Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Behöver man bra diskprestanda för ljudproduktion?

  1. #1
    99admin

    Behöver man bra diskprestanda för ljudproduktion?

    Låter kanske som en dum fråga, men behöver man feta RAID-lösningar i musikproduktion?

  2. #2
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Man kommer väl ganska långt på vanliga 7200rpm diskar. Men det finns ju även s-ata diskar på 10.000rpm nu. Ganska små dock. Typ 36 GB har jag för mig.

  3. #3
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Korta svaret är nej, med det beror ju på behoven, ska du köra väldigt hög upplösning och väldigt många spår så kanske det krävs. Dock ska inte raid ge så värst mkt extra i realiteten vad jag har förstått.

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det beror på hur mycket data du skall ha tag på samtidigt. Dvs, köra man t.ex. feta produktioner med många 96 Hz/32bit-ljudspår så blir det ju en hel del data som skall fås tag på. Men, det handlar alltid om att jaga flaskhalsar i systemet, än är det diskaccess, än är det att man kör för många pluggar...

    Att RAID5 sedan ger extra säkerhet till filerna är defintivt bra, men det ersätter inte en bra backuplösning.

    Så, för professionella studior så kan det säkert vara en bra idé, men inget för hemanvändaren. Enligt mig då.

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det är nog bättre att satsa pengarna på stort arbetsminne.

  6. #6
    99admin
    Ok - bra att veta. Videosnubbarna får ju inte nog med fart verkar det som.
    Jag har lite sköna grejer på väg in ifrån mina vänner i Taiwan - RAID-lösning för Powerbook / Notebook och sånt. Men det verkar vara onödigt för musikproduktion alltså.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det beror alldeles på; musikproduktion är ett vitt begrepp. Kör du Reason klarar du dig fint på en 4000 rpms hårddisk, kör du ProTools och behöver bygga 280 spår med stråkar snackar vi fett behov av RAID.

  8. #8
    xis
    Citat Ursprungligen postat av 99admin
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter kanske som en dum fråga, men behöver man feta RAID-lösningar i musikproduktion?
    Beror på som många sagt här, men IDE, 7200 rpm räcker bra långt typ 64 spår audio 48/24.

  9. #9
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror alldeles på; musikproduktion är ett vitt begrepp. Kör du Reason klarar du dig fint på en 4000 rpms hårddisk, kör du ProTools och behöver bygga 280 spår med stråkar snackar vi fett behov av RAID.
    Den skulle inte jag vilja mixa i alla fall!

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 21:59
  2. Funderingar kring "analog vs. digital ljudproduktion"...
    Av tanuki i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 19:55
  3. Behöver era råd
    Av Pidda i forum Allmänt om musik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:42
  4. Vad behöver jag?
    Av Ciryon i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2002-10-07, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •