Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Jag hade tänkt att bygga en synt. Någon som vet hur man gör?

  1. #1
    Loffe

    Jag hade tänkt att bygga en synt. Någon som vet hur man gör?

    Det är så här att jag tänkte bygga en synt,
    Och nu e då frågan, Hur gör jag?
    Vad börjar jag och var får jag tag i alla delar??
    E det någon som kan hjälpa mig..
    //Loffe ** [img]confused.gif[/img]

  2. #2
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    http://www.paia.com / eller alternativ söka på google.com "+DIY +synthesizer" så borde du få lite info om det

  3. #3
    Loffe
    Tackar, Ska kollas.
    Hmm

  4. #4
    MonsterCow
    Jag har precis byggt ihop en PAiA FatMan [img]smile.gif[/img]
    Den funkar rätt bra...men lite strul är det. Ska kontakta PAiAs tekniker för lite support.

    Synth DIY listan är bra, där kan man snabbt få svar på frågor man har [img]smile.gif[/img]
    http://www.euronet.nl/~rja/Emusic/Synth-diy/

    Oakley Sound Systems har fler byggsatser:
    http://www.oakleysound.co.uk/projects.htm

    Det sägs att FatMan ska vara en bra förstasynt att bygga, det var därför jag valde den som mitt första projekt. Den har väldigt bra steg för steg manual, och den går att moddifiera rätt mycket. Jag har helt klart lärt mig mycket på att bygga den. Det negativa med FatMan är att det inte är en så flexibel synt.

  5. #5
    Loffe
    ja, men en sak som har gjort mig lite osäker är att om inte någon del funkar...
    Så funkar allt bra och beställa då?

  6. #6
    MonsterCow
    Det sägs att PAiA har bra teknisk support om man inte kan få maskinen att fungera, jag ska ju prova den nu så jag kan rapportera sen [img]wink.gif[/img]

    Om det gick bra att beställa? Javisst, vad skulle inte gå bra? Frakten av min PAiA FatMan var rätt dyr dock, runt 500:-. Jag beställde den utan inbyggnadslåda eller frontpanel, den bygger jag själv! Och räkna till ca 120:- extra för europeiskt strömaggregat, finns på Clas Ohlsson.

    Men som sagt, är det kunskap du söker, vill du lära dig hur man bygger syntar och hur en analogsynt fungerar innuti, då är en FatMan perfekt. Men är du ute efter en bra flexibel synt att ställa i studion...kanske inte lika bra. PAiA säljer ju en mer flexibel modularsynt också.

  7. #7
    Loffe
    Det låter bra...
    Nej jag har lite dålig erfarenhet av att beställa från utlänska sidor bara..
    Okey, Jag tror att jag ska pröva den där PAiA FatMan faktiskt...
    Tror att du har rätt som du sa att det är en bra förstasynt att bygga, Det är nog dumt att ta för sig för mycket på en gång....
    Får man fråga hur mycket du har laggt ner på din FatMan då?

  8. #8
    MonsterCow
    Den är inte färdig än så vem vet vad det slutar på [img]wink.gif[/img]
    Priset spelar inte så stor roll, jag vill vara nöjd när den är färdig, det är viktigast.

    Jag har inte byggt lådan än men den kommer att bli så gott som gratis. Jag har lagt till PWM och LFO funktion, och eftersom jag inte vill ha udda rattar så måste jag köpa nya till alla potentiometrar (!), det lär gå på 300:-. Extra komponenterna för LFO och PWM kostar kanske drygt 250:-.

  9. #9
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    mmm, tycker det här verkar tufft [img]smile.gif[/img]

    det tråkiga är att jag är rätt usel på elektronik och sån´t... hur mycket måste man kunna innan man försöker sig på en såndär FatMan?

  10. #10
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    vet du hur man löder? eller iaf har basic-skills i det så får du ihop den hur lätt som helst.. har själv en Paia 9700s som jag bygger - det är bara följa steg-för-steg manualen så funkar det fina fisken [img]smile.gif[/img]

  11. #11
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    tja, visst har man lött en del men vet inte om jag "kan" löda.. det är väl inte så svårt men så ska man få det snyggt också..

    hur mycket har ditt kit gått på totalt då? tycker idén verkar lite kul..

  12. #12
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Antar att alla redan känner till dem, men www.trimlog.se har rätt okej priser.

  13. #13
    Loffe
    Jo det där med lödningen e ju lite knepig..
    Ja vet ju inte hur säkra grejorna e men risken e ju att man löder sönder dem. Eller?
    Sen e det väll ett h*lvete om man inte vet vad som e fel...
    jag tänkte nog utgå ifrån FatMan och bygga vidare på den...

  14. #14
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Är det nån som ska beställa FatMan så skriv till så kan vi kanske ordna med gemensam frakt? Har planer på att beställa en, och det finns säkert fler.

  15. #15
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Efter att man byggt en lyckad fatman kan man ge sig på www.synthtech.com, eller MOTM som produkten heter. Moogliknande moduler i byggsatsform. Om man är lite pillrig kan man säkert bygga en tuff monosynth med klaviatur av lite moduler från dem!

  16. #16
    MonsterCow
    Man behöver inte kunna löda för att bygga en FatMan...det lär man sig helt enkelt på vägen. Så svårt är det inte!
    Jag började från "scratch", noll i elektronikkunskap, och nu några månader senare kan jag en hel del [img]smile.gif[/img]
    Gå med i SAS och Synth-DIY mailing listorna, där lär man sig massor!

    Jag har för mig att när man betalar frakt hos PAiA så betalar man enbart för den tyngsta prylen, så att beställa mycket samtidigd tjänar man en hel del på!

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Flyttade tråden till ett forum som kändes mer relevant.

Liknande ämnen

  1. Någon som kan bygga midiprylar?
    Av HZA i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 23:19
  2. Någon som har köpt hardcase till synt från Thomann?
    Av peter80 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 17:52
  3. Någon som tänkt köpa KORG Radias-R ny när den släpps?
    Av Dsc i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •