Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: brum/brus/knaster ur högtalarna?

  1. #1
    Emil

    brum/brus/knaster ur högtalarna?

    tjena allihopa!

    köpte nya aktiva monitorer förra veckan, behringer b2031a närmare bestämt. Och idag när jag skulle koppla in dem (efter att ha förstärkt skrivbordet med 6 ben) så börjar det efter ett tag komma knaster/brum/brus ur högtalarna.. en stund efter att man har användt dem då. någon kanske vet vad som är fel?

    så här har jag kopplat:

    Mac G4 (standardljudkort) -> Plugg, tele till minitele -> sladd, Stereotele till dubbel tele -> mixerns aux 2 retur/2TK.

    jag har kommit fram till att det är här nånting är fel. så fort jag kopplat ur den sladden försvinner brummet. det kommer alltså från "datorhållet".
    monitorerna är sedan kopplade direkt på "ctrl room & phones" på mixern med monotelekablar (obalanserade?)

    finns det något här som verkar vara fel? eller ska man kontakta återförsäljaren?

    jag litar inte på den där tele -> minitele pluggen alltså. jag har testat med en lika dan plugg och kabel men det blir samma sak. är det mixern som jävlas? borde jag byta ut högtalarnasladdarna till balandserade?

    kan även nämna att brummet finns kvar om jag kopplar datorreturen till en stereokanal på mixern.

    någon som har nån ide??

    tacksam för alla svar /emil

  2. #2
    Emil
    kan det ha någonting med hur sladdarna ligger vid datorn och så? Ljudkortet?

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är sladden från datorn som spökar. Se till att pluggarna verkligen sitter som berget hela vägen. Och att den inte ligger emot störningsbenägen utrustning som nätadapters osv. Det bästa är riktigt dyr sladd. Prova absolut inte det smutsiga ljudet med dina monitorer, då kan de brinna upp. Prova i stället ordentligt först med hörlurar. När du testat att det låter bra kopplar du ut ljudet till monitorerna. Låter det svinbra i lurarna så är det snarare monitorerna eller sladdarna till dem som spökar.

  4. #4
    Emil
    hmhm tack..
    jag har kopplat ut monitorerna nu och sitter med hörlurar på den ena av "ctrl room & phones"-utgången. hör absolut inget brumm/brus i lurarna.... hmmm

    kan det bero på att jag måste skruva upp ljudet som f*n för att få ut det i hörlurarna?
    innan körde jag på en vanlig "stereoanläggningsförstärkare" och då körde jag hyffsat högt ljud ur mixern.. nu med monitorerna så har jag minimal nivå ut från mixern dvs "kvart i" på både ctrl room ratten och 2TK ratten. nu med hörlurar får jag sätta båda på "prick".. men det ska kanske/väl vara så iom att monitorerna är aktiva? suck va klyddigt.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Får du samma problem om du t.ex. kopplar in en vanlig cd-spelare till mixern? Om problemet försvinner så kan det vara så tråkigt att du har råkat ut för en jordslinga.

    Hur lång tid tar det innan det börjar brusa/knastra?

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Grundregeln är att du ska maxa de ljud som går in i mixern, exempelvis syntar och datorljudet. Annars får du dåligt signal/brusförhållande. Regeln där datorn går in ska alltså vara max - eller så "max" den kan innan ljudet distar. Volymen styr du i stället med mixerns master eller än bättre med separat regel ut till monitorerna. Snarare än att ta in ljudet från datorn via en aux tycker jag du ska skicka ljud till datorn via aux, datorn kopplas nog bäst på en stereokanal, för logikens skull. Vad är det för mixer? Och använder du den till mer än datorn? Annars kan du ju nästan koppla monitorerna direkt efter datorn s a s. Ju färre led, ju bättre.

  7. #7
    Emil
    JGB: jag har syntar, gitarrer och liknande kopplade till mixern utan brus. bruset försvinner helt när jag drar ut sladden som kommer från datorn. bruset kommer typ när mixern "värmt upp". prövat stänga av monitorerna men när man startar dem är det kvar.

    PF: jag har kopplat in datorn nu till mixerns banspelar-ingång. jag har mixern mest för att få ihopsignaler och kunna spela på syntar och annat.. spelar inte in så värst mycket. även om jag sätter datorn på en stereokanal så uppstår samma problem=/.
    jag kan typ inte maxa ljudet ut från datorn.. kör redans datorns ljud på fullt (påverkar inte bruset) men måste sänka ctrl room ratten som satan.. kanske ska prova att koppla monitorerna till master out? och ja, skicka insignalen till datorn via aux.. tror jag har haft det så en gång i tiden.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Emil: Attans. Då tycker i alla fall jag att det tyvärr luktar jordproblem. Hur har du kopplat elen? Vad sitter i jordade uttag? Sitter dator+mixer på samma elurtag?

  9. #9
    Emil
    JGB: Allting är kopplat till en förgreningsdosa som i sin tur är kopplad till en mindre förgreninsdosa. dator och monitorer är jordade medans mixern had en sån hm "smal" kontakt. där adaptern då sitter en bit in på sladden.
    har detta någon betydelse?

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "... det går runt en liten bit och den startar på ett kick"...

    Kabelhärvor är iaf potentiella brumljudskreatörer så håll audio
    och elektrizität frånskiljda medelst högsta varsamhet.

  11. #11
    Emil
    ok tack för tipset!

    just nu är det inget brumm.. skummt..

    fast jag måste vara galen.. när jag markerar text i datorn och drar upp och ner med musperaren (knappen intryckt) så låter det ur högtalarna!!!!! typ som musen glider på musmattan.. och ju mer jag höjer volymen på mixern desto mer hörs det=) helt sjukt.. jag har inga mickar igång/ikopplade så det kan ju inte vara det... och DÄR kom brummet fram.. efter ca en halvtimme.. hm.. som sagt. kopplar jag ur sladden från datorn till mixern så försvinner det. och då kan jag spela på synten precis som innan. sitter man med reason så pass mycket som jag gör vill man gärna ha datorljudet i monitorerna..

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men hallå hallå. Kanske har du för låg bufferstorlek i Reasons ljudkortsinställningar då. Låter snarare så. Ställ latencyn till 6-7-8 ms så datorn orkar med! :-)

  13. #13
    Emil
    hmm.. mina inställningar är buffert size 512 samples, output latency 12ms, latency compensation 12 ms..
    är detta fel? reason orkar inte med ibland...

    men jag har fortfarande samma problem även om reason inte är igång.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Verkligen skumt. Du får antingen maila propparna eller skriva här: detaljerad info om datorn, OS, ljudkort, minne etc etc.

  15. #15
    Emil
    men är det verkligen reason som spökar? jag menar.. det kvittar ju om jag har reason igång, det brummar ändå (ska testa starta om allt och ej öppna reason) hör fortfarande inget i lurarna.

    jag har en dual G4 867 mhz, 1024mb RAM, os 10.2.8. kör på standard ljudkortet.
    mixern är en behringer 1602A.

  16. #16
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Det där är ju ett ganska vanligt problem på en PC med standard ljudkort typ soundblaster osv...
    Just att man hör datorn via ljudkortet, det du nämde om att du hör musen är en klassiker samt hårddiskar och kanske någon fläkt som startar eller går upp i varv efter ett tag.
    Macen är ju iofs inte ett dugg lik PC'en på många sätt, men just i detta fall skulle jag nog prova ett annat ljudkort, helst ett gjort för musik, Kolla om du inte kan låna ett av någon bara för att testa....

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det låter bizarrt, men det är väl demonstrationseffekten, min ondsinta förföljare, som nu även drabbat mig via internet. Saker jag vet funkar hur himla bra som helst funkar plötsligt inte för folk och jag förstår ingenting. Macens interna ljudkort är faktiskt klart användbart även för musikproduktion, helt klart så i hemmiljö och med Reason. Låter missljudet _bara_ i monitorerna och aldrig i lurarna? Om du kopplar lurarna direkt till datorn, om du kopplar monitorerna direkt till datorn?

  18. #18
    Emil
    så. hmm.
    jag startade allting för ca 20 minuter sedan. enda ljudprogrammet jag startat va quicktime. inte reason alls.
    nu efter 20 min kommer det där satans brummet. usch.
    jag har prövat dra sladden till datorn på andra sidan skrivbordet så den inte kommer i närheten av några andra sladdar. förutom de som sitter i macen då.
    brummet hörs inte alls i lurarna. trots att jag får skruva upp volymen vääääldigt mycket när jag kör lurar.
    kan just nu inte pröva koppla monitorerna till datorn, (inte lurarna heller för den delen) eftersom det är telesladdar och datorns utgång är stereo-minitele.
    om jag skaffar balanserade (stereo va?) telesladdar till monitorerna, kan det ha betydelse?
    eller nytt ljudkort?

    förresten. om jag skaffar nytt ljudkort typ delta 1010LT kommer det öka reasons prestanda? just nu har jag 1024 mb i ram men när jag fyller en låt med DFH och syntar med massa effekter tar det inte lång tid förrens uppspelningen börjar hacka. innan kunde jag då sätta ner ljudkvaliteten i reason men när jag uppgraderade system till 10.2 tror jag det var, så försvann den möjligheten. märkte inte det förrens igår=/

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låter som ett hårdvarufel någonstans, trist.

    Rekommenderar varmt MacOS 10.3 "for starters".

  20. #20
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    En krona på att det är ljudkortet. Hade samma problem när jag körde Soundbläster. Har ett inbygg ljudkort på moderbordet till en server som också låter så där.
    Låna eller köp ett bättre kort på öppet köp och testa.

    /Mein

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    _fel_ på ljudkortet, ja, möjligt. Men ljudkortet är bra annars, jag har gjort mkt med såna här burkar och det är inte Soundblaster-känsla för fem öre... :-) Nåväl, I've made my point... att köpa mer prylar är bara att flytta problemet. Bättre att felsöka - eller låta någon som verkligen kan Mac och musik göra det. Fråga på 99mac så kan säkert någon på din ort kolla på den mot en hygglig fika. Jag skulle kunna göra det, men är på Kungsholmen, och du? :-)

  22. #22
    Emil
    hmm.. skumt om det är ljudkortet som spökar.. har ju alltid fungerat utmärkt.
    hehe tackar för förslaget PF!, men jag bor utanför malmö så det är väl rätt kört=)
    ska testa lite fram och tillbaka. och fråga i musikaffären.
    tack för all er hjälp!!!

    tveka inte att skriva om ni kommer på något=)..

  23. #23
    imported_olofd
    Nätaggregatets fel i datorn, byt det mot ett bra byggt så försvinner problemmet, hade samma fel på min G5.. Eller dra el från en annan fas, kanske räcker med en annan stickpropp... Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Knaster-knäpp-knaster
    Av not2logic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 12:58
  2. Brum i högtalarna när datorn sover/är avstängd
    Av Butterfly i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 19:54
  3. Brus/brum filter
    Av simonwa1 i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 10:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •