handdator

Visa fullständig version : Har musiken blivit för överproducerad ?



Haplo
2004-03-05, 09:06
En tanke slog mig här om dagen och den är inte särskilt ny i sig men jag reflekterade lite över hur pass bra gammla låtar "fungerar".

Lyssnade lite på Edwin Star's - War och ett par låtar ur Spencer Davies Group, Rolling Stones och Beatles m.m.
Visst det är inte samma tryck eller rena ljud som dagens produktioner men jag tänkte på hur kliniskt tråkigt det kan låta idag.
Lite grann som CGI i grafik världen, ser rent och snyggt ut men saknar den där äkta känslan.

Eller är det bara att man blir charmad av "retro" ljudet ?

Naomi
2004-03-05, 10:58
Jag lyssnar mestadels på techno, och där är det så iallafall, många gånger tråkigt men jättesnyggt gjort, förr var det ofta tvärtom, skitigt, keff, men jävlar vilken låt.

Tycker att jag har märkt samma tendens i populär musiken, men upplever att det har börjat bli bättre det sista året eller så. Mera melodier med känsla medans den höga standarden på produktionen ligger kvar.

jonas gustafsson
2004-03-05, 13:23
Komprimerad ljudbild kanske?Det saknas separation och luft mellan instrumenten tycker jag,dessutom blir man ju basnarkoman på köpet.
Lyssna på en stenkaka så märker man först att det finns ingen bas.Efter en stund när man vant sig så hör man basen.Lite väl lågt men ändå örat vänjer sig
faktiskt.

Imported Johannes
2004-03-05, 16:03
Ang. tråkig techno (och framförallt den s.k. progg-transen) så är det inte så att det dök upp ett antal grupper som hade ganska tråkiga och simpla låtar men som hade lagt allt krut på att skapa en extremt clean produktion, och sen blev de skola? Jag tänker inom transgenren på t.ex. Ticon och hela dansk-progg-vågen. Plötsligt var alla rädda för att låta oproffsiga när de nya grupperna hade plockat bort ALLT som kunde sticka ut och låta lite mindre än kliniskt korrekt, inklusive riktiga melodier.

Inom elektronisk-dansmusik-scenen har det ju alltid funnits en stor andel musikproducenter som varit mer eller mindre omusikaliska och koncentrerat sig på rytmen (inget fel i det iofs). Kanske är det så att den nya melodiskt simpla vågen passar dem som hand i handsken och att de verkligen tycker att det ska låta precis såhär och det bara är vi gamla musikskoleoffer som skakar på huvudet?

Baba G
2004-03-05, 16:52
Johannes: Tragiskt nog tror jag din teori stämmer ganska exakt :( Förvisso funkar musik-som-är-kliniskt-befriad-från-melodier rätt bra på dansgolvet, ty folk i allmänhet är dumma och dansar till allt som har en stabil kick och tung bas. Men bra musik inom trancegenren ska man fasen kunna lyssna på också!! Har en låt lite skabbig produktion bryr jag mig inte så mycket om det....bara det finns melodier och viss tillstymmelse till musikalitet. Men det är som du säger.. nästan ingen vågar numera göra psy/goa som innehåller riktiga melodier, och i stort sett inga labels är intresserade av att släppa sådan musik.. ack ack.. kulturskymning!!! :mad:

Haplo
2004-03-05, 17:40
Håller med om techno/trance genren.
Den har ju varit ganska fri från inovationer eller utstick på sista tiden.
Kan nog ligga en del i det ni säger att folk ägnar för mycket tid åt produktion och skippar låten.

PF
2004-03-05, 17:42
Överproducerad? Bah!!!

Underproducerad säger jag.

Mina referenser är STORA produktioner... ;)

Dagens musik är simpel och platt och tråkig.

imported_bewing77
2004-03-05, 18:04
Personligen tycker jag inte att avsaknad av melodi är det största problemet med all dussin-trance som finns. Det finns väldigt mycket bra elektronisk musik som inte alls bygger på avancerade melodier, utan på enkel rytmisk uppbyggnad. Problemet tycker jag snarare är som nämnts extremt sönderproducerad musik, men framförallt att alla vill ha med allt i alla låtar. Det ska bara finnas femtioelva pads, massor med panorerande effekter med synkad delay mm mm. Less is more är mitt recept. När jag spelade hardcoremetal så lyckades vi mangla fram riktigt svängiga låtar med 2 gittarrer, en bas och ett trumset. Då ska det väl inte behövas 50 spår för att få fram en elektronisk låt som låter bra?

Gällande dagens musik i allmänhet så är det nog kan vi tacka i första ledet OnOff med flera kedjor och till en följd musikproducenterna, eller främst mastringsfolket: Lågprishemstereosäljarna har lyckats övertyga folk om att en integrerad hemmabioanlägning för 5000 ska kunna spela musik bra. Med bra har man fått folk att tro = många watt och mycket bas. Dock förstår ju alla som är instatta att dessa minihögtalare i kombination med en liten reciever inte ens med hjälp av en subwoofer kan ge någon dynamik att tala om. Men då större delen av skivköparna har denna typen av anläggningar så måste ju skivorna anpassas till dessa. Det innebär mängder av kompression och EQ.

Imported Johannes
2004-03-05, 19:55
Bewing77: lyssnar du på trance idag? Jag känner inte alls igen din beskrivning. Det är snarare så att dagens trance är så ärkeminimalistisk att den skalat bort de sista resterna av musikalitet IMHO.

För att göra en lite märklig grej som INTE ska ses som ett påhopp: ta CiDs' (Diskogloss') housemusik som exempel. Jag tycker att det är JÄTTESNYGGT och gillar det stenhårt, och hans låtar snurrar konstant i min playlist. Men kommer jag att tycka om det om 1 månad? Njae, tror inte det. Det är ju väldigt repetetivt och ganska simpel musik rent melodimässigt. Men om han hade brakat in en massa melodier och orgelsolon och whatnot, hade jag tyckt bättre om det då? Njae. Förmodligen inte. Min konservativa hjärna hör ju ändå att "det här låter som det ska (implicit "som det brukar")" och hade han altererat house-konceptet för mycket hade han förmodligen bara skrämt bort mig som lyssnare. Då hade det ju inte låtit proffsigt. Så det är lite av en ond cirkel eller nåt.

"Take 5" med Dave Brubeck, där har vi en låt som alltid kommer hålla. 3 instrument, inspelad rakt av. Tog ett tag att vänja sig vid för min del.

imported_bewing77
2004-03-05, 23:15
Jo jag lyssnar ganska mycket på trance, mest psy. Och jag tycker faktiskt att det ofta är för mycket av det goda. Kanske inte för mycket av melodier och musikalitet, men för mycket som låter så att de intressanta delarna (om det finns några) försvinner i mängden.

Resten av din post håller jag med om fullständigt. Jag förespråkar som sagt inte att det ska matas in mängder av melodier och grejer, utan snarare att allt onödigt "fluff" minimeras. Back to basic liksom. Man kan inte kompensera kvalitet med kvantitet.

drdreas
2004-03-06, 01:28
Problemet är musikernas inställning.
Stereotypen av oss synthare koncentrerar sig alldrig på melodier först och främst.
Man försöker skruva till de ointressantaste ljuden som går att göra enbart för att kunna stoltsera med att man är äkta och inte använder presets...
Äkta musiker försöker hitta ett tema i en låt, nånting som förmedlar den känslan man vill att lyssnaren ska känna när denne hör på låten.
Det är inte många i dagens läge som inriktar sig på musik, men att vara skicklig med mastering är en växande skara, när dom egentligen inte ens kanske har nått att mastra.

elektronox
2004-03-07, 23:14
Håller helt klart med om:
"Äkta musiker försöker hitta ett tema i en låt, nånting som förmedlar den känslan man vill att lyssnaren ska känna när denne hör på låten."

Mycket intressant diskussion om trance. Har lyssnat på trance och all elektronisk musik sedan Trilithon (någon?) revolutionerade mina öron 1991. Problemet som också har pekats ut här är att mycket ny goa/trance låter som ett soundtrack till alla trippade fjortisar som ravekommissionen har tvingar in i technoscenen. Det låter:

bom bom bom (baskagge, ok)
dede dede dede dede dede (bas, har jag hört den förut?)

swish swish knaaak etc (fan, låter som en ljudeffektsskiva på repeat)

Perfekt om man blåst ut hjärnan med DMT och hoppat runt i ett dygn. Men ingenting som bör styra en musikstil. Jag gör själv bland annat psy-trance som låter old school (X-Dream, Astral Projection etc). Är influerad av klassisk musik. Om man ser tillbaka i tiden så framgår det tydligt att stilar som anpassas efter omusikaliska konsumenter dör. Ofta kommer den intressanta kärnan fram och utvecklas.Själv tycker jag att X-Dream "Irritant" är ett steg åt rätt håll. Trancemusiken kommer att utvecklas och bli en symbios av nytt och gammalt.

För den sorgliga sanningen är att all form av trance just nu behöver ett vitamintillskott. I EBM scenen lever det som aldrig förr, men producenterna där hindras inte av tekniska brister. Där frodas talang (jaja, inte hos alla...) och tekniknissarna blåses av vägen.

drdreas
2004-03-07, 23:58
Amen säger jag till föregående skribent :)

norrpan
2004-03-12, 10:17
Jag tycker om både stora och små produktioner. En stor produktion som är bra är det danska bandet "mew" med låten
"she came home for chrismas" från skivan "frengers" En "liten" produktion som är bra är the strokes första platta.

encore
2004-03-12, 10:34
Lite off-topic, men :
elektronox : Mycket intressant diskussion om trance. Har lyssnat på trance och all elektronisk musik sedan Trilithon (någon?) revolutionerade mina öron 1991.
"Children of the Future"? Ett fantastiskt techno-spår. ;)

Rätt intressant tråd, för övrigt. :)

elektronox
2004-03-12, 13:08
Encore: (schysst namn, tänker på TD) Jag tycker att ingen än har överträffat Trilithons första alster. Det är melodiskt, tungt vackert och en jävla massa underbara syntljud. Det är också dansant.

Jag rekommenderar alla som gillar trance/synthdance/electronica att lyssna på lite tracks på www.trilithon.nl

Killen är ju en grym producent. Det ligger två nyare trancelåtar på listan som man kan lyssna på. Produktionsmässigt ger de mig gåshud. :kaaaka!:

jgb
2004-03-12, 13:22
Överproducerat? Britney Spears - Toxic. Grymt bra! Så perfekt att jag blir rädd. Dessutom är det en bra låt...

PF
2004-03-12, 13:25
Japp! Men jag märkte något lustigt med den igår. Efter vocoder-break:et så är hela ljudbilden i låten förstörd, det är som om det blivit något fel vid inspelningen eller möjligen MTVs encoding. Det låter skitkonstigt, hela ljudbilden blir murrig och skum där den borde vara lika klar och tydlig som i första halvan av låten.

Imported Johannes
2004-03-12, 15:51
Egentligen tycker jag såklart inte att det är något _fel_ på simpel trans, det är bara att man tröttnar på hela genren så fort man hört några låtar, även om det var bra låtar. Personligen skyller jag det på (mjukvaru-) synthrevolutionen och "DJ"-vågen snarare än hjärnlösa knarkarfjortisar (vad jag sett är det snarare sprit i kopiösa mängder som fördummar dem samt samt ett slags "naturligt urval" iom att techno blivit såpass extremt ute att bara mer suspekta personer ur Svensson-högen söker sig till den) eftersom den innebar att en väldig massa omusikaliska personer som dessutom inte hade någon "musik-erfarenhet" började göra musik, och de har ingen känsla för attt ta fram melodier, kanske för att de inte gått genom musikskole- och band-filtret (band reject filter?).

Kanske är det bara att jag blivit för gammal (!). Förr kändes det helt fantastiskt att hoppa runt i timmar till monoton dunka-dunka. Livet vara onekligen enklare då...