Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dåligt ljud

  1. #1
    romanenko

    Dåligt ljud

    Om jag linear en gitarr till en mixer och spelar ut i mina nya Alesismonitorer så låter det kristallklart. Om jag däremot linear ut från mixern in till det interna ljudkortet och spelar in så låter det bra i högtalarna men när jag spelar upp det igen så låter det inte alls lika bra i högtalarna. Det låter mycket burkigare.
    Jag har alltid trott att det berott på ljudkortet så igår köpte jag ett firewirekort och får lika dåligt ljud.
    Tänkte då att det kanske var mixern så jag lineade gitarren direkt till firewirekortet och spelade in i Logic och det blev fortfarande lika dåligt ljud.

    Huh? Vad kan det bero på? Det sista jag har kvar att testa är antagligen telesladdarna som går mellan PODen och mixern eller RCA-kablarna som går mellan mixern och ljudkortet. Vet inte var jag har fått RCA-kablarna ifrån men om jag inte hittat dom så är det som säkerligen från Claes Ohlsson. Inte toppenkvalitet alltså men kan sladdar verkligen försämra ljudet så mycket?

    Funderar på om jag har någon konstig inställning i Logic som gör att det blir så här?
    Några tips?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har mixern effektenhet? Svårt att gissa om du inte ger detaljinfo.

  3. #3
    romanenko
    Nej det har den inte.
    Trodde att det var mixern som gav dåligt ljud så jag lineade gitarren direkt till firewirekortet. Samma ljud dock..

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är dina kopplingar förutom guran stereo hela vägen?

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Upptäckte lite samma problem häromveckan. Har repat bas med trummaskin genom mixern. Spelade in bas och trummor, för att börja träna på gitarrdelarna. Trummorna lät helt annorlunda inspelade. Har aldrig märkt någon färgning av ljudet förut (har ett MOTU828 som iaf pf är väl förtrogen med). Det går inte riktigt att peka på vad som skiljde, lät mindre och "renare" på nåt sätt. Ungefär som om man mikat ett akustiskt trumset, och helt plötsligt tog bort allt läck mellan mickarna.. Fattar inte vad det kan bero på... Får väl börja testa olika signalvägar och ser vart problemet ligger.

  6. #6
    romanenko
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är dina kopplingar förutom guran stereo hela vägen?
    Hmm. Vet faktiskt inte. Det är stereo ut från preampen till firewirekortet men jag spelar in mono i Logic. Räknas det som stereo? Kan det bli sämre ljud för att jag spelar in det mono i Logic?

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absolut, inte sämre ljud "per se" men mycket mindre bredd. Prova med stereo fåruse.

  8. #8

    Redaktör
    Finns ingen anledning att spela in en gitarr i stereo (om du inte stereomickar en förstärkare förstås), eftersom gitarrer i sig är mono.

    Har du kollat att du spelar in i 24bit/44.1kHz (96kHz skadar väl inte)?

    Långskott: har du låtit någon annan spela in i ett annat rum och hört samma sak? Strängarna ger i sig lite extra diskant, och de kommer ju inte med på inspelningen.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm... kan impedansproblem ha med sådant här att göra? Elektroniskt långskott...

  10. #10
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Med risk för att du säger 'döh' å suckar men väldigt ofta när folk säger att det låter brukigare/plattare/mindre värme/sämre/younameit så är det i själva verket bara lägre.
    I cubase t.ex. så har de nåt som kallas pan law vilket gör att signalen är -3 eller -6db när den är pannad i mitten, dvs 3 eller 6 db lägre när du spelar upp det du just spelat in än när du lyssnade direkt från källan.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ...och om preampen är i stereo så blir ju signalen även i stereo. Fejkad sådan förvisso, men ändå. Det _kan_ ju låta en smula annorlunda än en ren monosignal.

  12. #12
    toandfro
    Vad händer om du testar att spela in med mono ifrån preampen...försvinner burkljudet då?

Liknande ämnen

  1. Dåligt ljud i FL?
    Av Slim Vic i forum Övriga DAW
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 22:28
  2. Bra och dåligt musik?
    Av sabe i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 165
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 18:44
  3. Dåligt ljud
    Av romanenko i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 17:40
  4. Dåligt Digidesign!
    Av mazze i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-01-28, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •