Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: Warp Records

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Warp Records



    Stilbildare

    Lyssnar du på musik från Warp? Bolaget vars artister har gemensamt att kunna vrida fram sköna kombinationer av samplingar, kreativa analoga läten och uppklippta röster som om musiken var en bit lera på en drejskiva. Jag kom fram till att jag har många hål i mina kunskaper om Warp, men som hårdvarubevis har jag i alla fall ett gäng skivor med Aphex Twin, Brothomstates, Squarepusher och Autechre. Lyssnar i skrivande stund på en ball CD vid namn Go Plastic.

    Warp har förutom sin sköna websajt också en fin vana att ge dig presenter när du beställer skivor från dem. Promotionutgåvor och annat brukar alltid slängas med, dessutom behåller de din adress och skickar ibland ut någon extra pryl. Jag har i ärlighetens namn bara handlat från dem en gång, men fick dubbel bonusutdelning i alla fall, vilket ju är kul. Dumt nog köpte jag Drukqs på vinyl så den har inte fått så många spelningar här hemma som den borde. Vinylsvarven ska gå varm, "men CD är ju så enkelt".

    Låt oss ha en liten diskussion om Warp vetja. Om artisterna, plattorna. Kanske kan vi tipsa varann fram i sökandet efter de roligaste Warp-utgåvorna. "26 remixes for cash" känns som ett framtida köp för min del, har du den - vad tycker du?

    För er som inte har en enda aning, finns möjligheter att ni åtminstone sett Aphex Twin-videon Windowlicker då den spelades på MTV. En drift med amerikanska R & B-videor där Aphex själv blir massor av dansande, monstruösa damer.

    Kortfattat får man säga att Warp Records är ett av nästena för dagens elektroniska musik. Ta en titt på sajten - bara designen är värd ett besök.

    www.warprecords.com

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    JAG lyssnar en del på warp-musik! Å det vet jag att fler häromkring på forumet gör.

    Boards of Canada är det bandet under warp som jag lyssnar på klart mest.. mycket soft musik. Ni som är intresserade.. försök få tag på deras album "Music has the right to children". Eller egentligen vilket album som helst.. dom är bra rakt igenom [img]smile.gif[/img]

    Autechre.. lyssnar jag periodsvis väldigt mycket på. Framförallt deras album "Amber". I sina nyare alster känns det som att dom försöker mer och mer gå emot alla musikens lagar genom att experimentera med kaos. En del grejor är helt olyssningsbara kan jag tillägga [img]biggrin.gif[/img] (bland annat Gantz Graf som däremot gör sig fruktansvärt bra tillsammans med musikvideon.. finns att tjacka på DVD).

    Aphex Twin.. lyssnade jag mycket på förr.. speciellt hans lite äldre stuff. "Classics" är nog mitt favvoalbum här. Blandat med väldigt softa låtar och helt obeskrivbart galna låtar [img]tongue.gif[/img] . Selected Ambient Works 2.. braaa album. Låten "Come to daddy" (vet jag inte vilket album den är med på) har jag tyvärr endast sett på musikvideo.. men fan va skön den ÄR! Helt underbart! Den är helt vansinnig [img]tongue.gif[/img]

  3. #3

    Redaktör
    Senaste Autechre-skivan var faktiskt inte så farligt abstrakt - mycket mer trum/rytmbaserad än Confield faktiskt. Jag gillar den mer än vad jag trodde jag skulle göra. (Om någon förstår vad jag menar? [img]tongue.gif[/img] )

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Där ser man.. kanske borde kolla in den sen vid lämpligt tillfälle då.. började tro mer och mer att grabbarna verkligen trillat över musikens kant [img]biggrin.gif[/img]

  5. #5
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    false: Draft 7.30 menar du? Jo, den e bra. Cichlisuite & Confield e annars favoriter. Aphex Twin e jag inte så förtjust i längre. Squarepusher e kul ibland å BoC myser man till då å då.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "In a beautiful place" älskar jag något abnormt. Så snygg att den är rent vacker. Stämningsfull och spännande.

  7. #7
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Warp har ju grymma artister men en som jag gillar skarpt är Vincent Gallos platta "When" klart underskattad. Annars diggar jag oxå givetvis Aphex, squarepusher osv, Boards of canada har jag bara hört några låtar, sköna grejer.

    Sen har jag hört att warp är kontrollfreaks och bara intresserade av pengar, men vilket skivbolag är inte det. Aphex Twin lär ha sagt i en intervju att han hatar warp och skulle helst slippa ligga där, men kontraktet binder honom och har starta ett eget bolag med Squarepusher där dom ger ut plattor under annat namn, men det var väl ingen nyhet för dom flesta här på forumet.
    Ta de cool!

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är också förvisso allmänt känt att Aphex Twin; Richard D James - är precis som sin egen musik, konstig och underlig, med en komisk underton. Så han svarar lite hur som helst på frågor, hans randomknapp är alltid aktiverad. Han vill egentligen inte att någon ska veta något, så han blandar lögner och halvfabrikat (hemmabyggen) med sanningar och remixade sanningar. Han har i alla fall sagt en vettig sak om samplers, och det är att han vill ha en sampler med steglös samplingsfrekvens mellan 0-100 khz. Det vore i sanning något otroligt ballt, för ibland är en lofi-sampling enormt tilltalande.

    Förresten stötte jag på hans dubbelgångare i Turkiet en gång. Jag var lite stärkt av alkohol och på en skum, häftig klubb i Alanya. Där stod han. Mannen i mitt liv. Richard. Jag kände mig övertygad, så jag stegade fram. "Is this possibly mr Aphex Twin in person?". "Sorry?" frågade han. Frågade igen, och det visade sig att han hette Torsten eller någonting, och kom från Sverige. Kanske var det Aphex Twin ändå. Han kanske hade lärt sig svenska bara för att kunna ljuga för mig. Den djäveln.

  9. #9
    deleted user
    Jag gillar Warp!

    Dom mest skruvade låtarna med tex Aphex och Autechre brukar vara mer intressanta än bra, jag tycker bättre om deras "vackrare" verk. Håller med Volantiz angående Ganz graf....den ska både ses och höras för att komma till sin rätt. Jag skulle betala mycket för att få leva en stund i Ganz graf-videons värld. Många upptäcker säkert warp just genom skruvade låtar, för att sen upptäcka att warp även släpper musik som går att lyssna på en söndagsmorgon.....så skruvlåtarna kanske fyller en funktion trots allt, vad vet jag? [img]graemlins/crazylol.gif[/img]

    Favoriterna från Warp är många. I stort sett allt med Two Lone Swordsmen och BoC....Plaid kommer inte långt efter....mfl mfl...

    Elecktroids album Electro World från -95 är en annan favorit....kommer inte ihåg vad singeln från ca samma år heter.

    LFO har inte släppt något album sen mitten av 90-talet, men nu släpper dom nytt. Det lilla nya jag hört faller mig inte i smaken, det gör däremot gamla albumen Frequencies och Advance. Det verkar som om dom fastnat i en kinky värld både när det gäller ljud och låtnamn....det började med låten Tied up som iofs är jävligt bra och nu några år senare så fortsätter dom med infantila "Whistle while you jerk" och "Butterslut". Lyssna på dessa låtar och fundera en stund på att halva LFO har producerat Björk och Depeche Mode [img]confused.gif[/img]

  10. #10
    zongoland
    Tycker inte om Warp.

    Finns det någon label som är mer reklambyrå?
    Kort sagt, dom verkar rätt äckliga; dom sätter hits (japp, hits, men i en annan ´kultur´ eller vad man ska kalla det, ett annat sammanhang än vad man är van vid att associera "hits" med) och cash framför bra musik som får vara sig själv.

    Därmed inte sagt att det finns mycket bra musik på Warp, bl.a. Jimi Tenors kanske bästa album "Intervision" ("Out of Nowhere" är fett det också), eller varför inte Aphex´ "Windowlicker", eller varför inte Boards of Canadas grejer (som redan nämnts lite grann).

    Hursom, det finns många andra och skönare labels än Warp, som släpper liknande grejer, men inte lika hitsiga och reklambyråstiliserade, typ som Komplott, Kitty-yo, Rise Robots Rise, Datapop, Rephlex, och Sähkö för att nämna ett gäng (japp japp namedropping på högsta nivå, usch usch ^_^).

    PF -
    "Det är också förvisso allmänt känt att Aphex Twin; Richard B James (right?) är precis som sin egen musik, konstig och underlig, med en komisk underton. Så han svarar lite hur som helst på frågor, hans randomknapp är alltid aktiverad. Han vill egentligen inte att någon ska veta något, så han blandar lögner och halvfabrikat (hemmabyggen) med sanningar och remixade sanningar."

    Aphex är ruggigt ruggigt mediasmart (en av de bästa/värsta just nu tycker jag). En sån sak som att han sprider ut rykten om att han ska göra en låt med Madonna där hon skriker som en gris, eller att han säger att han slarvat bort en mp3-spelare på ett flygplan märkt ´AFX unreleased tracks´ är så uppenbart skitsnack, men inte desto mindre så fett fett smart; han skapar en myt om sig själv, vilket gör att han får en egen plats.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej, men det är ju perfekt - namedroppa vetja. För mig som inte är så insatt är förstås Warp det mest "extrema" samtidigt som det är "Konsum" för den som kanske enbart lyssnar på... ja, skum electronica, om man så får säga. Ja, Afx skapar myter om sig själv - helt klart. Samtidigt fortsätter han vara en obetydlig liten prick i världsrymden, som aldrig kommer åtnjuta äkta kändisskap (om vi nu föreställer sig att ett sådant faktiskt kan innebära fördelar) - och det är väl hans förlust, egentligen. Komma så långt och ändå spotta så intensivt, typ. Vildkatt. Wildcard. Warp har ändå lyckats göra en musik synlig, som annars säkert inte skulle fått lika mycket uppmärksamhet - och då talar jag om hela electronica-rörelsen, som något slags movement. Kanske snackar jag skit, men jag försöker i alla fall dra igång en diskussion... ;-) Det är kul med kommentarer som dina, Zongo, för de ger onekligen aha-upplevelser också. En stund till kommer jag i alla fall fortsätta tycka Warp är koola... ;-)

  12. #12
    deleted user
    "Warp har ändå lyckats göra en musik synlig, som annars säkert inte skulle fått lika mycket uppmärksamhet - och då talar jag om hela electronica-rörelsen, som något slags movement"

    Kunde inte sagt det bättre själv. Warp låg i täten ett tag och gav liv till en mängd små bolag/artister, idag är dom dock långt ifrån ensamma om att föra musiken framåt. Varenda unge kan idag med hjälp av en dator och några väl valda programvaror producera låtar, och dessutom distribuera sin musik själv. Att många väljer att göra warpliknande musik är ju kul, istället för att hacka på reklambyrån borde Zongo hylla den. Plattor från ett obskyrt finskt bolag hittar man inte så lätt, men Warps skivor hittar man på Domus......därifrån kan man gräva sig djupare.

    Att det finns små bolag som släpper bra musik är inte unikt för electronica, det gäller alla genrer.....tror också att dom flesta genrer har ett eller flera "moderbolag" som inspirerat dom små.

    Skam, Worm Interface och Rotters Golf Club är några tips jag kommer på just nu.....skivor från nedlagda Emissions Audio Output kan man säkert hitta i någon second handbutik. Sen finns det många "nätbolag" som släpper bra gratismusik...tipsar mer när jag har tid [img]smile.gif[/img]

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I detta - "från stora finlandsfärjor kommer ett massivt kölvatten" - inryms också det kolossala problemet med spridningen av mp3-filer och den bizarrt usla CD-försäljningen. Tror jag.

    I takt med att färre betalar för musik, minskar de stora bolagens möjligheter till öppenhet inför mer experimentell, utforskande musik. Jag tror visserligen det är en trend som påbörjades redan 197X-ish eller någonting, men tänk på att Ralph Lundsten och många andra faktiskt gavs ut på rätt stora bolag i början av sina karriärer, då man själv (född 1971) inte var just något annat än en liten parvel.

    Även 80-talet tillät en hel del öppenhet inför kanske inte allt för uppenbara artister. Idag känns det som fokus allt mer läggs på direkt säljande musik. De få kronor som går att tjäna, ska tjänas - till varje krona. En definitivt ond cirkel. Utan stora färjor som kan skaka om musikens farvatten kanske det finns ont om öppningar för mindre flythjälpmedel - för oss som gör musik. Eller muzak.

    Warp tar väl nästan rollen av ett sådant moderskepp nu, vilket får ses som en bra grej. Man kan fråga sig vad det är för en koma som breder ut sig för övrigt. Daniel Bedingfield i all ära, men så mycket mer än direkt publikfrieri tycker jag inte det är. Plumpt eller sant? Reklamradiokanalerna gör inte sitt till - för fem öre - heller, för att förbättra situationen. Jag tänker på den lilla Konsum-musikköparen. Han eller hon tycks idag sväva i en väldigt liten värld, åtminstone vid ett första ögonkast.

    Vad finns att välja på där ute? Mycket, givetvis, men vad ser man om man går till "Konsum" ? Det känns som om musikutbudet idag är extremt begränsat, såvida man inte själv är en skicklig djuphavsfiskare.

    Jag tror att det är för många som lyssnar på Radio Rix. Och även P3. Och för dessa människor är Warp Records något otroligt konstigt, som de aldrig någonsin kommer höra talas om, never, ever. Däremot kan de namnen på minst två Backstreet Boys-medlemmar.

  14. #14
    Xis2
    Upptäcker att jag har en hel från Warp redan.
    AT är ju kul _och_bra.

    Men det är tyvärr inte Warps sajt!

    Finns det verkligen ingen "ljud av" knapp? Trist. Tråkigt. Amatörmässigt.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om så varit fallet, men det finns en Stop, kolla horisontellt sett i mitten på sidan, till höger. Now Playing, Start / Stop. För de som är nyfikna på Warp (om någon nu inte känner till dem, vad vet jag) kan man lyssna på rätt mycket muzak online + även spana en del av bolagets stilfulla videor.

  16. #16
    xis
    citerar:skapades ursprungligen av PF:
    Om så varit fallet, men det finns en Stop, kolla horisontellt sett i mitten på sidan, till höger.
    Ja jävlar! Där är den. Svårt att hitta.

  17. #17
    calico
    citerar:skapades ursprungligen av PF:
    Jag tror att det är för många som lyssnar på Radio Rix. Och även P3. Och för dessa människor är Warp Records något otroligt konstigt, som de aldrig någonsin kommer höra talas om, never, ever. Däremot kan de namnen på minst två Backstreet Boys-medlemmar.
    För oss osaliga själar som jobbar på nämnda station är Warp inte bara otroligt konstigt, utan helt enkelt omöjligt. En ekvation som inte går ihop. Men att Backstreet Boys skulle förknippas som något slags husband är ren å skär förbannad lögn. [img]rolleyes.gif[/img] [img]graemlins/crazylol.gif[/img]

    a warped top 5:

    1. Kenny Larkin - Azimuth
    2. Aphex Twin - Selected Ambient Works Vol. 2
    3. Elecktroids - Elektroworld
    4. Jimi Tenor - Intervision
    5. Autechre - Tri Repetae

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du vet vad jag menar. You no u no me. Och jag menar lyssnarna. Don´t get offended.

  19. #19
    calico
    Självklart inte PF. [img]smile.gif[/img]

  20. #20
    romanenko
    Boards Of Canada är ju sjukt överskattade.
    Autechre med låten Pen Expers visar dock var skåpet ska stå när det handlar om elektronisk musik.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jag håller absolut inte med om att BoC skulle vara överskattade

  22. #22
    Rillo
    Rillo är inte uppkopplad
    Rillos avatar
    Senior
    BoC är definitivt INTE överskattade!

  23. #23
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dumt nog köpte jag Drukqs på vinyl så den har inte fått så många spelningar här hemma som den borde.
    Nej vad dumt.. Jag kan gärna ta den av dig om du har den kvar

  24. #24
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/xSV3M3lFv58

    Ok, det är i år exakt 30 år sedan jag hittade till Warp Records och nog lyssnade jag väl mer på deras artister på nittiotalet än vad de släppt på senare tid.

    Men detta - HELVETE VILKEN SMÖRJA! Börjar jag äntligen bli gammal?

  25. #25
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    Har en känsla av att detta träffar rätt för många födda 2003 och framåt, Y2K-trenden.

  26. #26
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aerobics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en känsla av att detta träffar rätt för många födda 2003 och framåt, Y2K-trenden.
    Verkligen jag också!

  27. #27
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men detta - HELVETE VILKEN SMÖRJA! Börjar jag äntligen bli gammal?
    Haha, jag lyssnade första minuten och tänkte "det var väl inte så farligt ändå" men sen ...

    Det var inte kanske riktigt min kopp te.

  28. #28
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hahaha. oj.

    Ja precis, tänk om det är bra, alltså faktiskt inte skit, men det är vi som inte fattar pga ålder. Det kommer man ju aldrig att fatta dock.

  29. #29
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Bladee. Den andra svensken på Warp Records någonsin?

