Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: line box

  1. #1
    mechatronic

    line box

    Vad gör en linebox?
    I kväll ska vi koppla in oss i en linebox. men jag vet inte riktigt vad det är. Det är något somgår mellan scenen och mixern. Är den till för att förstärka signalen om det är långa kablar? eller ska den bara underlätta att koppla in instrumenten?

    Den underlättar inte så mycket iaf. den har nämligen bara xlr kontakter.

    En kamrat är ute på xlr-kontakt-jakt nu... Vi får se hur det går. Hoppas dom har sladdar som går att använda där...

  2. #2
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det vanligaste är väl att den översätter konstiga impedanser till vanlig linjenivå. Men det finns nog flera användningsområden...

  3. #3
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Kom att tänka på en sedelärande historia:

    En kille vars studio vi benyttjat sköter även PA och dyl. Han skulle vid ett tillfälle mixa nåt slags progrockgrupp, vars keybordist trakterade gammal analog synth (vet ej modell, men tror det var en Moog). Han vägrade dock använda linebox, eftersom han hävdade att det förstörde ljudet (!). Han tvingades då skriva på ett papper på att han tog fullt ansvar för PA´t om något hände. Och mycket riktigt, när dom hade spelat ett tag sa det bara swish i diskanterna, som stendog... Blev dyrt för honom.

    Så ska ni ha analogsynthar på scen, tacka inte nej till linebox... Med digitala tror jag inte det nån fara. Dom är lite mer förutsägbara när det gäller strömmar och spänningar...

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    "Den underlättar inte så mycket iaf. den har nämligen bara xlr kontakter."
    Den har garanterat tele-in. sen går en xlr ut in i mixern.

  5. #5
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    und ja, de har de kablar som behövs på ungdomens hus. telekablarna lär ni nog få ta med er själva dock.

  6. #6
    mechatronic
    nu känns det bättre.
    Danke!
    Telekablar har vi med oss. en hel kasse...

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Yamma cs40m har det iaf [img]wink.gif[/img]

  8. #8
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Passiva basar och elgitarrer har väldigt hög utgångsimpedans. Dessutom är den kraftigt reaktiv. Detta innebär att mickarna lätt lastas ner av kabel och ingångsimpedansen i den apparat man ska koppla till. Det kan ge sämre ljud. Med en elbas kan man behöva flera hundra kohm för att garantera att inte signalen degraderas hörbart. Ett vanligt mixerbord ligger ofta runt 5-10 kohm vilket alltså är för lite.

    Aktiv elektronik har inte alls detta problem.En synt bör kunna driva kabel och ingång rakt av utan någon linebox i mellan. Det beror hur utgången och lastens(kabel+ingång) impedanser ser ut och framför allt hur dom förhåller sig till varandra.

    Jag har låtit konstruera en aktiv linebox. Den har ställbar ingångsimpedans samt ställbart RF-filter och en gainratt. Tele in och tele(oballanserat) samt XLR(ballanserat) ut. Den ger en väldigt positiv effekt på ljudet om jag jämför mot att koppla en passiv elbas direkt in i bordet. Med lineboxen i mellan så blir ljudet mycket mer övertonsrikt och det låter bättre på alla sätt.

    Just passiva komponenter som elbas eller vanliga mickar är oftast dåliga på att driva laster. Då kan kabeln i sig påverka mer eller mindre negativt. Det viktigaste är att man har så låg kapacitans som möjligt. Jag kan rekomendera Supras AV-2(är en videokabel enligt Supra men det är bara att strunta i) och RG-62 som finns bland annat på ELFA. Dessa kablar är givetvis bra överallt annars men gör då inte lika stor effekt. Kablar ska ju varje ljudanläggning ha så varför inte tjacka in en rulle och lite kontakter och förse sig med det bästa som går att uppbringa!

    John

  9. #9
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom att tänka på en sedelärande historia:

    En kille vars studio vi benyttjat sköter även PA och dyl. Han skulle vid ett tillfälle mixa nåt slags progrockgrupp, vars keybordist trakterade gammal analog synth (vet ej modell, men tror det var en Moog). Han vägrade dock använda linebox, eftersom han hävdade att det förstörde ljudet (!). Han tvingades då skriva på ett papper på att han tog fullt ansvar för PA´t om något hände. Och mycket riktigt, när dom hade spelat ett tag sa det bara swish i diskanterna, som stendog... Blev dyrt för honom.

    Så ska ni ha analogsynthar på scen, tacka inte nej till linebox... Med digitala tror jag inte det nån fara. Dom är lite mer förutsägbara när det gäller strömmar och spänningar...
    Nu har jag funderat på det här i snart femton år. Är det alltså farligt att använda analogsyntar utan DI-box?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag funderat på det här i snart femton år. Är det alltså farligt att använda analogsyntar utan DI-box?
    Sherman skämtar ju inte när de varnar för hörsel- och utrustningsskador på sina klistermärken. Kör man bra med kräm och börjar slita i resonansen på ett analoghärke kan man vända membranen i hemmastereon. Då ska det väl gå i ett PA liksom...

    Så, njae... beror nog på både synt, traktör och PA. Men dumt att riskera saker.

  11. #11
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Men i det här fallet handlade det om att signalen var för het alltså?

    (Eller körde han 10V gate out till mixern också?)

    Min förfrågan är faktiskt lite allvarlig också, eftersom jag fixar ett gig i morgon och en linebox är borta. Funderar på att bara fuska och köra tele till xlr-hane.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "Riktiga" balanserade signaler (typ ut från mixer) är normalt betydligt hetare än obalanserade (+4dBu vs -10dBV) vilket vid typiska impedanser medför att balanserat är 4 gånger starkare.

    En aktiv linebox är begränsad av sin matning och en balanseringstrafo begränsas av att den mättas - kanske är det som avses? Å andra sidan är ju utgången från en synt också aktiv och kan inte ge "hur mycket som helst" eftersom en VCA sitter mellan filter och utgång.

  13. #13
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag funderat på det här i snart femton år. Är det alltså farligt att använda analogsyntar utan DI-box?
    Det här var ju en andrahandsuppgift, så man vet inte hur mycket det överdrevs för komisk effekt. Men jag fattade det som att något var fel på synthen...

  14. #14
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Men va fan, nu rapporterade jag din post när jag skulle svara på den. Argh.

    Vad gör jag nu? Är PeterH körd på forumet?

  15. #15
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Japp. Får knalla ut med svansen mellan bena...

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, det är admods sätt - avrättning utan rättegång.

Liknande ämnen

  1. Line DL4
    Av Glenn? i forum Effekter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 15:13
  2. Spela in med Line 6 Pod X3
    Av idoru i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 21:16
  3. Line 6 Pocket POD
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 07:50
  4. Line Audio CM3
    Av imported_seb i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 17:22
  5. LINE 6 Flextone 2 plus
    Av Steve i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-02, 01:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •