbacken hackade

  38. #38
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Urk, nu måste jag bli negativ igen - vem bryr sig om dom spelar en CS1x i videon eller en multi-super-duper-hunder-bunder-moog-prophet-5-1-8-jx3-10*120 och så spelar dom in deras låtar i studion med en NL3:a.

    Image image image; om nu analoga synthar knäcker och bräcker precis allting i denna värld inklusive kärnvapen. Då skulle ni som sitter på endast analoga riggar haft skivkontrakt + Britney-flickvän för 5 år sedan.

  39. #39
    imported_equinoxe
    Citat Ursprungligen postat av agoraph0bia
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Urk, nu måste jag bli negativ igen - vem bryr sig om dom spelar en CS1x i videon eller en multi-super-duper-hunder-bunder-moog-prophet-5-1-8-jx3-10*120 och så spelar dom in deras låtar i studion med en NL3:a.

    Image image image; om nu analoga synthar knäcker och bräcker precis allting i denna värld inklusive kärnvapen. Då skulle ni som sitter på endast analoga riggar haft skivkontrakt + Britney-flickvän för 5 år sedan.
    Vad grinig du blev!?
    Faktum är att det är råtöntigt att låtsas oavsett vad det än gäller. Använder man VST-pluggar eller en Nordlead kan man väl stå för det. Kör man på analogt i videos eller "live" bara för syns skull är man ju egentligen en pajas. Trams! :rolleyes:

    "Öhh..ja liksom vi kör digitalt men tycker att träpanel e snyggare! Ingen utav oss fattar ändå hur en synth funkar eftersom det är vår producent som ställer in alla ljud..."

  40. #40
    imported_equinoxe
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nåt som däremot är mycket löjligare imho är "rockband" som lirar med playback..
    Håller fullständigt med.

  41. #41
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Samma grej borde isåfall gälla guror i vissa rockvideos. Såg ett program på tv om att Oasis hyrde in svindyra specialutgåvor av Rickenbackerguror till Noel.
    Petitesser egentligen tycker jag. Man kan ju inte sticka under stol med att vissa analogisar e snyggare "möbler" ån nyare syntar å det e väl inte värre än att en sångare står å vrålar in i en AKG D112? Vet man om att inte det inte e så "original" så vet man, vet man inte så tror jag inte man bryr sig så mkt.

  42. #42
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    TV-framträdanden av schlagertyp kan vara kul annars. På scen sitter en kille och bankar på nått gammalt trumset, och ut ur högtalarna kommer spikrak 909-fyrfyra. =)

  43. #43
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Att man inte spelar på Moogar och andra analoga klassiker på scen är väl inte så konstigt. För det första är liveljudet ofta rätt kasst och då funkar en Nordlead lika bra. För det andra är gamal analogsyntar känsliga instrument som man inte bör dänga runt med på turnéer.

  44. #44
    toandfro
    Visst..det handlar om image...men ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att medelpersonen som ser Melody Club´s video på Z-tv ser någon som helst skillnad på om killen spelar på en moog eller el-orgel t.ex!?

    Där emot så kanske de mer tänker på de vita och svarta tangenterna och tänker.."det där är en synth".

    Så alltså använder Melody Club inte enbart Prophet 5 bara för att det ser coolt ut..utan även för att visa för andra musiker "kolla vad vi har" eller? :rolleyes:

  45. #45
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Av de som har att göra med Malody Club så är i alla fall en lite insatt i syntar. Varför skulle de annars välja en P5? Det handlar nog lite om att stila/visa upp sig eller kanske bara om att glädja andra syntentusiaster. Killen som valde att de skulle synas med en P5 kanske är som oss? Att de inte spelar på den på riktigt må vara hänt. Hur många med jättevingar på bilen tävlar egentligen? Det är lite samma sak tycker jag.

  46. #46
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag blir lite kåt när det lyser i instrumentet i bild, samtidigt som bara MIDI OUT kabeln sitter i. Då spelar det ingen roll vad det står i r¤v$n på klaviaturet

  47. #47
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TV-framträdanden av schlagertyp kan vara kul annars. På scen sitter en kille och bankar på nått gammalt trumset, och ut ur högtalarna kommer spikrak 909-fyrfyra. =)
    Du tänker på Da Buzz? De hade ju tom en gitarr på scen, trots att man inte hörde nån jävla gitarr.

  48. #48
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det är väll upp till dom att göra vad dom kan för att vara "heta" det är ju så tråkigt för dom att ha ett så svårt mål.... det är ju alltid enapa som är tuffast/cred-igast




  49. #49
    toandfro
    Citat Ursprungligen postat av makari
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du tänker på Da Buzz? De hade ju tom en gitarr på scen, trots att man inte hörde nån jävla gitarr.
    Eller E-type när han spelade i schlager sammanhang förra gången...Mickey Dee på trummor gjorde ju VÄLDIGT mycket för musiken...och till den pumpande takten behövde man ju verkligen 2 baskaggar för att hinna med?!

  50. #50
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Va hette musiksåpan Dee var jurymedlem i

  51. #51
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Såg en Juno106 som kunde köra arpeggio själv på "Sen Kväll Med Luuk" idag ?!?! (not! ) Men snubben som spelade på den var nog för trött för att mimspela arpeggio genom hela låten...

  52. #52
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Appropå Synthspotting... Nån som vet vad Brasse Brännström spelar på för vit sak i Sällskapsresan 2 "Snowroller"? Den är elektronisk, helt klart, men den är formad som en ukulele och man spelar som på en sån också. Jag har sett en sån på tyska VIVA i något morgonprogram också där den spelade plingplong autokomp. Gissar Casio 1984, men modell?

  53. #53
    toandfro
    Hehe...såg den också och tänkte i samma sekund att nu skriver säkert någon ett nytt inlägg i synthspotting-tråden!

  54. #54
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nördar det är vi allihopa, allihopa, allihopa, jaa meee, o du meee...

  55. #55
    imported_equinoxe
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Appropå Synthspotting... Nån som vet vad Brasse Brännström spelar på för vit sak i Sällskapsresan 2 "Snowroller"? Den är elektronisk, helt klart, men den är formad som en ukulele och man spelar som på en sån också. Jag har sett en sån på tyska VIVA i något morgonprogram också där den spelade plingplong autokomp. Gissar Casio 1984, men modell?
    Brasse Brännström medverkar inte i Sällskapsresan 2 - Snowroller...
    Förmodar att du tänkar på Klasse Möllberg (jaja..brasseklasse ) som sitter i en soffa spelandes på ett vit plastinstrument och joddlar. :kaaaka!:

    Jag kan nog sätta en slant på att det är en Omnichord han lirar på.


  56. #56
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Du har ju så rätt... blandade namnen rätt duktigt där - Klasse heter han ju helt korrekt - och TACK! för den bilden. En sån ska jag jaga - säkert totalt omöjligt att tracka

    EDIT: SHIT! finns den i så många varianter...
    http://www.suzukimusic.co.uk/suzuki_omnichord.htm

  57. #57
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Den äldsta Omnichorden kan höras tydligt HÄR Leta upp låten som det står omnichord på - fy fasen vad dom spelar illa

  58. #58
    lasselus avatar
    Redaktör
    Har titta lite mer på Live-Aid DVD:n och där har jag spottat följande:

    Ultravox - Minimoog och ARP Oddysey...vilket inte är så konstigt...
    The Cars - har en Synclavier på scen som keyboard-killen faktiskt spelar på...cool...
    Duran Duran - Nick Rhodes med sin sedvanliga Jupiter 8:a och displayen till en Fairlight (men inget keyboard)

  59. #59
    Jony
    Jony är inte uppkopplad
    Jonys avatar
    Senior
    Angående melody club. På senaste skivan finns det inte en endaste nordlead representerad och ingen annan synt som tillverkades tidigare än 1985 heller för den delen. Det är 100% analoga syntar. Killen som spelar synt har haft bland annat en prophet 5 och en juno 60 i sina videos och det är hans egna syntar som han äger och använder på skivorna. I senaste videon där han spelar på en memorymoog kan man höra säkert 5 olika modeller med en jupiter 4 som står för den svepande paden, men absolut ingen nordlead eller liknande. I livesituation använder han sig dock av en nordlead 2 och en juno 106 bara för att gamla syntar går sönder och stämmer ur sig hela tiden.

  60. #60
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    I en intervju om deras första skiva var det NordLead och plugins. Dom kanske har råd med riktiga grejer nu...

    MVH
    Demokid

Liknande ämnen

  1. steelphone synthesizer
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-24, 21:24
  2. Synthesizer Hörtest!
    Av altemark i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 12:21
  3. Synthesizer.com
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 08:36
  4. RMI Harmonic synthesizer?
    Av kroffe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 16:34
  5. Välja synthesizer :S
    Av wildem i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •