Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Riktig Hip Hop

  1. #1
    Niklas HS

    Riktig Hip Hop

    Det finns som, ingenting coolare enligt mig, som Old School Hip Hop. Själva livstilen och klädarna var helt underbara! Kolla in på den här bilden på snubben till vänster! (från Old School Hip Hop picture bibloteket) Helt sjukt snygga solglasögon som ser ut som om det vore en framsida på ett motorkrossfordon!

    Mantronix, som består av MC Tee och Mantronik.
    Mantronix har en låt som heter Bassline som fastnat i mitt huvud just nu. Simplistisk låt med en 909, simpel repitiv basslinga med en MC som rappar. Inte så melodiskt utan mer bara trummor och rapp. Väldigt, väldigt fräckt och dirty tycker jag! Kul också att det var en färgblandad grupp också. Inte ofta man ser det i dagens musiksortiment!

    Sen som sagt så har vi ju Afrika Bambaataa & The Soulsonic Force som jag inte tycker är så super bra (men bra ändå!). Jag respekterar dom eftersom dom är så stora och framåtdrivare. Deras Planet Rock med Kraftwerk-melodin är nog mest känd som sagt. Sen har vi väl Looking For The Perfect Beat som man kan höra ett eller annat ljud som man hittar i samplebiblotek nu för tiden. Förresten, ofta då man sitter och lyssnar på dessa låtar så hittar man samples man fått från köpta samplebibotek. Musikindustrins dubbelmoral förvånar mig inte

    Ordet Fresh användes mycket då också. Fresh Prince, Doug E Fresh, etc. Varför inte nu för? Trist eftersom ordet är ett coolt ord som stryk! Jag tycker det är allmänt synd att rappen slutat varit cool och bara blivit gangster och mer gangster med åren. Det var bättre förr!

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Tycker det finns ett antal som idag håller fanan högt.
    Outkast, the roots, jurassic 5, Atlantascenen är rätt grym.



    Outkast har ju dessutom en grymt skön stil.

  3. #3
    Niklas HS
    Outkast är coola faktiskt! Dom hade ju låten "So Fresh, So Clean" också

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och Mantronix förknippar jag inte direkt med hiphop, snarare med tidig och skön house faktiskt. Har en 12" med dem. Kommer inte ihåg var den heter. Gotta get... life.. någonting. Lately Bass och 909. Sök här på forumet så kommer nog ett par träffar om Mantronix upp. Rekommenderade den låten till någon, perhaps Mr. Encore!

  5. #5
    Niklas HS
    Jo.. Mantronix har utvecklats väldigt mycket från vad gruppen var från början. Medlemmar har hoppat in och hoppat ut.

    "Got To Have Your Love" var det

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ah, så var det. Svintajt syntbas där. Heter inte "hjärnan" Curtis Mantronik eller något liknande? Minns någon gammal video med pixlade bokstäver sägandes något i stil med "MANTRONIK" som flashade förbi i TV-rutan.

  7. #7
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    De la soul´s första album, mmmmm det var tider

  8. #8
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    PF : "Rekommenderade den låten till någon, perhaps Mr. Encore!"

    Haha, jag tänkte faktiskt samma sak och ville höra om det var samma Mantronix, men jag hejdade mig.

  9. #9
    Niklas HS
    Jo. Snubben som egentligen heter Kurtis Khaleel kallade sig för Mantronik (Kurtis Mantronik)

    Mantronix har varierat sig och hoppat mellan genrer väldigt mycket under åren.

    Apple har för övrigt en artikel om honom Quicktimefilmerna är döda länkar, vilket är trist. Det hade varit intressant att se dom.

    Förresten, spana in Dr Dre också... Hahahah! Vilken *gangster* han är!

    Straight outta' Compton!

  10. #10
    batmannen
    Public Enemy är oldscool och hårda, Erik B and Rakim låter arga och är hårda. Ultramagnetics MC´s och Kool Keith ligger bakom vokalsamplingen till Smack my bitch up och det är rätt hårda och arga låtar som levereras av de med.

    LL Cool J är bra, Ice T är väl en av de få OG´s som finns. Ice Cube är grym fast det är hela NWA-klanen inklusive den numera bortgångne Eazy-E

    Hip hop är kul och skivbolaget Def Jam rulade då det begav sig

  11. #11
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Jag säger bara en sak: GROUP HOME från Brooklyn, New York ashårt och och ingen "bullshit" kolla in plattan "Tears from the ghetto"

  12. #12
    Tony Wednesdays
    YES!

    Group Home är helt grymma.
    När det gäller den rena & äkta gangstarapen så är Group Home en klass för sig.

    MEN Ice Cube's sidekicks Da Lench Mob måste ju ändå vara mest hardcore; Jay-dee blev skjuten till döds, T-Bone sitter i finkan för att han skjöt sin kusin till döds & shorty

  13. #13
    Tony Wednesdays
    Hehe.

    Mantronix har ju knappast något med hiphop att göra...

    Isåfall är ju SNAP också ett hiphopgäng.

  14. #14
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Folk använder fresh nuförtiden mer än någonsin, det triggades i min bekantskapskrets av att folk lyssnade extremt mycket på DMX Krew:s skiva "Fressshh!". Sedan har det uppenbarligen spridit sig till resten av samhället (se t.ex. teddybears sthlm:s (tyvärr ofresha) skiva som heter just "fresh". och titta ordentligt på reklam så ser ni att ordet fresh används på sjukt många ställen

    faktum är att fresh blivit så populärt nu att mitt elitistiska och hippa gäng har börjat droppa det just för att det börjar bli för mainstream

  15. #15
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    haha.. den mesta old school hip hoppen är ju rätt dålig tycker jag, men man växte ju upp på gamla Beastie boys och Run DMC grejer så det finns ju guldkorn! Public enemy har jag faktiskt inte börjat lyssna på förrän på äldre dar men dom har en del riktigt bra saker!

    Annars så tycker jag jag "Baby got back" med Sir Mix-a-lot är bland dom coolaste låtarna någonsin

  16. #16
    blezzs avatar
    Senior
    Jag tycker om Pete Rock mest, rätt sen old school men ändå

  17. #17
    cake
    "A tribe called quest" är feta. Enkla beats och ett skönt flow, det e så det ska va.

  18. #18
    RobinL
    Valfri gammal pete rock dänga ligger mig varmt om hjärtat...

    förresten, är old school en svunnen era hehe..eller flyttas gränsen för vad som kan anses vara Old school i och med att hip hop som musikform blir äldre? Oj luddig fråga..men intressant.

  19. #19
    blezzs avatar
    Senior
    Jag tror att... Ja det går nog inte riktigt sätta ett finger på det där men om 20 år är nog de stora idag old school för de som lyssnar då, och då är det kanske närmare techno än hederlig hiphop... Men de riktigt bra var ju inte kända på samma sätt som de största nu, tråkiga nissar som 50 Cent och hans "jag har pistoler" clique... Jag tycker ändå att det ska förbli nånstans mittemellan det som är old school nu och pyttelite framåt, det går för långt... Så det är det jag sysslar med 'Nuff vimsigheter med mig

  20. #20
    cake
    Är "Oldschool" ett tidsbegrepp eller stil på musik? :kaaaka!:

  21. #21
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    stop the violence in hip hop! waaai-yooo!

    viss musik åldras verkligen BDP RIP

Liknande ämnen

  1. En riktig DJ spelar vinyl
    Av DJ Håkan Eriksson i forum Evenemang
    Svar: 92
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 18:07
  2. en riktig dj
    Av jagtror99 i forum Allmänt om musik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •