handdator

Visa fullständig version : Slaktad electone skriker för högt.

ninjanicke
2009-12-21, 23:24
Haloj

jag har combofierat min electone.
en sånhär: http://www.electone.com/museum/focus.html?i=147

men utgången jag använder (hörlursutgången på undersidan)
har nån förstärkare i sig så det distar som satan i min
gitarrförstärkare när jag försöker spela.
även när jag har volymgaspedalen på noll.

nån som har nån erfarenhet av vilken trimpot det skulle
kunna vara jag ska skruva på?
om det ens finns nån?

jag vågar inte peta under skalet hur som helst.

kan det vara en idé att sätta testa att sätta lite random
potensiometrar på den avklippta högtalarsladden och sedan ett
telejack där?
har för mig att den distade också när jag testade med bara ett
telejack.

snälla bullen. hjälp mig!

charliecrash
2009-12-22, 00:55
Jag tror bara du lider av fel impedans till din stärkare.

Headphones mot en ingång som förväntar sig en pickup mic blir lite dist kan jag tänka.

Ha en liten mixer mellan för att få ordning på signalerna.

Kör inte in högtalarkablarna mot något annat än en högtalare, det blir bara knas. Se också till att dom inte rör vid något eller är kortslutna, tejpa med eltejp.

Ambulansen
2009-12-22, 01:27
Jag har dragit separata utgångar för trummaskinen och arpeggiatorn på min a-35n (alltså lokaliserat signalen på kortet och lödit på telejack) och det är de renaste signaler jag nånsin hört. Borde gå att fixa för main-signalen på din med, tex. direkt efter volympedalen. Borde bli perfekt.

charliecrash
2009-12-22, 17:56
Det gäller ju då att man har så pass mycket kretskortkunskap att man kan hitta var dom är.

Du får gärna lägga upp lite ljudexempel på den renaste electonen du hört, jag blev nyfiken :)

ninjanicke
2009-12-22, 18:37
charliecrash: har ingen mixer här hemma hos päronen för tillfället. =(

ambulansen: hur vet jag vilka sladdar som går från, respektive till volympedalen?
det är ju ett par stycken.
har klurat o tittat men kommer ändå fram till att jag inte har nån aning.

låter ju väldigt lockande med separata utgångar med ubercleant ljud osv! =)

http://finurligaljud.se/stuf/ORGEL1.JPG
http://finurligaljud.se/stuf/ORGEL2.JPG
http://finurligaljud.se/stuf/ORGEL3.JPG

(sorry för dom gigantiska bilderna)

Ambulansen
2009-12-22, 19:53
Man får ta sig en ohm-mätare, sätta den ena sladden på jord och peta runt med den andra samtidigt som man rör på pedalen eller vilken regel det nu är som hör till det man vill dra ut. Ser man att det rör sig i displayen är det bara att löda på. Nåt kan säkert gå snett, sån jävla koll har jag inte, men eftersom det rör sig om nästintill gratisutrustning har jag bara öst på. I fallen med trummaskinen/arpeggiatorn på min så har jag dragit ut INNAN vol.-regeln för att kunna ha dem att låta BARA ut till mixerbordet. Det gör alltså att jag genom orgelns main-utgång kan ha just bara orgel-ljuden om jag vill, till en egen kanal det med.

Nästa steg, tänker jag, är att skaffa en till likadan och lokalisera rytm-mastersignalen och låta den ena orgeln slave:a på den andra. Då borde jag kunna köra tex ters-stämmor på arpeggiatorn. Lär ju återkomma när det händer...

charliecrash
2009-12-22, 23:26
Det jag är rädd för när jag ens funderar på sånt där är att få ut elaka spänningar mot annan utrustning och poffa nåt annat.
Jag vet ju inte om jag anslutit mig mot någon drivspänning eller ljudkrets, jag ska nog inte ge mig in på sånt :)

Får ringa seb-akuten om jag behöver kretshjälp ;)

Ambulansen
2009-12-23, 00:01
Som sagt, jag har INTE stenkoll, men det ligger väl sällan nån högspänning i korten vid potarna på en halvgammal orgel. Ligger där nån liten ström lär det nog höras som störning långt innan nåt pajar.

ninjanicke
2009-12-23, 15:36
jag tror inte jag vågar böka runt för mkt i den.
har inte så stor koll på hur man gör med multimetrar o sånt.
men jag fick nog löst det ändå.
satte på tre stycken 820k-motstånd efter hörlursutgången.
nu kan man klinka på den hur mkt som helst utan att det distar.

tack för hjälpen ändå!

det som hade vart riktigt nice dock vore om man kunde sänka hastigheten
på fejk-lesliet så att det gick riktigt långsamt och skapade nån slags phaser-effekt.

SynthX
2009-12-28, 19:04
Hmm,

Ett tips bara: kolla så att alla jordpunkter sitter som de ska. Om en hänger löst
kan det orsaka distat ljud och diverse andra oönskade oljud. Har slaktat en Yamaha
orgel nyss för att få ut denna där trummaskinen ur den, de lite tjockare svarta
sladdarna som går till "E" punkterna på korten samt sitter fast vid den långa metall
skenan som alla kort sitter fast skruvade till är jord (Inte att förväxlas med den tjockare
svarta som går till på/av knappen, inte röra den då pirrar det i fingrarna).

Själva orgel korten drivs med -12V.

Hoppas det hjälper.