  30. #30
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bladee. Den andra svensken på Warp Records någonsin?
    oli xl ger ut på warp.

  31. #31
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, jag lyssnade första minuten och tänkte "det var väl inte så farligt ändå" men sen ...

    Det var inte kanske riktigt min kopp te.
    +1, jag överlevde första minuten sedan så spårade det ur. Helt klart ett ålderstecken

  32. #32
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske att WARP blev köpta av Hasbro, Inc.

    Antar att det egentligen är Richard D James sabla nallars fel..

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bladee. Den andra svensken på Warp Records någonsin?
    Tänker du på Plod som "den första"?

    edit: äh, tusan det var ju Worm Interfaces! My bad
    https://www.discogs.com/release/1388-Plod-Pillow-Talk

  34. #34
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    https://evianchrist.bandcamp.com/album/revanchist

    Ta och lyssna på hela albumet
    Den där singeln är ju ganska fet, men nog minst intressant på albumet

  35. #35
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Vad faen händer!? Lyssnade också på tidiga Warp släpp.. men DETTA?? Lättuggad smörja i mina öron iaf.

  36. #36
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/xSV3M3lFv58

    Ok, det är i år exakt 30 år sedan jag hittade till Warp Records och nog lyssnade jag väl mer på deras artister på nittiotalet än vad de släppt på senare tid.

    Men detta - HELVETE VILKEN SMÖRJA! Börjar jag äntligen bli gammal?
    Han, Evian, va 4 år när du hittade till Warp.. Jag skulle tro att ni har avsevärt olika referensramar. Han gör den musiken han gör, inspirerad av Tysk 90-tals trance, fast lyssnat med öron, som igen, var 4 år då och har en annan relation till 90-talet än du/oss. Och det är ta-mej-fan underbart! Smörja?? Varför? Kudos till Warp säger jag, som till skillnad från alla andra, vägra bli gammal!

  37. #37
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Barbaron Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://evianchrist.bandcamp.com/album/revanchist

    Ta och lyssna på hela albumet
    Den där singeln är ju ganska fet, men nog minst intressant på albumet
    +1 Fett album. Och jag köpte det direkt bara för att inte identifiera mig med gubbarna i denna tråd!

  38. #38
    antiff
    antiff är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Hellre detta än deras försök att ge sig på retro-rock trenden på 00-talet med ”Mäximo Park” liksom. Fy vad det där sög, eg hela electronica scenen för 20 år sedan var, och känns fortfarande, som en riktig dålig tripp.

    Haribo-trance ger garanterat bättre eftersmak åtminstone

    Evan Christ äger btw, hans set på Primavera förra året var riktig mäktigt, svängigt och svettigt

  39. #39
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 Fett album. Och jag köpte det direkt bara för att inte identifiera mig med gubbarna i denna tråd!
    Ha ha ha ha

  40. #40
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Ja, jag VET ju det där som sagt. Att jag är 45 år gammal och inte begriper. Skrev ju det
    Avskyr när folk pratar om typ att ingen musik har varit bra sedan Vince Clarke lämnade Depeche Mode 1981.
    Och sen tycker jag själv att den bästa musiken gavs ut på nittiotalet.
    Basic Channel och My Bloody Valentine typ.

    Jag gillar sällan snabb musik. Gillar inte tevespelsmusik. Sällan autotune.
    Eller egentligen nästan aldrig popmusik och musik med sång.
    Är inte målgruppen alls även om jag har högar med Warp-skivor.

    Nu är nu och då var då.

    (Wild Planet tänkte jag som första svensken på Warp &#128523

  41. #41
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten stötte jag på hans dubbelgångare i Turkiet en gång. Jag var lite stärkt av alkohol och på en skum, häftig klubb i Alanya. Där stod han. Mannen i mitt liv. Richard. Jag kände mig övertygad, så jag stegade fram. "Is this possibly mr Aphex Twin in person?". "Sorry?" frågade han. Frågade igen, och det visade sig att han hette Torsten eller någonting, och kom från Sverige. Kanske var det Aphex Twin ändå. Han kanske hade lärt sig svenska bara för att kunna ljuga för mig. Den djäveln.
    Hahahaha... Torsten... dagens skratt! Tack PF

  42. #42
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag behöver inte gilla allt på Warp. Inte heller alla låtar av Depeche Mode. Det är ok för dig med. Jag lovar.

    (Torsten! )

  43. #43
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    (En annan 99:a gjorde denna)

  44. #44
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Asgarv!

  45. #45
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sååå illa var det väl inte? Mest förvånad att mixen/ljudbilden saknar tryck. Vid 2.10 nånstans börjar det ju låta bra, men sen kommer köksradio-kaggen igen... (Samt att rösten stundtals låter som att man antingen råkat mute:a effektkedjan på den, alt glömt mute:a slaskspår-sång innan man tryckte render...)


    Lyssnar man på resten av albumet får jag snarare känslan att den där låten är tänkt att fungera som inkörsporten till tyngre warp-missbruk för intet ont anande...

  46. #46
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Av antalet spelningar på Spotify kan man f ö även konstatera att det är inte många av de potentiellt lockade som orkar igenom hela albumet...

  47. #47
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av antalet spelningar på Spotify kan man f ö även konstatera att det är inte många av de potentiellt lockade som orkar igenom hela albumet...
    Och där avslöjade du din ålder, lyssna på album grandpa!

  48. #48
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och där avslöjade du din ålder, lyssna på album grandpa!
    Fast det är ju ändå inget nytt att folk inte gör. MrMusics hela affärsidé var att hit:en var den enda bra låten på albumet i vilket fall. Men Warp känns trots allt som ett album-bolag.


    Men i just det här fallet kan jag tänka mig att folk hört Yxguden, klickar play på evian christ, "On Embers" börjar spela, och folk säger "Ehhh. Vafaaan?"

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/xSV3M3lFv58

    Ok, det är i år exakt 30 år sedan jag hittade till Warp Records och nog lyssnade jag väl mer på deras artister på nittiotalet än vad de släppt på senare tid.

    Men detta - HELVETE VILKEN SMÖRJA! Börjar jag äntligen bli gammal?
    Jag är tydligen också gammal, det där var rent outhärdligt. Och lite pinsamt av Warp att släppa kan jag tycka.

  50. #50
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    De har säkert använt data och presets, saknar den där svettiga replokalskänslan i riffen

  51. #51
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag hade behövt en kulturell analys av det här, helst av nån som också pratar farbror som typ Lokko eller Strage. Är det nån sorts ny-dadaism vi hamnat i? Det är ju trots allt precis 100 år sen..

    "Dadaisterna använde medvetet ett irrationellt arbetssätt och de hyllade en anarkistisk och cynisk arbetsmetod där bland annat brottet mot de klassiska begreppen om skönhet stod i centrum."

    Jaha är det fult med reverbdränkt autotunemummel och supersaw, här har ni gubbjävlar. Min (jävligt lilla inskränkta) insyn i dagens ravekultur känns också som anything goes, allt är ok i en salig blandning, ba kör, välj rätt drog bara, eller ta alla för säkerhets skull.

  52. #52
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Känns inte dada, bara tramsig ironi och populärkulturella referenser. Farligt att vara allvarlig, typ?

  53. #53
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Jag tänker fortsätta att gnälla. Det är nästan i klass med att E-Type skulle få släppa ett album på Tresor.

  54. #54
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    E-Type HAR faktiskt släppt ett album på Tresor. Under pseudonum såklart. : )

  55. #55
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    E-Type HAR faktiskt släppt ett album på Tresor. Under pseudonum såklart. : )
    do tell!!

  56. #56
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    E-Hype!

  57. #57
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    E-Type HAR faktiskt släppt ett album på Tresor. Under pseudonum såklart. : )
    E-Torsten?

  58. #58
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    E-Torsten?
    E-Torsten låter som Torsten Flinck på E.

  59. #59
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    CPU Records kom ju som en naturlig uppföljare till Warp.

    Om man räknar med t-shirts så kan man se fram emot åtminstone 100 släpp till där.

    Tanken är väl 256 släpp.

    Kul med Global Goon som decembersläpp, och det låter såklart fantastiskt bra.

    https://centralprocessingunit.bandca...ck/syntheseers

    Senast redigerat av peter4 den 2023-11-03 klockan 09:15.

  60. #60
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    E-Torsken har trillat dit ordentligt.

Liknande ämnen

  1. Sakrecoer Records
    Av reSet i forum Skivor & artister
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 14:23
  2. 15 years of OM records
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 20:41
  3. Warp firar 20 år
    Av Katzenjammer i forum Skivor & artister
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 02:33
  4. WARP + GRIME (sthlm)
    Av dar303 i forum Evenemang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •