Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Hur arbetar ni i studion?

  1. #1
    drdreas

    Hur arbetar ni i studion?

    En ganska löjlig fråga kanske men jag hoppas att alla kan ta del av informationen och lära sig något av varandra.
    Jag är mest intresserad av hur ni får fram en låt, från grund till inspelning, hur arbetar ni görs allting på datorn eller har ni riktigia grejjer?
    Jag själv har en väldigt udda och latmask setup, där jag samplar in allting i två samplers sen styr jag dessa med ett keyboard som jag gör styles skräddarsydda för mina låtar, så att jag slipper datorn så mycket som möjligt, jag styr även fm7 från keyboardet samtidigt.
    Allt jag gör som inte hör till rythmen är live inspelat, alla "fel" bidrar bara till att låten upplevs som mer levande och äkta.
    Fördelar med min setup är väl bara att man slipper den här förvirrande känslan när man sitter vid qubase och allting bara dör eller att man inte vet vad man ska börja med...
    Jo jag pladdrar visserligen en del också [img]smile.gif[/img]

  2. #2
    GlobalMotion
    Okej! Jag kör ju med det märkliga programmet Renoise efterssom jag tycker det är snabbarbetat och bra. Tyvärr är det inte så bra för midi än. Så midi instrument brukar jag lägga på i efterhand i cakewalk liksom sång m.m.
    Snart kommer Renoise ha en inspelningsfunktion och då blir det bara det.

    Med detta får jag det bästa av mjukvara och hårdvara.

  3. #3
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    Eftersom jag bara sitter på två synthar så jobbar jag lite klumpigt. Är övertygad om att mitt arbetssätt kommer att ändras allt eftersom fler grejor kommer (A3000´n kommer ju i veckan t ex).

    Men det börjar väl för det mesta med något av två sätt:

    * Jag sitter och fixar lite trumsamples i Cooledit som jag sedan laddar in i Battery (mjukvarusampler) och gör en trummtakt av det.

    * Eller så sitter jag och spelar på MS2000 tills jag fått fram nå´t schysst ljud eller melodi. Då spelar jag in den på ett midi-spår. Kvantiserar och loopar lite. Sedan måste jag spara ljudet och spela in ett audiospår så att jag kan använda synthen till ett annat ljud. Lite klumpigt, men that´s life..

    Har börjat använda DX200:an mer på slutet också, men inte så ofta till det jag köpte den för (trummor) utan mer som en ljudkälla..

    Tja, nå´t sån´t går väl till här hemma [img]rolleyes.gif[/img]

  4. #4
    mechatronic
    Jag brukar köra igång en trumtakt som jag loopar och sitter och lajjar med en synth. Förhoppningsvis kommer jag på en snygg accordföljd och en liten melodi att bygga vidare på.

    Sen blir det en basgång...
    sen börjar jag pilla på allt och försöka få något vettigt av det. ändrar på ljuden och föröker komma på små melodier man kan ha med i låten.

    arrpeggion är bra att lajja med. kan man göra mycket kul med.

    Svårt att säga något mer... text och sång brukar jag göra bland det sista.

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har helt slutat att jobba som ovanstående, utan tvingar mej att ha klar en låtstruktur + början till en text innan jag ens slår på datorn. Annars blir jag bara sittandes med en liten loop, som aldrig blir nåt vettigt...

    Så arbetsgången blir:

    Låtskriveri på akustisk gitarr.
    Basgång
    Trummor
    Resten... [img]smile.gif[/img]

  6. #6
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag kommer att jobba annorlunda om ett par veckor. Då kommer den kreativitetshämmande, oanvändarvänliga dumburken att i hög grad bytas ut mot ren hårdvara när det gäller MIDI-arbetet. Då skall enligt planerna en "riktig" sequencer dyka upp på posten. [img]smile.gif[/img] Allt ifrån enkla idéer till hela strukturer kommer att utvecklas och testas där. Har man tur så hittar man en Doepfer Regelwerk också snart till ett bra pris så att man kan få fart på det riktigt experimentella blippandet. [img]biggrin.gif[/img]

    Datorn blir därefter i huvudsak inspelningsapparatur, men det är naturligtvis också en del av den kreativa processen, så helt betydelselös blir den ju inte.

  7. #7
    hmm
    Sitter mest med datorn och logic,
    Blir mestadels midi emot ESX24 och andra mjukvaru synthar samt en del hårdvaru synthar ibland.
    Sedan ut på mixern, flera kanaler för headroomens skull, kanske på med lite DP4:a.
    Sedan in i dator igen som en audiofil som jag sedan mastrar litegranna i Soundforge.
    Mitt huvudsakliga instrument är EXS24:an som jag har laddat full med samplingskivor och egna samplingar.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eftersom jag gillar att kunna vara med familjen men ändå göra musik så blir det att jag tar med min laptop, och gör det mesta i Reason. Alla hårdvarusyntarna då? Vet inte hur jag ska göra med allt det. Funderar på Logic till OSX men tror Reason är mer min grej nuförtiden. "Logic-grejer" kan jag göra med Nuendo, men då får jag starta om i OS9. "Ju varmare klimat, ju färre hårdvarusyntar". Typ.

  9. #9
    drdreas
    Coolt att vissa av oss verkligen kan sitta enbart vid datorn och göra musik, jag är verkligen imponerad.
    Själv så vill jag gå tillbaka i tekniken ni vet som då man satt med värsta skitprylarna och ideerna bara kom fram och låtar skrevs konstant, det är vad jag kallar att musicera.
    Minns när jag hade en dx100 och en gammal keyboard..tror den hette dsr 1000 eller nått, vilka låtar jag spelade med så enkel utrustning det är faktiskt helt förbluffande.

  10. #10
    Distinct Division
    Har jag ingen färdig text brukar jag:
    1. Startar upp min "grund" i Reason, med en färdig trumtakt.
    2. Plinkar fram en slinga eller ett arpeggio.
    3. Drar in en oktavbas (enkel att spela (kör ofta 2-händigt för att kunna ändra lite på slingan/basen))
    4. Börjar ändra trumma/bas när slingan och bas-tonarten känns bra.
    5. Lägga till andra småljud & slingor.

    Har jag text, brukar jag sjunga och spela en bas samtidigt, sedan spelar jag in sången, lägger basgång/trummor. Sedan får slingorna växa fram som det passar in; Det blir lite olika sätt, men ofta har jag en känsla av en ljudbild mer än en slinga jag vill förmedla.

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    intressant ämne faktiskt.. jag kör på en bunt olika tekniker beroende på vilket "projekt" jag ska göra musik till.

    När det blir musik till mitt band "fall open" så har jag inte gjort nåt färdigt än.. men iaf.. jag börjar med att skriva ner en hel låtskiss på papper.. sen har jag sattit mig och plinkat fram lite grejor på en gura.. sen till pappret igen.. sen när allt sånt är färdigt så vet jag inte.. för det är så långt jag kommit på ett par låt idéer än så länge där.. men det är på väg! [img]smile.gif[/img]
    När de andra gjort lite slingor (oftast till gitarr) så brukar vi sätta ihop själva låten på plats i replokalen.. vi skriver upp hur vi vill att låten ska gå på en liten whiteboard.. sen lirar vi efter det. Den som råkar ut för att spela ett instrument som de andra inte orkat göra några slingor åt (råkar oftast vara jag) får hitta på nåt passande att spela under tiden som vi testar hur låten kommer låta.

    Sen har jag fått för mig att jag ska spela in en liten skiva med helt improviserad ambient som jag ska ha som softarmusik hemma. Jag sätter mig och letar upp nåt/några ljud som jag eller nån annan gjort som jag tycker känns rätt.. sen trycker jag på rec i pro tools le och lirar på

    Nästa sätt (här blir det mest lite skum chillout) är att när jag känner att jag lirat fram en slinga som jag har lust att göra nåt med så försöker jag klicka ut en passande trumloop till + ~4-5 olika variationer som passar som jag kan börja göra en låtskiss av. Sen lirar jag in slingan som jag hittade på tidigare med trummorna på ganska låg volym i bakgrunden och en metronom i lite högre volym och själva slingan så att den ligger lite under metronomen så att allt blir så tydligt som möjligt. Sen fortsätter jag med att spela lite olika variationer av slingan. Efter allt det så börjar jag skruva till passande övriga ljud och lägger till dom en i taget.. brukar börja på basgång och sen gå "uppåt". Sen börjar jag förvränga ljuden.. lägger på en [b] massa effekter osv osv osv.. sen in å finjustera.. lägger till bakgrundseffekter.. finjustera lite till kanske.. sen hittills så har jag ingen koll alls på vem som mastrar eller så.

    Ännu ett sätt.. jag + nån/några polare sitter hemma hos nån och tar det lugnt, jobbar, lirar tony hawk 4 på xbox, kollar på film, eller bara snackar å dricker bira.. whatever.. nån plockar fram ett instrument å börjar lira lite tyst under tiden som resten pågår.. nån till hämtar ett annat instrument och börjar småjamma lite.. sen är det igång. Vi hittar på lite melodier och bara jammar ihop lite musik lite små improviserat [img]smile.gif[/img]
    Fast det är väl fel att säga att vi kör på sånt i "studion". .. men ändå.. det är ett riktigt kul sätt att göra musik på [img]wink.gif[/img]

    så typiskt.. nu vart jag ännu mer sugen på att lira.. å en polare ringde för en stund sedan och frågade om vi skulle sätta oss å softa bland syntarna.. men jag måste sitta å hjälpa en polare med jobb [img]frown.gif[/img]
    Aja.. musik på er alla!

  12. #12
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Skrev just ett låååång inlägg som försvann för att min mus tyckte jag stängde ner Outlook två gånger (och således tryckte ner Opera också)... [img]frown.gif[/img]

    Gör ett nytt försök imorgon... Ska nog skaffa en ny mus-j****l innan dess...

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    [img]frown.gif[/img]
    ..eller en wacom-platta istället? du e väl lite grafikpulare? Wacom graphire2.. mycket bra köp!

  14. #14
    gibixx
    Intressant ämne. Märks att det finns många olika tillvägagångsätt.

    Själv så har jag oftast texten klar. Tar ut en ackordföljd för versen och försöker sen få till en så catchig refräng som möjligt.

    Sen sätter sig jag och min kompanjon vid datorn och börjar med att lägga in en shysst trumma för versen. När det är gjort så lägger vi till grundguran som ska gå under hela versen.
    Sen lägger vi till en härlig basgång vilket oftast är väldigt lätt att få fram.

    Sen drar vi på uttav bara he*****e på refrängen.

    Sen lägger vi ihop allt och lägger även till något shysst brygga eller ett solo om vi vill ha det. Sen småpysslar och donar innan vi är nöjda... Självklart lägger vi in sången där någonstans också....

    Men texten kommer oftast först och vi lägger mycket tyngd på just den.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Nu har jag hoppat med i ännu ett band! Det här bandet kallar sig figurhead som kommer satsa lite på att lira synthpop live. Vi kom fram till att vårt arbetssätt är ganska enkelt.. ett par instrument, massa röj och en väldans massa bira! Hur ska nu detta gå? [img]biggrin.gif[/img]

  16. #16
    imported_Frej
    Det här är Morgans och mitt sätt på ett ungefär:

    1 Lägg en trumslinga

    2 Feta till den med alla möjliga medel

    3 If sväng, goto 4 (otherwise reset)

    4 sampla eller spela något filtrerbart och skruva det till det mumsigaste ljudet du hört.

    5 If sound=fat, goto 6 (otherwise reset)

    6 Lägg basgång

    7 Arbeta basgång och en synthmelodi.

    8 Last touch på trummorna

    9 Arrangera låten

    10 Fx, crashes, bongs m.m.

    11 Lägg i kylen, låt svalna två dagar.

    12 Lyssna. If "smile on face"= 1, goto 13

    13 Mastra

    14 Posta


    //F&M

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Får ni ge ut nå´t då, Frej-san?

  18. #18
    deleted user
    Mitt sätt från grund till inspelning: 100% lekstuga

  19. #19
    Ropher
    Spelar ni ute Volantiz? Det lät väldigt intressant.

    För mig beror det på vad jag ska göra. Är det till klassiska musiker så brukar jag först försöka skissa på papper vad jag vill göra, noter, ljudbild, form mm. Om det dessutom ska vara elektronik till försöker jag sedan komma på ett sätt att göra de ljud eller bearbetningar jag vill ha till. Efter det börjar jag programmera datorn i Max/MSP så den beter sig som den ska ihop med musikern.

    Om det är ren akustisk musik så använder jag mest notpapper och försöker föreställa mig hur det kommer att låta innan jag renskriver i Finale. Spelar in gör jag sedan live (konsert/studio), på DAT eller PT/logic.

    Är det mer (jazz-)låtar så blir det notpapper och gitarr för det mesta. Sedan spelar jag in i logic. Jag använder sällan MIDI till annat än att styra Max/MSP eller i undantagsfall för repdemos.

    Jag har nu provat Reason och det skulle kunna vara precis rätt för ett nytt projekt med någonsorts klubbjazzmusik jag vill göra.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    david: näpp.. inte än.. tyvärr.. figurehead är nystartat och vi håller nu på att testa olika sound för att komma fram till nåt som känns rätt för alla tre i bandet. Det är väl ganska klart hur vi kommer låta iaf.. så låtar bör börja odlas och även skördas väldigt snart (vi har iofs tjuvstartat på en del låtskisser) [img]wink.gif[/img]
    När det gäller Fall open så har vi redan en hög med fina å färdiga låtar. Planen där är att nu försöka få tag på nån liten billig men bra studio här i Stockholm där vi kan spela in trummorna. Resten spelas in hemma hos mig och i replokalen så att vi kan sätta ihop en demoplatta. När den är färdig så kommer vi antagligen börja jaga gig [img]tongue.gif[/img] . Vi lirar allting live när vi repar.. och det mesta sitter som det ska.. så det känns som att det inte kommer dröja så värst länge. Vi har även börjat spela med en extra gitarrist för att få ännu bredare ljudbild just vid gig. Jag längtar verkligen efter att få börja lira ute på små skumma klubbar runt om i sthlm [img]wink.gif[/img]

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Volantiz: Okej grappar, nu får vi tjota ihop det här forr fan, de tjatar på 99musiik fan. Dra helvete! Var är öl! Dricka många klinkar!

    Pedantiz: Ärj, skärp dej nu fan Danne, vi måste i alla fall ha ett koncept å en metod å ett sparpaket. Det måste alla partier ha. Har ni smakat de här nya Bacardi-läsken förresten? Tror jag tar en till lime.

    Briljantiz: Ok, så här gör vi. Vi samplar Human League och lägger på ett fett beat, se´n dricker vi öl till det.

    Alla: Briljant!

    Volantiz: Grappar, jak tror det här kan pli nåt stort fan. Dra helvete! På trissor! Jäklafan! Lysstna på den här Pasgången!

    Vår Volantiz börjar spela en otajt oktavbas

    Pedantiz: Helt okay, bara vi får kvantisera den en jävulsk smula!

    Volantiz: Jaja, tjaata! Du fattar ju vad jag meenar!

    Briljantiz: Okej, vi tar den basgången å lägger på lite Loleatta Haddaway-ellevahonnuhette-samplingar. Jag har ett helt ton här i min gamla S-900!

    Alla: Briljant!

    Pedantiz: Tur att man har kompressor så man kan fix it in the mix.

    Volantiz: Skål å helvete! Det här plir PRA fan! Grappar, vi ska pli shtora!

  22. #22
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    [img]biggrin.gif[/img]
    nära på.. förrutom att det är strikt olagligt att sampla från andra låtar hemma hos mig.. å kvantisering e för mesar [img]wink.gif[/img]

    Men seriöst.. det är nära på så det går till när vi lirar [img]biggrin.gif[/img]

    "Volantiz: Jaja, tjaata! Du fattar ju vad jag meenar!" <- det skulle fan kunna va ett riktigt citat när jag brainstormar å blivit lite för dragen för att orka leta/mecka fram rätt ljud! [img]tongue.gif[/img]

  23. #23
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Hehe... nice [img]smile.gif[/img] Nå, nu ska vi se... Gör ett nytt försök att beskriva hur jag gör (trumvirvel!) [img]smile.gif[/img] :

    Jag arbetar i regel på två sätt, lite beroende på hur det känns.

    1) Det vanligaste sättet är att jag slänger in en samplingsskiva (före eller efter jag har en riktig låtidé eller en känsla av en sådan i huvudet), väljer ut en massa samples (egna eller "hittade" på Internet) och plockar in dessa i SoundForge. Tweakar och sparar i en katalog på hårddisken.

    Sedan öppnas Cubase VST och typ SR202 körs in och laddas med samplingar (eller så körs samplingarna som ren wave eller tankas in i nåt annat samplerliknande VST-tjofräs). Därefter blir det bassslinga och sedan lite synthmelodi. När jag börjar bli nöjd (efter otaligt meckande fram och tillbaka och med effekter på m.m) går jag tillbaka till SoundForge och gör några smarriga loopar eller ljudmiljöer att ha emd i mixen för att skapa mer liv i låten, släner sedan in dessa och kör vidare med instrument tills det blir dags för sång.

    När sången spelats in ett otal gåner och man kan välja och vraka mellan olika versioner (ok, ibland spelar jag faktiskt bara in det en gång och sen får det vara - nästan som den där "Fall of the Nation") och sedan lägger man på effekter, slänger på Waves Ultramaximizer (kan ofta inte vara igång under resten av sessionen då den snor för mycket CPU på min gamla burk) och så lite ommixning och streamning... Klart!

    2) Om jag får en bra låtidé med melodi eller bara vill skriva nåt instrumentalt jobbar jag alltid först med sequencern i min XP-50 (go och bra!) och i regel sedan spelar över det på datorn (har fortfarande ingen MIDI-kabel till mitt lilla Creative-kort!) och pang! Klart!

    Tycker det är skönt att bara sitta med en pryl igång ibland. Och jag vill helst inte ens ha datorn igång medan jag pular med synthen - känns liksom stressande på nåt vis... Man kanske skulle skaffa sig en rullbandspelare i alla fall? [img]smile.gif[/img] Nå, datorer är bra inspelningsmaskiner! Just nu lider jag bara av att inte ha den där MIDI-kabeln... Med den hade det kunnat bli ännu mer kul grejer i VST-världen.

    Nå, så går det till i alla fall [img]biggrin.gif[/img]

  24. #24
    drdreas
    Jag har tröttnat personligen på allt det här med sequencer så, praktiskt taget allt som jag spelar är live inspelningar sen loopar jag det, även trummor.
    Det är en arbetsätt som jag varmt rekomenderar alla som inte orkar sitta och hålla på i timmar med en enda låt.
    Efter jag började med det så har fyra låtar redan komponerats mixats och fler är på G.

  25. #25
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Loppning är bra - datorn är ofta min bästa vän (ibland raka motsatsen, men faktiskt förvånandsvärt sällan!)

    Volle: såg ditt svar nu på min senaste lilla insändare... Jo, grafikpulare kan man nog säga [img]smile.gif[/img] Har funderat lite på en wacom, men de rolika är så jädrans dyra bara. Måste docks skaffa en snart - otroligt roligt att köra med. Undrar förresten om man kan spela UT med en wacom? [img]biggrin.gif[/img]

  26. #26
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    graphire-borden e billiga.. runt en lapp bara.. dom räcker rätt långt iaf. Det går absolut INTE att spela UT eller liknande spel med dom.. men ändå.. dom är helt suveräna!

Liknande ämnen

  1. DM i studion...
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 23:20
  2. Clavia arbetar med uppdatering av G2
    Av Disko i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 17:54
  3. Hur arbetar nätskivbutikerna egentligen?
    Av krank i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •